Quake II

Hellrampage1997, 2023, action, FPS, invázia mimozemšťanov, remaster, Windows Leave a Comment

Quake 2 vyšiel rok a pol po prvom diele na PC, presnejšie 9.12.1997 – bol to taký Vianočný darček od id Software. My si dnes zahráme vylepšenú verziu od Nightdive, ktorá vyšla 10. augusta tohto roku počas QuakeConu. Vyšla z ničoho nič a ak máte na GoGu alebo Steame pôvodnú hru, túto verziu dostanete zadarmo. Takže pre mňa to boli tiež také predčasné Vianoce. Od autorov to bolo veľmi pekné gesto, pretože táto vylepšená edícia toho pridáva veľmi veľa. Dnes si predstavíme pôvodnú kampaň, povieme si niečo o vývoji a pozrieme sa aj na úplne nový datadisk od MachineGames. Poďme na recenziu.

V ranom vývoji Quake 2 autori ani neuvažovali o tom, že by urobili pokračovanie. Ozývali sa názvy ako Strogg, Lock and Load alebo len Load. No žiadny názov sa im nepáčil, preto ostali pri Quake a dali k nemu rímsku číslicu II. Aj keď má Quake II rovnaký názov a malo by sa prirodzene jednať o pokračovanie, tak príbehovo vôbec nenadväzuje na prvý diel. Odohráva sa v úplne inom svete a má odlišný príbeh. Je to úplne iná strieľačka. Autori chceli vyťažiť z úspechu prvého dielu, preto názov ostal. Budete hrať za mariňáka Bittermana, ktorý bojuje proti rase Stroggov. Vedie ich Makron a toho musíte nakoniec aj poraziť. Táto rasa napadla ľudí, zajala ich a potom z nich vytvárala cyborgov. Prvý diel sa odohrával v gothickom prostredí plnom stredovekých hradov s Lovecraftovskou atmosférou. Druhý diel je viac sci-fi, viac to pripomína Doom a aj monštrá sú v štýle Gigera. Willits príbeh prirovnal k filmu Delá z Navarone z roku 1961.

Na Quake 2 v tom čase pracovalo 13 ľudí. Bol tu John Carmack ako programátor, Adrian Carmack v umeleckej zložke a na level dizajne pracovali starí známi ľudia ako Tim Willits alebo McGee. Jeden dôležitý človek tu ale chýbal. John Romero bol prinútený rezignovať, pretože kvôli nemu bolo pri vývoji prvého Quake v tíme veľké napätie. Panovali v ňom nezhody aj kvôli tomu, že on sa musel vzdať svojej vízie. V jednom interview z roku 1997 povedal, že odísť z id Software po dokončení Quake bolo správne rozhodnutie. Carmack v roku 2022 v jednom podcaste povedal, že bol na Romera nahnevaný, pretože nepracoval tak usilovne ako on alebo iní jeho kolegovia a v práci sa flákal. id Software zakladali s pocitom, že každý jeden z nich je rovnocenný partner, preto by mal každý vo firme pracovať rovnako usilovne. Retrospektívne si ale uvedomil, že aj on vnímal id Software veľmi úzkoprso. Bol mladý a nevedel ako iné firmy pracujú. Tak či onak, Romero na Quake II už nepracoval ale založil si vlastné štúdio Ion Storm a začal pracovať na Daikatane – vydavateľ Eidos mu na vývoj dal 20 miliónov dolárov. Stále mal s ostatnými kolegami z id Software dobré vzťahy.

Po Quake 2 vyhodili z id Software aj McGeeho. Pracoval na level dizajne rovnako ako Tim Willits, Christian Antkow, Jennell Jaquays (dženel džekejs) a Brandon James. McGee prišiel za Carmackom a ukázal mu svoje levely. Carmack mu povedal, že sú zlé a má ich zlepšiť. Povedal mu, nech ide za Willitsom, že on je v tíme najlepší level dizajnér, že mu poradí. McGee išiel teda za Willitsom a ten mu povedal presne čo má robiť a ako má levely postaviť. McGee sa tým do bodky riadil a celý nadšený svoje vylepšené levely ukázal Carmackovi. Ten mu na ne povedal, že sú príšerné a všetko na nich je zlé. Willits McGeemu naschvál zle poradil, pretože mu chcel uškodiť. V ostatných dizajnéroch videl rivalov a sám sa chcel stáť najlepším. Carmack neveril, že by bol toho Willits schopný, pretože kto také niečo urobí v tíme, kde majú ľudia spolupracovať. Ako Sandy Petersen spomína v jednom svojom videu – Willits bol v id Software pomyselný had, ktorý otrávil celú firmu a kvôli nemu odišiel aj John Romero, Shawn Green, Michael Abrash a dodatočne aj Adrian Carmack. Tim Willits neskôr pri vývoji Doom 3 v id Software získal stoličku hlavného dizajnéra. Takže nakoniec dosiahol to čo chcel. Je to ale dosť smutný príbeh z id Software.

Prvý Quake ste si najskôr zahrali bez podpory grafickej karty. Pre slabšie mašiny to bola výhoda, no vlastníci nadupaných herných strojov si museli počkať na patch. Druhý diel už od začiatku podporovalo OpenGL a neskôr aj 3DNow od AMD. Engine druhého Quake bol veľmi žiadaný a licencovalo si ho veľa herných firiem. Vznikol na ňom napríklad Anachronox, Heretic II, Soldier of Fortune, Kingpin alebo Romerova Daikatana. Aj Half-Life na ňom bežal, no neskôr ho autori z Valve až tak moc modifikovali, že z originálneho kódu ostal už len malý kúsok a engine premenovali na GoldSrc. Hudbu vytvoril nemecký skladateľ profesionálne známy pod prezývkou Sonic Mayhem. Soundtrack je neskutočne nadupaný, počas hry som si užíval každú skladbu. Vďaka hudbe sa hrá Quake II oveľa lepšie – nakopne vás a je na rovnakej vlne s akciou a brutalitou. Keď na tú vlnu naskočíte a začnete masakrovať nepriateľov v leveli bez zastavenia a zároveň sa vyhýbate projektilom a granátom, je to zážitok.

Quake II vyšiel najskôr na PC – 9. decembra 1997 v Spojených štátoch a o tri dni neskôr aj v Európe. O rok a pol, presnejšie 7. júla 1999 vyšiel port na Nintendo 64. Vyrobilo ho Midway Games, podobne ako Nintendový port pre Doom. Určite si ho niekedy rozoberieme v samostatnom videu. 5. októbra 1999 vyšla verzia pre PlayStation. Tú vyrobilo štúdio HammerHead. Graficky bola táto verzia dosť zastaralá – bežala v rozlíšení len 512×240 a 30 snímok za sekundu. Autori použili vlastný engine, ktorý neskôr využili aj u ďalších svojich projektoch. Hrateľnostne boli tieto dva porty podobné, len mali menšie mapy. PS verzia priniesla nových nepriateľov a podporovala myšku, ktorú ste si mohli pripojiť ku konzoli. Samozrejme len oficiálne podporovanú, nie hocijakú. Z ďalších portov treba spomenúť Linux – tam vyšla hra 6. januára 1998, na Mac vyšla v júli 1999 a na Amigu 9. októbra 2002.

Po vydaní sa hre viedlo výborne. Celosvetovo sa do roku 2002 predalo viac než 1 milión kusov. V recenziách na tom bola najlepšie PC verzia, ktorá si odniesla priemerné skóre 90% a padali aj absolútne čísla. Náš slovenský časopis Riki udelil hre 95% a napísal, že Quake 2 je pravdepodobne najväčší a najúspešnejší release za rok 1997. N64 a PS verzie boli na tom tiež dobre – držali sa na hranici 80%. Hráči si pochvaľovali novú detailnú grafiku, level dizajn, nepriateľov, zbrane, ovládanie a hlavne skvelý multiplayer, ktorý sa stal v tom čase novým štandardom. Quake II sa stal populárny aj vďaka módom, ktoré po vydaní vznikli. Ja som si Quake II prvýkrát zahral ešte keď som bol na základnej škole a v našej mestskej knižnici mali Nintendo 64, kde som si mohol zahrať multiplayer. Veľmi ma bavil, no nevedel som ho moc ovládať, kvôli atypickému ovládaču.

V tomto roku vyšiel remáster od štúdia Night Dive. Od týchto autorov sme tu už mali množstvo hier a aj druhého Quake vylepšili naozaj precízne a pritom graficky a atmosférou zostali verní originálu. Je tu podpora širokouhlých monitorov, 4k rozlíšenie, vylepšené textúry, modely nepriateľov, osvetlenie či tiene. Najväčšou novinkou je pridanie oboch oficiálnych datadiskov The Reckoning a Ground Zero, potom port Nintenda 64 a úplne nová kampaň od MachineGames, ktorá má názov Call of the Machine. Prechod pôvodnej kampane vrátane všetkých datadiskov vám môže trvať aj 25 hodín, čo je parádna porcia.

V prvom Quake bolo zbraní 8, tu ich je až 10 a môžete samostatne hádzať granáty. Autori zbrane počas celej kampane pekne dávkujú, a vďaka tomu budete emzákov zabíjať stále novými hračkami. Namiesto zbrane na blízko tu je energetická pištoľ s neobmedzenou muníciou. Je veľmi nepresná, slabá a pomalá. V remástri ju vylepšili a namiesto 10 damage dáva rovných 15. Keď som získal prvú brokovnicu, tak som pištoľ už nikdy na nepriateľov nepoužíval – len keď som si potreboval osvetliť tmavé kúty levelov, pretože baterku tu nemáte. Tú dostanete až v novej kampani od MachineGames, ktorá sa automaticky aktivuje. Pištoľ môžete ešte použiť na ničenie bední či aktivovanie tlačidiel. Potom tu máme dva typy brokovnice. Prvá vyzerá ako Pancor Jackhammer, čo je automatická brokovnica, no v hre sa chová skôr ako pumpovacia. Broky sa vám automaticky nedávajú z bubna do komory. Je tu krátka animácia nabíjania. Zvuk výstrelu skopírovali z klincovača prvého dielu. Super brokovnica je potom jej veľkým bratom, ako sa píše v manuáli hry. Keď ju získate, už nebudete meniť za slabšiu. Je veľmi silná a slabších nepriateľov dokáže doslova roztrhať na kúsky.

Granáty sú na používanie dosť pomalé, no animácia ich odistenia a hodenia sa podarila. Paul Steed bol jediný animátor v tíme, preto mal za úlohu naanimovať všetky zbrane vrátane granátu. Keď som získal granátomet, už ich nemalo zmysel používať samostatne. Granáty sa pekne odrážajú od stien, čo môžete využiť v úzkych chodbách, do ktorých nalákate nepriateľov. Ďalšou zbraňou je samopal. Na začiatočných emzákov to je dobrá zbraň a aj presná, no keď získate rotačník, tak už samopal nebudete používať, pretože spotrebuje rovnaké náboje a je oveľa rýchlejší. Railgun je extra presný a je to skvelá puška. Nerobilo mi problém zabíjať nepriateľov bez zameriavača na väčšiu diaľku. — (impressing) — Tu sa inšpirovali filmom Eraser z roku 1996, kde Arnold Schwarzenegger používa podobné zbrane. Railgun v podstate vystreľuje broky rýchlosťou zvuku, takže je to hitscan zbraň, ktorá dáva ohromné poškodenie a dokáže zraniť všetky ciele, ktoré stoja v ceste. Jej jedinou nevýhodou je pomalé nabíjanie. V multiplayeri sa stala najpoužívanejšou zbraňou.

Raketomet je silný na splash damage, no ak sa trafíte priamo, nepriateľa to poriadne zabolí. Aj tak nie je až taký silný ako som si myslel. Dáva 100 poškodenia, no stále je to o 50 menej oproti railgunu. Okrem toho jeho rakety sú veľmi malé a menší alebo chudší nepriatelia sa ťažko triafajú. Oveľa lepšie je triafať zem alebo steny, aby ste nepriateľom dali plošné poškodenie. Hyper blaster je energetický rotačník a je to skvelá zbraň. Nakoniec tu je BFGčko, ktoré som v Quakovi nečakal. To znamená, že druhý diel má k svetu Dooma oveľa bližšie než prvý. Jeho letiaci plazmový projektil poškodzuje všetkých nepriateľov v dosahu a pri dopade udelí priame poškodenie a zároveň dá splash damage. Takže túto Big Fucking Gun budete s radosťou používať na ovládanie davu. Používa rovnaké energetické články ako hyper blaster, no jeden výstrel spotrebuje len 50 munície, čo je jedna krabica s nábojmi. Skvelá vec je, že energetické články môžete namiesto munície použiť aj ako štít – dá sa vypnúť alebo zapnúť, čo je šikovná mechanika. Datadisky Reckoning a Ground Zero priniesli úplne nové zbrane, no tie rozoberiem až keď ich budem recenzovať. Niektoré nové zbrane môžete získať aj v novom datadisku Call of the Machine a rovnako sú v ňom aj noví nepriatelia.

Keď som mal všetky zbrane, najviac som používal dvojhlavňovku, rotačník, hyper blaster a railgun. S týmito štyrmi zbraňami si vystačíte. Občas potom aj BFGčko, raketomet a granátomet na viac nepriateľov. Na brokovnicu budete mať nábojov stále dosť, naopak na rotačník sa vám minie munícia do desiatich sekúnd. Vystrelí 28 striel za sekundu. Trochu mi vadilo, že pri niektorých zbraniach musíte chvíľu počkať než opätovne začnú strieľať alebo než si môžete vymeniť zbraň. Pri rotačníku a hyper blasteru musíte počkať, kým sa dotočí hlaveň. Musíte si preto časovať, kedy zastaviť hlaveň a schovať sa pred nepriateľmi, dokým zbraň zase nebude pripravená strieľať.

