Pitfall: The Mayan Adventure

Hellrampage1994, arcade, Windows Leave a Comment

Pitfall: The Mayan Adventure je plošinovka, ktorá originálne vyšla v roku 1994 na Genesis a neskôr sa portovala na ďalšie platformy vrátane Windowsu. Je to v podstate tretí diel zo série Pitfall. Prvé dva diely vyšli na Atari 2600 v roku 1982 a 1984. Ich dizajnér bol David Crane. Zaujímavé je, že aj v tejto tretej hre sa dá nájsť portál, ktorý vám dovolí si zahrať úplne prvú hru s pôvodným gameplayom a zvukmi. Pripomenulo mi to časy, kedy som mal túto konzolu.

Videorecenzia

Activision začalo tretí diel Pitfallu vyvíjať pod názvom Pitfall Harry: The Mayan Adventure. Chcelo znovu priviesť k životu aj ďalšie populárne hry z Atari 2600 – Kaboom! a River Raid. Tieto tri hry ukazovali na Consumer Electronic Show v roku 1993. Našiel som obrázky z verzie pred vydaním, kde je vidieť gigantická ryba a trochu odlišný les. Veľa vecí z finálnej hry bolo odstránených – mal tam byť podvodný level alebo úroveň, v ktorej ste mohli lietať. Celkovo malo byť v hre až 32 levelov, no autori nakoniec urobili len 14. A z nevysvetlených príčin boli nové verzie Kaboom! a River Raid zrušené a nikdy nevyšli.

Pitfall mal vyjsť už v zime 1993, no bol odložený a vyšiel až v novembri 1994 na Genesis. Finálnu verziu ešte ukazovali na CES 1994. V približne rovnakom čase vyšla verzia na SEGA CD, ktorá mala veľa vylepšení, zväčšené levely a audio CD. SNES port mali na starosti Redline Games a Cygnus Software – bežal na nižšom rozlíšení, no mal väčšiu grafickú paletu. Verziu pre Windows vytvorila spoločnosť Kinesoft – použila technológiu Exodus, ktorú neskôr využila aj pri porte Earthworm Jima a Gex. Zaujímavosťou je, že Pitfall bola prvá komerčne vydaná hra na Windows 95 – Bill Gates ju propagoval na veľtrhu COMDEX ako značku pre spustenie nových DirectX. Samotná hra ale DirectX nepoužíva. Táto verzia pre PC vyšla až o 8 mesiacov neskôr, no skĺbila všetky dobré vlastnosti predchádzajúcich verzii, čiže aj extra levely.

Po vydaní sa hre viedlo veľmi dobre. Genesis, SEGA CD a aj SNES verzia mierila k osmičkám. PC port mal z nich najlepšie hodnotenie a recenzenti nešetrili osmičkami a deviatkami. Do júna 1996 sa predalo viac než milión kópií. V roku 1998 vyšiel štvrtý diel na PlayStation s podtitulom Beyond the Jungle a bola to už 3D plošinovka. V roku 2004 vyšiel Pitfall: The Lost Expedition na PC a konzoly. Opäť to bola 3D skákačka s otvoreným svetom v štýle metroidvanie. No a nakoniec v roku 2012 vyšiel Pitfall aj na Android a iPhone. Bola to bežecká hra v štýle Temple Run. Ako plošinovku by som ju nenazval.

Príbeh hry pokračuje tam, kde skončil druhý diel. Dobrodruh Pitfall Harry, protagonista prvých dvoch dielov, sa konečne usadil a rozhodol sa vychovávať svojho syna Harryho Juniora. Z neho vyrástol tiež dobrodruh a po otcovi zdedil lásku po hľadaní stratených pokladov. Starému Harrymu takéto dobrodružstvá začali chýbať, tak sa jedného dňa rozhodol, že pôjde spolu so svojim synom a preskúmajú starú džungľu v Strednej Amerike, kde by mali byť stratené májske poklady. Pri hľadaní svätého miesta Uaxactun (waaktun) junior našiel prastarú relikviu, no jeho otca zatiaľ zajal duch májskeho bojovníka menom Zakelua. Harry Junior ho preto musí nájsť a zachrániť.

