RPG Sandbox v stredovekom Nemecku!
Moderný človek 21. storočia žije v prítomnosti a myslí na budúcnosť. Neobzerá sa do minulosti a určite nie do stredoveku, ako sa žilo bez elektriny, mobilov a internetu, teda výdobytkov modernej doby. Množstvo historikov žije aj v minulosti, prehrabáva sa starými poznatkami o dobách minulých, ktoré sa doposiaľ dochovali. Niektoré herné štúdiá sa pokúšali napodobiť drsný život stredoveku a nie všetkým sa to podarilo. Môžem spomenúť napríklad taký Stronghold, Chivalry, Medieval II: Total War alebo môj obľúbený Mount & Blade, ktorý považujem za vrchol stvárnenia stredoveku. Dodnes som Darklands (DL) nepoznal, len som počul drby, aký realistický RPG simulátor stredoveku to je. A ešte sa odohráva v Nemecku (Prahu alebo taký Prešporok môžete navštíviť!). Moje očakávania boli veľké a nižšie sa dozviete, či boli naplnené.
Na začiatku hry musím úprimne napísať, že som bol veľkosťou hry šokovaný. Veľkosť hry je nielen v hernom svete, v ktorom sa môžete pohybovať ale aj v mestách, kde môžete robiť obrovské množstvo akcií. Už pri výbere štyroch postáv zistíte, že hra bude veľká. Osobne ma štatistiky zmiatli, pretože sú vedené v skratkách, k tomu sú pri schopnostiach čudesné čísla. Odporúčam pozrieť buď do manuálu alebo v lepšom prípade let’s play video muranterneta, ktorý vám vytváranie postáv krásne vysvetlí v angličtine. Ak si ani po tomto videu nebudete istý, čo robíte, odporúčam nechať prednastavené postavy a začať hrať quick start. Komplikovanejší vývoj postáv som ešte v nijakom inom RPGčku nevidel.
Pri vytváraní postavy si vyberáte najskôr jej minulosť, či váš hrdina prišiel z bohatej alebo obchodníckej rodiny, či prežil svojich prvých 15 rokov na dedine alebo v meste. Od toho sa budú odvíjať jeho počiatočné štatistiky. Následne si rozdelíte body do siedmych základných vlastností ako odolnosť, sila, obratnosť, inteligencia a v ďalšej obrazovke si vyberiete, ako strávila vaša postava svojich 5 rokov života. Každé povolanie, či už to bude mních, zlodej, študent, lovec, alebo bandita, vám dá body do vlastností, ktoré si môžete následne vylepšiť. V prvej kolónke to sú zbrane – sečné, tupé, hádzacie, v druhej to je napríklad alchýmia, viera, reč, latinčina a posledná kolónka reprezentuje napríklad liečenie, mechanické zručnosti, stealth, jazdu na koni a či váš charakter pozná lepšie život v meste alebo na dedine. Po každom 5 ročnom vylepšení vaša postava zostarne o 5 rokov. Maximálne môžete začínať na začiatku so 70 ročnou postavou. Takýto človek má síce bohaté skúsenosti ale už je starý a pomalý a v boji nevydrží veľa a takisto sa toho už veľa nemôže naučiť. Treba hľadať skôr zlatý stred a začínať hru s postavami v najlepších rokoch alebo si dať jednu mladšiu, druhú staršiu. Výber je vždy na vás.
Pripočítajte si k tomu to, že v Darklands nemáte klasickú fantasy mágiu ale vieru v Boha, čiže budete musieť navštevovať kostoly, aby z vás nebol pohan a naozajstný „mág“ bude v partii alchymista, ktorý bude z diaľky hádzať výbušné fľaše. Na druhú stranu sa tu objavujú aj fantasy monštrá, takže to nie je čisto stredoveká simulácia. Príbehovo sa hra dá hrať nelineárne, čiže sa môžete úplne vykašľať na hlavnú misiu a len tak si chodiť po svete, plniť príležitostné misie, ktoré niekto vyvesí alebo po nociach zmenšovať kriminalitu v temných uličkách a zvyšovať si tak reputáciu. V príbehovom queste, ktorý je potrebný na dokončenie hry, musíte likvidovať heretikov a čarodejnice a na konci zničiť samotného démonického lorda Baphometa. Dá sa povedať, že sa môžeme prezývať aj inkvizitori (inquisitio haereticae pravitatis).
