Dôstojné pokračovanie prvého dielu obrej série…
Dnes recenzované RPG je pokračovanie prvého dielu Might and Magic a musím povedať, že za jeden jediný rok (teraz myslím DOS verzie) sa hra pohla o veľký krok kupredu. Už len keď si porovnáme grafiku prvého a druhého dielu, je vidieť, že New World Computing nespali a tvrdo pracovali. Konečne ani interiéry nie sú až také prázdne, nájdete v nich animovaných ľudí – kováča, krčmárku, mágov, ktorí budú predávať svoje umenie. Celá hra je jednoducho prehľadnejšia.
Príbeh hry začína tam, kde prvý diel skončil. Po tom, ako naši hrdinovia pomohli Corakovi poraziť Sheltema vo VARNe, si mysleli, že všetko zlo je zažehnané. Sheltem totiž uväznil Coraka do vesmírnej lodi, ktorú nasmeroval priamo na slnko, kde by bola zničená, rovnako ako Corak. Corak z posledných síl zavolal vás, starých údatných hrdinov, na dlhú, predlhú púť, aby ste získali prístupový kód do riadiacej miestnosti plavidla a zmenili kurz lodi. Musíte teda najskôr nájsť prístupový kód, ktorý poznal práve král Kalohn a ten zomrel v bitve s drakom už pred osemsto rokmi. Nezostáva vám nič iné len si teda vybojovať a získať pomocou splnených úloh rešpekt praprapravnučky kráľa Kalohna (kráľovny Lamandy), ktorá vám dá prístup do kráľovského archívu, kde získate ďalšie informácie, ktoré budete k nájdeniu prístupového hesla potrebovať. K tomu musíte nazbierať tucet artefaktov a odcestovať pomocou stroja času o osemsto rokov naspäť, kde práve zachránite kráľa pre obrovským drakom, čím získate prístupové heslo od riadiacej miestnosti a konečne budete môcť zachrániť svet. Príbeh je dosť komplikovaný a veľa ľudí práve odradila tá „sci-fi“ časť, ktorá sa vlastne objavila v každom ďalšom dieli Might and Magic (aj v Ultime bol s tým trochu problém).
Hráč sa teda nachádza na úplne novom svete menom CORN (Central Research Observational Nacelle). Rovnako ako v prvom diely ovládate šesť postáv, ktoré si môžete buď vytvoriť od píky pomocou generátora štatistík (hodíte si kockou) alebo importovať starých hrdinov z prejdeného prvého dielu (čím sa vám bude oveľa ľahšie začínať a celkovo aj hrať, pretože nepriatelia nebudú takí ťažkí a budete mať aspoň nejakú výzbroj). Ak teda nemáte žiadne postavy na import, okamžite môžete ísť na vytváranie šiestich hrdinov, ktorí by mali byť, v rámci možností, utvorení z viacerých povolaní, aby ste nemali v partii len samých bojovníkov alebo naopak mágov. Pribudlo nové povolanie (barbar), no ja som si vybral klasické: bojovník, paladin, zlodej, 2x mág a kňaz. Dajte si záležať na hode kockou a nebojte sa hádzať aj viackrát, aby ste mali čo najviac bodov, ktoré si môžete vymieňať. Takisto dbajte na dobrý výber mien, pretože nie je nič horšie ako stratiť orientáciu, kto ovláda mágiu, kto lieči a kto bojuje. Ja som tento problém vyriešil tak, že som dal postavám mená z knihy – Whiskeyjack a Karsa tankovali, Kvítko otváral truhličky a útočil backstabbom, Felisín liečila a podporovala družinu obrannými kúzlami a Besana s Itkaralom Pustom hádzali zozadu ničivé kúzla. Keďže máte šesť hrdinov, môžete meniť ich postavenie a pekne si ich rozmiestniť, ako práve potrebujete. Bojový systém takisto prešiel zmenou a konečne vidíte obrázok monštra (a ešte k tomu animovaného) s kým práve bojujete. V boji môžete útočiť, kúzliť alebo brániť sa, utiecť alebo vymeniť si pozície. Políčka, kde stretnete nepriateľov, buď v meste alebo v dungeone, sú pevne dané, no to, kto na vás z kríkov vybafne, už dané nie je. V CRONE môžete stretnúť okolo 250 agresívnych monštier a v jednej bitve ich môže na vás zaútočiť až 255, čo sa nedá ani zabiť (problém budete mať už zo začiatku u čísla 10). Monštrá sú nakreslené veľmi pekne a ich výčetom by som zaspamoval celú stránku, takže naozaj spomeniem len nejaké: FleshEater, Poltergeist, Hypnobeetle, NastyWitch, MinorDemon, DancingDead, Troubadour, Kensai, pritom niektoré mená znejú naozaj smiešne.
Might and Magic II je veľmi náročná hra. Pochopíte to už hneď na začiatku. Začínať budete asi stokrát, kým sa nenaučíte celé prvé mesto s dungeonom naspamäť, no ani potom ešte nemáte vyhraté. Hra sa dá ukladať len v krčme, takže vám radím, aby ste si vždy po niekoľkých vybojovaných bitkách šli uložiť hru. V tomto diele už funguje automapping. Zo začiatku nebudete samozrejme nič vidieť a ani po kliknutí na tlačítko „M“ (mapa) nebudete múdrejší. Budete sa totiž musieť naučiť kartografiu, vďaka ktorej sa vám bude objavovať mapka územia. V hre je množstvo úloh, ktoré môžete prijať a vyriešiť – napríklad, hneď na začiatku môžete pomôcť jednému starému kúzelníkovi, ktorému ukradli goblini zlatú čašu (ako odmenu vám dal kúzlo Eagle Eye).
Zbraní a brnenia je rovnaký počet ako monštier. Môžete si ich kúpiť buď v obchode u miestneho kováča alebo získať vo svete CRON. Budete môcť útočiť pomocou mečov (Acidic Sword), sekier (Electric Axe), palcátov (Mauler Mace), samurajských mečov (Wakizashi alebo Katana), oštepov (Titans Pike), kladív (Harsh Hammer) alebo lukov (Meteor Bow). Obliecť si budete môcť krúžkovú, drôtenú, plátovú alebo koženú a inú zbroj, nasadiť na hlavu helmu a do ľavej ruky štít. Ďalšou devízou sú predmety, ktoré si taktiež môžete v hre buď kúpiť alebo nájsť – je ich naozaj požehnane a väčšinou vám pridávajú kladnú hodnotu do štatistík alebo obrany. Potešilo ma, že som si hneď na začiatku mohol kúpiť v krčme orkské pivo alebo polievku z ghúla či dračí steak.
Kúzlenia si užijete do sýta. Teda pokiaľ budete mať pri hraní buď manuál alebo zoznam kúziel, ktoré môžete vyčarovať, pretože hra takýto rozpis neponúka. Zo začiatku máte s mágom jedno útočné kúzlo (ohnivý šíp) a svetlo, ktorým si môžete posvietiť v temných dungeonoch, ďalšie dve sú nepotrebné (Detect Magic a Location). S klerikom máte na druhú stranu dve liečiace kúzla, jedno požehnanie (zvýši presnosť v boji celej partii) a ničenie nemŕtvych. Postupne, ako budete v leveli stúpať, budete si môcť kupovať nové a silnejšie kúzla, no k tomu si potrebujete kúpiť členstvo a až potom môžete nakupovať. No oplatí sa to podstúpiť, pretože budete môcť hádzať na nepriateľov meteority, či vytvoriť dieru do vesmíru, ktorá monštrá vcucne do vákua a rozmliaždi im vnútornosti. Naopak s klerikom budete môcť oživovať mŕtvych hrdinov, privolávať portály a nimi cestovať do rôznych miest mihnutím oka alebo vyslovením jedného slova ničiť všetkých nemŕtvych a cítiť sa ako znovuzrodený Boh.
Ako som už napísal, hra sa hrá jednoduchšie. Ovládať hru budete pomocou celej klávesnice (ako to je aj napr. v prvých dieloch Ultimy alebo Wizardry), no na rozdiel od prvého dielu je ovládanie oveľa plynulejšie – to platí pre inventár hrdinov, obchody a súboje. 16 farebná EGA je poznať už z obrázkov, no ešte to nie je úplne ideálne – trápiť vás bude malá dohľadnosť, čiže vidíte len pár krokov pred seba. Stále je čo vylepšovať, no už sa to dá ako-tak hrať.
Problémy: Ak vám hra nepôjde spustiť a bude písať: „Not enough memory for 16 color version“, jednoducho napíšte do ďalšieho riadku „loadfix mm2“ (bez uvodzoviek) a hra vám pôjde.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca a distribútor: New World Computing
- Rok vydania: 1988
- Platformy: DOS, Amiga, Apple II, Commodore 64, FM-7, Genesis, Macintosh, MSX, PC-88, PC-98, Sharp X1, Sharp X68000, SNES
- Extra:
- Denník hráča (StriderCZ)
- Ovládanie hry
- Fan stránky – vyčerpávajúce množstvo informácii v angličtine