Powerslide

Hellrampagehry, racing, Windows Leave a Comment

Powerslide je závodná hra, ktorá si nečakane stojí za svojim názvom. Slide znamená šmyk a v tomto prípade by sme ho mohli obmeniť za celosvetovo známejšie drift. Celú hru sa totiž budete šmýkať. Je jedno, či sa nachádzate na asfalte, piesku, či hline. Šmýkať sa budete celú hru a na tejto technike urobili autori závody. Hrať sa Powerslide ani inak nedá. Ak si nezvyknete na ovládanie a neprijmete fakt, že každú zákrutu musíte pekne zvládnuť driftovaním, budete mať problém.

Powerslide bola prvotina firmy Ratbag, ktorá bola známa aj pod názvom Emergent Software alebo Midway Australia. Na konci roku 2005 bohužiaľ skončila. Firma vyrábala len závodné tituly a z ďalších môžete poznať napríklad Dirt Track Racing ale je pravda, že ich najlepšou hrou bol práve Powerslide. Ten vyšiel na herné svetlo v roku 1998 na Windows a od kritiky získaval pekné nadpriemerné hodnotenia. Padali známky aj nad 80, či 90%. IGN hodnotilo 85 bodov zo sto a spomenulo krásnu grafickú stránku, výborné ovládanie a umelú inteligenciu. GameSpot bolo trošku nohami na zemi a dalo hre 75 bodov. Podľa nich neponúklo Powerslide nič svetoborné ale to čo robí, robí dobre a šialený štýl hre pomáha, aby bola zaujímavejšia. Mne ten šialený štýl nesedel. Autori sa pritom chválili, že ich hra beží v 60 fps a za sekundu je na obrazovke až 300,000 polygónov – väčšina z nich generuje povrch trate. A bola to pravda. Len dnes, keď si odmyslíte grafiku, zostane vám nič moc hratelnosť.

Najväčším problémom hry je celková bizarnosť a prezentácia. Hneď vysvetlím prečo. Ak hráte hru prvýkrát, budete si chcieť na ukážku vyskúšať jednu mapu a zistiť, ako sa vozidlá ovládajú, aká je grafická stránka, fyzika a celkový dizajn. A tu je hneď problém – mapy. Sú len tri, no to by až tak nevadilo. Ide skôr o ich dizajn a funkčnosť. Horšie mapy autori ako prvé vybrať do hry nemohli. Dve z nich sú off-roadové trate, v ktorých sa budete strácať až si nezapamätáte, kam máte ísť alebo to neodkukáte od počítačom ovládaných áut a tretia je okruh na akejsi antuke v štýle Nascar. Horšie mapy som dlho nehral. Trate by si zaslúžili väčšiu pozornosť. Prišli mi nedorobené, odfláknuté. Chcelo by to viac bariér a lepšie označenie, kam máte ísť. Tu maximálne máte malé červené šípky, ktoré si buď nevšimnete alebo si ich všimnete až príliš neskoro. Dizajnovo by potrebovali veľa starostlivosti, pretože mi prídu, akoby ich urobil nejaký amatér všetky za jeden deň a ani si neskontroloval svoju robotu. Možno to bol zámer autorov, aby chaotické trate pasovali do postapokaliptického sveta. Zoberme si pre porovnanie Carmageddon 2, ktorý vyšiel v rovnakom roku. Tam bol ešte viac otvorený svet ale vyznačená cesta bola nielen na mape ale aj na trati a podstatne lepšie. Tu sa hráč stráca. A toto môže odradiť nového hráča. Tieto prvé tri trate. Pritom Powerslide ponúka oveľa lepší zážitok a väčšiu výzvu. Stačí dať hre šancu, prejsť si šampionát na prvé dve obtiažnosti a hneď máte oveľa viac možností, ako hru hrať. Po odomknutí je v hre osem tratí a štyri bonusové. Aj tak to ale nestačí, pretože v hre sa dá len jazdiť. Nedajú sa búrať nepriateľské vozidlá alebo kupovať zbrane, či zbierať powerupy na trati.

Ďalším záporom je zle načrtnutý svet. Na internete sa dá ľahko zistiť, že sa hra odohráva v roku 2020 a po neznámom devastujúcom holokauste bolo vyhladenej 98% svetovej populácie. Ďalej nič. Zo zadného obalu sa toho moc nedozviete a pochybujem, že existuje fyzický manuál k hre, pretože som ho nikde nenašiel. Hru mám z GoGu ale na stiahnutie je tam len soundtrack. Z wikipédie sa dá zistiť, že sa hra odohráva v dystopickej budúcnosti a závody powersliding boli originálne ilegálne, no podzemné korporácie sa o ne začali zaujímať, tak z nich urobili šport.

