StarCraft je prvý diel realtime stratégie od Blizzardu, ktorý sa stal legendárnym a dodnes je hrávaným po celom svete. Dnes si povieme niečo o vývoji a dôležitých ľuďoch, ktorí ho vytvorili, o hrateľných rasách a dlhej kampani.
Jedna z prvých real-time stratégii a prvá úspešná, ktorá spopularizovala tento žáner, bola Duna II. Vyšla už v roku 1992 a vyrobilo ju štúdio Westwood. Priniesla modernú hrateľnosť, ktorá sa používa dodnes. Nasledujúce dva roky nevyšla žiadna iná stratégia podobná na Dunu, preto sa Blizzard rozhodol, že urobí podobnú hru, len z fantasy prostredia. Tak vznikol Warcraft, ktorý vyšiel v roku 1994 a stal sa nemenej populárnym ako Duna. O rok na to, v roku 1995, vyšiel Warcraft 2, ktorý na seba pritiahol pozornosť všetkých hráčov. Krátko po vydaní druhého Warcraftu, čo bolo približne v polovici decembra 1995, začal Blizzard pracovať na ďalších projektoch. Časť zamestnancov nechal pracovať na novom projekte a druhá časť šla vytvárať novú stratégiu. Bolo ich asi 50, takže boli malý tím, no veľmi zapálení. Novú stratégiu tentoraz zasadili do sci-fi vojenského prostredia, v ktorom ľudia bojovali proti mimozemským votrelcom z vesmíru a dali jej názov StarCraft. Engine využili z druhého WarCraftu. StarCraft plánovali vytvoriť za rok, že by už v decembri 1996 mohol vyjsť, pretože Blizzard nechcel mať dlhé pauzy medzi svojimi hrami. Na E3 v roku 1996 sa prvýkrát hra ukázala. Vo svojej ranej alpha fáze vývoja sa StarCraft úplne podobalo na druhý Warcraft, len malo iné jednotky a assety. Interface zostal rovnaký. Veľkým konkurentom StarCraftu bol Dominion: Storm Over Gift 3, čo bola podobná vojenská stratégia a na E3 sa ľuďom páčila oveľa viac než StarCraft. Autori neskôr interface zmenili, pretože si uvedomili, že by hra nemala až taký úspech. Ľudia by o nej začali hovoriť, že to je len preskinovaný Warcraft. Chceli mať podobnú silnú novú stratégiu, preto začali odznova – vytvorili nový príbeh, nové modely jednotiek z ručne kreslených na renderované a prerobili engine. Ten upravil Bob Fitch za 2 mesiace, aby mohli vývojári využívať nové schopnosti jednotiek.
Medzi vydaním Warcraftu 2 a StarCraftu sa v Blizzardu udiali dve dôležité veci. Prvou bolo vydanie Diabla, ktoré vyšlo 3. januára 1997. Niektorí vývojári, ktorí pracovali na StarCrafte, išli pomôcť s vývojom Diabla. Druhou dôležitou vecou bolo spustenie Battle.netu. To sa udialo o pár dní pred vydaním Diabla, presnejšie 31. decembra 1996 a Battle.net využíval následne aj StarCraft. Aj vďaka nemu sa stali ich ďalšie hry populárne, pretože bol bez poplatkov a užívatelia si na ňom len vytvorili účet, aby mohli spolu alebo proti sebe hrať. V decembri 1996 bolo zaregistrovaných 1.25 miliónov užívateľov. V apríli 1999 bolo na Battle.nete aktívnych až 2.3 miliónov hráčov súčasne. Taká obrovská komunita v tom čase hrala StarCraft a ďalšie hry od Blizzardu.
Práce na StarCrafte sa znovu obnovili v januári 1997, keď vyšlo Diablo a Fitch prepísal herný engine. Chceli využiť izometrický pohľad aký používal Dominion a simulovať tak 3D efekt, aj keď ich hra nebola v 3D. V auguste 1997, šesť mesiacov pred vydaním, začal crunch. Autori sa ponorili do testovania hry, chceli hlavne vybalancovať tri rasy, ktoré vytvorili a vychytať všetky bugy a padania. Chceli stihnúť vydanie na Vianoce 1997, no to sa im nepodarilo. StarCraft vyšiel 31. marca 1998 v Severnej Amerike na osobné počítače a o necelé dva týždne aj v Európe. Konkurenčný Dominion vyšiel až v júni a získaval od kritiky o dosť horšie známky oproti StarCraftu. Priemerne sa každý mesiac predalo len 7 tisíc kópii. Z vývojárskeho tímu poodchádzalo veľa ľudí a jedným z nich bol aj Mark Skelton, ktorý neskôr pracoval na cutscénach pre datadisk Brood War k StarCraft. Mark neskôr pre PCgamer povedal, že Dominion mal preto na E3 taký úspech, pretože to bolo len prerenderované demo a vývojári, ktorí ho tam ukazovali, tak sa len robili, že ho hrajú. Takže v podstate ohromili ľudí klamstvom a hrou, ktorá neexistovala, no zároveň veľmi pomohla Blizzardu, aby makala na StarCraft a priniesla ešte lepšiu stratégiu. Aj Dominion môžeme vďačiť za úspech StarCraft. Inak by to bol len preskinovaný Warcraft II a orkovia vo vesmíre. V tom roku sa stal StarCraft najpredávanejšou hrou – predalo sa vyše 1.5 milióna kópii. Do mája 2007 predaje dosiahli vyše 9.5 milióna kusov po celom svete. Len v Južnej Kórei sa predalo 4.5 milióna kusov. Bolo to kvôli tomu, že tam frčali turnaje už od roku 2000 – Kórejci boli v tejto hre najlepší. Po vydaní dostával StarCraft samé vysoké známky. Zo 41 recenzií mu vyšiel priemer 89%.
StarCraft najviac hrali v Južnej Kórei. Bolo to aj kvôli ázijskej finančnej kríze, ktorá juhovýchodnú Áziu zasiahla v rokoch 1997 a 1998. V tom čase si osobný počítač mohlo dovoliť len málo ľudí, preto sa všetci hráči schádzali v internetových kaviarniach, kde hrali vo veľkom hry po lane a internete. StarCraft tak získaval na ohromnej popularite. Byť profesionálnym hráčov v StarCrafte bola lukratívna práca, ktorá vyžadovala hodiny tréningu a hrania. Ak ste boli dobrí, stali ste sa celebritou, pretože Južná Kórea mala tri televízne stanice, ktoré sa venovali profesionálnemu hraniu hier. Jeden taký hráč zarobil za rok až 200 tisíc dolárov, čo je dnes v prepočte z roku 2005 vyše 312 tisíc. Profesionálne sa takto hralo dlhých 14 rokov. No StarCraft sa dodnes drží v top 10 najhranejších hier v Južnej Kórei. StarCraft využívali aj Vzdušné sily Spojených štátov ako kurz pre nových dôstojníkov, aby ich naučili zvládať krízu pod tlakom a pracovať v tíme.
Z dôležitých ľudí treba spomenúť najskôr výkonného producenta Allena Adhama a potom producentov Jamesa Phinneyo, Billa Ropera a Michaela Morhaime. Phinney pracoval ako hlavný dizajnér spoločne s Chrisom Metzenom. Títo dvaja páni spoločne vytvorili príbeh a svet StarCraftu, ako ho poznáme. Metzen je ďalšia veľmi dôležitá postava v celom Blizzarde. Pripojil sa do neho v roku 1994 a pracoval v ňom až do roku 2016. Nahovoril množstvo postáv – v StarCraftu mariňákov, ghosta alebo Battlecruiser a vo World of Warcraft Thralla a ďalšie postavy a vďačiť mu môžeme za napísanie príbehov a loru vo všetkých hrách – Warcraftu, StarCraftu a Diablu. Mal rád RPGčka a rád kreslil, preto vytvoril aj koncept arty a dizajn postáv. Veľmi ma potešila správa, že sa v decembri 2022 opäť vracia do Blizzardu a bude pomáhať s Warcraftom. On dal všetkým hrám dušu. Pre StarCraft bol Metzen ako Romero pre Doom. Sám napísal, že je skvelé znovu pracovať na Warcrafte a akoby sa vrátil znovu domov. Hlavný programátor Bob Fitch bol pre Starcraft zase ako Carmack pre Doom – napísal umelú inteligenciu. Bol na ňu pyšný a povedal, že kompletne odstránili všetky formy podvádzania umelej inteligencie a že hráč nedokáže poznať rozdiel, či hrá proti AIčku alebo skutočnému človeku. No ľudia sa s ním hádajú, že na Insane obtiažnosti AIčko vie presne vašu polohu, takže cheatuje. Fitch inak bol od augusta 1997 v crunchovacom móde celého pol roka. Začal pracovať 50 hodín týždenne a potom to navyšoval, až v práci trávil 80 hodín týždenne. V podstate neopúšťal kanceláriu – pracoval na pathfindingu jednotiek, na tom, aby sa jednotky mohli zahrabať alebo zneviditeľniť. Musel vylepšiť battlenet pre StarCraft a veľa ďalších vecí. Hudbu skomponoval Glenn Stafford, čo bol dvorný skladateľ Blizzardu a ďalší dvaja skladatelia Derek Duke a Jason Hayes mu pri tom pomáhali a zároveň vytvorili aj zvukové efekty pre jednotky zergov a protossu. Terrani majú western-scifi hudbu podobnú na seriál Firefly. Čiže kovboji vo vesmíre, kde používajú elektrickú gitaru – taký country rock. Firefly vyšiel až v roku 2002, tak je možné, že sa tvorcovia inšpirovali StarCraftom. V kampani za Protoss som počul podobnosť melódii s Warcraftom, až sa mi to zdalo previazané, pretože skladateľ viac využíval orchester. Inšpiroval sa hudbou z Votrelca, ktorú skomponoval Jerry Goldsmith. Zergovia majú zase takú špiónsku hudbu, ktorá by sa mi hodila do Splinter Cell alebo Syphon Filter. Je ambientná, temná a elektronická.
Datadisk Brood War vyšiel 18. decembra 1998 a podľa autorov to bol ten finálny StarCraft, ktorý túžili vytvoriť. Ponúkol pokračovanie príbehu v rámci troch ďalších kampaní, zmenil trochu hrateľnosť v určitých veciach, vybalancoval jednotky každej rasy a pridal nové jednotky. V tom istom roku vyšli aj dve neoficiálne rozšírenia Insurrection od Aztech New Media a Retribution od Stardock Systems – každé pridáva tri nové kampane a množstvo multiplayerových máp, takže veľkú porciu obsahu. Pre spustenie ste potrebovali originálnu hru. V roku 2000 vyšla aj verzia pre Nintendo 64. StarCraft II: Wings of Liberty vyšiel po dlhých dvanástich rokoch od originálu, čiže v roku 2010 a dočkal sa znovu veľkého úspechu. Jeho priemerné skóre bolo 92%. Prvé rozšírenie Heart of the Swarm vyšlo o tri roky neskôr a druhé rozšírenie Legacy of the Void v roku 2015. Remástrovanú verziu prvého dielu Blizzard uvoľnil zadarmo na Battle.nete v auguste 2017. Autori v podstate len vylepšili vizuálnu a zvukovú stránku, znovu nahrali zvuky a dialógy a do hrateľnosti a ovládania nezasahovali vôbec. Môžete si dať 4k širokouhlé rozlíšenie a kamera sa dá zoomovať. Ja som kedysi dávno hral originálnu verziu, no teraz som si zahral a dohral remástrovanú. K remástru si môžete dokúpiť DLC, ktoré zmení grafiku na kreslenú a menej krvavú, čo je fajn, no považujem to za zbytočnosť. V novembri tohto roku Blizzard vydal prvý a druhý remástrovaný diel Warcraftu v rámci osláv 30 rokov od prvého Warcraftu. Na druhý diel sa určite budúci rok pozriem.
Podľa Jasona Schreiera v Blizzardu práve vzniká strieľačka zo sveta StarCraft. Vedúcim projektu má byť Dan Hay, ktorý mal na starosti niekoľko dielov Far Cry a v roku 2022 nastúpil do Blizzardu. Ak je to pravda, bol by to už tretí pokus o vývoj akčnej hry z tohto sveta. Prvým bol StarCraft: Ghost – bol ohlásený 20. septembra 2002 a vyvíjal ho Nihilistic Software. Malo sa jednať o strieľačku z tretieho pohľadu a mali ste hrať za Novu, mladú ghost agentku. Hra vypadala pekne, no bola v roku 2006 zrušená. Druhý pokus o strieľačku niesol názov Ares. Hratelnostne to mal byť Battlefield len vo svete StarCraftu. Podľa Blizzardu strieľačky vraj nie sú zábavné, no paradoxne vytvorili Overwatch. Úspešná strieľačka, ktorá vychádzala zo stratégie, bola napríklad Command and Conquer: Renegade. V podobnom duchu Blizzard mohol urobiť strieľačku a možno v nasledujúcich rokoch urobí.
StarCraft sa hrá ako všetky stratégie v tom čase – na začiatku máte bázu a pár jednotiek, ktoré môžu zbierať suroviny a postupne si staviate nové budovy, budujete obranu proti nepriateľom, kupujete nové jednotky a vylepšujete ich. Cieľom je byť rýchlejší než oponent, použiť lepšiu taktiku, získať viac surovín, mať viac jednotiek a prevalcovať ho. Ťažia sa tu minerály a plyn. Ten sa ťaží v baniach, ktoré musíte najskôr postaviť. Pri zbere v bani môže byť len jedna jednotka a ostatné čakajú, takže si musíte vytvoriť taký vlak. Minerály potrebujete počas celej hry, no hlavne na počiatočné jednotky a plyn zase na pokročilé jednotky a ich vylepšenia.
StarCraft priniesol až 3 hrateľné rasy. Vo Warcrafte boli len dve – ľudia a orkovia, preto bola pre tím veľká výzva ako vybalancujú navzájom tieto tri rasy. Autori ich chceli urobiť v štýle kameň-papier-nožnice a inšpirovali sa aj v kartovej hre Magic: The Gathering. Uvažovali aj nad štvrtou rasou, no tá by ich stála veľa času a ten nemali, takže zostali pri troch. Každá z rás je veľmi odlišná a hráč musel využívať rozdielne taktiky, aby porazil oponenta. Preto sa stal StarCraft taký populárny v e-sporte po celom svete. Každá rasa má svoje plusy a mínusy a počas kampane som si urobil dobrý prehľad o tom, s ktorou sa mi najlepšie hrá a ktorá mi najviac sedí. Samwise Didier bol umeleckým riaditeľom a mal na starosti rasy. Brainstormingom si vypísali všetky nápady a postupne ich vyselektovali. Vedeli, že Terrani budú ľudskou drsnou a špinavou rasou, Protoss chceli mať veľmi silných ale nie až tak divokých. Svojou organizovanosťou a rečou mi pripomínali Japoncov. Zergovia mali mať inteligenciu roja, kolektívne správanie. Rasa Zerg sa mala originálne volať Zurg. Meno museli zmeniť kvôli tomu, že v Toy Story sa antagonista Buzza Lightyeara volal cisár Zurg a Disney na nich dalo copyright.
Každá rasa stavia budovy úplne iným spôsobom. Terrani na to využívajú SCV pracovníka. Ten stavia budovu a je znovu k dispozícií až ju postaví. Zergovia si z larvy musia vyliahnuť drona, ktorý následne zmutuje do budovy, ktorú potrebujete postaviť. Stane sa budovou a vy túto jednotku stratíte. Protoss využíva zase sondu, ktorá len označí miesto, kde sa budova teleportuje a nemusíte čakať, až sa budova objaví. Sonda je voľná a môžete ju využívať. Vďaka tomu si môžete postaviť v krátkom čase ohromné množstvo budov. No dá sa stavať len v okolí pylónov, čo sú také obrovské kryštály, ktoré vám dovolia vyrábať viac jednotiek. Zergovia môžu stavať len na zmutovanej pôde. Terrani majú budovy štvorcové a môžu ich presúvať, Protoss ich má okrúhle a Zergovia ich majú organické do trojuholníka a špicaté. Z obranných budov majú Terrani buď raketovú vežu, ktorá strieľa len na vzdušné ciele alebo bunker, kde si môžete schovať ľubovoľných štyroch vojakov a tí dostanú bonus k dostrelu. Ja som si do nich rád dával ghostov, ktorí boli chránení a mali skvelý dosah. Zergovia si obrannú vežu najskôr v mutácií pripravia a potom si ju vylepšia buď do veže na pozemné ciele alebo vzdušné. Protoss majú jednu vežu – fotónový kanón, ktorá je multifunkčná a zároveň má štít. Prišla mi zo všetkých najlepšia a pritom ju najrýchlejšie postavíte. Ľudia si kapacitu vojenskej sily navyšujú pomocou zásobovacieho depa, protoss pomocou pylónov, ktoré im zároveň dovoľujú v okolí stavať budovy a zergovia si musia z larvy zmutovať overlorda, ktorý zároveň slúži ako transport a detektor. Na obnovu života mechanických jednotiek Terranov slúži SCV pracovník a mariňákov uzdravia medici. Zergovia si obnovujú život automaticky a je jedno, či sú v bázi alebo inde. Pomaly sa obnovuje život aj poškodeným budovám. Protoss to má najhoršie – majú síce štít, ktorý ich chráni a obnovuje sa, no keď im uberú život, tak sa už vyliečiť nedajú – ani jednotky a ani budovy.