V remástri pridali skvelú vec, že máte určitú šancu nepriateľovi uštedriť dvojité poškodenie keď vás nevidí. V pôvodnej hre to bolo možné len s railgunom a pištoľou. Skvelá vec je tlmič, ktorý môžete použiť ako aktívny predmet. Zníži hluk vašich zbraní. Je ale trochu rozdiel ak použijete hitscan zbraň, ktorá dáva instantné poškodenie alebo projektilovú. Ak vystrelíte raketu z raketometu, nepriateľ si ju môže počas jej dráhy všimnúť, čo na vás upozorní a už mu nedáte dvojité poškodenie. S tlmičom máte väčšiu šancu, že si raketu nevšimne.

Predmety, ktoré zoberiete sa nepoužijú automaticky ale schováte si ich do inventára a môžete ich kedykoľvek použiť. To je skvelé, pretože také štvorité poškodenie alebo nesmrteľnosť si môžete šetriť až pri fakt ťažkých súbojoch alebo proti bossovi. Sú tu malé stimpacky, ktoré pridajú 2 životy. Potom tu je adrenalín, ktorý sa na stimpack podobá, len je väčší. Keď ho použijete, obnoví vám celý život a jeden bod trvalo pridá. Ja som to zistil až v polovici hry. Potom tu sú rôzne brnenia, megaživot alebo rôzne batohy, ktoré vám zvyšujú maximálny počet nábojov. Pohyb postavy je trochu pomalší a je to cítiť. Novinkou je možnosť skrčiť sa alebo vyskočiť s pokrčením, takže sa dostanete trochu vyššie než klasickým skokom.

Nepriateľov tiež animoval Paul Steed. Oproti pôvodnej hre sa chovajú inak – majú vylepšenú umelú inteligenciu, nové animácie a hráča dokážu prenasledovať a neboja sa skákať cez plošiny alebo spadnúť o poschodie nižšie. Niektorí si dokonca ľahnú a tak strieľajú alebo sa dokážu vyhýbať vašim strelám. Sú to cyborgovia, čiže stroje s organickými časťami. Je tu veľa hitscanerov a nepriateľov, ktorí sa na seba podobajú ale majú iné útoky – jeden má rotačník, iný energetickú zbraň, takže ťažko rozoznáte, kto vám dá aké poškodenie a či sa proti hitscanerom nebudete musieť skryť za nejakú prekážku. Proti projektilovým enemákom v pohode stačí strafovať, no veľakrát sa mi stalo, že som sa niekde zasekol a tak schytal zopár rán, pretože geometria prostredia a hlavne stien obsahuje malé prekážky. Sú tu ľahšie stráže, ktoré hneď zabijete, no práve tí so samopalom sú nebezpeční, pretože majú hitscan zbraň, ktorej sa nevyhnete. Enforcer má rotačník a tiež si na neho treba dávať pozor – jeho strely sú dosť presné. Tieto prvé typy nepriateľov majú zákernú vlastnosť, že keď ich zabijete, ešte po vás vystrelia. Stráže zo zeme vypália niekoľko rán a enforcer aj keď bude bez hlavy, tak bezhlavo okolo seba vystrelí dávku zo zbrane. Ja som ich pre istotu dorážal, aby ma neprekvapili dodatočnou animáciou. Je tu berserker a gunner, čo sú podobní väčší típci. Prví spomínaní po vás pôjde na blízko a dokáže skákať. Gunner vás zase bude spamovať granátmi a má guľomet.

Je tu nebezpečný štvornohý cyborg pripomínajúci psa len s ľudskou hlavou. Tento parazit na vás vystreľuje akúsi poloorganickú hadicu, ktorá vám vyžiera život. Podobnú hadicu má aj medik, ktorý je asi najotravnejším nepriateľom v hre. Nie je ťažké ho zabiť, no dokáže oživovať padlých spolubojovníkov, preto ničte všetky telá, ak sa pri ňom nachádzajú. Ak nemá okolo seba žiadne mŕtvoly, tak začne utekať. Blbé je, že jeden medik dokáže oživiť iného a ak sú v aréne viacerí, tak máte dosť veľký problém. Ďalším typom je gladiátor. Má railgun a dokáže vám aj jednou strelou dať zničujúce poškodenie. No ak sa neustále pohybujete, jeho strelám sa dá ľahko uhnúť. Iron maiden je podľa manuálu cyber-bitch z pekla. Nemá moc života, no má raketomet, takže ju netreba podceňovať. Sú tu aj lietajúce jednotky a každá používa hyper blaster. Prvou je akási malá stíhačka s primontovanou hlavou. Keď sa k vám priblíži, tak vie použiť aj čepele. Je veľmi ľahké ju zabiť. Tuhším nepriateľom je icarus. Má až o 190 života viac. Stíhačka má len 50. Nakoniec tu je akýsi robot kontrolovaný mozgom. Pripomenul mi rasu Dalekov z Doktora Who. Vo vode môžete stretnúť malých žralokov. Posledným typom je tank. Volá sa tak, pretože je poriadne tuhý a má veľký arzenál zbraní. Má energetický blaster, hitscanový samopal a raketomet. Vylepšená veliteľská jednotka má ešte viac života. Rakety tanka sú dosť presné a vylepšená jednotka ich má navádzané.

Základnú hru tvorí 10 rozsiahlych misií, v ktorých musíte plniť rôzne úlohy. V každej misií je niekoľko pospájaných levelov vrátane tajných – medzi nimi môžete prechádzať voľne, takže tvoria taký hub. Keď ale dokončíte misiu, už sa nemôžete vrátiť späť. Originálna kampaň mi trvala dohrať 6 a pol hodiny. Nemôžem povedať, že by sa mi nejaká misia vôbec nepáčila. Najmenej možno predposledná v paláci. Inak všetky ostatné levely boli zábavné s výborným level dizajnom. Druhý diel je oveľa ťažší. Je tu viac nepriateľov, ktorí sú tuhší a nebezpečnejší. Ale hra je ťažká hlavne zo začiatku, keď ešte nemáte všetky zbrane a spoznávate útoky nepriateľov a prostredie, v ktorom sa nachádzate. Hral som ju na ťažkú obtiažnosť, čo bola tretia zo štyroch. V pôvodnej verzii bola štvrtá najťažšia obtiažnosť skrytá podobne ako v prvom diele. V remástri si ju môžete vybrať už v menu. Novou mechanikou tu je kompas. Ak sa stratíte v zložitejších leveloch a nebudete vedieť, ako ďalej, kompas vám ukáže presnú cestu k vášmu cieľu. V základnej hre som ho nevyužil, až neskôr v datadisku Call of the Machine, kde levely začali byť extrémne komplikované a veľakrát ste sa museli vracať.

V začiatočnom dlhom intre vidíte obriu veliteľskú loď, ktorá sa blíži k planéte Stroggos a vystreľuje pody s mariňákmi. V jednom takom je aj Bitterman, za ktorého hráte. V datadiskoch Reckoning a Ground Zero potom budete hrať za iných mariňákov, no v tom istom čase ako sa odohráva táto kampaň s Bittermanom. Ľudia sa rozhodli zachrániť Zem tak, že zaútočili na planétu rasy Strogg. Vašim prvým cieľom bude vytvoriť komunikačný uplink s loďou. Potom musíte zlikvidovať Big Gun, čo je masívne elektromagnetické delo schopné zničiť všetky lode, ktoré sa priblížia na dosah. Treťou úlohou bude zničiť medziplanetárnu bránu, aby votrelci nemohli na Zem posielať ďalšie jednotky. A nakoniec zabiť samotného Makrona, veliteľa Stroggov. A na všetko budete sám. Takže easy-peasy.

V prvej misii ste v nepriateľskej základni. Zo začiatku máte dlho len pištoľ, no ak viete, kam máte ísť, dá sa rýchlo nájsť brokovnica a granát. Prvý level je jednoduchý a má vás naučiť základy. Pri výťahu je väčšia prestrelka. Keď sa dostanete do výťahu, začne druhý level a ďalšia skvelá prestrelka, kde na vás budú útočiť nepriatelia aj zvrchu. Môžete tu nájsť samopal, ktorý vám proti tuhším enforcerom pomôže. V kanáli je secret s brokovnicou, ktorý nájdete veľmi ľahko. Secrety celkovo v základnej kampani sa dali ľahko nájsť. Horšie sa hľadajú v novom prídavku od MachineGames. Do tretieho levelu sa dostanete kanálom a predstaví sa tu nový pes s hlavou človeka. Už v prvej misii môžete nájsť tajný level – stačí, keď prehľadáte vodu v treťom leveli. Je celkom zábavný s pohybujúcou sa plošinou. Oplatí sa prejsť, pretože na konci získate skvelú dvojhlavňovku. Po aktivácii mostu v treťom leveli sa vrátite späť do prvého a na konci misie vás čaká tuhý súboj, v ktorom si môžete aktivovať štvorité poškodenie. A tu tiež nájdete dvojhlavňovku, ak ste ju nezobrali v tajnom leveli. Prvá misia s týmito troma levelmi bola vytvorená aj s podporou ray-tracing technológie, pre ktorú potrebujete vlastniť RTX karty od Nvidie. Vyšla 6. júna 2019 a zahral som si ju až po dohratí pôvodnej hry. Graficky vylepšuje hru a môžete experimentovať aj s nastavením pozície slnka. Keď si pozriete ako vyzerala pôvodná hra a toto RTX technologické demo, zistíte, ako ďaleko hry zašli.

Druhá misia nie je moc dlhá a obsahuje ďalšie tri levely. Nachádzate sa v skladoch a musíte zničiť vlak. Hneď na začiatku v sklade zbraní vás napadnú nepriatelia s jedným dalekom. V týchto leveloch je veľa bední, výťahov, mostov a úzkych chodieb, kde na vás zaútočia berserkri. Je tu veľký most cez lávu, ktorý môžete znížiť a vytvoriť tak pascu pre prechádzajúcich emzákov. Pri moste môžete nájsť aj rotačník. Druhý level je stanica, v ktorej je plno automatizovaných a pohybujúcich sa vecí. A tu nájdete aj vlak. V poslednom leveli musíte obnoviť elektrinu, aby ste sa mohli vyviesť výťahom do exitu. Tretia misia je dlhá. Je v nej až šesť levelov a pôjdete do väzenského komplexu, kde je okrem zadržiavacieho centra aj mučiareň. Budete dosť pendlovať medzi levelmi a získavať kľúče a predmety, aby ste sa mohli dostať ďalej. Bude tu plno pascí a ešte viac nepriateľov. Niektorí budú obsluhovať aj veže. Prvýkrát sa zoznámite s nebezpečným gladiátorom a v ďalšom leveli aj s otravným medikom. V zadržiavacom centre je toľko nepriateľov, že som nevedel, koho mám skôr zabiť a prichádzali stále ďalší a ďalší. A na konci chodby mi zatarasil cestu tank. Dá sa tu nájsť granátomet, takže granáty už nemusíte extrémne pomaly hádzať. V budove stráží stretnete prvýkrát mutantov, ktorí žijú na tejto planéte. Pripomenuli mi démonov z prvého Quake aj keď títo sú o dosť pomalší a ani vo väčšom počte nie sú silní. Nájdete tu novú zbraň – hyperblaster. V mučiarni začne hrať parádna hudba (ako v každom inom leveli) a keď zídete výťahom do komplexu, ocitnete sa v spleti chodieb rozsiahleho väzenia. V poslednom leveli si zabojujete bossfight proti super tanku. Má 1500 života, raketomet, granátomet a rotačník. Vraj to je najsilnejší strogg v hre, no mne neprišiel až taký silný. Ani som nemusel použiť štvorité poškodenie.

Štvrtá misia je tiež celkom dlhá. Pohybovať sa budete v bani v pätici levelov a musíte v nej nájsť vstup do továrne. Je tu oveľa viac miest, kde môžete spadnúť do lávy a hneď na začiatku druhého levelu nájdete raketomet. Obtiažnosť je tu vysoká a budete vďačný za každú jednu lekárničku alebo brnenie. Piata misia v továrni je jedna z kratších s dvoma levelmi, no nájdete v nej ďalší skrytý level. V ňom musíte za 30 sekúnd vyzbierať čo najviac nábojov, lekárničiek, zbraní a predmetov. Továreň je plná mozgov, čo sú noví nepriatelia. Je to akýsi organický robot s laserovým pohľadom, ktorý vás dokáže pritiahnuť a rozpárať svojimi krvavými hákmi. Pôvodne neútočil na diaľku laserom, no v novom remástri sa autori rozhodli urobiť z neho ešte nebezpečnejšieho protivníka. Okrem života má ešte aj štít, ktorý odolá 100 poškodeniu. V tejto misii ešte nájdete skvelý railgun. V šiestej misii začínate vonku a v pozadí vidíte obrovskú zbraň, ktorú musíte zničiť. Je to extra dlhá misia so šiestimi levelmi, v ktorej musíte zničiť reaktor. Pod vami krúži super tank, takže tam asi spadnúť nechcete, no dá sa zabiť aj zhora. Nájdete tu skvelé BFGčko. Siedma misia je priamočiara – ste v obrej zbrani, ktorú musíte vyhodiť do vzduchu. Je to v podstate bossfight proti jednému lietajúcemu cyborgovi. Hornet má o 500 života viac než super tank a je vyzbrojený raketometom a dvojicou gatlingov. V remástri ho vylepšili a jeho strely sú oveľa efektívnejšie proti hráčom, ktorí strafujú. Je to aréna, v ktorej sa nedá moc schovať – jedine na poschodí, kde sú dva stĺpy, takže sa ho snažte zabiť čo najrýchlejšie.  