Táto hra bola na rok 1992 nadčasová. A hneď poviem prečo. Najlepšie na hre je to, že vždy začínate v inej časti sveta. Nebudete síce začínať v jednom z väčších miest, no aj malé mestečko postačí na vaše prvé kroky v stredovekej kultúre. Po prečítaní tabule zistíte, že nesmiete v noci vychádzať, takže keď si budete chcieť vychutnať nočnú prechádzku mestom a stráže vás načapajú, zaplatíte tučnú pokutu. Ale pozor! Zo situácie sa môžete rôznymi spôsobmi vykrútiť. Môžete stráže zabiť – to vám zníži reputáciu alebo sa môžete pokúsiť utiecť a využiť pritom alchymistické výbušniny. Ak všetko zlyhá, budete sa musieť k činu priznať. Ak máte malú reputáciu a po meste zabíjate stráže, z hradu alebo do hradu sa len tak ľahko nedostanete. S týmto problémom sa autori tiež pekne pohrali. Môžete buď preliezť cez hradby, preplížiť sa popri davu ľudí, odvrátiť pozornosť výbušninou, povolať na pomoc svätého alebo zaútočiť. V prvých dvoch prípadoch budete musieť mať veľmi veľkú obratnosť a zlodejské schopnosti, aby sa vám to podarilo, no výčet akcií ešte nekončí! Hneď ako sa rozhodnete ísť cez hradby, môžete sa preplaziť cez kanál, podplatiť stráže alebo sa v noci cez lano spustiť cez hradby. Ak naopak idete do mesta, musíte povinne zaplatiť. Tu opäť môžete využiť viacero možností. Ak máte veľkú reputáciu v meste, môžete tak získať voľný vstup. Zlodejské typy skúsia použiť mrštný jazyk, s ktorým sa pekne vyhovoria. Aj tu môžete použiť alchymistickú výbušninu, rozbiť bránu a vraziť do mesta ako valibuci. Možnosti hry sú omračujúce.
Na cestách veľkej mapy môžete z času na čas stretnúť cestujúcich, ktorých môžete buď prepadnúť alebo oni prepadnú vás. Krásne na tom je, že v jednom regióne môžete byť zbožňovaný ako najväčší hrdina a v ďalšom vás budú naháňať stráže ako vraha. Ak cestujete cez hory, bude bežať čas rýchlejšie než keby ste cestovali cez zelenú pláň. Takisto sa striedajú ročné obdobia, takže cez zimu vidíte zasneženú krajinu a môže vás zastihnúť blizard. Musíte sa preto rozhodnúť, či risknete cestu a budete pokračovať alebo nájdete úkryt pred snehovou búrkou. Táto hra má neskutočne veľa detailov a to je veľmi dobre.
Na druhú stranu, ak hráte hru dlhší čas, mestá a questy sa opakujú, hra sa stáva nudnou a budete si veľakrát hovoriť „toto som už videl“. Aj keď je hra obrovská, v meste môžete robiť to čo v inom meste. Je super, že môžete navštíviť dobovú Prahu, Bratislavu a dnešné štáty ako Francúzsko, Rakúsko, Česko či Poľsko, no sú rovnaké. Musím zmieniť, že v mestách sa „pohybujete“ cez textové menu, až v boji sa dostanete „normálne“ do hry a do mesta ako takého.
Bojovanie je úplne jednoduché. Označíte svojho bojovníka a dáte mu zaútočiť na nepriateľa. Boj sa dá kedykoľvek zapauzovať, rozdať úlohy a opäť spustiť. Grafická stránka hry sa mi veľmi páčila, aj keď mnohí ju zatracujú, pretože na rok 1992 už boli vydané aj oveľa krajšie hry. Ja s tým nesúhlasím. Darklands má skvelú atmosféru.
Zaujímavé je, že zo schopností hovoriť si môžete vylepšovať buď hovorený jazyk alebo latinčinu, keďže latina bola vtedy privilégiom učených. Tu môžete mať v parte aj najtupšieho hromotluka a naučiť ho latinsky. To, že tu neexistuje iná rasa než ľudská mi bolo jedno.
Autori mali po vydaní hry problémy s veľkým množstvom bugov. Hra veľakrát padala, postavám sa náhodne menili farby a Darklands si tak zaslúžil status „zabugovaná hra“. Verzia z GoGu ich väčšinu odstraňuje a hra príjemne beží so všetkým ako má, za to buďme radi. Zvláštne je, a autorom to slúži ku cti, že aj napriek k množstvu chýb dostávala hra veľmi nadpriemerné hodnotenia. GameSpot retrospektívne napísal, že by si tento titul zaslúžil znovuzrodenie, teda remake. Todd Howard, producent Bethesdy povedal, že Darklands ovplyvnila sériu Elder Scrolls.
Keď som videl tie obrovské možnosti, spadla mi sánka a aj to minimum záporov šmahom ruky zmazala. Darklands je RPG Sandbox, v ktorom môžete ísť kam chcete a robiť to, čo chcete. Naozaj nepoznám žiadnu takto prepracovanú hru z roku 1992 alebo nižšie. Elder Scrolls: Arena (1994) je oproti tomuto lineárny paškvill (samozrejme preháňam). Niekoho táto obrosť hry môže odradiť, pretože nevidíte cieľ, kam máte ísť a dnešní hráči vedení za ručičku by to nemuseli zvládnuť. Zo začiatku si musíte PREČÍTAŤ manuál a POCHOPIŤ pravidlá hry, no a potom to je retro jazda ako žiadna iná.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
-
- Rok vydania: 1992
-
- Platformy: DOS, Linux, Macintosh, Windows