Aj keď pre Doom alebo Duke Nukem 3D by sme mohli nájsť oveľa viac módov a neskôr mám v pláne urobiť videá aj pre tieto dva enginy, Wolfenstein bol prvý 3D engine, na ktorom sa dali vyvíjať FPS hry. Dnes nejdeme rozoberať platené tituly, ktoré vyvíjali väčšie spoločnosti a kúpili si od id Software engine, dnes si ukážeme 3 módy od fanúšikov, ktoré vyšli zadarmo a väčšina z nich bola vytvorená jedným človekom.
Keď som hľadal totálne konverzie pre Wolfa 3D, našiel som zopár módov, kde autor použil zbrane z Hexena, Heretica či Blooda. A neuveriteľné je aj to, že si niekto dal námahu a previedol Dooma na engine z Wolfa. Síce to vypadá ako alfa verzia Dooma a hrá sa to prkenne ale snaha sa cení. Btw okrem Dooma bol prevedený do enginu Wolfa aj Resident Evil, Quake alebo Crash Bandicoot. O týchto módoch sa dnes ale baviť nebudeme. Pozrieme sa na oveľa prepracovanejšie módy, ktoré sa dajú označiť za totálne konverzie, pretože používajú vlastné textúry, hudbu, nepriateľov a zbrane. Hra sa tak zmení na nepoznanie od pôvodnej a veľakrát sa zmení žáner hry alebo hratelnosť.
Pôvodne som tu chcel vybrať päť najlepších módov, ktoré ma zaujali najviac. Nakoniec ich je toľko, že video musím rozdeliť na viacero partov. V každom predstavím 3 módy pre Wolfensteina a tie si pekne rozoberieme. Tak, poďme na prvý mód.
Unsung
Najznámejším a najpopulárnejším módom je určite Unsung. Vyšiel v roku 2011 a jeho autorom je Nembo. Ten teraz vydal Duralumin Wind, arkádovú strieľačku s helikoptérov, ktorú si môžete kúpiť na steame.
V Unsungu budete hrať za spojeneckého vojaka v prvej svetovej vojne, ktorý má v nemeckých zákopoch vo Francúzsku zlikvidovať delostrelecký bunker. Opäť, ako v originálnom Wolfovi, budete likvidovať zástupy nemeckých vojakov, tentoraz vyzbrojených puškami M98.
V neskorších leveloch stretnete aj borcov s plameňometom, tí vám ale neublížia, pretože ich plameň je veľmi pomalý a môžete ho dokonca predbehnúť. V jednej časti som stretol doktora, ktorý ošetroval nemeckého vojaka a bolo len na mne, či ho zabijem alebo nechám žiť. Ak ho zabijete, vypadne z neho Luger. Ten sa dá nájsť aj v tajných miestnostiach. Poslednou, štvrtou zbraňou je MP18. Zo začiatku budete mať málo nábojov, no v posledných leveloch už budete používať len túto zbraň. Na obnovenie života budete používať lekárničky, ktoré si sami aktivujete.
Celý mód dohráte do hodiny a to je jej najväčší zápor. Obsahuje 4 kapitoly, ktoré sú rozprávané cez komiksové obrazovky. Level dizajn je fajn, teda okrem levelu v lese, v ktorom budete blúdiť a zasekávať sa o stromy. Na to som už nemal nervy. Fakt nie.
Ak nestratíte nervy v lese a nevypnete v záchvate bolehlavy hru , dostanete sa do ďalšieho bludiskového levelu, v ktorom budete používať ako zdroj svetla lampu. Unsung obsahuje aj jeden level s plynovou maskou – máte tu časomer a musíte nájsť rýchlo východ zo zamorenej oblasti.
Občas budete čeliť guľometným hniezdam. Ako spestrenie je to síce fajn, no hniezdo sa dá ľahko zničiť – podobne ako bosák celej hry.
Unsung obsahuje aj mód Instant Action, v ktorom bojujete v malej aréne proti stále sa objavujúcim nepriateľom.
The Orb of Dilaaria
Ak si chcete zahrať Wolfensteina vo fantasy prostredí, odporúčam práve Orb of Dilaaria. Hra je už na druhú obtiažnosť ťažká, nájdete tu plno nových nepriateľov a zbraní inšpirovaných z Heretica, Dooma, Hexena, Blooda, Powerslave či Witchaven.
