Ťahová hardcore sci-fi stratégia v izometrickom pohľade.
Ťahové stratégie boli vyvíjané v minulom storočí vo veľkom množstve. Niektoré boli úspešné (Heroes of Might and Magic) a niektoré zabudnuté, možno pre niekoho nedocenené (Soldiers at War). Dnes by sme naozaj dobré ťahové stratégie napočítali na prstoch jednej ruky. Micromeg v roku 1998 vyrobili Fallen Haven (ďalej už FH) a o rok neskôr jeho pokračovanie s názvom Liberation Day.
FH je hardcore ťahová sci-fi stratégia, ktorá v ničom zvlášť nevyniká od svojich rovesníkov. Ak by som ju mal porovnávať s X-Comom – je to rovnako hardcore, ťahová a sci-fi stratégia ako FH. Vo FH bojujete po celej planéte, v X-Come len v jednom meste. Naopak, X-com je komornejšia a dáva si záležať na kvalitu, než na kvantitu.
Príbeh FH je zasadený do fiktívnej planéty, kde si ľudia vytvorili novú kolóniu s názvom New Haven (nové útočisko). Boli ale napadnutí Tauranami, čo je mimozemská rasa podobná prerasteným inteligentným humanoidným krysám (pre niekoho to môžu byť ľudia s dračou hlavou), a tak sa jej budú musieť ubrániť. Hrať sa dajú celkovo dve misie, ako za ľudí, tak za Tauranov. V prvej misii bude mať každá rasa zo začiatku jedno územie, cez ktoré sa bude môcť rozrastať. Okrem klasických území, ktoré budete môcť zabrať a posíliť svoje zisky, môžete obsadzovať aj špeciálne územia s úlohami. Ak tieto úlohy splníte – jedná sa o zničenie buď nejakého vozidla alebo budovy – dostanete bonusové kretidy, ktoré sa vždy hodia + dané územie. Územie preberiete také, aké ste ho zničili, takže stačí ničiť len jednotky, vežičky niekedy vôbec netreba ničiť. FH pozostáva zo strategickej časti, kedy si kupujete jednotky alebo tanky a staviate nákladné lode, ktoré vás na nepriateľské alebo svoje územie ľahko prevezú. Celkovo sa dá odniesť jednou loďou len osem jednotiek, čo nie je málo, ale nie je zas ani veľa. Mapka kampane je celkom rozsiahla, má okolo dvadsať území, každé je iné – niekedy budete bojovať na púšti, niekedy v zasneženej krajine, inokedy na tráve. Ak už budete vlastniť nejaké územie, dá sa na ňom stavať množstvo budov. Zo začiatku je stavanie veľmi nepriehľadné, no po pár hodinách sa naňho dá zvyknúť. Na obranu môžete stavať buď barikády alebo obranné vežičky, na výrobu jednotiek budovy pre pešiakov, ťažkú techniku alebo ľahkú techniku a potom klasické jadrové elektrárne na dostatok energie pre svoje budovy alebo bane pre príjem kreditov. Veľmi ma sklamalo, že je v hre tak málo jednotiek a tak málo budov – z obranných vežičiek za každú rasu len jedna. Ak obsadíte nejaké neutrálne územie, vyvinie sa vám nová jednotka. Z jednotiek za ľudí spomeniem ľahké obrnené vozidlo, ktoré je v istých situáciach silnejšie než tank, artiléria, ktorá stojí strašné kredity a v boji padne ako prvá, pretože UI si myslí, že je to najnebezpečnejšia jednotka (má pravdu, ale potom odpadá vôbec zmysel si ju postaviť, pretože strieľa len raz za kolo, musí mať na strelu všetky akčné body, takže ak chcete vôbec strieľať, musíte ju mať zašitú niekde za barikádou, takže sa hodí len na bránenie), ďalej tank, ktorý budete istého času používať najviac, následujú ľahké jednotky ako buggina, speeder alebo gravitačný tank. Skoro každá jednotka má buď nejaké rakety alebo laser. Taurani majú výhodu, pretože majú oveľa silnejšie a flexibilnejšie jednotky + ako ultimátnu jednotku majú mega tank a ich klasický tank má o 20 bodov väčšiu damage než váš. V hre sa nachádza hneď na začiatku encyklopédia jednotiek a budov, takže si môžete porovnať rozdiely a urobiť si obraz, kto v tejto vojne má navrch. Na neutrálnych územiach budú proti vám bojovať neutrálne jednotky, ktoré sú zase špecifické svojimi štatistikami, no je ich naozaj len pár. V každom meste môžete mať aj jeden radar a jednu nukleárnu základňu, takže na susedné nepriateľske územie môžete poslať jednu jadrovú hlavicu v peknom darčekovom balení. Čo považujem za mínus je to, že si strelu nemôžete presne nasmerovať a tak väčšinou, pri rozsiahlejších územiach minie cieľ a trafí nič a okolo ešte väčšie nič. Druhá kampaň je väčšia a za ľudí tu budete mať len jedno územie a všetky ostatné budú patriť Tauranom. No vaše jediné územie je bohaté, máte množstvo lodí a jednotiek a keď si pozriete susedné územia, zistíte, že tam nikoho nemá. Útoky očakávajte od takého piateho levelu, no ak si dobre opevníte každé územie, nepriateľa takmer vždy odrazíte a uvidíte ako bude sťahovať chvost medzi nohy a utekať do svojej lodi späť na základňu.