Terrani sú typickí ľudia, len sú verziou z budúcnosti. Pre autorov bolo ľahké ich vytvoriť. Chceli urobiť taký mix mafiána, špinavého rednecka a šialeného vedca. Nechceli mať uhladených ľudí z budúcnosti ale chceli vytvoriť pravý opak – gangsterov, takých kovbojov z divokého západu, ktorý vo vesmíre bojujú v power armore a s gaussovými puškami. Terrani nebojujú len s inými rasami ale aj medzi sebou, pretože ako správni ľudia majú medzi sebou konflikty a vyvolávajú vojny. Majú veľmi veľa frakcií a nie sú jednotní a často sa dostávajú do vojen, ktoré medzi sebou vedú iné rasy. Základné útočné jednotky mariňákov používajú bojovú zbroj a sú vybavené automatickou gaussovou puškou C-14. Vystreľujú 8 mm protipancierové metalové ostne a za sekundu dokážu vystreliť až 30 nábojov. Mariňáci môžu útočiť na vzdušné alebo pozemné jednotky a sú celkom lacní, takže sa hodia do každej situácie. Keď ich schováte do bunkru, veľa toho vydržia. Pri aktivácii stimpacku sa im zvýši na krátky čas rýchlosť streľby a pohyb, no stojí ich to štvrtinu života. S medikmi, ktorí prišli až v datadisku, tvoria skvelé kombo. Firebati mi prišli o dosť slabší a takmer vôbec som si ich počas hry nevyrábal. Majú plameňomet, oveľa menší dosah a nemôžu útočiť na vzdušné ciele. Ďalšou jednotkou je sup. Je to jednotka na vznášadle s primontovaným granátometom. Môže klásť inteligentné míny, ktoré sa veľmi hodia pri obrane základne. Pri vylepšení pohonu je to najrýchlejšia jednotka v hre a hodí sa ako prieskumník. Goliáš je skvelá multifunkčná jednotka, pretože má dvojicu 30 mm kanónov proti pozemným cieľom a hellfire rakety proti vzdušným cieľom. Ale silnejší je skôr proti lietajúcim jednotkám. Proti pozemným mi prišiel slabý. Základ tejto jednotky si autori zobrali zo svojej zrušenej hry Shattered Nations, kde mala byť podobná jednotka. Táto hra mala byť ťahovou izometrickou stratégiou podobná na Civilizáciu alebo XCOM. Bola zrušená v roku 1995, len niekoľko mesiacov po oznámení. Ďalšie sci-fi RTS, na ktorom Blizzard pracoval a ktoré bolo zrušené, sa volalo Pax Imperia II. Blizzard v roku 1997 predal práva na túto hru spoločnosti THQ, ktorý tento druhý diel vydal pod názvom Pax Imperia: Eminent Domain.
Obliehací tank som si obľúbil asi najviac. Je to silná jednotka s ďalekým dostrelom. V pohybe využíva 80 mm plazmový kanón a keď sa prepne do obliehacieho módu, stratí pohyblivosť, no útočí 120 mm elektrickým kanónom Mjolnirom. Jeho nevýhodou je, že dokáže útočiť len na pozemné jednotky, no je to skvelá obranná a aj útočná jednotka, dobrá proti budovám, väčším cieľom a aj skupinám menších nepriateľov. Páčil sa mi aj ghost – snajper, ktorý sa dokáže zneviditeľniť. Na blízko nemá proti nepriateľom šancu, slúži skôr ako taký záškodník a keď máte kúpenú atomovku, dokáže ju laserom naviesť na cieľ. Atomovka dá až 500 poškodenia a v okolí výbuchu jednotky stratia 2/3 celkového života. Ja som zvykol používať dve atomovky, aby som sa uistil, že nič neprežije. Ak nepriatelia nemajú detektora, tak ľahko prejdete do ich báze. Čo sa týka vzdušných jednotiek, je tu klasická dropship, ktorá presúva vaše jednotky. Originálne mala byť vybavená elektrickou bombou Vortex a mala byť schopná transportovať oveľa viac jednotiek. Ďalšou je stíhačka prízrak, dobrá proti väčším vzdušným cieľom. Dokáže sa zneviditeľniť a tak útočiť. S vylepšeným reaktorom dokáže byť neviditeľná až 3 a pol minúty. Battlecruiser je kapitálna loď ľudí – má až 500 života a ako jediná dokáže prežiť nukleárny výbuch vďaka brneniu. Štandardne útočí lasermi, no dokáže použiť aj špeciálny lúč Yamato, na ktorý potrebuje veľa energie. Jeho nevýhodou je pomalý pohyb, stojí veľa materiálu a ak ho máte len jeden, ľahko vám ho zničia. Je tu ešte vedecké plavidlo, ktoré síce nemá zbrane, no namiesto nich má špeciálne vlastnosti. Dokáže vidieť neviditeľné alebo zahrabané jednotky, môže hodiť na spojeneckú jednotku obranný matrix, ktorý absorbuje 250 poškodenia, má EMP výbuch skvelý proti jednotkám protoss a potom akýsi oblak, ktorý poškodzuje biologické jednotky. Poslednou novou jednotkou, ktorá prišla v datadisku, je valkýra. Je skvelá proti iným stíhačkám.
