Tomb Raider 2 je pokračovanie úspešnej akčnej adventúry s Larou Croft. Vyšlo presne rok po prvom diele – v Amerike 31. októbra a v Európe až 21. novembra 1997. Prvý diel vyšiel pôvodne na SEGA Saturn, druhý na Playstation a Windows. Na SEGU druhý diel nevyšiel kvôli limitácií hardware, pretože autori chceli do hry dať aj vonkajšie lokácie. No hovorí sa, že autori mali so Sony zmluvu, že to bude exkluzivita na PlayStation, preto na SEGU nevyšla. Dvojka vyšla aj na Macintosh ale až 1. Januára 1998. Rozdiely medzi verziami sú len v loading obrazovke – na PC nie je. A konečne aj v PlayStation verzii môžete kedykoľvek ukladať a nemusíte hľadať kryštály – to uľahčilo hru. Ja som hral PC verziu a aj keď nie je až tak fanúšikmi vyladená ako prvý diel, na nete sa dá nájsť patch, ktorý ju upraví do novšej podoby pre nové systémy a 4kčko. V popisku nájdete aký patch a aké textúry som použil.
Tomb Raider vyrobila spoločnosť Core Design. Ako vznikla Lara a kto ju vytvoril, to som rozobral pri prvom diele. Druhý diel mali autori naplánovaný už pred vydaním prvého. Na prvý pohľad sa toho moc nezmenilo – engine zostal rovnaký, no tie nápady, ktoré nestihli pridať do originálnej hry, dali do pokračovania. Jedným z detailov je, že sa Lare sa konečne pohybujú vlasy.
Druhý diel sa stal najočakávanejšou hrou na PlayStation. Keďže prvý zožal obrovský úspech a v podstate zachránil firmu od bankrotu, autori sa rozhodli pokračovať. Horšie bolo, že z tímu odišiel tvorca Lary – Toby Gard, no drvivá väčšina vývojárov ostala – napríklad level dizajnér Heather Stevens, ktorý povedal, že do Tomb Raider investovali príliš veľa času a kreativity a bolo by nezmyselné, aby od toho odišli. Mali engine a teraz ho stačilo len vylepšiť, priniesť nové nápady a levely. Na druhý diel mali málo času – menej než rok, no už mali nástroje s ktorými vedeli pracovať. Dizajnérsky tím sa rozrástol na dvojnásobok, takže mohli rýchlejšie vytvárať levely. Do enginu pridali dynamické svetlo, modely majú viac polygónov a konečne mohli vytvoriť aj väčšie exteriéry, kde môžete používať dopravné prostriedky. A Lara dostala niekoľko nových pohybov.
Na dizajne Larynej postavy tentoraz pracoval Stuart Atkinson – rozpohyboval jej spomínané vlasy a pridal niekoľko outfitov, ktoré sa menia v závislosti na oblasti, v ktorej sa nachádzate. V Benátkach bude mať Lara klasické shortky, pri potápaní si dá neoprén, v Tibetu na snehu sa oblečie do zimnej bundy a na konci v dome ju lupiči zastihnú len v župane. Lara sa tak stáva oveľa uveriteľnejšou a aj prostredie, v ktorom sa nachádza. V prvom diele chodila stále v rovnakom oblečení. Shelley Blond už nenahovorila Laru v druhom diele. Autori ju tam síce chceli ale ona už malá iné záväzky. No použili jej hlas pre rôzne výkriky, vzdychanie a chrčanie. Novým hlasom bola Judith Gibbins, ktorú si hráči zamilovali. Hudbu vytvoril opäť Nathan McCree a tentoraz mal na ňu oveľa viac času. Väčšinou je ambientná alebo počujete mužský zbor spievať čisto vokálnu hudbu alebo po väčšinu času nehrá.
Keď vyšla hra, od kritiky dostávala vysoké hodnotenia – priemerne 85%. Stal sa z nej okamžite komerčný úspech a za krátky čas predbehla predaje prvého dielu. Do roku 2009 sa celosvetovo predalo 6.8 milióna kópii. V Spojenom kráľovstve sa stala druhou najpredávanejšou hrou. Hráčom sa páčila vylepšená grafika, použitie vozidiel a že bola viac akčnejšia. V čase keď vyšiel druhý diel, už sa pripravoval tretí a séria bola na úplnom vrchole. Bola to najlepšia akčná adventúra z tretieho pohľadu, akú ste si mohli zahrať. V roku 1999 vyšla na PC vylepšená verzia s podnázvom Golden Mask, ktorá pridávala 4 nové levely. Vtipná bola séria reklám, ktorá sa vysielala v Amerike. Ukazovala prázdne bary, futbalové štadióny či striptérske kluby a pýtali sa, kde sú všetci chlapi. Tí zatiaľ hrali nového Tomb Raidera.