Hrateľnosťou sa mi Pitfall najviac podobal na Levieho kráľa alebo Aladdina. Tieto tri hry vyšli v rovnakom roku, no Pitfall nevyšiel na DOS ale už na Windows. A z týchto troch hier vyzerá najlepšie. Audiovizuálne mi hra v tom čase učarovala podobne ako Leví kráľ. Tieto dve plošinovky boli nádherné. O ručne kreslené animácie sa postaral Bill Kroyer a jeho štúdio. Activision si ho najalo, pretože chceli vysoko kvalitné animácie. Videli jeho predchádzajúce projekty, ktoré sa im páčili. Kroyer pracoval pre Disney, kde robil animácie pre ich animované filmy, takže aj Activision chcelo mať hru v podobnej kvalite. Boli s ním v neustálom kontakte a Kroyer spolupracoval s programátormi z Activision. A vďaka tomu sú animácie také skvelé. Vaša postava vie skákať, šplhať, plaziť sa, ručkovať pomocou opaskov, strieľať z praku a vo voľnom čase, kedy nehráte, má tiež nejaké animácie. Graficky autori vybrali veľmi dobrú farebnú paletu. Je tu parallax efekt a pozadie je krásne naanimované – to uvidíte hneď v začiatočnej úrovni s vodou, kde padajú zo stromov listy. S postavou budete chodiť medzi dvoma cestami, takže aj keď je hra 2D, vďaka tomuto triku pôsobí ako 3D. Hudbu a zvuky vytvorila skupina Soundelux Design Music. Jednotlivé tracky sú skvelé s výbornými basovými linkami, sólovými elektrickými gitarami alebo rôznymi bicími nástrojmi. Mne vo verzii pre Windows hudba šla ale nešli zvuky. Vyriešil som to tak, že som exe súbor dal do módu kompatibility s Windows 98, premenoval zložku s hrou na PITFALL a z netu stiahol jeden dll súbor, ktorý bol v CD verzii zlý.

Na normálnej obtiažnosti vás môžu až 9 krát zraniť než stratíte život, takže hra nie je až taká ťažká. Vtipné je, že váš život reprezentuje obrázok ako utekáte pred krokodílom. Čím menej máte života, tým má krokodíl viac otvorenú papuľu. Jednotlivé levely sa dajú dohrať do desiatich minút, takže nie sú dlhé a všade po leveli nájdete plno lekárničiek v tvare tlčúceho srdca a checkpointov. Zbrane máte len dve – opasok, ktorým šviháte na blízko a prak. S prakom môžete strieľať bežné kamene alebo výbušné. Klasické kamene sa dajú držaním strely aj nabiť a výbušné zničia všetko na obrazovke. Potom tu je bumerang, ktorý sa občas vráti späť. Hodí sa skôr na horšie prístupných nepriateľov, ktorých kameňom netrafíte. Ovládanie mi prišlo výborné, no keď sa s postavou otáčate, prehrá sa animačka a vy v tom momente nevyskočíte. To isté platí, keď si čupnete. Animácií dlhšie trvá, než sa Harry postaví a vy v tom momente nemôžete reagovať. Keď sa rozbehnete, narazíte do steny a postavu to na krátky čas omráči. Je to pekný detail, no keď sa vám to stane v súboji s bossom, bude vás to štvať. 

Zbierate tu mince – každých 50 pridá jedno pokračovanie, keď sa vám minú všetky životy. Môžete zbierať aj písmená slova PITFALL. Hru ale musíte prejsť na jeden záťah, pretože keď ju vypnete, postup sa vám resetuje. Zbieranie písmen nie je povinné, je to skôr taká výzva pre tých, ktorí už dohrali hru. Z bonusov sa dá nájsť čili paprička, vďaka ktorej vyššie vyskočíte a presýpacie hodiny, ktoré na krátko zastavia čas a vy tak môžete ľahko obísť alebo zničiť enemákov. Štvali ma dookola sa respawnujúci nepriatelia – keď ste zabili v džungli hada, ktorého ste použili ako lano, ten po vašom odchode znovu ožije. V chrámoch sa budú neustále spawnovať otravné netopiere či malé zelené hady a vonku zase prerastení hmyz. Podobne ako v prvom Pitfall tu sú nepríjemné jamy alebo krokodíly, cez ktorých musíte preskákať, keď budú mať zavretú tlamu a môžete sa pohúpať na lianách. Po každom leveli sa hra uloží, takže aj keď ju vypnete alebo zomriete, vždy môžete začať level, ktorý ste si už odomkli. To je super. Jediná nevýhoda je, že stratíte všetky nazbierané životy, náboje do praku a skóre tabuľka sa zresetuje. Naozaj ťažkých levelov tu je len niekoľko, no tie prídu až ku koncu hry.

Pitfall som prešiel za 2 a pol hodiny, takže je to jeden zo záporov. Hra bola príliš krátka. Hral som PC verziu. Prvý level budete v džungli – sú tu rozširujúce sa jamy, do ktorých môžete spadnúť a pohúpete sa na lianách. Otravovať vás budú opice a diviaky. Všetci nepriatelia sa dajú zabiť – aj diviak. No toho som radšej preskakoval. Checkpointy ukazujú cestu, do ktorej strany sa máte vydať, takže sa nestratíte. Na konci levelu vás čaká prvý boss fight proti jaguárovi. Nie je ťažký a aj keď som proti nemu nebojoval s plným životom, zabil som ho na prvý pokus. V dolnej časti obrazovky sa vám ukazuje, koľko mu ostáva života.

Druhý level sa odohráva pri vodopáde. Toto bude skôr vertikálny level – budete skákať po malých plošinkách a likvidovať miestnu faunu. Ďalší level budete v bani. Môžete hýbať vozíkom a vďaka nemu sa dostať do skrytých miest. Začnú vás otravovať netopiere, krysy, pavúky a dajte si pozor na výbušné barely. Je tu jedna minihra, v ktorej musíte správne stlačiť páky. Ak uspejete, dostanete veľa bohatstva a k tomu bonusový život. Krátko si tu zajazdíte na nekontrolovateľnom vozíku a pri konci sa budete vyhýbať ďalším.

Stratené mesto Copanu bude štvrtý level. Páčilo sa mi ako autori v každom novom leveli prichádzali s novými assetami. Tu na vás budú útočiť kostlivci a oživené sochy. Sú tu meniace sa plošiny, ktoré si musíte časovať. V jednej tajnej miestnosti môžete nájsť prvý Pitfall – keď si ho raz odomknete, môžete si ho vybrať z menu levelov. Na konci úrovne vás čaká ďalší boss fight. Tentoraz proti dvom jaguárom. To už bude ťažšie. Dobre je, že druhý jaguár sa pridá až po chvíli a zase odíde, takže budete mať čas sústrediť sa len na jedného a toho zabiť.

Piaty level bude v chráme Copan. Čakajte tu veľa pascí a strážcov, ktorí toto miesto budú obraňovať. Opäť tu sú noví nepriatelia – lukostrelec a mág, ktorý na vás bude posielať ohnivé gule. O dosť viac sa tu budete plaziť a na konci si preskočíte obrovské koleso. Dažďový les Lakamul je šiesty level. Podobá sa na prvú úroveň len s tým rozdielom, že tentoraz bude noc. Tento level je fakt náročný a nekompromisný. Veľmi zle sa v ňom orientuje a bude tu veľa vybuchujúcich kvetov a hadov, ktorí sa budú stále respawnovať. Ak ste už level dohrali a viete kam máte ísť, tak nie je taký ťažký a dohráte ho veľmi rýchlo. Ďalším levelom bude Lagúna Yaxchilan (Jakčilan). Prvýkrát sa tu objavia krokodíly. V tomto leveli som toľkokrát spadol do vody, že som to prestal počítať.

