Might and Magic: Book One – Secret of the Inner Sanctum

Hellrampage1987, DOS, dungeon, fantasy, hardcore, Might and Magic, open-world, RPG Leave a Comment

Prvý diel dlhej deväťdielnej série zo sveta sily a mágie!

Dnes už každý správny RPG hráč pozná túto skvelú sériu z fantasy prostredia. Svet Might and Magic sa stal pre mnohých srdcovou záležitosťou, na ktorú nedajú dopustiť ani dnes. Najhranejšie diely sú Might and Magic VI: The Mandate of Heaven, Might and Magic VII: For Blood and Honor a Might and Magic VIII: Day of the Destroyer. Deviaty, posledný diel bohužiaľ veľa hráčov odvrhlo pre zlé grafické spracovanie. Prvých 5 dielov vychádzalo len na DOS, preto si ich už mnohí hráči nepamätajú a niektorí mladší hráči ich ani nehrali. So šiestym dielom prišla na svet aj nová grafika a možnosť hrať hru už aj na Windowse. Teraz si bližšie rozoberieme úplne prvý základný diel, ktorý túto celú sériu začal – Might and Magic: Book I !

Prvé spustenie hry vás privíta niekoľkými za sebou idúcimi obrázkami, ktoré idú až neoptimalizovane rýchlo, takže si musíte zmenšiť cykly na DOSBoxe ak chcete niečo stihnúť zaznamenať. Pri peknej kolekcií obrázkov vám do toho bude hrať aj dookola sa opakujúca melódia.

V prvom dieli sa vám do rúk dostane šesť dobrodruhov vo svete zvanom Varn. Vaša úloha je nájsť skutočného kráľa a zastaviť inváziu alienov na Varn. Úloha to bude veľmi ťažká.

Začínate v krčme, v meste zvanom Sorpigal (počas hry budete môcť navštíviť ešte 4 ďalšie mestá) a musíte zložiť partu šiestich nebojácnych hrdinov. Pre nich tu je na výber zo šiestich povolaní – Knight – rytier, ktorý dáva prednosť sile namiesto mágie, Cleric – liečiteľ, Robber – povolanie zlodeja, dokáže otvárať zámky, zneškodňovať pasce, atď., Sorcerer – mág, ktorý má na výber zo štyroch elementov, Paladin – dokáže liečiť ostatných aj seba a ešte je výborný bojovník a posledné povolanie Archer – lukostrelec, používa väčšinov strelnú zbraň a môže sa naučiť aj základné kúzla štyroch elementov.

Taktiež pri výbere rasy tu nieste obmedzený. Sú to človek, elf, trpaslík, gnom a polo-ork. Ďalej si môžete vybrať presvedčenie – Dobrý, zlý alebo neutrálny…

Graficky je na tom Might and Magic dosť zle. Keď si pozriete rok vydania, smelo mu to môžeme odpustiť. Na hratelnosť to ale dopad má. Chodby sú prázdne, keď prídete do obchodu alebo krčmi, vôbec si tak nepripadáte, dnu nájdete len prázdne steny a miestnosti. Taktiež po areáli sa nebudú pohybovať žiadne monštrá. Keď ich stretnete, hra vám to oznámi, poskytne obrázok nepriateľa, ktorý vás napadol – väčšinov chodia v skupinke – a vy si už len môžete vybrať, či chcete bojovať, utiecť alebo sa ho snažiť ukecať. Pri tretej možnosti samozrejme neukecáte monštrá ako minotaurov alebo medúzy. Možnosť úteku si dobre premyslite dopredu a zvážte, či na nepriateľa skutočne zaútočiť alebo nie. Pri súboji budete mať minimálnu šancu na útek, takže buď vy vyviaznete živý, alebo nepriateľ. Posledná možnosť je vzdať sa, čím prídete o všetky peniaze, gemy a jedlo a ocitnete sa v nebezpečnej zóne, kde môžete stretnúťe ešte horšie monštrá. Hra sa dá ukladať len v mestách v krčme.

Boje sú ďalšou kapitolou. Ako som už spomenul vyššie, nebudete vidieť nepriateľov face, budete vidieť len názvy mien – „Skeleton“ a „+“ označenie, či môže útočiť alebo čaká. To isté bude aj vo vašom prípade. „+“ pred vašou postavou označuje možnosť súboja na blízko. V dungeonoch môžete bojovať vpredu maximálne dvaja/traja. Ostatných – ako mág, klerik alebo archer si môžete dať dozadu. S nimi potom môžete podporovať predných bojovníkov alebo zosielať útočné kúzla. Archer môže poprípade strieľať z luku.

Na začiatku je každá postava vyzbrojená kyjakom (aj mág a klerik). Máte 0 zlatých a z nepriateľov dostanete iba expy. Čo teraz? Ako si kúpite nové zbrane, brnenia a kúzla? Nuž, niektoré sú ukryté v truhličkách, ktoré sú zase zamknuté a nabufované rôznymi pascami. Ak pascu neúspešne zneškodníte – nejslabší, máte padáka. Ak sa nejaký hrdina dostane s počtom životov na nulu, stačí sa vyspať tlačítkom „R“.

Okrem dungeonov sa pozriete aj von. Krásne lesné scenérie tu sú zobrazené len v slabom grafickom prevedení, ale aj tak v nich budete stratený ako v ozajsnom hustom pralese. Autori totiž ešte nemysleli na mapu, ktorá by vás dopravila do mesta, alebo z lesného bludiska. Cestu si budete musieť pamätať.

Interface je rozdelený na obrazovku príkazov, postáv, hraciu obrazovku a obrazovku dialógov. S ovládaním mať teda problém nebudete. Skutočný a najväčší problém budete mať s obtiažnosťou.

Obtiažnosť v RPG hrách musí byť do bodky optimalizovaná. Nemá sa teda stávať, že v začiatočných lokáciach stretnete hneď draka, ktorý vás zabije na pol výdychu. Hra sa nedá ukladať hocikde a tak budete mať obrovský problém prísť do ďalšieho mesta, alebo len zabiť pár potvor. Už v meste keď odomknete jedny zamknuté dvere na vás môže vletieť skutočne ťažký nepriateľ a tak radšej ujdete spät do začiatočnej krčmi. Taktiež vyvolávanie kúziel je blbé. Budete k nemu potrebovať manuál, pretože hra vám vydá príkaz len aký level kúzla chcete zoslať.

Ďalšia skutočnosť je, že každej postave dochádza jedlo, takže ho musíte sem-tam kupovať. Môže sa tak stať, že vám postava vďaka nedostatku energie slabšie bojuje alebo odpadáva. Hudba je len na začiatku a zvuky sú PC-Speaker.

[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

[Šípky] – smer
[O] – príkaz
[P] – chrániť
[R] – odpočinok
[S] – hľadať
[U] – odomknútie dverí/truhličiek
[Q] – rýchle prezretie postáv
[1 – 6] – postava[/su_spoiler]

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • buy it1Might-and-Magic---Secret-of-the-Inner-Sanctum titleVýrobca a distribútor: : New World Computing
  • Rok vydania: 1987 (1986, Apple II)
  • Platformy: DOS, Apple II, Commodore 64, FM-7, Macintosh, MSX, NES, PC-88, PC-98, Sharp X1, Sharp X68000
  • ExtraObaly icon gameplay icon mapa icon manual icon abandonia-icon1 wikipedia icon
  • Denník hráča (StriderCZ)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.