Zergovia majú úplne iný nábor jednotiek. Nekupujete si ich klasicky v budovách ako ľudia alebo protoss ale vyberáte si ich cez larvu, na ktorú jednotku sa má vyliahnuť. Pritom originálne zergovia mali byť bio-mechanické kreatúry. Autori sa inšpirovali z Votrelca a Starship Troopers a takisto knižnej série Enderova hra od Orsona Scotta Carda. Prvou jednotkou je zergling. Má len 35 života, no z jedného vajíčka sa vám vyliahnu dvaja. Sú to rýchle jednotky, ktoré najlepšie využijete vo väčšej skupine. Dokážu útočiť len na blízko, no sú veľmi silní. Ich zvuky, ktoré vydávajú, nahral skladateľ Glenn Stafford. Hydralisk je strelecká jednotka, jediná pozemná, ktorá dokáže strieľať na vzdušné ciele, takže je dosť dôležitá. Bola ako prvá vytvorená z rasy Zerg. Je to celkom lacná jednotka, ktorej sa dá vylepšiť rýchlosť pohybu a dosah striel. Najviac sa používa proti jednotkám protossu. V datadisku sa dočkali vylepšenia a môžu zmutovať do Lurkerov. Tí môžu útočiť len keď sa zakopú do zeme. Z lietajúcich jednotiek tu je scourge, čo je malý samovrah, ktorý letí do inej lietajúcej jednotky, sám sa zničí a uberie ohromné množstvo života. Pôvodne sa mali volať avengeri. Liahnu sa v pároch a svojim náletom uberú až 110 života, takže je najlepšie ich používať vo väčšom počte. Najlepší sú proti carrierom, tam stačí piatim scourgeom, aby ho zničili a slabí sú proti väčšej skupine battlecruiserov. Skvelou leteckou jednotkou zergov je mutalisk. Ten je najlepší proti väčším skupinám nepriateľov, pretože sa jeho strela odrazí na dva ďalšie ciele a každej ďalšej uberie 3x menej. Mutalisk neskôr môže zmutovať do guardiana alebo devourera. Guardian je skvelý, no útočí len na pozemné ciele. Na druhú stranu je to taký bombardér s veľkým dosahom, takže ho veže netrafia. Devourer je zase skvelý proti vzdušným cieľom, no prišiel až v datadisku. Lietať vie aj kráľovná, no tá neútočí. Dokáže nakaziť nepriateľské hlavné centrum, dať parazita do cieľovej jednotky, vyvolať si dvoch malých broodlingov alebo plošne spomaliť pohyb nepriateľských jednotiek. Ďalší caster je defiler a podobá sa na veľkú stonožku. Tiež nemá klasický útok ale môže využívať napríklad mor a nakaziť tak všetky jednotky. Tým začne ubúdať život až do úplného minima. Najlepšia je táto jednotka proti protossu, pretože tí si nemôžu obnovovať život. Najlepšou útočnou pozemnou jednotkou je ultralisk. Pôvodne mal mať schopnosť revu, podobnú na bloodlust z Warcraftu.
Slovo protoss z gréčtiny znamená prvý. Bola to druhá rasa, ktorú začali vyvíjať, no zároveň vyvíjali aj zergov. Nechceli urobiť typických mimozemšťanov. Chceli, aby protoss boli takí vesmírni samuraji. Ich estetika mala byť elegantná a okrúhla a ich farba zlatá. Všetky jednotky protossu majú štít, čo je skvelé, no keď im uberú nepriatelia život, už si ho nemôžu obnoviť. Prvou útočnou jednotkou je zealot. Má energetické čepele podobné na Elity v sérii Halo. Preto mi dosť túto rasu Sangheiliou pripomínali. Zealoti útočia len na blízko. Druhou jednotkou je dragoon, ktorý primárne slúži proti leteckým jednotkám, no dokáže útočiť aj na pozemné. Po celú hru bude vašou hlavnou silou v armáde. Dragoon bola prvá vytvorená jednotka protossu a od neho sa odvíjal celý dizajn tejto rasy. Pôvodne sa mal volať templar. V StarCrafte má celkovo zlý pathfinding kvôli svojmu pohybu, veľkosti a nohám. Veľakrát sa zasekáva o iné jednotky a v úzkych horských prechodoch má tiež problém. Ďalšou jednotkou je reaver – je to chrobák-robot, ktorý slúži ako artiléria. Aby mohol strieľať, musíte mu vyrobiť scarabov – tí po vypustení naháňajú cieľ a do piatich sekúnd vybuchnú. Výbuch je fakt silný a táto jednotka je skvelá proti vežiam a budovám všeobecne. Pôvodne sa mal volať trilobyte. Skvelo sa dá použiť s transportérom, kedy reaverov doveziete až k nepriateľovi a tí ho zaspamujú vybuchujúcimi chrobákmi. Tiež som túto taktiku využíval. Reavera hráči zvykli vyložiť blízko nepriateľských peónov a jeden bombardér dokázal zabiť aj desiatich. Blizzard musel kvôli tomu vydať patch, aby zvýšil cooldown medzi výsadkom reaverov. Každý reaver si dokáže vyrobiť a uschovať až piatich scarabov, no tých mu musíte sami naklikať a vyrobiť. Škoda, že sa mu nedá dať autovýroba, pretože takto máte oveľa viac mikromanažmentu a musíte na to myslieť počas boja.
