Spellcross je legendárna slovenská ťahová stratégia z postapokaliptického vojenského prostredia. Vytvorila ho spoločnosť Cauldron v roku 1997 – bola to ich druhá hra. Ako prvú vytvorili logickú hru Quadrax. V dnešnom videu si povieme niečo o začiatkoch firmy Cauldron a rozoberieme si podrobne vývoj Spellcrossu, jeho hrateľnosť a jednotlivé kampane.
Producentom bol Peter Rjapoš, projektovým manažérom Milan Chudada a lídrom projektu David Durčák. Programovanie, 3D modely, grafiku a animácie mal na starosti Marián Ferko, dizajn monštier Milan Dubnický a dizajn misií spoločne s audio stránkou Martin Horňák. Marián Ferko mal minulý rok výbornú prednášku o tejto hre na festivale Gamer Pie.
ZX Spectrum bolo v osemdetiatych ale aj deväťdesiatych rokoch dosť populárne. Marián si s jedným kamarátom povedal, že na túto konzolu vyskúšajú urobiť nejaké hry. Potom vytvorili v roku 1994 skvelú logickú hru Quadrax na ZX Spectrum. Inšpiráciou im bola hra Thunderbirds. Touto hrou sa neskôr inšpirovala aj skvelá logická hra Fish Fillets. S príchodom silnejších osobných počítačov autori vedeli, že 8-bity tú už nebudú dlho, preto sa rozhodli Quadrax portnúť na PC. O dva roky im táto verzia vyšla a ponúkla vyššie rozlíšenie a viac možností. Quadrax mal úspech a Mariána Ferka presvedčil, že vedia robiť hry. Tak si povedali, že by ich skúsili robiť profesionálne. To bol rok 1996, kedy založili firmu Cauldron – bola to v podstate prvá profesionálna firma, ktorá sa v Česku a na Slovensku zaoberala čisto vyvíjaním hier. Marián Ferko zobral do tímu ďalších svojich kamarátov, takže sa ich firma rozrástla. Vedeli, že majú len jednu šancu a ak chcú uspieť, musia vytvoriť skvelú hru. Preskúmali trh a hľadali medzeru, kam by sa vošli. Porovnávali medzi sebou rôzne hry a ich predajnosť. Chceli uspieť aj v zahraničí, pretože predaj len u nás by ich neuživil. Toto všetko si museli naplánovať. Preto sa rozhodli vytvoriť vojenskú stratégiu, v ktorej by bolo jednoduché prostredie a celé by to šlo ľahko naprogramovať a vytvoriť. Mali ale skúsenosť len s jednej hry a to ešte logickej, takže ich čakala dlhá cesta.
Počas vývoja Spellcrossu sa autori nechali inšpirovať hrami ako Panzer General, UFO: Enemy Unknown alebo Laser Squad. V Panzer General sa im páčilo, že na jednom políčku ste mali viac jednotiek a bol to v podstate taký šach. V Laser Squad sa im páčilo, že jednotky sa mohli skrývať a hráč musel dobre narábať s akčnými bodmi. Bolo to o dosť akčnejšie a hra pracovala s viditeľnosťou. UFO sa od Laser Squad inšpiroval a tieto mechaniky doviedol ešte ďalej, preto sa aj autori z Cauldronu nechali od UFO inšpirovať. Potom začala predprodukcia, ktorá trvala niekoľko týždňov. Autori si chceli jasne načrtnúť svet, v ktorom sa ich hra bude odohrávať – dosť experimentovali a rozmýšľali, akým smerom ísť. Dizajnér Maroš Stano prišiel s myšlienkou, že by proti sebe bojovala mágia a reálna vojenská technika. To sa autorom veľmi zapáčilo a Maroš následne napísal poviedky. V nich sa zamýšľal, aké by to bolo, keby jedného dňa do reálneho sveta prišla mágia a vtrhli by k nám orkovia, nemŕtvi a iné magické bytosti. Nechceli urobiť klasickú fantasy hru, skôr reálny konflikt medzi technickými ľuďmi a bytosťami z iného sveta používajúcich mágiu. Tieto poviedky a texty neboli nikdy zverejnené, čo je škoda, no autor v nich rozoberá rôzne situácie – politické, ekonomické, náboženské či sociálne.
Autori si vytvorili približný časový plán na vývoj hry. Boli štyria – programátor, grafik, herný dizajnér a zvukár a Spellcross chceli vytvoriť za 16 mesiacov. Štyria ľudia v podstate vytvorili takúto skvelú komplexnú ťahovú stratégiu. Ako Marián hovorí – boli štyria blázni, ktorí sa pustili do niečoho, čo netušili ako dopadne. Nemali dobré počítače – mali Intel 486 a pomalý internet, ktorý získali až od polovičky projektu a to len hodinu mesačne. Mali ho len na kontrolu mailov. Marián ako grafik mal Pentium 90. Keďže autori nemali internet, všetok čas mohli venovať práci. Robili 12 hodín denne vrátane víkendov a dali si len 30 minút pauzu na obed. Čiže pracovali ako šialení, no veľmi ich to bavilo a robili to od srdca. Boli v ženskej ubytovni, ktorú si zrekonštruovali a mali pre seba približne 40 metrov štvorcových. Mali tam kľud a mohli nerušene pracovať na hre.
Zo začiatku experimentovali s terénom, jeho výškou a plasticitou a ako by výška krajiny a rôzne kopce zasiahli do celkového gameplayu. Nechceli mať ostré hrany, aké boli v tom čase v hrách bežné, pretože nepôsobili reálne. Vytvorili si preto akési šablóny, ktoré potom využívali na modelovanie 3D krajiny do hry. Chceli zachovať realistickosť terénu – na krajinu využili 280 sprajtov a na celý level potom 2300 sprajtov – boli tu zahrnuté cesty, močiare, budovy, stromy. Počtom sprajtov boli veľmi obmedzený a nemohli ich dať do levelu viac, pretože vtedajšie počítače boli veľmi pomalé. Marián spomína, že mali problém vytvoriť hustý les. V leveli najskôr mali len niekoľko stromov, čo nevyzeralo dobre. David Durčak stromy optimalizoval a zvýšil ich počet, aby to trochu vyzeralo ako les a zároveň išla hra dobre aj na pomalších počítačoch. Spočiatku nemohli mať ani animovanú rieku, ktorá preteká levelom, pretože nebol priestor v pamäti. Limitácia vtedajšieho hardware bola krutá a autorov dosť obmedzovala v tvorbe. Museli si vytvoriť od nuly vlastný editor, čo bolo pre nich náročné. Keď ho mali, mapy sa im vytvárali veľmi ľahko – bol to taký hybrid 2D a 3D editora. Vďaka dobrému editoru mohli vytvoriť v krátkom čase veľmi veľa máp a preto je Spellcross taký obrovský.
Je tu takisto veľké množstvo textu. O každej jednotke si môžete prečítať dlhý text. Hra má ukecané cutscény medzi jednotlivými kampaňami. Mne to nevadilo. Text aj videá hráča vtiahli viac do sveta a vedeli pekne načrtnúť vojnu medzi ľuďmi a Other Side, ktorá zúrila po celom svete. 8 mesiacov pred dokončením hry autori kontaktovali JRC, či by mali záujem túto hru distribuovať na Slovensku a Česku. Museli najskôr uspieť doma, aby mohli uspieť vo svete. Obal hry kreslil Milan Dubnický. Spellcross bola vytvorená najskôr v slovenčine s kompletným dabingom všetkých jednotiek a potom JRC zabezpečil dabing a preklad do češtiny vrátane dabingu cutscén. Ale tým, že tam mali tonu textu, sa im preklad poriadne predražil. Dabing nahovorili skvelý herci – bol tu napríklad Jiří Štěpnička, Tomáš Žalud, Vladimír Kudla a iní.
Po vydaní si autori dali pár dní voľna, pretože na hre pracovali nepretržite, no z médií im začali chodiť e-maily a správy, takže si moc neoddýchli. Museli začať pracovať na anglickej verzii, aby ju dostali do zahraničia. Bola to prvá československá hra, ktorá sa predávala v zahraničí. Za úspech u nás autori vďačia firme JRC. Tá potom presvedčila SCI, aby hru mohli predávať aj v zahraničí. SCI mala ale niekoľko pripomienok – museli skrátiť hru a zjednodušiť ju, pretože bola príliš ťažká. Anglická verzia mala preto o polovicu menej misií – len 60, mala vylepšenú grafiku jednotiek, prepracované AIčko, vlastný dabing a mohli ste skupinovo presúvať jednotky, čo veľa hráčov u nás kritizovalo. Autori z Cauldronu pár týždňov pred vydaním anglickej verzie prišli do Londýna do firmy SCI, kde museli dokončiť túto verziu na ich počítačoch. Museli kompletne prepracovať logo kvôli posledným špicatým SS. Aj obal sa musel zmeniť, no na ňom autori nepracovali, len si vybrali jeden z niekoľkých, ktorý sa im najviac páčil. Poľská verzia mala ešte iný obal – viac kreslený. Pri finalizácii anglickej verzie vraj k autorom prišiel z Londýna z vydavateľstva SCI jeden človek, ktorý mal totálne skreslené informácie o Slovensku. Seriózne sa autorov spýtal, či sa neboja večer chodiť von, pretože na streche môžu byť odstreľovači. Pre západné firmy bola východná Európa v tom čase Mordor, podľa slov Mariána Ferka. Preto za nimi vydavatelia necestovali ale autori museli ísť do Anglicka.
Spellcross vyšiel na DOS u nás 16. decembra 1997. Anglická verzia vyšla až v roku 1998. V tom čase už fičal Windows 95, ktorý využíval prvý DirectX. Autori vedeli, že vyjde Windows, no Spellcross vydali ešte na DOS. Marián Ferko na to povedal, že vtedajšie prvé Windowsy boli zúfalo pomalé a oveľa rýchlejší bol DOS, preto hru vytvorili na DOS. Aj tak o DOSové hry už v tom čase prestával byť záujem a väčšinu hráčov zaujímali nové hry na Windows. Spellcross si v predajoch neviedol nejako výnimočne, no autori aspoň neboli v červených číslach a niečo aj zarobili, aby mohli vyvíjať ďalšie hry. SCI ako vydavateľ Spellcross vôbec nepropagoval a nedal autorom peniaze na marketing. Recenzie dostával od zahraničných webov ľahko nadpriemerné, no recenzovali ju hlavne nemecké alebo francúzske magazíny. U nás dostával podstatne vyššie čísla. Sector mu dal deviatku a napísal, že aj napriek všetkých chybám sa pri Spellcrosse bavil. Riki číslo 30 dal 89%. Autor napísal, že keď vás raz zdrapnú pazúry tejto stratégie, len tak ľahko vás nepustia. Level 1/98 dal hre 7/10. Radek Friedrich píše, že sa nemohol dostať cez prvú misiu a dlho ju opakoval. Obtiažnosť recenzentských kópii bola nastavená na najvyššiu a nedala sa vybrať nižšia. Nakoniec napísal, že ak máte radi UFO, tak Spellcross môže odporučiť. Autori po vydaní začali pracovať na pokračovaní, ktoré sa volalo X Brigade. Mali už vytvorené nejaké nové jednotky mágie a chceli využiť viac ruskú techniku. Mali pripravené nové mechaniky, pretože vedeli, že ich hra je po čase veľmi repetitívna, tak ďalší diel chceli zmeniť. No v tom čase prichádzalo 3D, preto sa autori rozhodli toto pokračovanie odložiť a venovali sa novým hrám, kde využívali 3D modely a polygóny. Jednou z ich ďalších hier, ktorá prišla po Spellcross je napríklad Chaser.
V Spellcross je až 80 rôznych jednotiek. Všetky sú ako 3D renderované modely, takže nie sú ručne kreslené. Bolo by to pre autorov nemožné, pretože každá jednotka sa môže pohybovať hore a dole terénom a je naklonená, takže aj ich náklon z rôznej strany by musel byť ako samostatný sprit. Každá jednotka má svoje vlastné animácie pre chôdzu, útok a smrť. Tieto animácie museli vyrenderovať z každej strany, čo znovu zabralo čas. Pod každou jednotkou sa musia vykresľovať tiene. Počet sprajtov pre všetky jednotky je vyše 23 tisíc. Autori ich všetky museli prejsť ručne a opraviť prípadné chyby. Na jednotkách mali najviac roboty. V Spellcross ľudia používajú vojenskú techniku – rôzne tanky, transportéry či radary. Autori nemohli čerpať z internetu ako dnes, preto si brali vedomosti z ATM – armádneho technického magazínu, kde boli rôzne jednotky NATO. To bola ich jediná studňa vedomostí, ktorá im uľahčila celý proces. Vďaka tomu mohli urobiť encyklopédiu všetkých jednotiek a ich modelov zblízka. Vojenská technika tam má oveľa viac obrázkov, ktorými ste sa mohli v tom čase pokochať. Keď si takúto jednotku chceli vyrenderovať zo všetkých strán a dať ju do hry, museli nechať počítač zapnutý celú noc. Ráno, keď prišli, mali hotovú jednu jednotku. Jednotky mágie boli vytvorené podľa skíc Milana Dubnického. Modelovať pod DOSom organické jednotky bol problém, pre autorov to bolo nereálne. Využili nové 3D Štúdio Max, ktoré bežalo už pod Windows, no s 3D modelovaním postáv a monštier nemali skúsenosti. Rozmýšľali nad tým, že by monštrá urobili kreslené a z časti animované, no nesedelo to s reálnymi renderovanými modelmi ľudskej techniky. Preto sa snažili monštrá namodelovať ako 3D modely. Celý proces trval dlho, pretože prechádzal rôznymi fázami. Jeden vojenský tank mali hotový za týždeň, rovnako ako jedno monštrum. Ako Marián spomína, vyplytvali na detailoch veľmi veľa času, pritom v hre boli postavičky malé, takže to nemuseli robiť a stratený čas im na konci chýbal. Do hry sa niektoré jednotky nedostali – mohli ste si privolať leteckú podporu. Prišli by stíhačky a vybombardovali časť územia. No vypadalo to divne, preto to do hry nedali.
Je tu až 120 misií. Je to šialené číslo, čo potvrdil aj sám Marián Ferko. Niektoré misie museli vyhodiť, pretože ich nestíhali vytvoriť – napríklad zasnežené v horách alebo by ste mohli hrať za Other Side a bojovať v kampani proti ľuďom. Hru počas vývoja vôbec netestovali, len krátko pred vydaním. Riešili hlavne obtiažnosť – zahrali si hru približne do polovice a znížili silu tankov, pretože boli príliš silné. Ja som hral českú verziu s patchom 1.07 a počas písania recenzie som sa dostal približne do polovice hry. Hra je ukrutne ťažká. Je v štýle hard to learn – hard to master. Keď sa naučíte ako na nepriateľské AIčko, tak vás v ďalšej misii prekvapí novou jednotkou, ktorá používa trochu inú taktiku. Nepriateľov je hrozne moc – až 5x viac oproti vašim jednotkám a väčšinou majú aj výškovú prevahu. Ich balisty alebo šípomety na vás budú strieľať z tmy smrtiace strely. Budú vás napadať doslova hordy nepriateľov a vy sa proti nim budete brániť zubami-nechtami. V niektorých obranných misiách sa na vás krátko po štartu z každej strany vyhrnú orkovia alebo nemŕtvi, ktorých je ťažké zabiť. Umelá inteligencia je ale nastavená tak, aby nepodvádzala. Autori nechceli AIčku dávať ešte tú výhodu, že by vedelo, kde ste. Má podobný dohľad ako hráč, takže keď vás uvidí, pôjde vás napadnúť. Inokedy takticky vyčkáva a neútočí – hlavne keď má výhodu vyššieho postavenia a len čaká, kedy prejdete pod ním so svojimi jednotkami. Keď je nepriateľov veľmi málo, tak je AIčko nastavené tak, že ide k vašej pozícií a nechá sa zabiť. Je to dobré, pretože nepriateľov nemusíte zdĺhavo hľadať po celej mape a naháňať ich. V takmer každej misii máte za úlohu eliminovať všetky nepriateľské jednotky, takže toto uľahčenie, že za vami prídu sami nepriatelia, som vítal.
Ničivé živelné pohromy prišli na svet nečakane, na prelome druhého tisícročia. Prímorské veľkomestá zasiahli desiatky metrov vysoké vlny, do toho zem zachvátilo ničivé zemetrasenie a šialene silné búrky. Tieto katastrofy poničili svet ľudí. Nasledujúci deň sa vynorili z portálu hordy. Krvilačných orkov a iné monštrá viedli tajomné čierne postavy v plášťoch. Ľudstvo sa akurát spamätáva z prírodných katastrof a nebolo pripravené na takýto útok. Tajomní mágovia používajú mágiu, ktorá vo svete ľudí neexistovala. Neskôr sa prebudia nemŕtvi z hrobov a napadnú obyvateľov. Orkovia masakrujú ľudí a unášajú ich na zvrátené rituály, ktoré majú zvýšiť ich magickú silu. Vďaka tomu môžu proti ľudstvu obrátiť prírodu a akýkoľvek odpor zničiť. Väčšina štátov je v plameňoch, z miest utekajú stotisíce ľudí a všade je chaos a smrť. Takto pekne optimisticky vás privíta hra v intre. O nepriateľoch toho viete veľmi málo – sú pomenovaní ako Druhá strana. Ľudia preto vytvoria Alianciu Zeme a z posledných síl sa proti novému nepriateľovi bránia.
Prvá misia vás hodí rovno do hry. S kapitánom Alexandrom ste na nepriateľskom území, okolo vás sa to hemží orkami, zmutovanými vlkmi a lietajúcimi magotarmi, ktorí hliadkujú na oblohe. Hra má skvelú atmosféru. Počujete ambientné zvuky okolia – hučať vietor, krákať vrany a do toho na okraji vášho dohľadu vidíte hordu orkov. Vašou úlohou je prežiť a dostať sa na druhý koniec mapy. Už táto prvá misia je extrémne ťažká a množstvo hráčov odradí. Nemusíte tu zabiť každého nepriateľa – dôležité je dostať sa nepozorovane do ústupového bodu. Po ceste môžete stretnúť stratené oddiely pechoty, ktoré pôjdu s vami. Vaše jednotky sú veľmi slabé a neskúsené a máte ich veľmi málo. Po evakuácii sa prehrá krátka cutscéna s veliteľom, ktorý vám povie bližšie informácie o tom, čo sa deje. Bude vám dávať úlohy.
Po prvej misii dostanete za úlohu obsadiť celú oblasť a otvorí sa vám strategická časť hry. Aliancia vám dá prvé skromné posily + budete mať jednotky, ktoré ste v začiatočnej misii zachránili. Nebudete mať veľké vojsko, takže postupne si ho budete musieť vybudovať. Na tejto strategickej obrazovke budete napadať alebo brániť jednotlivé územia, kupovať si vojakov a techniku, rozdeľovať ich do squadov pod veliteľom, vyvíjať nové technológie či skúmať nepriateľské jednotky. Môžete sa rozhodnúť, či budete z obsadených území dostávať viac peňazí alebo výskumu. No zdroje sa dosť rýchlo vyčerpajú, preto sa dobre rozhodnite, kam ich dáte. Aj táto strategická časť je na ťahy. Po každom ťahu sú nepriatelia silnejší, je ich viac a ak budete čakať príliš dlho, môžu vám obsadiť už dobojované územia. Na začiatku nemáte moc peňazí a budete si môcť kúpiť maximálne dve jednotky. Ja som si kúpil komando, pretože to je zo začiatku najlepšia jednotka. Má o jeden útok viac oproti ľahkej pechote a je silná aj proti ťažkým nepriateľským jednotkám, pretože má raketomet. Rangeri sú výborní v lese a majú väčší dohľad, takže ich môžete používať ako skautov alebo keď si budete chcieť naťahať na vašu zakempenú obranu nepriateľských orkov. Hummer je zase výborná prieskumná jednotka, ktorá má skvelý dohľad a rýchlosť.
Hneď zo začiatku si môžete vybrať až z troch rôznych misií – severnú, južnú alebo východnú. Ja som išiel najskôr na juh. Pôjdete do jednej osady, v ktorej musíte zabiť všetkých nepriateľov a oslobodiť miestnych obyvateľov. Je to rýchla a ľahká misia. Hneď na začiatku pri vysadení vás napadnú orkovia a ich vylepšené verzie Ka-orkovia. Využíval som tu systému zakopania sa, kedy počkáte niekoľko ťahov s jednotkou, nehýbete s ňou a ona si postupne vytvorí obranu – zakope sa. Tým jej narastú žlté políčka a nepriateľ sa musí najskôr presekať cez obranu, než jej uberie život. Keď nejakej vaše jednotke uberie život, dá sa rýchlo vyliečiť. Spotrebuje to ale všetky akčné body. V každej jednotke je viac jednotiek naraz. Ľahká pechota má až 100 vojakov. Podobne sú na tom orkovia. Všetko vidíte pod ich životom. Stredné číslo je koľko ich je bojuschopných, ľavé číslo značí plný počet a pravé koľkí sú zranení. Ešte nižšie pod týmito číslami vidíte ďalšie čísla. Tie reprezentujú aké poškodenie dá váš vojak nepriateľským ľahkým, ťažkých alebo vzdušným jednotkám. Posledný štít je obrana jednotky. Ľahko tak vidíte, že komando má najlepší útok proti ľahkým jednotkám a má až 7 bodov v obrane. Orkovia majú 0, preto je ich ľahké zabiť. Malé červené bodky nad jednotkou je počet útokov, ktoré má jednotka v každom kole. Ak sa s ňou pohnete, stratí nejaké akčné body a stratí aj jeden útok. S každou jednotkou môžete získavať skúsenosti a levelovať. Čím má väčší level, tým má silnejší útok, lepšiu obranu, viac akčných bodov a počet útokov. Oplatí sa vylevelovať aj slabú ľahkú pechotu. Na začiatku má síce len 2 útoky za kolo, no na konci môže mať až 4 a môžete si ju neskôr zmeniť na komando, minometníkov či plamenometníkov a level im ostane. Neskôr si takto môžete zmeniť aj tanky alebo transportéry ak vám nevyhovujú.
Ako druhú misiu som si dal severnú. V nej musíte nájsť a obsadiť sklad munície. Tiež v pohode misia. Stačí sa zakempiť na kopci a opevniť sa a nepriatelia nebudú mať šancu. Budete tu bojovať proti vlčím jazdcom – tí dokážu strieľať a sú dosť nebezpeční. Po zabití jazdcov ešte ostanú vlci. Po tejto misii som si konečne kúpil minometníkov a ešte jedno komando. Po splnení týchto dvoch misií sa mi odomkli dve ďalšie, no tentoraz som chcel ísť na východ. Budete sa so svojimi jednotkami pohybovať po lese a hummerom preskúmavať poľné cesty. Začiatok bol v pohode, až pokým som nestretol prekliate šípomety. Tie ma nasledujúce hodiny riadne štvali. Nepriateľ si ich vždy postaví na kopec a keď prechádzate s jednotkou, tak vás zasype šípmi. Vaše a nepriateľské jednotky totiž dokážu dávať protiútok, ak s nimi nepohnete a ušetríte si útok. Je to náhodné a nie vždy sa protiútok aktivuje. Šípomety majú veľký dohľad a aj dostrel, preto sú nebezpečné. Vašu slabú pechotu budú zo začiatku nemilosrdne masakrovať. Sú oveľa silnejšie než balisty. Po tejto misii mi Other Side obsadila už vybojované územie, tak som ho musel získať znovu. Keď vám nepriateľ nejakú časť obsadí, sú v nej oveľa skúsenejšie a silnejšie jednotky. Na jednu stranu je boj proti nim ťažší, na druhú stranu vaše jednotky získajú za poškodenie a zabitie takýchto monštier oveľa viac skúseností, takže rýchlejšie levelujú.
V predposlednej misii prvej kampane musíte znovu zničiť všetkých nepriateľov. Tí sa schovávajú v ruinách domov a môžu vás ľahko prepadnúť. Dôležité je spomenúť, že počas misie si môžete uložiť pozíciu len 4x a každá nová prepíše tú starú. Ak si miniete sejvy a budete mať pred sebou ešte veľa nepreskúmaného územia, dá sa to obísť. Jednoducho dajte ESC a choďte do menu. Hra sa vám automaticky uloží. Ak sa vám potom nepodarí nejaký útok alebo vám zabijú jednotku, vypnite okno DOSboxu nasilu, znovu zapnite hru a dajte pokračovať. Takto som si ušetril veľa nervov. Pred poslednou misiou a útokom na tábor Druhej strany som si kúpil dve jednotky ťažkej pechoty a vyskúmal UNT vestu, ktorá zvýšila obranu mojich pešiakov. Musíte ju ale každej jednotke dať zvlášť a preklikať sa cez mód úpravy. Každej jednotke počas hry môžete vylepšiť zbraň, brnenie alebo motor, ak sa jedná o vozidlo. V poslednej misii zaútočíte na nepriateľský tábor. Orkov a iných monštier tu bude prirodzene o dosť viac, takže čakajte nekončiace vlny nepriateľov vrátane otravných šípometov. Za bažinami ich bude kempiť na kopci veľa – dlho som si lámal hlavu nad tým, ako ich zničiť a nakoniec som ich obišiel.
Druhá kampaň Hraniční linie začína opäť príhovorom veliteľa. Povie vám, aby ste sa týmto víťazstvom moc netešili, že Other Side proti vám poslali veľmi slabé jednotky a to ešte v malom počte. Má pravdu, fakt sa netešte. Nepriatelia toho majú na vás pripraveného ešte oveľa viac. Veliteľstvo vám pošle posily – dve ťažké pechoty a jednu ľahkú. Nič moc, ale aspoň si ich sami nemusíte kupovať. Pred vami je nová oblasť s dvomi novými misiami a konečne si môžete kúpiť nejakú protivzdušnú obranu a transportéry. Porovnal som si ich štatistiky a zobral som si piraňu, ktorá mi prišla najlepšia. S ňou som vydržal veľmi dlho a aj v tretej kampani na púšti mi pomohla. Protivzdušnú obranu som si zatiaľ nekupoval, keďže nepriateľ nemal až také silné vzdušné jednotky a moji vojaci a pirane si s nimi hravo poradili. V druhej kampani ste stále v zalesnenom prostredí, občas prídete do menšieho mesta a bude tu veľa kopcov, močiarov a úzkych prechodov cez rieku. Takýto prechod môžete využiť, no keď ho jeden nepriateľ zablokuje, ostatní pôjdu hľadať inú cestu a napadnú vás zozadu, čo nie je ideálne. Počítač nie je až taký hlúpy, aby čakal na mieste. Ja som si v kampani najskôr vyčistil spodnú časť a potom som išiel na tie vrchné. Jednej oblasti som sa vyhýbal ako čert krížu, pretože v popise misie bolo napísané, že sa tam strácajú jednotky a nemáte tam ísť. Misia v meste bola desivá. Keď ste do neho prišli, zneli tam sirény, počuli ste škrek orkov a tí boli poschovávaní za budovami a v lese.
V inej misii úplne na východe musíte pri obetnom chráme zničiť všetkých nepriateľov. Je tu veľa hliadok, ktoré som musel pomaly naťahať s rangermi na moju hlavnú armádu. Potom som celú armádu presunul cez les, čo dlho trvalo. Fakt by som bol rád za označovanie všetkých jednotiek, aby sa pohli spolu. Na jednom kopci tu boli otravné balisty a šípomety, ktoré som skúšal obísť, no nedalo sa. Preto som armádu orkov pobil a zostávajúce balisty za mnou prišli dole. Misia mi trvala prejsť hodinu. V najzápadnejšej misii som stretol nových temných elfov. Bolo ich ale málo, tak nepredstavovali hrozbu. V neskorších misiách, kde budú mať vyšší level, sú nebezpečnejší. Je tu misia, ktorá sa kompletne odohráva v močiari. Je dobré dať vaše jednotky pred močiar, pretože nepriatelia sú v ňom pomalí a rýchlo strácajú akčné body. V severnej oblasti musíte zničiť prechod cez hory. Bude tu plno harpijí. Tie mi prišli veľmi slabé, no keď sa priblížia k vášmu vojsku, môžu vašich vojakov sparalyzovať a zobrať im tak akčné body. Je tu viac šípometov a elfov, takže toto bola dlhá a ťažká misia. No od veliteľstva dostanete dva mínomety M106, ktoré majú skvelý dosah. Tie máte len túto misiu.
Keď som mal obsadené takmer celé územie, išiel som do časti, do ktorej sa veliteľstvo bálo posielať vojakov. Predtým som si vyliečil svoju pechotu a doplnil ich stavy. Potom som šiel do mestečka, v ktorom boli obyvatelia na smrť vydesený. Podľa nich vraj mŕtvy vstávajú zo svojich hrobov na mieste, kde sa kedysi dávno v stredoveku konala veľká bitka. Hráte v noci, takže máte zapnuté po celý čas nočné videnie. Hra je oveľa viac desivejšia. Keď postupne preskúmate oblasť, nájdete nemŕtve vojsko. Na jednom políčku je 100 desivých kostlivcov. S vašou pechotou im takmer nič neuberiete a lepšie na tom nebudú ani minometníci alebo obrnené transportéry. No mne sa ich darilo úspešne zabíjať a nedostali sa ani ku mne. Keď túto misiu vyhráte, ešte nemáte obsadené územie a musíte tu ísť znovu. Tentoraz to bude pekelne ťažké. Nemŕtvákov bude oveľa viac a napadnú vás zo všetkých strán. Keď sa k vám priblížia a zavrieskajú, vaši vojaci môžu spanikáriť. Vtedy nad nimi stratíte kontrolu, budú blúdiť po oblasti a stratia všetky akčné body. Tento efekt trvá jeden alebo dva ťahy, takže to nie je až také zlé, no keď sa pohnú, stratia obranu zakopania. Neskôr si proti kostlivcom môžete vyskúmať plamenometníkov. Sú to skvelé jednotky, ktoré sa dajú použiť aj na iné monštrá. Majú veľký dosah a dávajú oveľa viac poškodenia než minometníci. Finálnu misiu druhej kampane som hral asi hodinu a pol. Dlho som nevedel nájsť nepriateľa a keď som ho našiel, bol zakempený na kopci so svojimi šípometmi. Nedal sa rozumne zabiť, preto som musel rushnúť kopec a zaspamovať ho raketami. V tejto misii musíte zabiť Daertora – veliteľa orkov, no nemusíte eliminovať všetkých nepriateľov.
13 hodín mi trvali dohrať prvé dve kampane a konečne sa zmenilo prostredie. Krvavá púšť bude tretia kampaň. Bola dlhá a dohral som ju za 10 hodín. Pribudne tu veľa zákerných nových nepriateľov, ktorí vám budú sťažovať život. Je tu až 15 oblastí a niektoré pôjdete viackrát, takže budete mať čo robiť. Z novej techniky si môžete kúpiť dva tanky TAM a STRV alebo delostreleckú M106. Ja som si kúpil dve TAMká, pretože mi prišli najlepšie z nich. Sú síce pomalšie, no skvelé proti ťažkým nepriateľským jednotkám. Pribudli nové úlohy v misiách, z čoho som bol príjemne prekvapený. Ako prvú misiu som si vybral obsadenie oázy, pretože bola časovo obmedzená. Stretol som tu nové mri jednotky. Sú to takí púštni nomádi, ktorí na útok využívajú silu púšte. Majú ohromný dosah a väčšinou ich nevidíte ale len počujete ako na vás svojim vrčaním z diaľky útočia. Dávajú veľké poškodenie ako pechote, tak ťažkej technike, preto ich treba rýchlo nájsť a zabiť. Ďalšou novou jednotkou je golem. Je to taká chodiaca veža, ktorá strieľa rakety.
Skvelou misiou bola záchrana majora Davidsona, ktorý sa zrútil s prieskumným lietadlom. Vy ho musíte nájsť a priviesť do bezpečia. Sú tu rokliny s úzkymi prechodmi, kde sa vojde len jedna jednotka. V inej misii som musel previesť dva nákladiaky nepriateľským územím a strážiť ich. V severozápadnej misii musíte zachrániť obyvateľov mestečka Eilja. Orkov tu bude veľmi veľa, no vy si ich už budete dávať na večeru. Nepriatelia si tu privezú novú mechanickú vežu. Má veľký dostrel, no nie je až taká silná a v pohode ju zničíte. V týchto misiách som začal chodiť s menšou skupinkou vojska. Druhú časť som nechal na začiatku, pretože sa mi nechcelo so všetkými hýbať. Menšiu skupinu som mal zloženú hlavne z rýchlych transportérov a tankov. V jednej misii som bojoval proti prerasteným pavúkom. Tí sú nepríjemní, pretože na vás strieľajú z diaľky a sú aj dosť odolní. Posledná misia tretej kampane nebola až taká ťažká a dlhá. Prvýkrát si zabojujete proti nepriateľskému mágovi Tronndorovi. Má extrémne silný magický útok, no je ľahké ho zabiť. Bude obkolesený ťažkými jednotkami, preto zničte pomaly najskôr tie a samotný mág potom nebude problém.
V štvrtej kampani sa vrátite znovu do lesa a budete sa preťahovať o územie s Other Side. Vy ho obsadíte a následne ho napadnú monštrá, takže ho budete musieť znovu získať. Prišlo mi to vyčerpávajúce, no nepriatelia nie sú až takí silní. Odomknú sa tu skvelé nové tanky Abrams, ktoré som si hneď kúpil. Majú silné brnenie, ktoré nepriatelia len tak neprerazia. Pritom sú výborné ako proti ťažkým jednotkám, tak proti ľahkým. Pribudol tank Leopard 2, no ten mi prišiel slabší a kúpil som si takisto artilériu AMX 30 a protivzdušnú obranu Gepard. Novým nepriateľom tu je pekelný jazdec. Je to zákerná jednotka, ktorá sa k vám portne ohnivým portálom a zaútočí na vás z diaľky. Má veľkú odolnosť – približne ako tank Abrams. V jednej obrannej misii som prvýkrát bojoval proti duchom. Sú extrémne odolní a klasickými zbraňami ich nezabijete. Najlepší proti nim boli moji plameňometníci. Inak dávajú veľké poškodenie aj tankom. Bude tu otravný nekromant, ktorý bude stále vyvolávať kostlivcov a po jednom ich na vás posielať. Nájsť ho a zabiť nie je až také ťažké. V pokročilých misiách musíte nájsť a zničiť nepriateľský veľký portál, ktorým si Other Side posiela zo svojho sveta monštrá. Bude strážený ťažkými jednotkami a nebezpečným mágom. V týchto misiách mi úplne stačili dva tanky, dve obrnené pirane, laserové vozidlá, protiletecké jednotky a hummer na prieskum oblasti. Dvojica abramsov to vpredu potankovala a nepriateľ ich ani neškrabol. Keď máte takúto tankovú jednotku namaxovanú na 10 level, zabije všetko, čo sa pohne.
Ako nový tank si v štvrtej kampani môžete vyskúmať UDES. Má väčšiu obranu než abrams, no inak mi prišiel slabší. Zaútočí na vás nepriateľský pekelný balón. Bolo úplne ľahké ho zničiť, ani sa ku mne nepriblížil. Neskôr môžete dať všetkým svojim vozidlám skvelý nový pancier tanarit. Zvýši sa im obrana a zároveň aj pohyb. Ja som si takto vylepšil všetky vozidlá, vyťažil územie od zdrojov a zaútočil na finálnu misiu štvrtej kampane. Tá bola veľmi jednoduchá a zabrala mi nejakých 20 minút. Inak táto štvrtá kampaň bola tiež dlhá a dohral som ju približne za 10 hodín. Pri písaní tejto recenzie som skončil na začiatku piatej kampane, kde prišli nové protiletecké vozidlá a radar. V prvých misiách som bojoval proti vylepšeným orkom, ktorí používali raketomety a strelné zbrane. Počul som, že iní velitelia bojovali proti drakom, tak som zvedavý, čo nové hra ešte prinesie a v čom ma prekvapí Other Side.
Spellcross je výborná ťahová stratégia od slovenského tímu Cauldron, ktorá sa hrá parádne aj po 27 rokoch. Nevýhodou pre nových hráčov je príliš veľká obtiažnosť, dĺžka hry a podobné opakujúce sa misie, ktoré vás môžu nudiť, no ak sa raz zahĺbite do tejto hry, len ťažko sa od nej odpútate. Z kladov tu prevažuje skvelá atmosféra, hrateľnosť, výborná hudobná a zvuková stránka a parádny ťahový súbojový systém. Je tu plno jednotiek, rozvetvený výskum, pútavý príbeh prerozprávaný profesionálnym dabingom. Je len škoda, že sa hra nedá nikde digitálne kúpiť. Autori by mohli popremýšľať nad remastrom, ktorý by hodili na GoG a Steam. Spellcross by podľa mňa mal aj dnes úspech. Ak máte radi X-Com alebo iné ťahové stratégie, Spellcross odporúčam.
- Rozhovor: https://games.tiscali.cz/rozhovor/je-neuveritelne-ze-spellcross-zije-i-po-dvaceti-letech-rika-marian-ferko-300593
- Prednáška o vzniku Spellcross (Marian Ferko) – https://www.youtube.com/watch?v=X5U8uZ5DaZQ
- Rozhovor (Marian Ferko) – https://www.youtube.com/watch?v=XkypZXne3fs
- Download českej verzie + patche – https://www.myabandonware.com/game/spellcross-db9#download
- Doplňujúce informácie o svete – http://www.cauldron.sk/files/spellcross/svet.htm
Comments 1
Ta obtížnost by ještě šla, patch 1.06 je tak akorát (1.07 bych se vyhnul, ten je celej nějak špatně), ale počet misí to opravdu chtělo ořezat, popř. dát hře dva módy, „standard“ a „long war“, nebo tak něco 🙂 V každém případě skvělá hra, dohrál jsem cca před čtyřmi lety a užil jsem si to 🙂