Príjemná plošinovka určená pre mladších aj starších.
Rayman je jedna z tých arkád, ktorá vyniká svojou obtiažnosťou. Spolu s Earthworm Jim (ďalej už EJ), ktorý vyšiel v rovnakom roku, tvorili dvojicu hier, ktorú len tak niekto neprešiel. Tieto dve hry sa na seba veľmi podobajú, takže ich budem porovnávať, takmer ako keby to boli bratranci. Montpellier Studios je jedna z pobočiek Ubisoftu. Má na svojom konte prevažne plošinovky – Beyond Good & Evil, Tonic Trouble a niektoré diely Raymena.
Príbeh hry sa odohráva vo fiktívnom svete, v ktorom stvárňuje hlavnú postavu Rayman, kreslená postavička podobná z Looney Tunes. Autor Raymana (Michel Ancel) skvelo vystihol charakter a do sveta kreslených postavičiek priniesol novú tvár, ktorú si určite každý na prvý pohľad zapamätá – Rayman je blonďák s obrím nosom, tričkom s písmenom O a telom, ktoré nemá spojené. Každá jeho časť (trup, hlava, ruky a nohy) je oddelená a hýbe sa samostatne, keďže Rayman je zložený zo šiestich elektoonov, čo sú žijúce rúžové chodiace gule, ktoré takisto nemajú spojené končatiny. Keďže elektooni sa podobajú na elektróny a Veľký protoonový orb, ktorý v Raymanovom svete udržiava balanciu, sa až nápadne podobá na protón (čo je subatomárna častica v jadre atómu – stabilná), takže sa len môžeme domnievať a filozofovať, či je Rayman malý ako atóm a teda celý jeho svet podobný veľkosti zrnka piesku. To som ale trošku odbočil. Hlavným zločinom v Raymanovom svete je pán Temný (Mr. Dark), ktorý unesie Veľký protoonový orb (Great Protoon) a tým naruší vo svete stabilitu a roztrúsi malých elektoonov. Orb strážila krásna červenovlasá čarodejnica Betilla, ktorá bude Raymanovi dávať postupne nové schopnosti. Rayman teda musí nájsť všetkých stratených elektoonov a nakoniec poraziť Temného pána. Pomáhať mu okrem Betillie bude aj kúzelník-blonďák (The Magician), ktorý okrem toho, že rozpráva príbeh v intru, ponúka hráčovi za desať malých modrých orbov (Tings) krátku minihru, v ktorej môže vyhrať jeden život. Ďalším pomocníkom je fotograf-blonďák, ktorý ukladá hru v obzvlášť dlhých leveloch a Tarayzan (odkazuje na slávneho Tarzana) zase dá Raymanovi magické semienko, ktoré vyvolá rýchlo rastúcu rastlinu. Ešte som nespomenul muzikanta s gitarou (The Musician) a Joe. Zvláštne je, že takmer všetci „dobráci“ sú blonďáci.
Raymanove schopnosti sú podobné ako v EJ – päste máte na útok a zavesenie sa buď aby ste vyšplhali na nejaké miesto alebo na húpanie. Ďalšiu zbraň nemáte, budete si musieť vystačiť s päsťami. Druhou schopnosťou, ktorú dostane Rayman do vienku od čarodejnice bude schopnosť pomalého alebo dlhého pádu – so svojich vlasov si spraví takú helikoptéru (podobná schopnosť je aj v EJ). Zo začiatku teda nemáte v prvých leveloch žiadnu schopnosť – môžete maximálne skákať. Neskôr dostanete päsť, lezenie, vrtuľu, branie vecí s päsťou a úchyt na hojdanie sa a beh. Celkovo je v Raymanovi približne 17 levelov, ktoré môžete úplne volne prechádzať a ak nejakých stratených elektoonov nenájdete, neskôr, po získaní všetkých schopností, sa k ich hľadaniu môžete vrátiť.
Grafická stránka hry je výborná, no v porovnaní s EJ detská a o stupeň horšia. Aj tu nájdete krásne pohybujúce sa pozadie, no nie až také pekné ako v EJ. Pri Raymanovi som sa bavil oveľa menej, prišiel mi menej vtipný ako Jim. No na druhú stranu, v level designu Raymana sa dá oveľa lepšie vyznať, takže si budete ľahšie pamätať, ktorú oblasť ste vynechali a kde sa čo pri opätovnom hraní nachádza a ani obtiažnosť nie je taká vysoká ako pri EJ. Životov tu je habadej, len ich stačí nájsť. Skryté miesta sú veľmi šikovne ukryté, niekedy budete musieť risknúť pád do hlbín neznáma, aby ste našli skrytú oblasť. So skrytými miestami úzko súvisia aj zajatí elektooni, ktorí sa objavia z ničoho nič a budete musieť prepátrať každý kút levelu a počúvať, či niečo necinkne, pretože tento zvuk zvestuje práve objavenie držaných rúžových elektoonov.
Levelov je kopec – celkovo 17 + posledný level s finálnym bossom. Každý „balík“ levelov je prezentovaný v inom designu – prvé štyri levely sú v znamení lesov – bosák je Moskito (prerastený komár), ktorého musíte poraziť. Najskôr stretnete Bzzit, s ktorým sa spriatelíte – je to syn Moskita, takže na vás bude samozrejme naštvaný. Ďalej sa pozrieme do Hudobnej krajiny – saxofón vrhajúci na vás zo svojich plechových útrob osminové notičky nie nepodobné na mäsožravé pirane vás na konci môže pekne prekvapiť, v Modrých horách vás môže zase prekvapiť pán Kameň, ktorého nebude ľahké poraziť a v Meste obrázkov si na vás posvieti vikingská kuchárka z pirátskej ružovej lodi, ktorá vystreľuje z valčeka na cesto nože. Neskôr túto agresívnu kuchárku stretnete aj vo vesmíre, kde vás bude zasypávať tuctom vriacich hrncov – v tom momente sa holt naučíte, že ženu jednoducho nesmiete pri varení vyrušovať. Raz sa mi stalo, že som si povedal: „Woow“ a hra si tak získala môj rešpekt. Nie je jednoduché ju prejsť, no ak ju prejdete, niečo sa vo vás čiastočne zmení.
Keďže Rayman je arkáda, skákať budete stále – v kuse. Hra vám nedá ani na chvíľu oddýchnuť a budete musieť hlavne Hudba je tu dosť zaujímavá. Strieda sa plynule s level designom. Niekedy je klasicky arkádová a hravá, inokedy prejde do rockového štýlu a v ďalšej chvíli vám pri hre hrá klasická hudba (pripomenula mi klasické talianske šlágre spievané speváckym zborom a hrané komorným sláčikovým orchestrom v podaní druhoradého dirigenta, ktorý má dirigovanie len ako hobby a pesničky si vyberá podľa toho, či sa mu páčia). Prejdete pár ďalších levelov a je tu ľahký džez v podaní miestneho Big Bandu. Soundtrack je veľmi príjemný, no v tej rýchlosti a sústredení na hru ho budete rovnako málo vnímať ako pozadie v hre. Niekedy tam hudba zneje ako v japonskom anime, čo nie je zlé.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
[Šípky] – pohyb
[Medzera] – skok
[Alt] – útok (päsť)
[Ctrl] – druhá akčná klávesa[/su_spoiler]
[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]
- Vylepšené verzie – Rayman Gold vyšla v roku 1997 – 24 nových levelov, Rayman Forever vyšla v roku 1998 a mala cez 50 levelov a Rayman Collector vyšla v roku 1999 a mala 60 levelov plus všetkých 24 levelov z Rayman Gold.
[/su_box] [yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Ubi Soft Montpellier Studios
- Distribútor: Ubi Soft Entertainment Software
- Rok vydania: 1995
- Platformy: DOS, Game Boy Advance, Jaguar, Nintendo DSi, PlayStation, PlayStation 3, PSP, PS Vita, SEGA Saturn, Windows, Windows Mobile
- Extra: