X-COM: Terror from the Deep

Hellrampage1995, DOS, hardcore, invázia mimozemšťanov, PlayStation, sci-fi, strategy, tahova, taktická, Windows Leave a Comment

Terror from the Deep je druhý diel ťahovej stratégie zo série X-COM. Odohráva sa takmer celý pod vodou, inak engine a hrateľnosť ostali rovnaké. Zdvihla sa len obtiažnosť a zhustla atmosféra. Dnes si povieme o vývoji hry a novinkách, ktoré tento druhý diel priniesol.

(videorecenzia)

Prvý diel vyšiel v roku 1994. Vytvorili ho bratia Gollopovci vo firme Mythos Games. Tým pomáhali vývojári z Microprose. Po vydaní sa z X-COMu stal obrovský hit. Microprose preto chcelo, aby Mythos urobili pokračovanie do šiestich mesiacov. Chceli samozrejme čo najviac a najrýchlejšie vyťažiť z popularity hry. Julian Gollop povedal, že sa to bude dať, keď zmenia grafiku a urobia len malé zmeny v hrateľnosti. No nakoniec to odmietli a Microprose licencovalo kód hry od Mythosu a druhý diel vytvorilo interné štúdio vo Veľkej Británii. Pokračovanie bolo do roka na svete. Mythos zatiaľ pracovali na treťom diele s podtitulom Apocalypse, pretože verili, že nový diel by mal priniesť niečo nové a nemala by to byť rovnaká hra, len s inými textúrami.

Keďže druhý diel vyvíjali čisto vývojári z Microprose, v producentskom kresle sedel Stuart Whyte a hlavným dizajnérom bol Stephen Goss. Umelcov a programátorov bolo oveľa viac – tí použili engine z prvého dielu a preskinovali celú hru. Vytvorili v postate len nové assety, ktoré využili na nové misie. Nevytvorili žiadne nové herné mechanizmy, pretože tie by ich stáli čas a oni chceli vytvoriť hru čo najrýchlejšie. Originálne vytvárali druhý diel pre DOS, no zároveň vyvíjali port pre PlayStation a začali pracovať na novom projekte X-COM: Alliance, čo mala byť strieľačka z prvého pohľadu bežiaca na Unreal Engine. Tá bola nakoniec zrušená. Pracovalo sa na nej už od roku 1996 a mala komplikovaný vývoj. Jej vydanie bolo stále v nedohľadne až bola v roku 2002 zrušená. Gollop to komentoval, že nevie prečo a ako sa to vo vývoji tejto hry pokazilo.

Terror from the Deep bol vydaný 1. júna 1995 na DOS. O rok neskôr bol portovaný aj na PlayStation a v tom istom roku vyšiel aj na Windows 95. V máji roku 2007 sa tento druhý diel dostal aj na Steam. Ja som hral vylepšenú PC verziu v OpenXCom, podobne ako som hral aj prvý diel. Bol to skvelý zážitok aj dnes. A skúšal som aj verziu pre PlayStation. Tá je úplne totožná, no trápia ju pomalé načítacie obrazovky a celkovo pomalosť hry s gamepadom. Inak atmosféra aj hrateľnosť ostala nezmenená. Po vydaní si druhý diel viedol u kritiky veľmi dobre, podobne ako jeho predchodca. Z 21 recenzií dostal priemernú známku 85%. U nás ju v Score recenzoval Andrej Anastasov a udelil jej 91%. V Leveli jej dal zase Jan Herodes pekných 85%. Časopis Riki a Ivan Líška ju ohodnotil na 92%. Najhoršie na tom bola v Excalibru, kde od Mrkvoslava Pytlíka dostala len 65%. Pre porovnanie – už predchádzajúcemu dielu dali len 71%, Dune 2 iba 74% a Warcraftu len 76%. Veľa ľudí, vrátane Juliana Gollopa, kritizovalo druhý diel, že je príliš ťažký, levely sú príliš veľké a misie príliš dlhé. Ale obtiažnosť kritizovali aj u prvého dielu – no tam bola kvôli jednému bugu hra príliš ľahká, preto druhý diel autori urobili o dosť ťažší. Do marca 1997 sa prvého a druhého dielu predalo vyše milión kusov. Portu na Playstation sa darilo o trochu horšie. Vo svete dostal 81% a od našich recenzentov v Leveli 5/7 a v časopise Riki 2-.

Autori vytvorili kompletne nový príbeh. Druhý diel je zasadený do roku 2040, štyri dekády po udalostiach z prvého dielu. Po tom, ako ste porazili mimozemšťanov z Marsu, aktivoval sa vysielač, ktorý zobudil skupinu mimozemšťanov v hĺbke mora. Tí spali milióny rokov, no teraz sa prebudili, aby zničili ľudstvo. Začali napadať nákladné lode, prístavy a unášali ľudí, aby na nich robili experimenty. Ľudstvo muselo znovu spustiť projekt na obranu Zeme, dať dokopy agentov, vedcov a inžinierov a započalo tak druhú vojnu proti mimozemšťanom. Tí majú v pláne zobudiť z hlbín morského dna najvyššieho vodcu. Keď sa zobudí, tak ho nikto nebude môcť zastaviť. Pripomenulo mi to mýtus Cthulhu a akoby sa autori inšpirovali Lovecraftom. Hudbu znovu vytvoril John Broomhall, no tentoraz mu pomáhal Allister Brimble. Je ešte temnejšia a stiesnenejšia a užíval som si ju. Pripomenula mi prvý Warcraft – je tu veľa dlhých nízkych tónov a opakujúcich sa vysokých. Dokonale to umocňuje atmosféru podmorského boja proti agresívnym a nebezpečným mutantom.

Terror from the Deep je hrateľnosťou úplne rovnaká hra ako prvý diel, len tu sú iné assety. Budete sa pohybovať hlavne po morskom dne namiesto súše a bojovať proti úplne iným mimozemšťanom. Vaše zbrane, ktoré ste si vyvinuli v prvom diele, vo vode nebudú fungovať, preto musíte vyvinúť úplne nové. Už na začiatku máte k dispozícii plynové kanóny a zbrane, ktoré vystreľujú šípy a harpúny. Dajú sa použiť len pod hladinou, na suchu nebudú fungovať. V prvom diele ste mali laserové či plazmové zbrane, tu budete mať gaussové či sonické. V prvom diele bol najsilnejšou zbraňou fúzny odpaľovač, tu je to disruptor. Tiež vystrelí raketku, ktorú môžete sami nasmerovať a poslať na nepriateľa. Oblasť výbuchu je obrovská. Na začiatku si treba vyselektovať vojakov a hrať len s tými s dobrou presnosťou. Tých, čo sú slepí, ani neberte, len vám budú zbytočne zavadzať. Neskôr odpadnú ďalší vojaci so slabou psionickou odolnosťou. Tých môžu nepriatelia ovládnuť, preto som sa ich hneď v ďalšej misii zbavil a nechal si v tíme len tých najlepších strelcov s najlepšou odolnosťou. Nie je nič horšie, ako keď vám v kritickej situácii mimozemšťan začne ovládať vojaka a ten vám zabije celú posádku.

Typy misií sú rôzne. Úplne najjednoduchšou je útok na nepriateľskú loď, ktorá pristála v mori. Tá sa nelíši od tej z prvého dielu, len tu budete v inom prostredí. Morské dno je vykreslené úžasne, efekty stúpajúcich bublín alebo striel sú urobené skvelo. Potom tu sú teror misie. Tie som nemal rád, pretože sa odohrávajú hlavne v noci a sú extrémne ťažké. Budete v nich musieť ubrániť prístav, ostrov alebo nákladnú loď. Oslobodiť nákladnú loď je ťažké, pretože táto misia je rozdelená na dve časti. Potom tu je misia s artefaktom – ten musíte nájsť a zničiť. Je tu plno veľkých plávajúcich mozgov tentaculatov, ktorí si vás dajú na večeru a za ťah zlikvidujú polovicu vášho tímu. Nepomôže vám ani najsilnejšie brnenie – vojaka zabijú na dotyk a premenia na ďalšieho tentaculata. Pripomenuli mi chryssalidsov z prvého dielu. Tí z ľudí zase vytvárali zombie. Vo vode stretnete aj hallucinoidov, čo sú také medúzy, ktoré vás zabijú elektrinou. Z klasických humanoidných nepriateľov budete bojovať proti zeleným aquatoidom, gill manom, ktorí sa podobajú najviac na ľudí, prerasteným homárom, ktorí sú dosť odolní a je ťažké ich zabiť, jašterím tasothom, čo sú v podstate super-vojaci a ďalším agresívnym monštrám ako deep-one. Sú tu misie, v ktorých budete musieť brániť svoju základňu, pretože vám ju napadnú mimozemšťania. Alebo vy zaútočíte na ich kolóniu, keď ju nájdete. Tieto misie sú ale veľmi náročné a musíte mať už dobrú výbavu.  

Obtiažnosť je na oveľa vyššej úrovni než u predchodcu. Nepriatelia majú väčší dohľad než vy, majú lepšie zbrane, viac toho vydržia a vedia, kde sa pohybujete. Aj keď vás nevidia, tak dokážu ovládnuť myseľ vašich vojakov. Vy toho na začiatku moc nevydržíte. Ani s najlepšou zbrojou to neskôr nebude o moc lepšie a vašim vojakom stačí veľakrát len jedna strela a padnú k zemi. Ak po nejakej strele od emzáka ešte žijú, majú smrteľné zranenia, ktoré im každý ťah zoberie nejaký život. Ak nemáte lekárničku, tak sa s vašim vojakom môžete rozlúčiť. Na začiatku máte slabé harpúnové zbrane, takže si hneď treba vyskúmať aspoň gaussovú pušku. Chemické svetlice sa hodia na nočné misie. Bez nich na ne nechoďte, lebo nič neuvidíte. Stačí jednu hodiť do každého tmavého miesta a nepriateľov uvidíte ako cez deň.

Mne trvalo odohratie každého mesiaca približne hodinu herného času. V januári som zaútočil na jednu mimozemskú loď a odohral jednu náročnú teror misiu. V nej som len vyliezol s jedným vojakom a už mi ho zabili. Bol som preto zalezený v lietadle a odtiaľ všetkých emzákov kosil. Vo februári už som mal vyvinuté gaussové zbrane a zaútočil na ďalšie zaparkované UFO. Druhá teror misia pre mňa dopadla už oveľa lepšie, zobral som si aj svetlice a moji vojaci boli po pár misiách skúsenejší a boli presnejší. V marci som si začal stavať druhú základňu v Indickom oceáne, ktorú som špecializoval hlavne na vedcov a laboratórium. Potom mimozemšťania zaútočili na prístav, takže som ho išiel obrániť. Táto misia bola cez deň, čo mi viac vyhovovalo. Neskôr ten mesiac som obsadil ešte dve plavidlá mimozemšťanov. V apríli som si postavil zadržovacie cely a skúšal omráčiť nejakých emzákov, aby som ich mohol vypočuť. Išiel som zachrániť loď. To bola veľmi dlhá misia, ktorá mi trvala takmer hodinu. Ďalšia záchrana lode v máji bola náročná, pretože sa odohrávala v noci a objavili sa v nej noví jašterí nepriatelia. Na nich moje gaussové zbrane neboli až také účinné a dlho trvalo než som zabil jedného jaštera. Potom som si vyrobil novú akvatickú zbroj, ktorá ma pred emzákmi moc neochránila a ďalší mesiac som mal už sonické pušky. Keď som mal vycvičených vojakov, jeden ako prieskumník odhaľoval pozície mimozemšťanov vpredu a dvoch snajprov som mal vzadu na lietadle, ktorí všetko kosili.

90

Terror from the Deep je skvelé pokračovanie X-COMu. Na prvý pohľad pôsobí skôr ako taký datadisk, pretože všetko ostalo pri starom, len sa preskinovalo prostredie a sú tu noví nepriatelia a zbrane. Obtiažnosť je neúprosná, preto ju odporúčam hráčom, ktorí už dohrali pôvodnú hru.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.