Čo vznikne spojením dvoch legendárnych firiem? Šialenosť a zvrátenosť menom Sacrifice!
Sacrifice je pre mňa najlepšia a najoriginálnejšia stratégia, ktorú som kedy hral. Samozrejme, je tu veľké množstvo rôznych real-time alebo ťahových stratégii, ktoré definovali tento žáner a množstvo hráčov by si vybralo inú hru, no Sacrifice sa vymiká všetkým štandardom. Práve jej zvrhlosť a šialenosť akú má v sebe ma priťahovala ako magnet k železu. Shiny je pre mňa firma, ktorá mala šialené nápady. Keď si pozrieme jej hry, nájdeme tu Earthoworm Jim, MDK, Messiah alebo Enter the Matrix. Každá hra je svojim spôsobom zvrátená. A najlepšie na tom je, že Shiny môžete rozpoznať už podľa postavičiek a ich modelov, akým spôsobom sú vytvorené.
Sacrifice je stratégia z tretieho pohľadu, ktorá beží v reálnom čase. Nie je to teda typická 2D stratégia z vtáčieho pohľadu, na akú boli zvyknutí ľudia v tej dobe, no v tom čase frčali Tombraiderovky, takže hráči boli zmätení, či ide o strieľačku, RPG alebo stratégiu – podľa mňa by sa dala hra zaradiť ako mix stratégie, RPGčka a akčnej adventúry. Sacrifice prišla k hráčom ako blesk z čistého neba a aj kritici a recenzenti zostali stáť s otvorenými ústami. Sacrifice je jedna z tých hier, ktorú neocenia všetci hráči. Niektorým sa môže zdať štýl hry a jeho zameranie za príliš ťažké, takže nepochopia základné princípy a ani to, čo majú v hre robiť. Do hry treba prenikať postupne, zahrať si kampaň a až potom sa vrhnúť na multiplayer. A potom uvidíte, že ju budete mať čoraz radšej a radšej. Niekto hovorí, že láska ide cez žalúdok. Ja si myslím, že môže ísť aj cez počítačovú hru.
V kampani budete hrať za kúzelníka menom Eldred, ktorý na začiatku v intru stretáva starého jasnovidca Mithrasa v už zničenom svete. Elder porozpráva Mithrasovi príbeh, čo sa vlastne stalo, prečo je svet zničený. Eldred bol vraj tyranom-cisárom, ktorý vládol krajine zvanej Jhera. Neskôr sa proti nemu vzbúrili obyvatelia a nepriatelia prekročili hranice jeho krajiny, tak vyvolal démona Marduka, ktorý mal zničiť každý odpor. Čo sa však nestalo, démon sa stal nekontrolovateľný a v zlosti zničil Jheru. Eldred ušiel pred týmto démonom do sveta, v ktorom teraz rozpráva príbeh Mithrasovi. Tento svet, na ktorom obaja stáli, bol roztrhaný do piatich plávajúcich ostrovov (vo vzduchu) a v každom ostrove vládne jeden boh. Medzi bohmi vládne rivalita a tak sa každý z nich snaží mať čo najväčšiu moc. Eldred vycíci novú šancu a tak ponúkne svoje služby ako mág týmto bohom. A tu sa začína naša hra. V kampani je celkovo 10 misií. Hovoríte si, že to je málo? Omyl. 10 misií pre každého boha, takže celkovo ich je 50. Hráč si pred každou ďalšou misiou môže vybrať iného boha, takže kampaň sa dá zopakovať a zakaždým ju môžete hrať inak. Každý boh vás bude lákať na iné a iné odmeny a dary, len preto, aby vás dostal pod svoje krídla a mal voči ostatným bohom navrch. Ak si už vyberiete nejakého boha, dostanete od neho jeho kúzla a monštrá, ktoré si môžete vyvolať. Každý boh je svojim spôsobom špeciálny.
Persephona („We are Persephone. We are the essence of life. You have seen Us in the sweet virgin, the gentle mother, and the wise crone. Love Us, and we shall requite thy love a hundred-fold.“) je esenciou života, láskavou matkou – je to jednoducho bohyňa života. Je v aliancii s Jamesom, čo je vlastne boh zeme, veľmi sa mi svojim výzorom podobá na Earthworm Jima, keďže vypadá ako taký zemný červ.
James („I am James, God of Earth. You know, rocks and soil and stuff. Some nice gems too. Oh, it’s not all brown and grey you know. Just… mostly.“) vládne piesočnatej krajine Glebe, jeho mágovia sa volajú Geomancerovia a v kúzlach sa špecializuje na obranu a pretvorenie krajiny.
Tretím bohom, ktorého si môžete vybrať je Stratos – balónik s héliom („I am Stratos. God of Air and Supreme Lord of the Heavens. Bringer of Storms. Mover of the firmament. Ah, lets do be honest, shall we, in any halfway-civilized world, I would be the only god.“). Je to boh vetra, búrok a neba. Vládne zimnej horskej krajine Empyrea, jeho mágovia sa volajú Elementalisti a jeho kúzelná kniha spočíva v zmrazovacích, bleskových a vzdušných kúzlach.
Pyro („I am Pyro. God of Fire. They will tell you I am God of Destruction and Chaos, but that’s not really true. I am the spark of imagination and the engine of industry. I am the bringer of knowledge and the bearer of light.„)je štvrtý boh a môžete ho spoznať vďaka tomu, že mu horí hlava. Už podľa mena je zrejmé, že to bude boh ohňa, deštrukcie a chaosu. Sám sa nazýva ako nositeľ vedomostí a prinášateľ svetla. Vládne nad ohnivým ostrovom Pyroborea a jeho kúzla sú väčšinou ohnivé a zasiahnú väčšiu oblasť.
Posledným bohom je Charnel („I am Charnel, God of Strife. God of Slaughter, God of … DEATH! Where there is pain, I am there. Where there is suffering, I flourish. Where there is joy… yes, well, one could hardly have joy without another’s suffering, no?„), je to boh utrpenia, vraždenia, SMRTI. Jeho kúzla buď zabíjajú alebo násilne privedú strápenú dušu znovu do života, aby mohla bojovať. Taktiež má kradnutie života.
Pri kúzlach ešte chvíľu ostanem. Delia sa na 8 levelov a 9 levelov pre vyvolávanie príšer. Prvý level majú všetci bohovia totožný – je tu zrýchlenie, uzdravenie a nasleduje jedno útočné kúzlo každého boha. V druhom leveli nájdete kúzla, ktoré ochraňujú vyvolávača, v ďalšom leveli sú zase stuny, čiže omráčenia, spomalenia alebo iné kúzla, ktoré kreaturám znemožnia pohyb. Piaty level majú takmer všetci bohovia plošné kúzlo – Persephona má dážď žiab, Pyro explóziu. V šiestom leveli kúziel sa dá vyčarovať magická stena – Pyro má ohnivú stenu, James stenu plnú pichliačov a Charnel stenu nárekov (doslova), ktorá po jej prejdení vyžiera magickú energiu. V siedmom leveli nemôžu chýbať ďalšie plošné kúzla, tentoraz si môžete vyčarovať z nebies oheň, mor alebo kamene. Osmi, posledný level pre kúzla je neskutočne epický. Stratos si môže vyčarovať obrie tornádo, ktoré vynesie do vzduchu všetko živé aj neživé v okolí, Pyro na oplátku prispeje rozbúreným vulkánom, Persephona zase megaveľkými stéblami, ktoré môžu vyhodiť do vzduchu aj vás a majster smrti Charnel je schopný vyčarovať samotnú SMRŤ, ktorá kosí všetko a všetkých bez rozdielu. Ak hráte multiplayer v štyroch hráčov a dospeli ste už k ôsmemu levelu, súboje budú také epické, že sa budete neveriacky pozerať na tú skazu, ktorú ste schopný vy a vaši nepriatelia urobiť.
Okrem kúziel si môžete pomocou many a duší vyvolať množstvo všelijakých príšer a kreatúr. Shiny sa na nich vyriadili dostatočne, a tak máte možnosť vidieť rôzne čudesnosti – prví sú druid, ranger, skarab, či troll, neskôr si môžete vytvoriť gnóma, mutanta, enta a na 9. úrovní aj draka alebo fénixa. Niektoré monštrá majú aj svoje vlastné kúzla a schopnosti, ktoré môžete používať. Každopádne, prvé monštrum, ktoré si budete môcť vytvoriť a stojí vlastne len jednu dušu je Manahoard (-mana a -hoard). Je to taký služobník, ktorý sa nevie biť – bohovia ho pretvorili, aby slúžil kúzelníkovi ako prenosný zdroj many. Keďže vy, ako kúzelník, potrebujete manu na kúzla, tento tvor vám ju bude prenášať z Manalithov. Tento tvor má jedinú výhodu – má veľkú odolnosť, aj keď sa to nezdá.
Duše sú hlavnou jednotkou v Sacrifice. Vo Warcrafte máte drevo a zlato, tu máte duše a manu. Duše sa získavajú veľmi ťažko a potrebujete ich na vyvolávanie monštier. Kým monštrá na prvých leveloch stáli 1 až 2 duše, pekelníci, draci a ďalšie príšery na siedmom a deviatom leveli vyžadujú už 4 a 5 duší. Duše sa získavajú buď z neutrálnych jednotiek, ktoré sa zo začiatku nachádzajú pri ešte nepostavených studniach, z ktorých neskôr postavíte Manalith alebo môžete zaútočiť na nepriateľa, zničiť mu jeho kreatúry a konvertovať ich duše. To je ale ťažšie, pretože nepriateľ si môže dať štít a rýchlosť a svoje duše si jednoducho vezme späť. Tu už musíte používať viac taktiku – najlepšie je zabiť nepriateľského mága, aby si nemohol zobrať duše, no ak má Manahoarov, rýchlo sa oživí a znovu vám zoberie duše. Konvertovanie prebieha tak, že príde doktor z pekla a napichne si mŕtvolu. Pri tom sa vrtí a keď je hotový, zoberie nebožtíka do svätyne, kde začne obrad. Obrad je dlhý podľa toho, koľko je v ňom duší. Po úspešnom obrade (ktorý autori urobili skvele a efektne) sú duše vaše, no týmto spôsobom, ak si nedáte pozor, vám môže aj nepriateľ zobrať duše. Nepriateľa naopak zničíte, ak k nemu prídete do jeho hlavnej svätyne a obetujete v jeho svätyni svoju jednotku (môže to byť Manahoar). Ak nepriateľ rýchlo nepríde, začne sa mu znižovať život a krátko na to umiera a je vyhnaný zo sveta nadobro.
Samozrejme, hra má taktiež nejaké mínusy – síce tu sú nejaké klávesové skratky ku kúzlam, ale tie si musíte nabindovať sami v menu a ak budete striedať bohov, zakaždým si ich budete musieť nastaviť inač. Je to zdĺhavé, okrem toho musíte vedieť názvy kúziel, a tak som hral radšej myškou a WASD pohyboval postavou. Vaše potvory môže nepriateľský mág zničiť nadobro tým, že ich „odkopne“ do ničoty – jednoducho ich zhodí z kraja cesty buď pomocou mágie alebo svojich jednotiek. Toto sa mi stalo, keď som hral proti Stratosovi, jedna jeho jednotka mi vyhadzovala do vzduchu moje jednotky, ktoré boli nadobro stratené a ja som prichádzal o cenné duše! Ničmenej ako James som mal ultimátne kúzlo vrtač zeme, s ktorým som rozryl polovicu hory a odplatil som Stratosovi dlh. Musím to povedať znovu, táto hra je neskutočne epická!
Soundtrack bol vydaný Interplayom a vyšiel na samostatnom CDčku spoločne s bonusovými mapkami. Hudbu skomponoval Kevin Manthei a nahral ju orchester spolu s Rossano Galantem a Billom Bostonom. Ak si kúpite hru na GoGu, dostanete aj samotný soundtrack (alebo si soundtrack môžete stiahnuť u nás v Extra). Ďalej si v tomto packu môžete stiahnuť aj skice autorov, podľa ktorých robili monštrá. V multiplayerovej hre už nemusíte hrať len za Eldreda, môžete hrať aj za iných mágov – Shakti, Ambasádora Buta, Jadugarra, Yoga, Acherona, Marduka, Mithrasa a ďalších. Škoda len, že sa od seba líšia len vizuálne a nemajú nejakú zvláštnu schopnosť.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Shiny Entertainment
- Distribútor: Interplay Entertainment
- Rok vydania: 2000
- Platformy: Windows, Macintosh
- Extra: