Project I.G.I.

Hellrampage2000, FPS, stealth, tajný agent, takticka, Windows Leave a Comment

Project I.G.I. je taktická strieľačka, v ktorej sa budete pohybovať po veľkých otvorených vojenských základniach a zabíjať teroristov. Prirovnal by som ju k Delta Force, no tu budete oveľa viac využívať stealth. Hru vyrobilo nórske štúdio Innerloop a v decembri 2000 ju vydalo Eidos.

I.G.I. beží na engine leteckého simulátora Joint Strike Fighter, čo bola prvá hra štúdia Innerloop. Autorom teda dovoľoval vykresľovať ohromné nekonečné plochy terénu. Aj v I.G.I. sú nepriateľské základne zasadené v území nikoho a okolo vás je to samá pustatina. Krajina je procedurálne generovaná – keď sa rozhodnete ísť jedným smerom, vaša cesta sa nikdy neskončí. Vyskúšal som to a fakt ľahko môžete zablúdiť. Vystúpil som na kopec a ďalekohľadom ešte z tej diaľky videl malých panákov reprezentujúcich teroristov. Pritom môžete vstúpiť do každej budovy a to všetko bez načítania.

Lídrom projektu bol Andrew Wensley. Hlavným programátorom Marius Liabo, hlavným level dizajnérom Gavin Skinner a umeleckú zložku viedol Olav-Rasmus Vorren. Hlavnú postavu Davida Jonesa nadaboval Kerry Shale – nemá nejaký unikátny hlas, skôr priemerný a nezapamätal som si ho. Zaujímavosťou je, že jeho výkriky nahral iný herec – Michael Ironside. Anyu dabovala Amanda Mealing a ruskú veliteľku Ekk Larissa Murray.

Po vydaní recenzenti kritizovali zle naprogramované AIčko, nemožnosť ukladať hru počas misie a chýbajúci multiplayer. Delta Force mala multiplayer, takže mala veľkú výhodu. V Project I.G.I. ste odohrali 14 misií veľmi rýchlo a to bolo všetko. Na druhú stranu sa im páčila hudba, grafika, napätie a realizmus. Dosť bola porovnávaná so Soldier of Fortune. Na metacritic má z 22 recenzií 70% a od 120 hráčov priemerné skóre 76%. Dnes sa takého hry už žiaľ nevyrábajú. Najbližšie k I.G.I. má Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands a jeho pokračovanie Breakpoint. Duchovný nástupca I.G.I je potom Beyond Enemy Lines, ktorý vytvoril malý nemecký tím Polygon Art. Bol oznámený oficiálny remake, no nakoniec bola zatvorená firma Antimatter Games, ktorá ho chcela vytvoriť. Ťažko povedať, či sa toho niekto iný ujme. Vyzeralo to naozaj parádne.

Jediná vec, ktorá má v I.G.I frustrovala, bolo padanie hry. Hra mi spadla 2x vždy, keď som dokončil misiu. Neprebehla cutscéna, takže sa mi kvôli tomu neotvorila ďalšia misia a musel som ju ísť odznova. Pri strednej obtiažnosti hra nie je až taká ťažká, aby ste misiu nemohli dohrať alebo aby vás frustrovala. Keď som celú hru prvýkrát dohral v dobe ako vznikla, prišla mi hrozne ťažká. Bol som mladý chalan a pri hraní som moc nerozmýšľal. Napätie, že vás nepriateľ uvidí a spustí alarm, keď ste niekde v polovici misii, bolo neuveriteľné. Dnes, pri druhom prechode, som bol rád, že sa nedalo počas úrovne sejvovať. Misie mali tú pravú šťavu. Celú misiu si musíte dopredu naplánovať, pozrieť si odkiaľ do nepriateľskej základne vstúpite, do ktorých budov najskôr pôjdete a ako z nej utečiete. Musíte byť trpezlivý, počkať si na prechod hliadok a postupne ich zabiť. Môžete obísť, vypnúť alebo zničiť kamery a odporúčam ísť čo najviac stealth. V niektorých misiách sa to nedá. Ak vás nepriatelia uvidia a zapnú alarm, v kasárňach sa hneď spawne dvojica elitných vojakov. Pokým alarm nevypnete, budú sa v určitom intervale stále spawnovať. Dá sa hrať aj rambo štýlom – v tom vás hra neobmedzuje a neprikazuje, aby ste išli čisto stealth.

Atmosféra hry je skvelá. Dosť jej pomáha to, že si nemôžete ukladať hru počas misie, takže sa bojíte o svoj život. Hra ale beží maximálne 30 fps, čo môže niekomu vadiť. Mierenie s myškou je kvôli tomu dosť zlé a nepresné. No nie je až také zlé ako v Hidden and Dangerous. Hudba tiež zhutňuje už tak dosť hustú atmosféru a cítite sa ako pravý agent. Je excelentná. Vytvoril ju Kim Jensen. Pripomenula mi druhý Syphon Filter. A trochu aj hudbu Jespera Kida, no ten využíva celý symfonický orchester. Kim Jensen používa skôr elektroniku a v jednej časti zaznie aj klavír.

Zbraní je veľa a budete využívať takmer všetky. Na misiu si nemôžete sami vybrať zbrane, no počas nej ich nájdete dosť po zabití nepriateľov alebo v budovách. Je tu Glock 17, MP5 s tlmičom, M16 s granátometom, dá sa tu nájsť aj ľahký guľomet Minimi. Z nepriateľov bude padať AK47, snajperka Dragunov, UZI alebo pumpovacia brokovnica Spas-12. Špeciálne môžete nájsť aj automatickú brokovnicu Jackhammer, Desert Eagle alebo Colt Anacondu. Posledný revolver je veľmi slabý a Desert Eagle som si naopak v jednej misii užil. Proti vozidlám tu je raketomet LAW 80 a proti pechote granáty a míny. Granáty som využíval v posledných misiách a míny asi len raz skúšobne, či fungujú.

Veľmi mi tu chýbal bullet drop. Strely triafajú cieľ okamžite, takže nemajú žiadnu trajektóriu. So snajperkou zabijete v pohode teroristu na 600 metrov a ani si nemusíte nastavovať optiku. Ani sa vám netrasie zbraň, keď stojíte. Je tu aspoň spätný ráz, čo najviac pocítite u UZI a AKčka, preto je dobré strieľať dávkou. Zvuky zbraní sa mi páčili. Jedinú výtku mám k Dragunov. Snajperka nemá tlmič a v reáli je veľmi hlučná. V hre sa chová, že má tlmič a nepriatelia si ničoho nevšimnú. Zaujímavé je, že rovnaký zvuk pre Dragunov bol použitý aj v Syphon Filter 2. Tam tiež táto snajperka znela, akoby ste strieľali z 9mm pištole s tlmičom. Aj keď strieľate z hlučného AKčka a zabijete teroristu, jeho kolega, ktorý je pár metrov oproti, si ničoho nevšimne. Pritom stačí, keď poskočíte a už vás uvidia všetci naokolo.

AIčko je pri stealthe veľmi zlé, no musím poďakovať autorom za to, že necheatuje a má príšernú mušku. Nečudujem sa, že vás teroristi takmer vôbec netrafia. Majú AKčko a to je veľmi nepresná zbraň. Po súboji zostanú v stene diery a vy si môžete pozrieť, akí slepí boli teroristi, ktorí na vás strieľali. Cítite sa ako hollywoodsky tajný agent, ktorého minuli všetky strely. Ak sa ukryjete v drevenom dome, guľky môžu cez drevo prejsť a vás zabiť. Vy takisto môžete použiť rovnakú taktiku na nepriateľov. Treba si dať pozor na snajprov, ktorí hliadkujú vo vežiach – tí si vás všimnú okamžite. Sú to jediní nebezpeční nepriatelia vrátane chlapíkov za primontovaným guľometom. V Delta Force ma štvalo, že nepriatelia nepoužívali vozidlá v základni a len tupo stáli a strieľali na vás. Cítili ste sa tam ako na strelnici. V IGI sa teroristi neboja vytiahnuť obrnený transportér alebo tank a hľadajú vás. Ak vás uvidia, pokrikujú na vás, bežia k vám alebo idú zapnúť alarm. AIčko v súbojoch nie je až také zlé ako v Delta Force.

V Project I.G.I. budete hrať za bývalého agenta SAS Davida Jonesa. Pentagon ho poslal do Estónska, kde má vystopovať estónskeho obchodníka so zbraňami. Ten bol unesený, pretože má informácie týkajúce sa americkej W-88, nukleárnej hlavice skladovanej v Nemecku. V misiách vám bude pomáhať Anya, ktorá vám bude z Pentagonu cez vysielačku dávať pokyny.

Prejdeme si všetky levely, pretože ich nie je veľa a každý má trochu inú atmosféru. Niektoré sa dajú ísť rôznymi cestami, no iné sú dosť lineárne a prejdete ich koridorovo. Nie je tu až taká sloboda ako môžete misie prejsť. Niektoré sa dajú prejsť potichu, v iných budete musieť vystrieľať celú základňu ako rambo. Celá hra mi trvala dohrať 7 hodín.

Prvá misia trainyard je výborná a nie je v nej veľa nepriateľov. Máte v nej ukradnúť nákladiak. Ideálna cvičná úroveň, v ktorej sa naučíte základy a vyskúšate si ako na vás budú reagovať nepriatelia. Máte MP5ku, takže najlepšie je ísť potichu. Zaujímavosťou je, že táto prvá misia sa prejsť bez zabitia. V budove pri vašom výsadku môžete na dve minúty vypnúť kamery, čo vám uľahčí prechod cez základňu. Na jednej veži je snajper – keď ho zabijete, získate skvelý dragunov, môžete ľahko vyčistiť zvyšok základne a rýchlo sa ziplinou dostanete na ďalšiu vežu. Dá sa tu ešte nájsť uzina a ľahký guľomet, no na celú misiu vám úplne vystačí samopal a snajperka. V druhej misii ste v horách, kde musíte zničiť SAM jednotky. Hneď na začiatku na vás vojak vo veži začne strieľať a je jedno, že sa rýchlo prikrčíte a pôjdete sa schovať. Keď som sa dostal do veže a zabil ho, mal som skvelý prehľad o celej základni, videl som všetky hliadky a mohol si naplánovať svoj postup. V sklade môžete nájsť granáty, míny a C4, ktorou zničíte protilietadlový systém a v ďalšej budove získate M16.

Tretia misia je prvá väčšia, ktorá vám kľudne zaberie aj hodinu. Vo vojenskej základni musíte nájsť Jozefa Priboia a toho oslobodiť. Základňa je dobre zabezpečená, je tu plno stráží a kamier. Svoju cestu si môžete naplánovať cez satelit, kde vidíte hliadky a zároveň dodatočné informácie o budovách. Treba si dať pozor na zabíjanie nepriateľov pod kamerou. Keď kamera uvidí mŕtve telo, spustí sa poplach. Ja som si opäť vyšiel na vežu a snajperkou zabil niektoré stráže. V jednej  budove nájdete lekárničku, ktorou si obnovíte život. Ďalšiu nájdete v podzemnom väzení, kde mal byť Priboi. Toho tam nenájdete, takže musíte zistiť, kam odletel. Blízko je letisko – v riadiacej veži zistíte všetky informácie. Nájdené lekárničky sa budú hodiť, pretože nepriateľov bude ešte dosť. V závere misie odletíte stíhačkou. Keďže I.G.I. beží na engine leteckého simulátora, takéto efektné cutscény autori mohli využiť.

Štvrtá misia je veľmi krátka. Musíte zneškodniť stráže v ruinách a nájsť si dobré miesto na strieľanie s odstreľovačkou. Musíte kryť spojeneckých vojakov, ktorí napadnú základňu. Ďalekohľadom sa dá pekne sledovať, ktorí sú vaši vojaci a ktorí nepriateľskí. V ľavom hornom rohu sa vám bude vypisovať čo hovoria vojaci, no to som nestíhal čítať, pretože som mal plné ruky práce so zabíjaním teroristov. Tento text mohli nahovoriť, aby ste ho počuli priamo v hre. Piata misia je tiež dobrá. Musíte sa dostať do kupolovitej budovy radaru a zneškodniť všetkých nepriateľov. Začínate s M16 s primontovaným granátometom. Granát som vystrelil do veže a zabil tak strážcu a nikto si nič nevšimol, takže aj granátomet je s tlmičom. Máte aj Desert Eagle, ktorý som hneď vyskúšal a neskôr som našiel brokovnicu. Použil som aj mínu, do ktorej nepriateľský vojak neohrozene vkročil a skúsil som si zastrieľať z guľometu. Vyskúšal som si veľa zbraní, takže za mňa spokojnosť. No po úspešnom dokončení misie mi hra spadla a musel som ju odohrať ešte raz. V šiestej misii konečne zajmete Priboia. Respektíve vy odpálite jednu budovu, takže Priboi utečie v limuzíne a vaši parťáci vojaci ho chytia. Nemusíte robiť všetku prácu sami a pomôže vám aj umelá inteligencia. V prvej základni jazdí tank, no ten sa dá zničiť raketometom. Tiež má tlmič, pretože si prechádzajúci teroristi žiadny výbuch nevšimnú. Vyskúšal som snajperkou zabiť troch nepriateľov naraz, no guľka prešla len cez dvoch. Ak si ušetríte muníciu do raketometu, môžete skúsiť zničiť hliadkujúcu helikoptéru. V druhej základni to je oveľa jednoduchšie – položíte len výbušniny a keď vybuchnú, počkáte na Priboia až odíde s limuzínou. Potom ešte musíte nájsť nejaké dokumenty v jeho skrýši.

Siedma a ôsma misia je veľmi náročná a opakoval som ich najviac. V cutscéne sa prvýkrát predstaví hlavná záporáčka Ekk. Pri prevoze Priboia helikoptérou vás napadnú dve ruské stíhačky, ktoré vás zostrelia. Priboia unesú a vy zostanete na nepriateľskom mrazivom území sám bez zbraní a mapy. Máte len nôž, no hneď po zabití prvej stráže získate Dragunov. Za vami je nepriateľský tank, preto sa môžete buď schovať alebo rýchlo ísť do malej zničenej dediny. Po niekoľkých neúspešných pokusoch som sa naučil, v ktorých domoch sú hliadky a snažil som sa po ceste nezastavovať. Neskôr vám nad hlavou preletí útočná helikoptéra a nepomôže, keď sa schováte. Bežal som ako o život do najbližšej budovy – najužitočnejšou zbraňou tu bude snajperka. Keď helikoptéra odletí preč, zvyšok misie je jednoduchý. Ďalšia misia je tiež náročná – nákladiak vás doviezol do vojenskej základne, z ktorej musíte utiecť. Mapu stále nemáte, takže sa musíte spoliehať na svoje oči a ďalekohľad. Hneď vás uvidí vojak na veži, no máte snajperku, takže ho ľahko zabijete. Potom môžete ísť dvomi cestami – ťažkou, to znamená pôjdete do hlavnej budovy, otvoríte si bránu a prejdete cez stráže a kamery bez alarmu. Keď spustíte alarm, dvere sa zavrú a na vás vybehne armáda. Potom tu je oveľa ľahšia cesta, no tú vám nejdem prezrádzať. Nájdete ju prieskumom základne. V okolí sú nepríjemní snajpri a v druhej základni nájdete svoje vybavenie. Nanešťastie tam budú dva nepriateľské tanky. Keď získate mapu a váš príručný počítač, hneď sa bude lepšie dýchať. No ešte vás čaká útek z tankovej základne, zlikvidovanie SAMu, vyčistenie radaru od nepriateľov a počkanie na helikoptéru. Toto boli asi dve najťažšie misie z celej hry.

V deviatej misii sa musíte dostať do vlaku, kde je Priboi. Na stanici je veľa vojakov, no najťažšie sa bude do nej dostať – je tu len jeden vstup cez most. Do ďalšej časti sa môžete dostať v čase, keď bude prechádzať vlak. Ak nestihnete prejsť, ďalší už nepôjde a musíte vymyslieť inú cestu. V ďalšej misii musíte chrániť Priboia. Ten sa rozbehne do nepriateľskej základne a zastaví sa až v sklade. Musíte ho evakuovať a ísť na najvyššiu budovu. Napadne vás ale hrozne moc nepriateľských vojakov zo všetkých strán a tank. Ten musíte zničiť, aby ste mohli odletieť. V tejto misii mi to tiež na konci spadlo. V jedenástej misii ste zase v zasnežených kopcoch. V jednej budove musíte získať snajperku, nahodiť generátor a použiť lanovku. Nič extra zložité. V dvanástej misii ste prišli lanovkou do hôr do starej základne zasadenej do rozpadnutých hradieb. Máte tu nájsť Ekk a bombu. Celá misia je veľmi lineárna a dá sa ísť len jednou cestou. V predposlednej misii ste v bývalej výrobni nukleárnych zbraní. Červený nádych oblohy je hrozivý, keď v diaľke vidíte tie obrovské chladiace komíny. Do toho znie parádna hudba, takže atmosféra ako z filmu. Na konci misie sa konečne osobne stretnete s Anyou. Posledná misia je veľmi náročná. Je to veľký podzemný komplex v štýle bludiska, kde musíte nájsť bombu a zneškodniť Ekk. Je tu množstvo klamných tunelov, kde na vás budú čakať teroristi alebo sa aktivujú obranné veže. Ak viete cestu, misia sa dá odohrať veľmi rýchlo. No tu sú nepriatelia o dosť presnejší a budú sa za vami nebezpečne spawnovať. Na konci eliminujete Ekk a budete chrániť Anyu, keď bude zneškodňovať bombu. Záverečná cutscéna je otvorená a bolo jasné, že autori urobia pokračovanie.

80

U Project I.G.I. som váhal medzi 8 a 9. Dávam teda 85%. Je to veľmi dobrá taktická strieľačka, v ktorej si užijete stealth aj akčné pasáže. Misie sú navrhnuté skvelo, musíte plánovať svoj postup a atmosféra spoločne s hudbou je excelentná. Zo záporov tu je zlá umelá inteligencia, krátkosť hry a žiadny multiplayer. Inak sa mi I.G.I. hralo oveľa lepšie než Delta Force.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.