Magická adventúra s RPG prvkami – začiatok úspešnej série!
Quest for Glory IV (QfG) je jedna z najlepších adventúr, ktoré som kedy hral. Mieša v sebe dobrodružstvo s RPG prvkami a dáva hráčovi veľkú voľnosť v otvorenom svete, v ktorom môžete byť ktokoľvek. Prvý diel tejto série vznikol v roku 1989 zásluhou obrej Sierry, ktorá vypúšťala každý rok veľké množstvo kvalitných titulov. Pre niekoho je hneď prvý diel QfG najlepší – ak ste ho nehrali a chcete si ho dnes ešte zahrať, odporúčam VGA verziu, ktorú zremásterovala a vydala Sierra v roku 1992. A prečo je celá séria taká populárna? Pretože originálne kombinuje žáner adventúry a RPGčka. Na začiatku si môžete vybrať z troch charakterov – bojovník, mág a zlodej. S každým bude zážitok v hre iný a to nepreháňam. Uvediem príklad: ak budete chcieť prekonať vysoký hradný múr, so zlodejom ho môžete ľahko preliezť, s mágom vyvoláte kúzlo levitácie a bojovník sa rozbehne a rozrazí bránu svojou silou. Ak ste bojovník a nemáte ani bod v mágii, Zara v magickom obchode vám nepredá ani jeden zvitok. Ak budete bojovať s tuhšími nepriateľmi v lese ako zlodej, tak si neškrtnete – budete sa musieť cez nich preplížiť. A ako mág si síce moc nezabojujete, no to aj tak nevadí, pretože súboje tu sú dosť primitívne – stačí držať tlačítko pre útok a ako bojovník každého zlikvidujete.
Na začiatku sa dostanete do mestečka Spielburg a budete sa chcieť stať hrdinom. Spielburg jedného hrdinu potrebuje, pretože ľudia v ňom majú príliš veľa problémov a nikto ich nevie vyriešiť. Hneď ako vojdete do Guild Hall a prečítate si tabuľku s questami, pochopíte, že tých úloh bude veľa. Ak si ich nezapamätáte a nebude sa vám chcieť stále vracať, odporúčam si ich zapísať bočne na papier alebo do poznámkového bloku. Budete musieť napríklad nájsť stratený prsteň, zachrániť Elsu (barónovú dcéru) alebo získať niekoľko prísad pre alchymistku. Úloh je ešte oveľa viac a preto sa oplatí každého pýtať na všetko. Výborné je, že v hre sú už zakomponované prvé slová ako „spýtaj sa na…“ (CTRL+A) alebo „pozri sa na…“ (CTRL + L) a tak nemusíte stále opakovane písať, len stlačíte dvojicu tlačidiel a napíšete dané slovo – v tomto sa Sierráci poučili. Tiež ma potešilo, keď hra zareagovala na moju otázku, či so mnou nepôjde mladá kentaur-žena na rande – jej otec si myslel, že je príliš mladá, tak jej to nedovolil. Takýchto momentov je v hre veľmi veľa a je len na vašej šikovnosti a angličtine, či sa vám ich podarí nájsť.
Keďže v QfG je zakomponované RPG, nájdete tu štatistiky vašej postavy. Čím viac budete robiť danú schopnosť, tým sa vám bude zlepšovať. Na jednu stranu je to síce pekné, no množstvo hráčov to zneužíva a veľmi rýchlo si namaxuje opakovaním a odpočívaním danú zručnosť. Každopádne, je tu veľmi veľká plocha, po ktorej sa môžete pohybovať. Ako v každej adventúre od Sierry je táto plocha rozdelená na statické obrazovky cez ktoré hráč prechádza. Mimo mesta nájdete rôzne čarovné miesta (najkrajšie je „Erana’s Peace – hlavne hudba, pod recenziou si ju môžete vypočuť) a kúzelné bytosti – ľadového obra, draka, dryádu alebo Babu Jagu. Nepriatelia vás tentoraz cez les už môžu aj prenasledovať – nestačí odísť z jednej obrazovky do inej – oni za vami pôjdu až kým neprídete k mestu alebo miestu, kde sa nachádzajú postavy, s ktorými sa môžete rozprávať.
Graficky hra zaznamenala rapídny skok. Od prvého King’s Questu, kedy ste len s prižmúrenými očami a nalepený na monitore dokázali rozoznať vašu postavu, tu už je všetko väčšie a detailnejšie. Grafika je jednoducho krásna – každá postava na obrazovke niečo robí – alchymista mixuje zmesy a vytvára potiony, strážca na hradbách sa prechádza, kentaur sa stará o farmu a podobne. Strieda sa tu dokonca deň/noc, čo vôbec nebolo v hrách bežné. Zatiaľ čo cez deň si ľudia robia svoje povinnosti, v noci je väčšina miest zavretá a ľudia idú spať. Taktiež vaša postava musí odpočívať a jesť. Môžete si kupovať rôzne magické potiony.
Je veľká škoda (opäť), že zvukovo a hudobne je na tom lepšie verzia na Amigu. Sierra to napravila až v remake verzii v roku 1992. Ďalšie sklamanie bolo, že som si mohol kúpiť len jeden typ brnenia – krúžkové a nemal som možnosť si kúpiť nejakú inú zbraň, a tak budete chodiť len s mečom.
- Ak kliknete pravým tlačidlom myši na škorpióna v menu, hra vám oznámi: „Gratulujeme, práve ste našli prvého chrobáka v hre (bug – chybu).
- Sierra chcela pôvodne QfG nazvať Hero’s Quest, no tento názov už bol zaregistrovaný spoločnosťou Games Workshop (dosková hra), tak museli zmeniť názov na Quest for Glory.
- Ak sa dostanete do domu Erasmusa, môžete v ňom nájsť množstvo odkazov na predchádzajúce hry od Sierry – Police Quest alebo King’s Quest 4).
- Vývoj prvého dielu trval viac než rok a pracovali na ňom štyria programátori, štyria výtvarníci, muzikant a vedúci dizajnér. Čo všetko prvé Quest for Glory obsahuje (v angličtine):
- Nejaké štatistiky:
- 111,000 lines of source code (well, so 30,000 of them are blank!)
- • 535,000 bytes of background pictures
- • 1,560,000 bytes of animation
- • 1,980,000 bytes of program code
- • 375,000 characters of text messages
- • 314,000 bytes of music and sound effects and over 200,000 bytes of compiled system code
Dobový trailer na Quest for Glory 1 – https://www.youtube.com/watch?v=fofH9zkbT8k