Kvalitná plošinovka, ktorá ide trochu inou cestou…
„Kráľ démonov zostúpil zo svojho horského územia, aby napadol prvého samuraja a jeho majstra. Proti vysokej mágií démona však prvý samuraj nezmohol nič, a tak sa musel podlému démonovi postaviť sám majster, ktorý po veľmi ťažkom a krutom boji padol. Pri svojom poslednom výdychu privolal obraz svojej duše. Démon cítil, že tento súboj môže ešte prehrať, a tak utiekol zo strachu do ďalekej budúcnosti. Utrápený prvý samuraj hľadal vyučovanie starého mága, aby poznal základy mágie a mohol sa tak démonovi postaviť. Prvý samuraj, vyzbrojený kúzelným mečom, prenasledoval démona do budúcnosti a neznáma…“
Tak takto začína príbeh v intru (ktoré sa nedá vypnúť) k hre First Samurai (ďalej už FS). Vivid Image je firma, ktorá túto hru vypustila do sveta zmietaného DOS hrami. Prvá jej hra, ktorú vyrobili, je známa ako Hammerfist. Vyrobili aj hry ako Street Racer, S.C.A.R.S., alebo Dual Blades. FS sa dočkalo aj pokračovania – Second Samurai bol ale vydaný len na Amigu a Genesis, čo mohlo množstvo PC hráčov sklamať.
Hru začínate pomerne chudo. Nemáte žiadnu zbraň ani zbroj, budete si musieť postačiť s holými rukami. Ako hlavnú zbraň v hre máte svetelný meč (lepšie označenie je kúzelný meč, aby sa predišlo nedorozumeniu a spojeniu si hry so svetom Star Wars), ktorý môžete používať vtedy, až zabijete niekoľko monštier a získate ich duše. Tie sa vám pripočítajú do ukazateľa vpravo dole. Ďalšími zbraňami sú chladné zbrane na diaľku – vrhacie dýky alebo sekery a magické kamene, levitujúce okolo vás.
https://www.youtube.com/watch?v=ZYJvG3o6J0U
Úlohou hry (príbeh je vám jasný) je nájsť v každej úrovni niekoľko špeciálnych predmetov, ktoré neskôr použijete, aby ste sa mohli stretnúť s bossom úrovne. Taktiež budete musieť zbierať a používať zvon, ktorý privolá ducha majstra a pomôže vám napríklad prejsť rieku, zastaviť padajúce kamene alebo uhasiť sopečnú aktivitu. Fígel je v tom, že zvon môžete niesť zároveň len jeden, pričom na jeho zobratie musíte mať plný ukazateľ meča. Ak prídete na, v tejto arkáde, celkom zložitý princíp hry, budete si LS viac užívať.
Design úrovní sa skladá väčšinou z vrchného „podlažia“ a podzemia. Do podzemia sa dostanete rozbúraním chabých stien. V podzemí nájdete plno pascí a monšier, ktoré sa budú chcieť nažrať vašej silnej duše. Váš samuraj môže aj liezť po kolmých stenách, môže útočiť v skoku alebo za seba. Vo vrchných „podlažiach“ budete môcť liezť po stromoch (vetvách), takisto po kolmých stenách a rôznych plošinkách. Truhličky s jedlom alebo s bohatstvom uvítate vždy radi, pretože jedla na oživenie života nebude nikdy dosť, no a bohatstvo vám po určitom skóre pridá jedlo. Bosovia jednotlivých úrovní sú prevedení naozaj skvele aj keď vám moc nepritopia.
Po grafickej stránke hra exceluje, v leveloch nájdete množstvo detailov ako aj v pozadí. Animácie hrdinu sú taktiež bezchybné. V LS sa pozriete, okrem starovekého orientu, aj do budúcnosti, kde na vás pôjdu najskôr zelení bareti s nožami a puškami (väčšinou je nepriateľ neozbrojený) a neskôr s rôznymi plazmovými puškami a mágiou. V záverečných leveloch sa tak budete naozaj musieť rýchlo obracať a kosiť všetko, čo bude mať v očiach zlý úmysel. Originálna hra bola vyvíjaná na Amigu, takže tam všetko beží ako hodinky. V DOS verzií môžu byť nejaké nedostatky po zvukovej alebo hudobnej stránke.
Ovládanie v LS je naozaj tvrdý oriešok, no ak ho prelúsknete, hra vás chytí na niekoľko hodín a odvďačí sa vám naozaj luxusnou zábavou plnou mŕtvych monštier a kilometrami preskákaných a prelezených stien. Každopádne, pre používanie teleportov (levitujúce kamene okolo stredového) musíte držať medzeru a to isté platí pre používanie levitujúcich útočných kameňov alebo lampy (ktorá mimochodom odhalí skryté predmety).
Nepriatelia sú rôznorodí. Zo začiatku vás bude otravovať zvieracia zostava v zoskupení netopier, potkan, sova, zmutované žaby, neskôr to budú už neandertálci (aspoň tak vypadali), vojaci, atp. Ďalšou praktickou vecou sú oživovacie kamene, ktoré si aktivujete podržaním šipky dole, no budete musieť mať dostatok energie. V zásade sa jedná o také checkpointy – pomocou modrej fľaštičky sa môžete premiestniť kamkoľvek v leveli (ak máte daný kameň aktivovaný), alebo ak zomriete. Obtiažnosť v LS nie je vôbec veľká, veľkú časť obtiažnosti tvorí naučenie sa ovládania a princípu hry. Fanúšikom všetkých akčných plošinoviek, v ktorých sa nachádza trochu logických problémov a v ktorých budete musieť trochu použiť mozog, vrele odporúčam.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
[Šípky] – pohyb
[Šípka dole(podržanie)] – aktivovanie oživovacích kameňov
[Medzera] – útok
[Medzera(podržanie)] – aktivovanie predmetov a teleportu
[B] – aktivovanie zvonu
[M] – vypne/zapne zvuky
[N] – informácie o predmetoch[/su_spoiler]
[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]
- Mal vyjsť remake pre verziu Nintendo 64, ktorý by bol v 3D. Malo ísť o akčnú adventúru v štýle prvého Tomb Raider, v ktorom mali byť súboje jeden na jedného ako v Tekkenovi. Škoda, nakoniec bol remake zrušený.
- V niektorých krabicách s hrou ste mohli nájsť plagátové omaľovánky – hlavnou postavou na nich bol samuraj s textom: „the power of bushido will be yours…“
- V SNES verzii boli všetci ľudskí protivníci nahradení démonmi.
- Výrobca: Vivid Image
- Distribútor: Ubi Soft Entertainment
- Rok vydania: 1992 (1991, Amiga)
- Platformy: DOS, Amiga, Atari ST, Commodore 64, iPad, iPhone, SNES
- Extra: