Dungeon Master

Hellrampage1992, DOS, dungeon, fantasy, RPG Leave a Comment

Otec všetkých dungeonov – Dungeon Master!

Dungeon Master je hra, ktorá sa preslávila po celom svete. Či ste chceli alebo nie, počuli ste o nej rôzne fámy ako „najlepšia“, „dokonalá“ či „prvá“. Chlapci z FTL Games (Faster Than Light) sa pochlapili a predstavili vlastnoručne vytvorené dielo v tom čase viac než dokonalé. Brali si z neho príklad ďalšie a ďalšie dungeony a RPGčka, ktoré vyšli po ňom – napríklad Eye of the Beholder, Anvil of Dawn, Stonekeep, Lands of Lore a iné. Dungeon Master sa dočkal pokračovania, ktorý vyšiel o 4 roky neskôr. Pre niekoho je to ešte lepší dungeon, ktorý prvý diel prekonal. Prvý diel vyšiel už v roku 1987 na Atari ST a neskôr sa portoval na Amigu v ´88 a DOS v ´92 roku. Prvá hra od FLT bola nepríliš známa sci-fi adventúra SunDog: Frozen Legacy na Atari. V ich ďalšej hre Oids ste ovládali vesmírnu loď a ničili nepriateľské budovy a lode. Od Sci-Fi sa FTL Games presunuli na celkom iný žáner. Rovno k role playing hrám. A Dungeon Master je ich prvá RPG hra.

Originálne sa hra na začiatku vývoja volala Crystal Dragon, bola programovaná v jazyku Pascal a mala vyjsť na platformu Apple II. Nakoniec sa názov premenoval na Dungeon Master, naprogramovaný bol v Cčkovom jazyku a vyšiel v roku 1987 na Atari ST. Za rok sa predalo 40,000 kópií a na Atari ST sa stal najlepšie predávanou – vraj si až polovica všetkých vlastníkov tohto domáceho počítača hru kúpili. Autori sa pritom inšpirovali sériou Ultima a naopak autori Ultimy boli z hry unesení. Sám Richard Garriot povedal, že bol z hry nadšený, pretože sa v nej dalo robiť toľko nových vecí. Dungeon Master neskôr veľmi ovplyvnil ďalšie hry zo série Ultima a hlavne Ultimu Underworld. A potom sa Ultima Underworld stala inšpiráciou pre množstvo iných hier. To je krásna spojitosť.

Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna jaskyňa. Jaskyňa to bola obrovská, veľká ako labyrint. Kto do nej vstúpil, už sa nevrátil. V tejto jaskyni strašili veľmi zlé strašidlá. Ich pánom nebol nik iný než Lord Chaos, ktorý sídlil na 14. poschodí. Dostať sa k nemu bola úloha skutočne nesplniteľná a tak sa po celom svete rozšírila správa o tomto dungeonu. Z celého sveta sem prichádzali statočný dobrodruhovia aby porazili lorda Chaosa, no neúspešne. Odvaha zrejme nestačila, pretože v týchto temných kobkách boli pre vyvolených prichystané rôzne hádanky a pasce, ktoré potrápili nejedného skúseného mága. Okrem hádaniek strážilo poklad na každom poschodí množstvo živých aj neživých strážcov, ktorý neváhali položiť život na jeho obranu, takže okrem inteligencie je potreba aj veľkú silu a obratnosť. Ste pripravení na skutočné dobrodružstvo?

Toto bol taký malý prierez príbehom a hrou. Celý príbeh je popísaný  a preložený v starom Excalibre, ktorý si môžete prečítať. V hre ho pritom nenájdete a ak ste nevlastnili originálnu krabicu, kde bol manuál s príbehom, nevedeli ste, čo sa vlastne v hre deje. DM je postavený na pravidlách Dungeons & Dragons, ktoré fičali v Amerike v 70tych rokoch. Na začiatku si vyberáte družinu a nájdete tu zhruba všetky rasy – inteligentného elfa, húževnatého trpaslíka, obratného hobbita alebo všestranného človeka. Sú tu aj také skvosty ako napríklad jašter, vlk, alebo rôzne druhy iných príšer – a nechali sa inšpirovať napríklad zo Star Wars. Každý má pri sebe určitú zbraň, vec alebo oblek, podľa toho, aké povolanie zastáva. Nájdete tu aj multipovolania a tak napríklad jeden človek môže byť zároveň bojovník, nindža a kňaz. Najlepšie je si vyvolených rozdeliť pekne logicky, aby sa nestalo, že budete mať štyroch bojovníkov. Väčšinou sa hrá s dvoma bojovníkmi vpredu a mágom a kňazom vzadu. Hra sa dá prejsť aj s jedným bojovníkom, pretože skúsenostné body dostáva len on a nerozdeľujú sa tak medzi štyroch hrdinov ale to je už pre hardcore hráčov, ktorí s DM strávili hrozne veľa času. Každú postavu si môžete buď oživiť alebo reinkarnovať. Ak si ju oživíte, špecializácie postavy ostávajú a ak zomriete počas hry a doveziete si kosti starej postavy, môžete si ju týmto spôsobom oživiť. Pri reinkarnácií sa budete musieť schopnosti znovu naučiť. Takéto čisté postavy sa na druhú stranu rýchlejšie učia jednotlivé schopnosti. A znovu platí – čím viac budete danú zbraň / schopnosť používať, tým sa v nej budete zlepšovať.

Hra pôsobí neskutočne reálne a je to spôsobené aj vďaka tomu, že počas hry musíte jesť, piť a starať sa o zdravie vašich postáv. Musíte pravidelne spať, aby vaši bojovníci neboli pred bojom príliš unavení a mágovia zase magicky vyčerpaní. K tomu slúži aj mixovanie elixírov. So svojim kňazom si kedykoľvek môžete vytvoriť potion. Stačí vám na to prázdna fľaša a dostatok many. No a potom musí byť dostatočne skúsený kňaz a poznať kombináciu rún pre vyčarovanie daného nápoja. Zo začiatku sa hodia liečiace potiony a protijedy, pretože už v treťom leveli stretnete jedovaté potvory. Jedlo budete nachádzať rôzne porozhadzované po zemi a zásobu vody si môžete doplniť pri studni. Vyhodené predmety zostávajú po celý čas hrania na zemi tam, kde ste ich nechali, či už na prvej alebo dvanástej úrovni. Ukladať hru si môžete nepretržite, nech ste kdekoľvek, no máte len jeden slot. V tom čase bol najväčšou novinkou interakcia s prostredím. Vďaka použitiu myšky ste mohli brať predmety, stláčať páky alebo tlačidlá či hádzať predmety.

Mágia je kapitola sama o sebe. Magické vzorce sú rozdelené do štyroch vrstiev. Prvá je sila kúzla, druhá element – voda či oheň, tretia tvar alebo formula a posledná nasmerovanie. Na začiatku budete používať len prvé dva, možno tri, neskôr sa dostanete aj k štvrtému. Prvé kúzla sú väčšinou neútočné – čiže svetlo, neviditeľnosť, otváranie dverí alebo vytvorenie liečivého potionu. V pokročilej hre sa dostanete aj k zložitejším a ničivejším kúzlam ako ohnivá guľa, jedovatý mrak alebo blesk, ktorými zničíte niekoľko nepriateľov naraz. Pokročilé kúzla pre kňaza sú rôzne aury, ochrany – buď proti ohňu alebo na všeobecnú ochranu.

Boj prebieha v reálnom čase. Do roku 1987 ste si mohli bežne zahrať RPGčka, kde boli dungeony z prvého pohľadu (ako napríklad Ultima, Might and Magic či Wizardry, no tam boli súboje ťahové. niektorí nepriatelia sú pomalší, niektorí rýchlejší ale hlavne neskutočne graficky prevedený. Proti nepriateľom môžete používať napríklad padacie dvere, či na nich spustiť mreže a tým ich zabiť. Aj keď dizajn miestností je väčšinou rovnaký, nepriatelia sú detailne nakreslený, chodia v skupinkách a keď vás podcenia, budú od vás utekať k svojmu pánovi. Naopak, ak vy niektorého protivníka podceníte, môže sa vám to veľmi ľahko vypomstiť. Boj prebieha kliknutím na zbraň v pravo a následné vybratie útoku. Pre každý typ zbrane je útok iný. V tejto hre môžete rozbiť dokonca drevené dvere.

Hudbu v PC verzii budete počuť len na začiatku. Verzia na Atari, ktorá vyšla už v roku 1987, má kompletný soundtrack, ktorý hrá aj počas hry. Veľmi odporúčam už len pre tých, ktorí si radi vypočujú starú retro hudbu, ktorá sa používala v tej dobe v hrách. Po zvukovej stránke bol DM tiež revolučný – využili ho hlavne na umocnenie atmosféry, pretože ste počuli nepriateľov, ako sú ďaleko a rôzne šušťania.

Dungeon Master bol prevedený fanúšikmi na množstvo platforiem. Vznikol napríklad na Jave, Shockwave, môžete si ho zahrať v prehliadači či na svojom mobile. Ja osobne preferujem verziu na DOS, keďže sa moc od originálnej Atari ST verzie a Amigáckej nelíši. Odporúčam všetkým hráčom – je stále výborne hrateľná a na internete sa dajú nájsť rôzne návody a mapy, s ktorými sa Dungeon Master hrá pohodlne.

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • download5523Dungeon-Master-TitleVýrobca a distribútor: FTL Games
  • Rok vydania: 1992 (1987, Atari ST)
  • Platformy: DOS, Amiga, Apple IIgs, Atari ST, FM Towns, PC-98, Sharp X68000, SNES
  • Extra: cheaty 2 icon navody icon Obaly icon gameplay icon manual icon mapa icon abandonia-icon1 amiga1icon wikipedia icon
  • Príbeh

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.