Samotný mód vyšiel v roku 2006 po troch rokoch vývoja zásluhou viacerých ľudí, ktorí sa podieľali na nových texturách stien, animovanej podlahe, atmosférickom daždi, oblohe a originálnej hudbe. V hre sa nachádza až 60 levelov rozdelených do šiestich aktov po päť levelov. Ako píšu autori, počas hrania hráč prejde približne polovicu, pretože Dilaaria obsahuje odlišné cesty, ako postupovať v hre ďalej.
Príbeh nejdem rozpitvávať, len poviem, že je dosť prepracovaný – v hre nájdete slušne dlhý text. Hráte za strážcu orbu, ktorého prepadli démonické bytosti a hodili do Zaehylosovho dungeonu, z ktorého vraj nie je úniku. Na začiatku máte dlho len základný palcát podobný z Hexena. Už na druhú obtiažnosť budete mať problém prežiť, aj keď sa všade okolo nachádza veľa jedla, vďaka ktorému si môžete obnoviť život. Nepriateľov je veľa a prichádzajú z každého rohu. Keď konečne získate nejakú strelnú zbraň, budete za ňu vďačný. Tá ale stojí manu. V hre zbierate klasické poklady zvyšujúce skóre, kľúče na otváranie dverí a keď zabijete nové monštrum, na konci sa vám pridá do beštiára a môžete si o ňom niečo viac prečítať.
Levely sú spočiatku jednoduché, no ako budete postupovať v hre, začnú byť zložitejšie a budete musieť hľadať niekoľko kľúčov naraz. Stáva sa z toho klasické bludisko ako vo wolfensteinovi, no tu sa dajú steny a jednotlivé miestnosti oveľa lepšie odlíšiť. Okrem interiéru sa pozriete aj vonku, kde autori použili napríklad dážď. Nepriateľov je veľa rôznych typov a stále prichádzajú nový, takže stereotypom v tomto smere nebudete trpieť.
Zbrane sú štyri + základný palcát a prevzaté z Heretica a Hexena – je tu magická kuša a tri čarovné wandy. Po leveli môžete brať aj špeciálne power-upy, ktoré vám pridajú život, neviditeľnosť alebo nesmrteľnosť. Občas sa dá nájsť aj kniha s vedomosťami, ktorá vám dá nejaké rady.
Absence
Absence je tretím módom, ktorý by vám nemal uniknúť. Oproti dvom predchádzajúcim sa jedná o úplne iný smer. Príbeh je zasadený do sci-fi prostredia, takže ak nemáte radi fantasy, omrzeli vás všetky svetové vojny a radi zabíjate robotov, ste na správnej adrese. Autori sa nechali inšpirovať napríklad System Shockom, aj keď inšpirácií bolo oveľa viac.
Príbehovo sa budete nachádzať v Americkom podzemnom laboratóriu zvanom Sigma Complex, v ktorom sa vedci špecializujú na genetické a robotické experimenty. Stalo sa niečo hrozné a po roku vláda vysiela elitného vojaka, aby našiel v komplexe poznámky profesora Toma Bakera a zničil celé podzemné laboratórium. Absence obsahuje jednu veľkú epizódu s 18 levelmi.
Najväčší problém v Absence je v level dizajnu. Už v prvom leveli máte ako hlavnú úlohu nájsť tajnú miestnosť, kde je ukrytá karta od dverí. To by fakt nemala byť hlavná úloha misie. Musíte prešmátrať každú stenu niekoľkokrát, pretože neviete, kde sa secret nachádza a ísť do každej miestnosti. Pritom v prečítanej správe mohli autori dať meno hlupáka, ktorý ukryl kľúč, dať pred dvere cedulky ľudí, ktorí v miestnostiach pracujú a podľa toho by ho hráč šiel hľadať. Podobne ako sa hral nový Deus Ex.
Hudba je síce originálna ale už v druhom leveli ma otravovala a radšej som si ju stíšil. Takisto zvuk otvárania dverí ma neskutočne štval, aj keď ho prevzali z Dooma. Dvere sa príliš rýchlo zatvárali a hlúpo ste ich museli stále otvárať. To ma na hrách najviac štve – že sa automaticky zatvárajú dvere. Bolo to v starších hrách a je to aj v novších.
Zo zbraní je brokovnica zo začiatku úplne o ničom. Proti vojakom je najlepšia buď pištoľ, alebo hasák. Neskôr proti upírom je dobrá, treba si dať pozor na väčšie miestnosti, kde zvyknú uhýbať do strán.
Nový nepriatelia, hlavne robotický sú super, grafickej stránke nemám čo vytknúť, jedine opakujúce sa miestnosti.
To bolo z módov zatiaľ všetko, ďakujem za pozornosť a uvidíme sa pri ďalšom partíku.