Príbehovo sa hra točí okolo mystickej dýky Xianu, zbrane, ktorú používal Čínsky cisár na ovládanie svojej armády. Tú, keď si zabodol do srdca, tak sa premenil na mocného draka a bojoval po boku vojska. Tibetskí mnísi túto dýku odstránili z cisárovho tela a vrátili späť do Veľkého čínskeho múru, kde patrila. S Larou túto dýku musíte nájsť.
V hre je až 18 levelov a hru som dohral za 16 a pol hodín – veľakrát som zomieral a opakoval pasáže, takže kľudne mi to mohlo zabrať aj 20 hodín. Každý jeden level je obrí a dohráte ho od pol hodiny po hodinu. Level dizajn bol horší než u jednotky, bolo tu veľmi veľa rovnakých puzzlov a prišlo mi, že stále robím dookola to isté, preto som nemal chuť moc pokračovať a jednotlivé levely som hral s väčšou pauzou. Stále len posúvate krabice hore dole, hľadáte predmety, stláčate páky a zabíjate nepriateľov. Čiže od jednotky sa toho moc nezmenilo. Lara tentoraz dokáže liezť horizontálne aj vertikálne. To si môžete vyskúšať hneď vo svojom panstve, ktoré sa rozrástlo a je oveľa väčšie. Stále za vami ale bude chodiť starý sluha s čajom, čo bolo trochu desivé – aj v trojke za vami bude stále chodiť.
Druhý diel je oveľa akčnejší, nepriateľov je príliš veľa a niekoľkokrát sa v leveli znovu objavia, keď zoberiete dôležitý kľúč a idete naspäť. Budú sa vás snažiť zabiť zvieratá a aj ľudia, ktorí zase prahnú po poklade. A nakoniec aj mnísi a iné monštrá, ktoré strážia dýku. Zbraní aj nábojov je oveľa viac a z každého ľudského nepriateľa niečo spadne, tak sa ich oplatí likvidovať. Sú tu klasické pištole s neobmedzenou muníciou, silnejšie automatické pištole, uziny, M16, granátomet a harpúna, ktorú využijete vo vode proti žralokom a potápačom. Novinkou je svetlica, ktorú môžete zapáliť a osvetliť si tak temné miesta – autori chceli využiť nové dynamické svetlo. Tých moc nebude, preto som svetlicu moc často nepoužíval, skôr pri konci ich bolo viac. Po leveloch môžete nájsť aj tajné miestnosti, kde sú ukryté poklady – kamenná, nefritová či zlatá soška. Čím je vzácnejšia, tým je cesta k nej ťažšia. Keď ich v jednom leveli nazbierate všetky tri, dostanete ako bonus lekárničku, náboje alebo zbraň. Ja som mal všetkého dosť, preto som nebol motivovaný ich zbierať ale našiel som ich takmer polovicu. Hneď v prvom leveli po zobratí všetkých troch sošiek dostanete ako odmenu granátomet, dva granáty a lekárničku, čo je super.
Teraz si v krátkosti rozoberieme jednotlivé levely a prostredia, v ktorých sa budete pohybovať. Prvý level sa odohráva na Veľkom čínskom múre. Začínate v jaskyni, z ktorej sa musíte vyšplhať až na rozpadnutý múr. Prvým nepriateľom bude tiger, ktorý na vás nečakane vyskočí z rohu. Takýchto momentov bude v každom leveli plno, preto si hru stále ukladajte – po každom nepriateľovi alebo skoku cez plošinu. Keď stlačíte nejakú páku a dvere sú od vás ďalej, vždy vám ich hra ukáže, takže budete vedieť, kam máte ísť. Levely mi prišli jednoduchšie čo sa týka puzzlov. Keď sa dostanete na múr, vašimi ďalšími nepriateľmi budú tri vrany. Môžete sa pokochať pekným výhľadom, pretože autori konečne mohli urobiť väčšie otvorené lokácie. A dôležité v tejto hre je trpezlivo preskúmať okolie a zistiť, kam máte ísť a čo máte robiť. V podvodnej jaskyni nájdete zlatý kľúč, ktorým si otvoríte dvere a keď vyjdete z vody, zaútočí na vás ďalší tiger. Vnútri na vás zaútočia veľké pavúky, takže prvý level a hneď tri typy nepriateľov. Pri kostre človeka nájdete náboje do brokovnice, ktoré sa budú hodiť a preleziete si miestnosti s pascou. Naraz ich bude toľko, že sa nebudete mať čas zastaviť. Sú tu vystreľovacie disky, bude vás naháňať balvan, steny s bodákmi sa budú nebezpečne približovať a zo steny budú sekať meče. Potom tu sú akési ostré kolesá, ktoré vás môžu prejsť. Čiže táto prvá úroveň vám pekne ukáže, čo vás bude čakať v ďalších leveloch. Takmer pri konci je ukrytá zlatá soška a pri nej si môžete zabojovať s dvojicou T-Rexov. Aj v jednotke ste si mohli jedného zabiť, ten bol ale povinný. Tento secret nie je a môžete ho ľahko prehliadnuť. Po lanovke vás pri dverách, kde sa nachádza dýka, napadne člen kultu Claudio, ktorý po svojej porážke prezradí, že pracuje pre lídra talianskeho kultu Marca Bartoliho a následne si sám vezme život.
Takže ďalšia zastávka – Benátky. Tam strávite celkovo tri levely. Je to úplne iná oblasť s novými assetami a osobne mi prišla najkrajšia. Hneď na začiatku vás napadnú dogy a z balkónu na vás bude strieľať borec s pištoľou s tlmičom. Po meste vás budú napadať členovia kultu s palicami, tak ich všetkých odbachnite. Je tu veľa vody a potápania a užijete si aj skákanie po strechách. Nájdete motorovú loď, ktorá sa stane vaším prvým dopravným prostriedkom. Môžete s ňou použiť aj turbo – to budete potrebovať neskôr pri jednej časovej pasáži. Druhý level v Benátkach sa odohráva v Bartoliho úkryte. Je to obrovský dom plný pascí a nepriateľov. Schodisko je rozbité, preto musíte hľadať inú cestu ako sa dostať na poschodie. Vo väčšej miestnosti si zaskáčete po zlatých lustroch. Tretí level budete v opere, do nej sa ale najskôr musíte dostať. Na jej streche si zabojujete väčší fight s kultistami a vnútri takisto – stále budú prichádzať noví a noví. Opera je stará a rozpadnutá a budete mať problém sa v nej orientovať kam máte ísť. Je tu nepríjemná pasáž s vetracou šachtou, kde využijete skok dozadu a celkovo je tento level príliš dlhý. Na konci v sklade nájdete granátomet, ktorý nepriateľov rozmetá, no nebojte sa toho, že by sa zničili aj ich predmety – tie z nich vypadnú. A ani sami seba nezraníte, ak stojíte bližšie. Tiež vás tu čaká súboj s tuhým kultistom, ktorý má dve zbrane a dve dogy. Skúste ho sundať zhora z krabíc. Potom vás čaká dlhšia animačka, v ktorej Lara bude chcieť ovládnuť lietadlo, no nepodarí sa jej to.
Po benátkach vás čaká 6 dlhých levelov mimo pobrežia na Jadranskom mori. Niektoré sú veľmi dobré, no väčšinou mi prišli zbytočné a do počtu. Zobudíte sa v sklade bez zbraní a predmetov a musíte sa dostať von. Aktivuje sa alarm a pribehnú stráže, preto musíte utiecť. Je tu obrovský hangár s lietadlom a vetrákom, ktorý vás môže vcucnúť a zabiť. Pod vodou budete mať problém s kyslíkom, no vašou prvou úlohou je nájsť zbrane, aby ste sa mohli zbaviť stráží. V šiestom leveli sa stále budete nachádzať na ropnej plošine – nájdete tu uziny a harpúnu a začnú otravovať podvodní kultisti. Tí sa dajú zabiť aj zo sucha ak ich nalákate bližšie. Je tu jedna píla, ktorú musíte vypnúť, aby ste získali červenú kartu a vo väzení nájdete zmláteného tibetského mnícha – ten sa snažil Bartoliho zastaviť, aby nezistil lokáciu talionu, kľúča na otvorenie dverí k mystickej dýke. Informácie o jej lokácii je v potopenej lodi a tam sa musíte s Larou vydať. Oblečie sa do neoprénu a pôjde sa s ponorkou potopiť do hlbín mora.