Ak sa mám vyjadriť k hudbe, niektoré skladby sa k hre nehodili. Okrem techna a rocku, ktoré k hre sedia, tu bola aj dramatická orchestrálna skladba s arabským spevom. To sa akože v púštnej krajine mám cítiť autentickejšie? Hmm…

Z vozidiel sa mi najviac zapáčili buginy. Klasické MadMaxovské autá sú neovládateľné, slabo bočia a na tento štýl hry sa moc nehodia. Na rovných tratiach sú samozrejme rýchlejšie a ťažšie, no v Powerslide je veľa zákrut, do ktorých sa hodia práve obratnejšie vozy. Je síce pekné, že si môžete vybrať svojho jazdca a skin auta ale nič vám to nepridá. Po vyhratom šampionáte a prvom mieste v každom závode dostanete banán, hrušku, jablko alebo iné ovocie. Viem, že sme v postapokaliptickom svete, kde čerstvé ovocie neexistuje, ale ty vole, banán. Jednotlivé autá vyzerajú ako keď zoberiete power up v Carmageddon, ktorí vám zdemoluje auto na nepoznanie a snažíte sa s ním jazdiť. Niektoré sú na tom lepšie, ale celkovo sa jedná skôr o podpriemer. No dobre. Keď si nastavíte v nGlide configurátore vyššie rozlíšenie a obraz 4:3, dá sa na to pozerať a hra nie je až taká škaredá. Zaujímavosťou je, že autá môžu dosiahnuť šiestich stupňov slobody. Je to spôsobené enginom a tým, že každé koleso je samostatne odpružené.

Pre zaujímavosť som sa skúsil dostať za hranice vyznačenej trate, čo tam nájdem. Je to aj oficiálna featúra hry – jazdi kdekoľvek. Niekedy som našiel rozmazané textúry, inokedy som sa dostal do neprebádaných miest alebo prepadol cez textúru, či vyšiel na strechu parkoviska. Keď som zapol mód time trial, aby ma neotravovali nepriatelia, vypol hudbu a pomaly preskumával mesto a stratenú civilizáciu s mojim vrakom, začala mať hra trochu atmosféru a spomenul som si na Mad Maxa.

Našiel som recenziu zo Score č. 11/98, v ktorom Honza Chlebek ohodnotil hru 7/10. Páčila sa mi rýchla grafika, na druhú stranu sa mu zle hra ovládala na klávesnici a najlepšie na joysticku. Ja som s ovládaním na klávesnici nemal problém a rýchlo sa prispôsobil šmykľavému štýlu. Auto sa dá ovládať aj myšou ale to som neskúšal. Taktiež zmienil arkádovosť hry, fyziku a celkovú kolíznosť vozidla s ostatnými predmetmi či objektmi. Je strašná a musím s ním súhlasiť. Auto sa chová divne a po náraze odskakuje ako lopta. Ak nikde nenarazíte, možno si túto nedorobenosť ani nevšimnete.

Ďalšou zaujímavosťou je, že v roku 2004 malo vyjsť pokračovanie od rovnakých autorov. Slipstream sa vyvíjal na PC a konzoly PS2 a Xbox. Mal obsahovať vylepšenú grafiku a umelú inteligenciu a online podporu. Hra bohužiaľ nenašla vydavateľa a celá hra spoločne s firmou bola zrušená.

Ak budete očakávať od hry realistické závody alebo po dvadsiatich rokoch zábavu, tak hľadajte inde. Dnes sa táto hra už neoplatí hrať. Výzva to začne byť až po odohratí niekoľkých šampionátov, dovtedy zívate nudou a snažíte sa trate rýchlo odjazdiť.

V roku 1998 vyšli oveľa kvalitnejšie závodné hry – napríklad tretí Need for Speed, Test Drive 5, Colin McRae Rally či druhý Carmageddon. Ak sa chcete kvalitnejšie pošmýkať, odporúčam práve Colína a ak si chcete zahrať pravé post-apo závody, zahrajte si druhý Carmageddon, ktorý ponúka kvalitnejší otvorený svet, viac áut, zábavy, zbrane alebo prechádzanie civilistov.

[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]

Kúpiť na GoGu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.