Osmy level budete v ruinách a je opäť vertikálny. Je tu oveľa viac jazykových trampolín a vysúvacích kameňov. Skákanie cez otvárajúce a zatvárajúce plošinky nie je až také náročné, pretože tesne pred zmenou budete počuť zvuk, čo vám dá dostatočné množstvo času, aby ste zareagovali. Kostlivci sa našťastie nerespawnujú, takže sa budete môcť sústrediť len na skákanie. Deviaty level je v hrobke. Bude tu veľa pascí vyskakovať zo stien a znovu sa objavia otravné netopiere, no je to krátky level a prešiel som ho za 4 minúty. Potom príde úroveň s baníckym vozíkom – tá je legendárna a považujem ju za najlepšiu z hry aj keď je veľmi ťažká. Dá sa považovať za vlakový level, pretože celý strávite na koľajniciach. Preskakujete medzi troma koľajnicami a musíte sa vyhýbať vozíkom – hra vám to dá dostatočne dopredu vedieť. Okrem toho zbierate mince a niekoľkokrát vás zozadu napadnú agresívni duchovia. Spoločne s hudbou je táto úroveň fakt epická. V jedenástom leveli ste opäť vonku pri vode. Páčila sa mi animácia vyskakujúcich hladných krokodílov, ktorí vás chceli zožrať. Celkovo sa na obrazovke toho bude diať toľko, že to nebudete stíhať sledovať. Preskáčete si rozpadnutý most a na konci sa môžete pošmyknúť na kameňoch pokrytých zeleným slizom.

Ruiny Tikal bude ďalší náročný level. Je tu veľa nepriateľov, kostlivcov a pascí. V závere vás čaká bossfight proti jaguárovi. Keď mu uberiete štvrtinu života, tak sa premení do mačkovitého humanoida. Súboj s ním je ťažký, no stačí sa naučiť jeho skoky a časovať si ich. Predposledný level je v chráme Tikal. Budete tu hľadať páky, ktorými si otvoríte prechod ďalej. Tento level je ešte o triedu náročnejší. Sú tu pasce na každom kroku a znovu obrie koleso, ktoré vás môže prejsť. Čiže som z toho začínal cítiť nekompromisnosť tretieho Tomb Raider. Preskáčete si plošinky, ktoré pôjdu v opačnom smere a pri tom na vás budú robiť nálety netopiere. Posledný level je finálny bossfight proti živej kamennej soche bojovníka. Má veľa útokov, ktoré robí náhodne, takže súboj s ním je veľmi ťažký. Ak nebudete mať dosť kameňov, tak sa s ním budete trápiť. Môže vás z diaľky pritiahnuť – tomuto útoku sa dá ubrániť tak, že pôjdete opačným smerom alebo ho trafíte do hlavy. V oboch prípadoch máte malú šancu, že sa vám to podarí. Najlepšie je držať sa v strednej vzdialenosti a neustále ho triafať do hlavy a tým ho zdržiavať, aby na vás nemohol použiť chytenie. Keď zmeníte stranu, rozpadne sa a ak do neho v tom momente zaútočíte, tak mu uberiete až 5% života. Inak mu útok do hlavy uberie len 2%. Koniec hry je fakt skvelý, pretože stretnete otca Harryho Juniora, legendárneho Pitfall Harryho, ktorý je stále vyobrazený ako nízkopolygónová postavička.

80

Pitfall: The Mayan Adventure je výborná plošinovka s krásnou audiovizuálnou stránkou. Zo záporov spomeniem krátkosť hry a niekedy zlé ovládanie. Inak som bol s hrou spokojný a bavila ma. Nedá sa nikde digitálne kúpiť, preto sa musíte spoľahnúť na abandonware weby.

CD verzia – https://ulozto.sk/file/EO4gKtAwkq8L/pitfall-mayan-adventure-cd-rar#!ZGAyZQR2A2WzBQVmLzIxMGLkATDmZRj4pJgOEx90I35DGmR2Zt==

Ak máte problém spustiť hru – https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Pitfall:_The_Mayan_Adventure

Potrebné dll na opravu zvuku – https://drive.google.com/file/d/1emVpC70Y0nZ5m52Ld2zwyw7bgjERFD1U/view?usp=sharing

Digital Foundry – https://www.youtube.com/watch?v=KnWruWDTfSw

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.