Druhá časť je taktická a taktiež ťahová. Na voľnom priestranstve sa vylodíte so svojimi jednotkami a napadnete nepriateľa, odkiaľ chcete. Každá jednotka má určitý počet akčných bodov, ktoré môže využiť (podobne ako v RPG Fallout). Môžete si vybrať, či chcete strieľať ťažkou zbraňou alebo ľahkou. Každé vozidlo alebo jednotka má dve zbrane, takže možnosť kombinovať útoky tu je možná. V tejto časti si užijete do sýta masaker, no naozaj naštve, keď váš tank netrafí z piatich metrov nepriateľskú jednotku. Škoda, že autori nezakomponovali šancu na trafenie, kedy by ste videli, či máte 50% alebo viac na trafenie nepriateľa. Pešiaci sa hodia do prvých línii, kedy „zabavia“ nepriateľské tanky, pretože sú lacné a celkom dobre vybavené – ranger sa hodí k eliminovaniu nepriateľskej pechoty, rovnako ako sniper u Taurantov. Rýchle jednotky využijete k dlhým presunom z bitky do bitky a vznášadlá a iné lietajúce stroje pri prechode cez nevhodný terén, ktorý je na bojisku na každom kroku. Hra je celkovo ťažká, budete musieť byť presný vo svojich odhadoch, presne investovať svoje akčné body s každou jednotkou, pretože jedna nepriateľská jednotka, ktorú ste minulé kolo minuli, vám môže zabiť aj dve ťažké tanky, čo naštve. Nemyslite si, že na útok na Taurenskú základňu vám budú stačiť tri lode plné tankov. Omyl. Budete musieť niekoľko virtuálnych rokov šetriť, kupovať, loadovať a útočiť, než jeho pevnosť padne.
Páčila sa mi jedna hláška recenzenta, ktorá túto hru vystihla: „Krásny príklad, kedy sa ľudia snažia urobiť hru, ktorú osobne nechcú hrať.“
Grafika je izometrická a celkom pekná, aj keď zo začiatku nebudete vedieť rozlíšiť taurenský ľahký tank od artilérie. Ľudské tanky pôsobia robustne, no taurenské ťažké tanky komicky – ako zakamuflovaná obria pohyblivá krabica s oceľovou trupkou. Ovládanie pozostáva z myšky, no občas sa mi stalo, že jednotka sa mi nevypla a kliknutím na loď sa presunula do lode. Ak budete dostatočne trpezlivý a na hru si zvyknete, po čase nebudete mať problém a možno sa k nej budete radi vracať. Ja som tento pocit nemal, aj keď pár hodín sa mňa držal. Nemalo ma čo nútiť hrať ďalej – málo kampaní, žiadne scenáre, málo jednotiek a budov, ktoré môžete vyrobiť a efekty výbuchov – radšej nekomentujem. Hudbu by som najradšej vypol, prvá melódia a jej začiatočné tuc tuc, pôsobí ako z lacného porno filmu. Ďalšie skladby sú už lepšie, no stále to nie je to najlepšie, čo som kedy počul. Chýbala mi u ľudí aj plazma, keďže osobne plazmové zbrane milujem – plazmu nájdete len u Tauranov. Intro hry je ako keby pozliepané na rýchlo, ako keby sa autori museli vtesnať do minúty a museli ukázať všetko, čo hra obsahuje + s trápnou tuc tuc hudbou. Systém výskumu je ďalšia tragická kapitola. Môžete si vybrať jednu položku, na ktorú sa bude celý rok zameriavať výskum – zvýšenie brnenia, akčných bodov, sily zbraní, zmenšenia náročnosti energie v budovách a pod., alebo si môžete rozdeliť body rovnomerne. Nič viac výskum neobsahuje. Nečakajte, že sa budete tešiť z vyvinutia novej technológie, ktorú by ste mohli použiť na tank a vylepšiť ho tak – v tomto kráľuje Stars!.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]