Ponorka vás dopraví na dno a odtiaľ musíte rýchlo nájsť potopený vrak – nemáte potápačskú výbavu, iba svoje pľúca, takže vydržíte maximálne jednu minútu. Lara je ale výborná plavkyňa a vstup do lode nebude problém nájsť. Vo vraku zaútočia žraloky – ak máte dostatok harpún, môžete ich skúsiť zabiť, inak sa im vyhnite. Tento level sa mi páčil zo všetkých asi najmenej aj keď sa prostredie výrazne zmení a autori sa mohli vyhrať. Aj v potopenej lodi vás budú čakať kultisti, takže majte zbrane pripravené. Vnútri v podpalubí budete musieť stláčať spínače, vypínať oheň a otvárať dvere, ku ktorým sa musíte dostať na čas. Toto som neznášal a takýchto puzzle je v tomto druhom diele až moc. Sú tu rozbité sklady lode, ktoré dajú svojim neprehľadným terénom zabrať. V ôsmom leveli sa pozriete do plesovej sály, ktorá je celá hore nohami – je tu veľa obrích miestností, no najdôležitejšie je nájsť tri kľúče s ktorými opäť vypnete oheň, aby ste mohli pohnúť jedinou krabicou. Tento level je veľmi dlhý a moc ma nebavil. Lepšie levely prídu po tomto vraku, tak ak ste na tom podobne, ešte vydržte. Deviaty level je časť s motorom lode, odkiaľ sa dostanete do obydlia ľudí, kde bývali. Desiaty level je už trošku lepší – budete na palube v obrovskej podmorskej jaskyni, takže konečne na suchu, no za zadkom vám znovu bude behať veľa členov kultu. Na konci nájdete antický kľúč seraph, takže Lara ide do Tibetu, kde sa bude snažiť nájsť Talion – druhý kľúč na otvorenie dverí k dýke.
Ďalšie štyri levely budete v ľadových Tibetských horách. Je tu veľa padajúcich lavín a nebezpečných zrazov, do ktorých môžete s Larou spadnúť. Keď vyleziete až úplne hore ku chatke a zabijete pár nepríjemných gangstrov, za odmenu si môžete zajazdiť na snežnom skútri. Po motorovom člne je to druhé vozidlo a dá sa s ním parádne vyblbnúť. Tiež má turbo ako čln a budete s ním aj preskakovať cez priepasti. Pri zlatom kľúči na vás zaútočí kultista na skútri – ten si môžete zobrať, no namiesto turba má dve automatické zbrane – ja som ostal pri starom dobrom červenom. V dvanástom leveli sa konečne dostanete ku kláštoru, kde použijete kľúč, ktorý ste našli vo vraku. Sú tu noví nepriatelia – mnísi s kopijami, ktorí budú bojovať s vami a aj s členmi kultu. Pred chrámom uvidíte menšiu potyčku, tak ich nechajte, nech sa navzájom pozabíjajú. Dostať sa do chrámu bude trochu zložitejšie a vnútri čakajte množstvo pascí a hľadania kľúčov. V hlavnej hale vás napadnú ďalší nepriatelia a vyšplháte sa na zlatú sochu, len pozor na lampy s ohňom. Musíte nájsť dva drahokamy a päť modlitebných kolies, takže to bude poriadne dlhý level. Sú tu pasce ako z Princa z perzie a v jednej časti vás napadnú z jednej strany gangstri a dole budete mať mníchov, takže si musíte vybrať, koho zlikvidujete ako prvých. Pred gangstrami sa schovajte a počkajte až odídu – prídu poriadne vyzbrojení, takže si pripravte lekárničky a silné zbrane a postupne ich ničte – a zničte potom aj otravných mníchov. Tu som viac využil M16, no tá mi prišla zabugovaná a zasekávala sa. Keď skáčete, nedá sa s ňou pohodlne strieľať – najlepšia zbraň pre Laru je dvojica uzín.
Ďalšia oblasť sú katakomby Talionu, kde na vás budú padať cencúle a zabojujete si s ohromným množstvom naštvaných yeti. Tí sú dosť nebezpeční, keď sa dostanú blízko a väčšinou chodia v skupine. Tento level mi prišiel výborný a level dizajn sa až do konca bude zlepšovať. Len mi vadili dookolo sa respawnujúci nepriatelia, keď ste sa vracali do vyčistených oblastí. Posledný štvrtý level v Tibete bude v ľadovom paláci. Ten predstaví novú mechaniku – odrazové plošinky, ktoré budete používať na vyššie skoky a aby ste rozozvučali zvony, ktoré otvoria postup. Pred týmito plošinami si vždy uložte hru, pretože vás dokážu vyniesť do takej výšky, že vás veľakrát zabijú, ak skočíte na zlú stranu. Oveľa viac tu využijete svetlice, pretože všade bude tma ako v rohu a plno pichliačov. Zaplávate si aj v ľadovej vode a potom rozozvučíte gong. Pod ním je talion – ten keď zoberiete, prebudí sa obrí vtáčí strážca a pôjde vás zabiť. Tento miniboss ma príjemne prekvapil, no súboj s ním nebola výzva, pretože bol pomalý a dal sa jednoducho zničiť uzinami.