Osma misia je v hangári. Ten musíte zavrieť, aby sa von nedostali žiadne ďalšie lode Stroggov. Potom musíte nájsť generátor čiernej diery a ten vypnúť. Takže budete mať plné ruky práce v piatich leveloch a proti vám bude horda rôznorodých nepriateľov. Zaujímavé bolo, že pre prechod ďalej musíte nájsť hlavu veliteľa a tú použiť na skener, aby sa vám otvorili dvere. Je tu posledný tretí skrytý level, ktorý sa odohráva vo vesmíre. Je tu znížená gravitácia, takže rozstrieľané kúsky nepriateľov budú pekne poletovať. Ak nezavriete obrie dvere v hangári, tak vás to môže vcucnúť do vesmíru a zabiť. Na konci levelu musíte zničiť anténu, ktorú stráži hornet. V paláci sa odohráva predposledná misia. Ukrýva sa tu Makron, ku ktorému si musíte otvoriť cestu. Level dizajn je tu veľmi zložitý a v paláci čakajte samých ťažkých nepriateľov. Finálny boss bol smiešne jednoduchý, keďže si môžete aktivovať zároveň štvorité poškodenie a nesmrteľnosť. Jeho prvá fáza má 8000 života a pilotuje v podstate exoskeleton s názvom Jorg. Má dva gatlingy a vystreľuje strely z BFGčka. Keď mu zničíte exoskelet, vypadne z neho robot Makron, ktorý nie je vôbec desivý.

Nová kampaň Call of the Machine je veľmi podarená. Oproti pôvodnej kampani by som jej dal prívlastok turbo, pretože v nej nájdete viac štvoritých poškodení a sú tu väčšie prestrelky a masakre. Level dizajn je modernejší, pôsobivý a v podobnom duchu ako predchádzajúci datadisk autorov pre pôvodného Quake. V tejto kampani je 6 veľkých operácií, v ktorých musíte nájsť 6 diskov a tým si otvoriť cestu k finálnemu bossovi. V každej misii je viac levelov vrátane tajných a čo sa týka počtu nepriateľov, tých je aj cez sto. Keď sa budete vracať späť, budú prichádzať noví a je tu oveľa viac menších boss fightov než v pôvodnej hre. A konečne uvidíte život bossákov, takže teraz si k súboji môžete pustiť soundtrack z Dark Souls. Dohratie tohto datadisku mi zabralo 4 a pol hodiny. Poďme si každú operáciu trochu rozobrať.

Začínate v hube a operácie môžete hrať v akom poradí chcete. Ja som šiel zľava doprava. Každú operáciu začínate nanovo bez zbraní, čo je dobré rozhodnutie, pretože každú jednu mohli vytvoriť ako malú samostatnú kampaň. A každú budete hrať za iného vojaka – jeho meno si môžete prečítať hneď na začiatku ako spadnete s podom. Skoro všetký misie začínajú s ľahkými nepriateľmi a keď si postupne vybudujete arzenál, začne prituhovať. A všimol som si, že tu je oveľa viac levelov, v ktorých sa pohybujete v kanáloch. Prvá operácia laserové oči obsahuje tri levely. Ste na zaplavenej stanici, v ktorej musíte odčerpať vodu. Tým sa vám otvoria ďalšie cesty. Na konci prvého levelu si zabojujete bossfight proti vylepšenému mutantovi. V druhom leveli je po stlačení štyroch tlačidiel luxusná prestrelka, v ktorej budete mať čo robiť, no zároveň budete chrochtať blahom. Ďalšia je takmer na konci, keď získate BFGčko a vrátite sa do prvého levelu. Zavrú vás do malej miestnosti a vypustia na vás stroggov. Na konci si ešte zabijete super tank a jeho tri stráže.

V ďalšej operácii Wasteland sa musíte dostať na smetisko. Začiatok je celkom pokojný a hneď nájdete brokovnicu a samopal. No v sklade bude plno nepriateľov a tank. Na bedniach sa dá nájsť raketomet čo celú situáciu uľahčí. Neskôr si zostreľovaním krabíc musíte vytvoriť cestu cez radioaktívny odpad. Dá sa tu nájsť granátomet a dvojhlavňovka v tajnej miestnosti. V druhom leveli musíte zničiť reaktor, čo vypne štíty. Nachádzate sa v podzemí, kde je plno monštier a trochu si zaplávate v stokách. Pôjdete cez úzke tunely, budete hľadať cestu a zabíjať mäsožravé žraloky. Na smetisku bude ďalší bossfight proti nosičovi odpadkov. Vyvoláva si malé pavúky a dokáže lietať, takže je dosť nebezpečný. Získate tu elektrickú mínu, ktorú môžete použiť na dotierajúce pavúky, no tie ju môžu zničiť. Nosič je inak celkom tuhý, má railgun, dva gatlingy, raketomet a granátomet. Na bojisku sa dá nájsť BFGčko, ktoré vám v súboji pomôže. Disk, ktorý musíte získať stráži medik vyvolávač a neskôr ďalšieho stretnete takmer pri konci hry. V úplnom závere si zabojujete ďalšiu arénu proti veliteľovi a jeho poskokom.

Corpse Run je výborná operácia v základni Stroggov. Hneď na začiatku získate BFGčko a vybehne na vás veľa slabých stráží. Neskôr na takýchto slabých nepriateľov budete používať railgun. Alebo minigun na nekončiace vlny nepriateľov. Druhá časť sa odohráva v temnote, kde budete počuť len kroky monštier. Po zobratí modrého kľúča príde dvojica medikov, ktorí začnú oživovať všetkých padlých nepriateľov. Prvú polovicu ukončí náročný bossfight proti vylepšenému hornetovi. Nielenže má 2x viac života, okrem toho na vás budú útočiť aj mutanti a stráže. Po tomto súboji sa ocitáte na Mesiaci. Tiež veľmi cool level. Dá sa tu získať dualfire damage, čo zvýši kadenciu streľby všetkých zbraní na krátky čas. Vďaka tomu s railgunom alebo dvojhlavňovkou môžete vytvoriť čistý masaker. Dá sa tu nájsť nový časticový kanón Phalanx, ktorý vystreľuje dve výbušné gule. Je to taký vylepšený raketomet. Táto zbraň bola predstavená už v datadisku Reckoning. V závere misie si opäť zabojujete proti Makronovi, no tentoraz prídu aj jeho deti. Bol to skvelý bossfight.

Operácia Firewall má opäť inú atmosféru. Prvý level sa odohráva vo vonkajšej základni Stroggov. Je to výborná aréna, no na začiatku tu sú ešte slabí nepriatelia. Potom pôjdete do ďalších kanálov a preplávate si ďalšie tunely. Tu bude plno skákajúcich pavúkov a dočkáte sa nového mini bossa, ktorý bol len v PlayStation verzii. Arachnid má 1500 života a dvojicu railgunov, takže je dosť nebezpečný. Dá sa tu nájsť skvelý tajný level, kde preskakujete lávu a cez plošiny sa musíte dostať do miestností a vypnúť spínače. Keď získate červený kľúč, opäť sa vrátite navonok, no tentoraz sa v základni objavia oveľa silnejší nepriatelia. V poslednom leveli je veľa nepríjemných pascí a po zničení mainframu a deaktivovaní všetkých laserových lúčov nájdete experimentálny disruptor. Vystreľuje navádzané gule temnej enegie, ktoré postupne zraňujú cieľ. No na to, že to je desiata zbraň v rovnakej skupine ako BFGčko, tak je dosť slabá. Na záver operácie je súboj s veľmi ľahkým administrátorom, čo je v podstate Makron.

Pozriete sa aj do zničenej Zeme. Táto misia sa mi páčila. Je tu veľa monštier a niektoré spievajú temné dlhé tóny, akoby vzývali samotného Cthulhu. Pripomenulo mi to prvý Quake. — Je tu veľa vrtákov, ktoré vám budú zavadzať v ceste, preto ich musíte vypnúť. Na konci si znovu zabojujete proti lietajúcemu nosičovi a megatanku. V poslednej operácii Najtemnejších hlbinách sa pozriete do podzemných jaskýň plných lávy. Ikonickým je veľký banícky laser, ktorý môžete použiť aj proti emzákom. A využiť môžete aj iné stroje. Táto misia sa mi páčila najmenej z nového datadisku, pretože dlho máte len dvojhlavňovku a samopal a nepriatelia sa ničia pomaly, čo je po čase únavné. Je tu bossfight proti super tanku, no proti nemu ste už veľakrát bojovali predtým. Jedinou svetlou stránkou je portál, ktorým sa dostanete do levelu z prvého Quake. Inak je celá misia skôr zvláštna, rovnako ako koniec. Po absolvovaní všetkých šiestich operácií sa vám otvorí portál k finálnemu bossovi. Najskôr musíte zabiť jeho sluhov – bude to super tank a hornet. Plošinky okolo sa potápajú a z okolitých dverí budú prichádzať nepriatelia, preto musíte byť neustále v pohybe. Nájdete tu novú zbraň, ktorá strieľa plazmový lúč. Je podobná na bleskovú zbraň z prvého dielu – je slabšia, no za to má väčší dosah. Prišla mi slabšia než hyperblaster, ktorý používa rovnakú muníciu. Po týchto dvoch jedoduchých menších bossoch prídu ďalší dvaja skutočne silní. Nejdem prezrádzať o koho ide, no poriadne sa zapotíte.

90

Quake II je aj po takmer 26 rokoch stále výborná strieľačka, ktorú odporúčam zahrať. Akcia je perfektná, hudba nadupaná, level dizajn nemá chybu a nepriatelia sú výzvou. Remaster od Night Dive je podarený a prináša tonu nového obsahu, ktorý vám dlho vydrží.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.