Vojna sa naozaj nikdy nezmení – aspoň vo svete Falloutu…
Ak ste práve dohrali alebo hráte štvrtého Fallouta, určite mi dáte za pravdu, že je oveľa akčnejší než tretí diel. Pritom ho robila jedna firma – Bethesda. Poučila sa z chýb a urobila ďalší diel akčnejší s menším vplyvom dialógov (aj keď jeden týpek hru dohral bez jediného zabitia). Prvé dva originálne Fallouty vyrobil Black Isle, čo bola vývojárska divízia vydavateľstva Interplay. Fallout Tactics (FT) už vyrábali iné firmy – Micro Forté a 14° East – naozaj nerozumiem, prečo túto akčnú RPG stratégiu nenechali robiť svojej pobočke Black Isle, keďže tá skrachovala až v roku 2003. Nechcem hovoriť, že FT je zlá hra, ale pre mňa stratila na atmosfére a už ma tak nepohltila ako predchádzajúce diely. Mala z čoho čerpať, lore hry je naozaj obsiahle a stále je možnosť tvoriť nové príbehy (Fallout 3, 4 sú toho dôkazom). Stratila na kúzle, pretože sa primárne zameriava na akčnosť a taktiku – dialógy zmizli úplne, čakajte monológ jednej postavy alebo vášho nadriadeného, ktorý vám bude hustiť do hlavy špenát na začiatku každej misie.
Osobne mám s týmto spin-offom veľké skúsenosti, kúpil som si krabicovú verziu, mám ju pekne vystavenú na poličke a čo je dôležité – prešiel som hru. Pamätám si, že to bola nekonečná vraždiaca mašinéria, ktorá ma už nudila ale ja som ju chcel dohrať. Nudilo ma hrať misie, pretože sa v nich len strieľalo a vraždilo, žiadny iný zmysel v nich nebol. Ani ho nehľadajte. Aj keď som mal českú verziu, príbeh tu, dá sa povedať, neexistuje. A hlavné je to, že ma po istom čase hra začala nudiť. A to je zlé. Hry by mali baviť, preto sa vyrábajú. Preto ma FT sklamal.
Veľmi ma potešilo, keď som otvoril krabicovku hry – našiel som tam 4 CD, profesionálnu českú verziu od CD Projekt, dokonca ste si mohli vytlačiť postavičky z papieru a zahrať si stolovú hru (všetky tieto bonusové veci sú pribalené v GoG verzii, čo je len plus).
Príbehovo FT nepokračuje po Fallout 2, pretože sa jedná o spin-off (niečo ako bol Fallout: New Vegas po Fallout 3) – ďalší spin-off vyšiel v roku 2004 na konzole (PS2 a Xbox) s názvom Fallout: Brotherhood of Steel. Aj keď v príbehu FT nepokračuje, svet je zasadený do sveta Falloutu – stanete sa novým členom Bratstva ocele (Brotherhood of Steel – BoS) a vašimi prvými úlohami bude bojovať s banditami (raiders). Aj keď sa BoS špecializujú na získavanie technológii a ich vojaci majú energo zbroj (power armor) a laserové či plazmové zbrane, tieto veci nováčikovia nezískajú. Budete sa musieť doslova prebojovať hordou nepriateľov, aby ste postúpili v ranku a získali si priazeň nadriadených. Neskôr dostanete možnosť ovládať aj vozidlá, no na druhej strane budete bojovať proti robotickým nepriateľom a supermutantom, takže žiadna sranda.
Ak ste hrali prvý alebo druhý Fallout, vo FT sa budete cítiť ako doma. Ovládanie, pohľad, grafika, boj, dokonca aj vytváranie postavy a levelovanie je rovnaké. Autori nechali aj ťahové súboje. Novinkou je boj v reálnom čase. Vo FT ma naozaj nebavilo hrať v zdĺhavom ťahovom systéme, pretože hra je plná súbojov. Vo Fallout 2 ste ani nemuseli bojovať, celú hru ste mohli prejsť ako pacifista, takže ťahový súboj tam nevadil a mňa osobne veľmi bavil každý jeden stret s nepriateľom. Tu odporúčam radšej prejsť na real-time súboje, ktoré sú veľmi dynamické a akčné. Škoda, že umelá inteligencia nepriateľov je žalostná – nabiehajú po jednom do vašich striel a ak sa špecializujete na boj zblízka, budú utekať ako splašené kurčatá po leveli. Na druhú stranu, ak máte čas a máte radi Jagged Alliance alebo sériu UFO, či X-COM, hrajte radšej v ťahovom móde. Viac si ju užijete, pretože real-time mód môže byť niekedy chaotický.
Zo začiatku je najúčinnejšie chodiť s palicou a každého mlátiť zblízka, pretože raideri vás ani z pol metra netrafia so zbraňou (a ruku na srdce, ani vy ich). Môjmu borcovi som dal meno The Train (vlak), takže ani z pol metra nevedeli stojaci vlak trafiť, to bolo už na smiech. Ak hráte v reálnom čase, akčné body zostávajú, s každou akciou sa vybíjajú a keď stojíte, začnú sa dobíjať. Po každej misii sa presuniete do bunkra Bratstva oceli, kde môžete obchodovať, kupovať zbrane, lepšie vybavenie a získavať nové misie. Pohyb po mape je rovnaký ako u predchodcov, občas vás niekto môže po ceste napadnúť. Nepáčili sa mi graficky znázornené predmety v inventári. Bol som zvyknutý na druhý Fallout, tu zbrane vypadajú ako divné hračky, pištole a pušky ani nejdem komentovať. Vo svojom tíme môžete mať až šesť členov, no môžete celú hru odohrať aj sám. Ak sa rozhodnete byť vlk samotár, budete to mať veľmi ťažké. Cesta k vytúženému power armoru a energetickým zbraniam je dlhá a ťažká, vo Fallout 2 ste mohli mať tieto hi-tech vecičky hneď od začiatku (ak ste vedeli cestu k Enkláve).
Hudba ma neoslovila. Vychádza z originálu, no neprekonáva ho. Vôbec nie je zapamätateľná. Aj keď som ju v minulosti dohral, nepamätal som si dnes z nej hudbu. Zvuky zbraní, výbuchov a všetkého okolo tiež mohli byť lepšie. Čierny humor tu našťastie sem-tam je. Rozhovory sa oplatia celé vypočuť, pretože sú vtipné, ak viete dobre po anglicky (existuje aj čeština pre neangličtinárov) a sú nahovorené naozaj profesionálne.
Prednedávnom nám vyšiel druhý diel XCOM a vo svete získava kladné hodnotenia (88% z 90tich recenzií je veľmi slušné), takže odporúčam dať prednosť buď prvému alebo novému druhému dielu pred FT (aspoň ja osobne mám v tejto sérii rest).
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]