V poslednej troj-levelovej oblasti sa s Larou vrátite do Číny. Máte kľúč od dverí, kde sa nachádza dýka, preto pôjdete do Xianskeho chrámu. Začiatok je dosť drsný – pred sebou síce budete mať sarkofág s dýkou, no prepadne sa pod vami podlaha a hodí vás to do podzemia. Pri vodopáde, ak sa otočíte a chytíte, môžete nájsť zlatú sošku. Level dizajn je parádny – autori sa konečne mohli viac odviazať a tieto posledné levely sú výborné. No na to hráč musel čakať 15 hodín, aby sa tu dostal. Vadili mi okato sa objavujúci nepriatelia, ktorí v miestnosti predtým neboli – pred chrámom sa zo vzduchu zjavia dva tigre. Ukladajte si hru po každej pasci, pretože vás môže zabiť fakt čokoľvek – urobíte krok a už sa na vás valí balvan – alebo sa pod vami prepadne podlaha a začnú vás drviť steny, alebo spadnete do lávy. Neskôr sa dostanete do jednej temnej jaskyne s obrovskými pavúkmi, čo môže byť desivé. A vôbec ma nebavili dlhé pasáže s lezením.
Predposledný level je vážne bizarný. Pohybovať sa budete na veľkých zelených vznášajúcich sa ostrovoch a akoby ste boli v inej dimenzii. Zaútočia na vás čínski ťažkí rytieri s jetpackom. Trochu to bolo komické, pretože sú veľmi pomalí a dajú sa jednoducho zničiť, keď sú vo vzduchu. Ďalší vás napadnú pri prvom zlatom vajci, no teraz to budú bojovníci s dvoma kopijami. Majú veľa života a miniete si na nich všetky svoje náboje. V tomto leveli ich je plno, preto som vyliezol na plošinu, kde sa ku mne nemohli dostať a zabil som ich zbraňami s neobmedzenou muníciou. Dostať sa k druhému vajcu bude komplikovanejšie, no cesta k nemu sa dá nájsť – len zabite všetkých strážcov, aby ste mali kľud. V ďalšej miestnosti s pascami a lávou je potrebné skočiť skok s rozbehom a následne hodiť šipku do vody, čo je trochu komplikovanejšie, no ak ste už zvyknutý skákať do vody vždy šipku ako ja, tak vám to nebude robiť problém. Je tu aréna, v ktorej na vás vybehnú kultisti s vrhacími nožmi a ďalší strážcovia, takže ako otvoríte klietku, hneď vylezte do bezpečia a z výšky všetkých sundajte.
Posledný level sa volá Dračí doupě, takže je jasné, s kým asi budeme bojovať. Vstup k drakovi strážia nepríjemní strážci – znovu si zabojujete v malej aréne a v druhej na vás zaútočia kultisti. Súboj s drakom je parádny. V okolí máte diery, cez ktoré sa môžete dostať do vody a ak vás drak zapáli, môžete sa zbaviť ohňa. Vo vode nájdete množstvo lekárničiek a zásobníkov do uzín. Drak nemá moc života – snažte sa okolo neho krúžiť a snažiť sa, aby vás netrafil ohňom. Najlepšie je byť pri ňom zboku a dať si pozor na úder chvostom. Tento záverečný boss ma veľmi potešil. Nakoniec ešte musíte utiecť z rozpadajúceho sa Čínskeho múru.
Je tu ešte jeden bonusový level – epilóg v dome Lary. Tá odpočíva a počuje zvuky rozbíjajúceho sa skla. Zaznie alarm, takže sa musíte brániť, no Lara má len župan. Pri posteli nájdete miestnosť s brokovnicou, takže všetkých lumpov pekne odstrelte. Táto posledná misia má dať hráčom vedieť, že bude pokračovanie a autori s Larou ešte neskončili.
Aj druhý diel Tomb Raider odporúčam. Aj keď mi level dizajn prišiel slabší, celý diel je viac akčnejší a pripomína skôr strieľačku. Puzzle sú jednoduché a stále sa opakujú a hra je veľmi dlhá, tak ak sa vám páčil prvý diel, pokračovanie sa vám bude páčiť tiež.
- Oficiálna stránka Core-design – https://core-design.com/goodies_tr2.html
- Peixoto patch – https://core-design.com/community_tr2patchmodtool.html
- iOS texture mód – https://core-design.com/community_tr2iostexturesmod.html