Skaut je skvelá letecká jednotka, ktorá exceluje proti iným stíhačom. Strieľa na nich raketami antihmoty. Nemá síce neviditeľnosť ako jednotka terranov, no má oveľa viac života. Na pozemné ciele sa ani neoplatí s ním útočiť, pretože má slabé fotónové blastery. Ja som ju v kampani využíval ako stráže väčších carrierov. Pôvodne mala byť táto jednotka vznášadlová motorka podobná na speeder zo Star Wars. Vysoký templár je čarodejník protossu. V boji je slabý a nemá žiadny útok, no vie si vytvoriť dvojníka, ktorý zmätie nepriateľa. Dokáže vyvolať silnú prionickú búrku, ktorá v danej oblasti za krátky čas udelí obrovské poškodenie. Fakt nepríjemná schopnosť, ak hráte proti tomuto čarodejovi. Ak ich máte dvoch, môžete ich obetovať, čím sa spoja a transformujú do archona. Ten čarovať nedokáže, no môže útočiť na pozemné aj vzdušné ciele. Má len 10 života no až 350 štítu. Špeciálnymi jednotkami sú temný templári. Tí sú permanentne neviditeľní a majú veľmi silný útok. Ak nemáte proti nim detektor, tak vám zničia základňu veľmi rýchlo a aj všetkých v nej. V datadisku ste sa z dvoch dokázali premeniť na temného archona, ktorý sa stal takým ďalším čarodejom. Najlepšia jednotka bola pre mňa carrier. Je to kapitálna loď, ktorá sama nedokáže útočiť, no dokáže niesť až 8 menších lodí, ktoré útočia na všetko naokolo. Lode si musíte predtým vyrobiť, čo trochu dlhšie trvá, no potom je loď veľmi silná. Ak máte takýchto lodí dvanásť v jednej skupine, tak ste takmer neporaziteľní. Do flotily si môžete pridať observera, ktorý dokáže detekovať neviditeľné jednotky a sám je neviditeľný a potom arbitera, čo je tiež podporné plavidlo, ktoré dokáže zmraziť skupinu nepriateľských jednotiek a zároveň vašim jednotkám naokolo poskytuje neviditeľnosť. Takže mi prišlo, že protoss má najlepšie vzdušné jednotky zo všetkých rás.
Kampaň za všetky tri rasy som dohral za približne 20 hodín. Každá rasa má až 10 misii a v každej sa vám otvorí nová jednotka alebo budova. Pred každou misiou je krátky rozhovor postáv a vypíše sa vám vaša úloha. Tieto briefingy skvelo navodia atmosféru každej misie, rozvinú príbeh a predstavia nové postavy. No aj tak som sa v príbehu trochu strácal, hlavne pri kampani protossu. Autori sa zasadením inšpirovali Votrelcom, Starship Troopers a Battlestar Galactica. Príbeh sa odohráva v našej galaxii Mliečnej dráhy v sektore Koprulu, kde sa nachádzajú tri rasy. Tisíce rokov späť sa v tejto časti nachádzali tvorovia zvaný Xel’Naga, čo bola najmocnejšia známa rasa vo vesmíre. Niektorí ich nazývali aj prastarými. Sú to taký architekti vesmíru, pretože ovplyvňovali iné rasy. Experimentmi vytvorili rasu protoss a neskôr aj zergov, pretože chceli vytvoriť čisté bytosti. Tieto experimenty sa im ale nevydarili a Xel’Naga bola z väčšej časti zničená práve rasou Zerg. Stáročia pred príbehom, ktorý sa odohráva v StarCraft, na Zemi vytvorili ľudia kolonizačný program, pretože Zem bola preľudnená. Na ceste vesmírom ľuďom zlyhali počítače, takže ich lode naviedli k okraji priestoru, kde sa nachádzala rasa protoss k planéte Tarsonis. Ľudia zvaní Terrania si zatiaľ vytvárali kolónie a rôzne frakcie a protoss ich z diaľky pozorovali a zostávali pred nimi skrytí. Zároveň ich bránili pred rôznymi hrozbami bez ich vedomia. Rasa Zerg ale napadne Terranov, pretože ich chce zničiť a zároveň využiť ich psionický potenciál. Takže aby som to zhrnul – ľudia na novovytvorených kolóniách sa musia brániť proti Zergom, ktorí ich chcú nakaziť a využiť a Protoss chce tiež zničiť Zergov a ich nákazu a zároveň chrániť ľudí. StarCraft začína len niekoľko dní pred prvým útokom Zergov na kolónie Terranov, čiže na konci 25. storočia. Ľudia Zergov volajú xenomorfovia. Príbeh naprieč celou základnou kampaňou je veľmi rozsiahly, každá misia je unikátna, predstaví novú jednotku alebo budovu danej rasy a ani na chvíľu som sa nenudil. Je tu plno zvratov a musíte dávať dobrý pozor, aby ste sa v príbehu nestratili alebo si dodatočne prečítať wikipédiu či pozrieť nejaké video, ktoré vám objasní eventy, ktoré sa v celej kampani stali. Ja príbeh ďalej nejdem prezrádzať, len trochu rozoberiem celú trojčasťovú kampaň a budem sa vyvarovať spoilerom.
Prvú kampaň musíte začať terranmi. Dohral som ju za 6 hodín. Prvé misie sa odohrávajú na planéte Mar Sara, jednej z trinástich kolonizovaných svetov a slúžia ako tutoriál. Je tu aj veľa odkazov na film Votrelci. V prvej misii musíte postaviť 3 depá, rafinérku a vyťažiť 100 plynu. Je to podobná začiatočná misia ako každá v strategiách od Blizzardu. S mariňákmi si môžete preskúmať celú mapu ale je dosť malá a nájdete tu len niekoľko malých skupiniek zergov. V druhej misii sa vám prihlási generál Edmund. Konfederácia zaviedla karanténu na celú planétu a musíte kolonistov presunúť do pustiny. Stretnete prvú dôležitú postavu pre príbeh – šerifa Jamesa Raynora, ktorého musíte nájsť a pomôcť mu eskortovať ľudí. Okrem toho musíte postaviť kasáreň a vycvičiť desať mariňákov. Veľmi jednoduchá misia. S Raynorom ochránite jednu stanicu a zničíte pritom zergov. Získate nových plameňometníkov a budete ničiť infikované stavby ľudí. V tretej misii sa musíte pol hodinu brániť proti zergom, ktorí na celej planéte infikujú stanice a zabíjajú ľudí. Takže to bude obranná misia, v ktorej si môžete postaviť bunkre a veže proti lietajúcim jednotkám. Môžete si vyrábať supov, ktorí pred bunkre nakladú inteligentné míny. Celá misia je v pohode, akurát cez poslednú minútu sa na vás vrhnú všetci nepriatelia, ktorých zergovia majú. Skôr než utečiete z Mar Sary, pokúsite sa zobrať diskety plné dát zo siete Konfederácie. S Raynorom a malým počtom jednotiek pôjdete získať disk. Toto bude kompletne iná misia, pretože nebudete môcť stavať – pripomenula mi dungeon misie z Warcraftu. Stanica je v nepriateľskom móde, budú na vás útočiť veže a mariňáci a sú tu infikovaní ľudia. Po trinástich hodinách od evakuácie sa na orbite Mar Sary objavia lode Protossu a začnú bombardovať celú planétu.
Ďalšie misie sa odohrávajú na druhom mesiaci planéty Antiga Prime. Ste v rebelskej skupine Synovia Korhalu, ktorá bojuje proti Konfederácii. Zatiaľ čo sa dekódujú získané disky, pripojí sa k vám Arcturus Mengsk, čo je líder rebelov a predstaví vám ďalšiu dôležitú postavu celého StarCraftu – assassínku Sarah Kerrigan. Budete teda bojovať proti vojakom Konfederácie a generálovi Edmundovi. Získate veľkú základňu s bohatým ložiskom kryštálov aj plynu a už máte postavené aj bunkre na obranu. Táto misia bude prvá dlhšia a môžete si tu konečne postaviť stíhačky a transportéry. Inak sa k nepriateľskej báze ani nedostanete, takže budete musieť presúvať mariňákov. V šiestej misii musíte nájsť a ochrániť battlecruiser. Opäť dostanete už postavenú základňu, ktorú vám poškodili zergovia a môžete si postaviť nových goliášov. V siedmej misii si zabojujete znovu proti ľuďom. Musíte priniesť vysielač do báze konfederácie, aby pritiahol zergov a tí na nich zaútočili. Tentokrát si môžete vyrábať skvelé tanky. Osma misia sa bude odohrávať vo vesmíre. Znovu musíte zničiť jednotky konfederácie. Vaše budovy budú vo vzduchu, tak si ich musíte priviesť na druhú stranu, kde už sú postavené vylepšenia. Celá misia bola dosť dlhá, pretože musíte zlikvidovať všetky nepriateľské jednotky na mape. Našťastie budete si môcť vyrobiť nových ghostov, ktorí majú neviditeľnosť a môžu na nepriateľov poslať atomovku. V deviatej misii sa všetko skomplikuje a na orbite Tarsonisu sa začínajú objavovať lode Protossu, ktoré mieria k liahní zergov. Vy musíte zlikvidovať protoss a chrániť zergov, aby tí zničili konfederáciu. Posledná misia je veľmi ťažká, ak ju budete hrať klasicky. Budú na vás prichádzať hordy nepriateľskej armády a je ťažké sa im ubrániť. Vašou úlohou je zničiť ionový kanón v severozápadnej časti. Takže nemusíte zničiť všetkých. S transportérom sa dá dostať jeden ghost do nepriateľskej báze a po zničení veží atomovkou sa môže dostať až ku kanónu. No nepriatelia majú detektor, takže budete skúšať a hľadať slabé miesto. Na zničenie Ionového kanóna vám stačia dve atomovky. Musíte ich vystreliť hneď za sebou, inak si nepriateľ privezie SCV a kanón opraví.
Druhú kampaň som si vybral za Zergov. Tú som dohral za 7 hodín. Misie sú už od začiatku zložitejšie, pretože za zergov sa hrá úplne inak. Je to ako ovládať jednu veľkú entitu. Pár misii som si na nich zvykal. Keď sa naučíte ich mutácie, tak zistíte, že ich hrateľnosť je úplne jednoduchá a záleží hlavne na tom, aké dobré vylepšenia vašim jednotkám kúpite. Dôležité je rýchlo obsadiť druhý a tretí zdroj materiálov. V prvej misii musíte chrániť chrysalis a vytvoriť si dve budovy. Ste na Tarsonise a otravovať vás budú ľudia, no tých s vašimi jednotkami prevalcujete. Budete mať zerglingov a hydraliskov. V druhej misii musíte chrysalis doniesť na určené miesto. Už máte aj lietajúce jednotky, takže tie môžete využiť v boji proti protossovým dragonom a stíhačkám. V tretej misii ste na vulkanickej planéte Char. Znovu máte chrániť chrysalis a tentoraz na vás budú útočiť ľudia. Tí sa na severe opevnili – majú ako tankovú artilériu, tak veže proti vzdušným jednotkám, takže budete mať problém sa cez nich dostať a zničiť ich. Ja som opäť využil lietajúce potvory, zničil najskôr veže, potom tanky a postupne likvidoval aj budovy. V štvrtej misii musíte chrániť chrysalis, aby sa vyliahol a potom zničíte ľudí. Tí majú po celej oblasti vybudovanú obranu a budovy na produkciu jednotiek, preto to bude zdĺhavá misia. Piatu misiu preskočím, pretože nechcem prezrádzať koho budete ovládať, no budete opäť v interiéri hľadať super počítač.
Šiesta misia je proti protossu. Môžete si zmutovať silných guardianov, s ktorými ľahko zničíte všetky nepriateľské budovy. Ja som postupne mal až tri ložiská materiálov, takže som si mohol rýchlo kupovať nové jednotky. Musel som mať zároveň aj mutaliskov, ktorí ničili stíhačky protossu, pretože guardiani útočia len na pozemné jednotky. Vytvoril som si obriu armádu a nepriateľa preválcoval. V siedmej misii si prvýkrát zabojujete proti iným zergom. Opäť som využil rovnakú taktiku ako minule – guardianov sprevádzaných mutaliskami. V ôsmej misii protoss zaútočil proti mne silnými mágmi, ktorí mi dokázali za pár sekúnd zlikvidovať všetky letecké jednotky. V deviatej misii ste na novom svete a musíte priniesť drona ku kryštálu v strede mapy a brániť ho desať minút, dokiaľ ho neharvestne. K nemu sa musíte najskôr dopracovať a vyčistiť cestu od nepriateľov. Keď drona dopravíte na miesto, zo všetkých strán sa na vás vrhnú jednotky protossu a prídu aj s carrierom a arbitrom. Posledná misia mi neprišla extra ťažká. Mapa je dosť rozťahaná, no celkom prázdna. Musíte zničiť chrám protossu.
Kampaň protossu som dohral za 7 hodín. Tiež mi neprišla ťažká a hralo sa mi s touto rasou asi najlepšie. Opäť som si zo začiatku zvykal na úplne inú hrateľnosť, keďže jednotky protossu používajú štít, ktorý si môžu obnovovať, no zdravie už nie. V prvej misii máte len zealotov a dragoonov. Je to jednoduchá misia, v ktorej zničíte zergov. V druhej misii dostanete už artilériu, ktorá vám pomôže so zničením základne zergov. V tretej misii máte už stíhačky, takže si rýchlo preskúmate celú mapu a zistíte, kde sa nachádzajú ďalšie ložiská na obsadenie. V štvrtej misii najskôr začínate len s niekoľkými jednotkami a musíte nájsť Tassadara. S ním bude aj Raynor. Vašou úlohou bude dostať sa s týmito dvoma hrdinami späť dole na začiatok. Horšie je, že celý spodok je zaplnený nepriateľskými jednotkami. Vy máte čarodejov, ktorí môžu vyvolať búrku alebo sa premeniť na archona. Tieto jednotky som využil a rýchlo sa dostal k teleportu. V piatej misii dostanete transport, keďže po zemi sa moc nedá pohybovať. Musíte zachrániť Zeratula, ďalšiu veľmi významnú postavu v príbehu. Využíval som taktiku transportu s artilériou a zničil nepriateľskú bázu. Nemusíte zničiť všetkých – stačí, keď znovu dostanete hrdinov k teleportu v juhovýchodnej časti mapy.
Šiesta misia je ďalšia v interiéri. Budete ovládať ako jednotky protossu a Tassadara, tak ľudských mariňákov. Sú tu nové samovražedné jednotky zergov, ktoré sú zahrabané. Keď sa odpália, dokážu zo sebou zobrať aj veľký počet vašich jednotiek. V siedmej misii dostanete assassínov, ktorí sú veľmi silní a majú permanentnú neviditeľnosť. Niekoľkými útokmi dokážu zničiť budovu alebo silnú jednotku. Táto mapa sa dá dohrať za 2 minúty, ak využijete neviditeľné jednotky a viete kam máte ísť. V ôsmej misii si konečne môžete vyrábať carrier. Bude to síce dlhá misia, no zábavná. Bojovať budete proti jednotkám protossu. Keď som si postavil dvanásť lodí, nepriateľ už nemal šancu a rýchlo som ho rozprášil. Na začiatku deviatej misie môžete využiť neviditeľného Zeratula a ísť si preskúmať mapu a zničiť nejaké budovy. Opäť som šiel taktikou carrierov a začal si ich stavať. Nepriateľské AIčko využíva zákerných defilerov, ktorí na vás budú hádzať mor a nenávratne poškodzovať vaše budovy a jednotky. Preto som si carrierov musel presúvať do bezpečia a keď som si ich postavil v dostatočnom počte, tak som zaútočil. Posledná misia bola skvelá. Budete ovládať ako terranov, tak protoss. Ľudskú základňu budete mať na severozápade a bázu protossu na juhovýchode. O obe sa musíte starať, stavať im obranu, zlepšovať ich a bude to ťažké, pretože to zožerie veľa kryštálov a plynu. Inak to nie je ťažká misia a stačí vám zlikvidovať overmind zergov, ktorý je v strede mapy.
Táto dlhá recenzia sa bude končiť slovami, že StarCraft je stále skvelá stratégia, ktorá sa aj dnes oplatí zahrať. Blizzard ju zremástroval naozaj kvalitne, pritom hrateľnosť ostala presne taká ako ju poznáme. Hodnotím preto veľmi vysokým číslom.
Dobové screenshoty z rôznych verzii vrátane E3 1996 – https://blizzardarchive.com/pub/Images/Screens/Sc1_2/clean.html