Posel smrti

Hellrampage2003, adventure, horor, point-and-click, puzzle, Windows Leave a Comment

Posel smrti je úspešná česká point-and-click adventura s nádychom detektívky a hororu, ktorá sa dočkala profesionálneho dabingu. Vyšla v roku 2003 na Windows – vyrobilo ju berounské štúdio Unknown Identity a vydalo Future Games. Posel smrti mnohí považujú za vôbec najlepšiu českú adventúru a bola populárna aj v zahraničí. Tam mala názov Black Mirror. Dnes si povieme niečo o vývoji, o ľuďoch, ktorí ho vytvorili a rozoberieme si hru. Budem sa vyvarovať príbehovým spoilerom, no rozoberiem niektoré hádanky a akými spôsobmi môže vaša postava zomrieť.

Videorecenzia

V Poslovi smrti sa dá nájsť odkaz na adventúru Posel bohů, čo bola prvotina autorov, ktorá vyšla v roku 1998. Je to taký predchodca Posla smrti aj keď príbehovo sú tieto hry úplne odlišné a odohrávajú sa v inom svete. Posel bohů bola vážne pojatá hra bez humoru, čo bolo v tej dobe na českej scéne nezvyčajné. V tom čase vychádzal prvý Polda, Horké léto alebo Ve stínu havrana, čo boli všetko humorné hry. Posel bohů vsádzal skôr na vážnu zápletku a dokázal autorom, že tu je dopyt aj po takýchto vážnejších témach.

Vývoj hry bol oznámený v roku 2000. Pracovne sa hra volala Messenger of Death. Český názov v preklade ostal, no anglický zmenili na Black Mirror. Na hre pracovalo 6 ľudí na plný úväzok – dvaja animátori Michal a Pavel Pekárek, ktorí vytvárali statické pozadie hry ako stromy alebo rieku, programátori Martin Preisler a Michael Gróg, ktorí vytvárali engine, animátor Jan Blín, ktorý mal na starosti živé postavy a bytosti a nakoniec hudobník Zdeněk Houb, ktorý celú hru ozvučil a zložil aj soundtrack. Hra v tom čase bežala v rozlíšení 800×600 a obsahovala 150 obrazoviek. Lokáciami sa autori inšpirovali zo starých fotografii, pohľadníc alebo dobových obrazov. Aby načerpali inšpiráciu starého Anglicka, navštívili Pražskú knižnicu a tam študovali odborné diela. Jednotlivé obrazovky si autori najskôr nakreslili a až potom ich finálne spracovali v 3D štúdiu. 

Hra vyšla kompletne nadabovaná do viacerých jazykov ako nemčiny, angličtiny, ruštiny, francúzštiny a taliančiny a nemohla chýbať ani čeština. Hlavnú postavu nadaboval Michal Dlouhý, no pôvodne to mal byť Aleš Procházka. Ďalším postavám požičali hlasy napríklad Radoslav Brzobohatý, Pavel Soukup, Květa Fialová alebo Vladimír Čech. Dabing sa nahrával v štúdiu Bonton v Prahe. Scenár do hry napísali Michal a Pavel Pekárek a Zdeněk Houb. Dialógy a texty potom napísal pán Houb. Nechal sa inšpirovať hrami ako Broken Sword a Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Autori pracovali väčšinou doma, pretože tam mali najväčšie pohodlie a cez internet si posielali dáta a dávali hru dokopy.

Posel smrti vyšiel 1.marca 2003. Po vydaní u nás hra dostávala vysoké známky – priemerné skóre sa pohybovalo medzi 80-90%. Zo začiatku sa predalo v Česku a Slovensku približne 5 tisíc kusov, čo bol aj tak podľa autorov úspech. Celosvetovo sa do roku 2008 predalo pol milióna kusov. V Amerike bola hra prijatá horšie kvôli zlému dabingu. Naopak v Nemecku mala hra veľký úspech a len tam sa predalo viac než 100 tisíc kusov. Vďaka tomu vznikli ďalšie dve pokračovania, ktoré vyrobila už nemecká firma. Prvý diel má uzavretý príbeh a autori neplánovali urobiť trilógiu. To až potom nemecké štúdio Cranberry Production príbeh znovu otvorilo druhým dielom a o ďalšie dva roky urobilo aj tretí diel. Druhý diel tak vyšiel po dlhých 6 rokoch v roku 2009. V Česku a na Slovensku vyšiel až v roku 2010, kedy sa dočkal českej lokalizácie. Posledný tretí diel potom autori vydali v apríli 2011 a uzatvára celú trilógiu. V roku 2017 autori z nemeckého štúdia Kingart Games oznámili reboot Posla Smrti. Je to reštart trilógie s novým príbehom. U kritiky a hráčov získal priemerné hodnotenie, takže som ho nemal chuť ani vyskúšať. Najnovšie sa na HitHite podarilo pánovi Houbovi vybrať od fanúšikov cez 300 tisíc českých korún, aby mohol zremastrovať hudbu Posla smrti a vydať ju na vinylovej platni. Sám písal o procesu ako každú skladbu musel vylepšiť, aby bol zvuk čo najlepší. Platne vydal nakoniec v auguste tohto roku a ešte stále sa dajú na českom e-shope kúpiť. Hra sa potom digitálne dá kúpiť buď na Steame alebo GoGu za 10 eur.

Príbeh hry začína v auguste 1981. Budete hrať za šľachtica Samuela Gordona, ktorý sa vracia na panstvo Black Mirror a sám vyšetruje tajomnú smrť svojho deda a zároveň odhaľuje tajomné prekliatie, ktoré stáročia trápi jeho rod. Samuel na panstve prežil časť detstva, no po požiari, pri ktorom zomrela jeho žena Cathrin, sa rozhodol z panstva natrvalo odísť. Teraz sa po dvanástich rokoch konečne vracia, pretože na panstve záhadne zomrel jeho dedo William. Rozhodol sa ostať a zistiť čo sa stalo – či sa skutočne jednalo o samovraždu, ako je o tom miestny detektív presvedčený alebo to bola vražda.

Hru mi trvalo dohrať 13 hodín, čo mi úplne vyhovovalo. Na howlongtobeat je napísané okolo 15 hodín a niektorí hráči píšu aj 20 hodín. Hra je dosť ukecaná – je tu až 5 hodín nahovoreného dabingu. Má skvelú ponurú atmosféru a čím budete v príbehu ďalej, tým bude hustnúť a na konci zistíte, kto za tým všetkým bol. Z príbehu nič prezrádzať nejdem, pretože hra má veľa zvratov a bola by škoda, keby ste si ich sami nezažili. Hra je rozdelená do šiestich kapitol a postupne sa vám bude otvárať celkom rozľahlé panstvo Black Mirror, kde okrem hradu nájdete aj dedinku Willowcreek, dom lekára Hermana, faru Warmhill, sanatórium Ashburry a veľa ďalších skrytých miest. Skvelé je, že sa dvojklikom môžete rýchlo presúvať medzi obrazovkami. To v prvej verzii ešte nebolo a prišlo až vo verzii 1.1. Pomalý pohyb hlavnej postavy ma trochu štval a určite štval aj ostatných hráčov, preto som bol rád, že to ide aj rýchlejšie. V hre sa totiž budete veľakrát vracať a opakovane chodiť hore a dole. Vaša postava nemá ani animáciu behu. Pan Houb to vysvetlil tak, že animovanie behu by bolo zbytočne zdĺhavé, preto tam nie je. Adventury sú vraj zámerne pomalé, aby budovali atmosféru. Hlavná postava aj tak dostala najviac animácii a nie sú také sekané ako pri vedľajších postavách. Tam hneď vidíte, že ich autori až tak detailne nenaanimovali, z čoho boli niektorí hráči sklamaní. Grafika sa mi veľmi páčila, rovnako ako umelecká zložka a ako sú všetky lokácie pekne urobené.

Tabulátorom si označíte všetky východy z obrazovky, čo je tiež užitočné. V takom Poldovi som sa kvôli nevýrazným cestám veľakrát zasekol. Myškou robíte tiež viacero akcií. Aktívne objekty sfarbia kurzor do červena a zároveň vám hra napíše, čo je to za predmet. Je to skvelé, pretože si môžete pomaly preskúmať celú obrazovku a nemusíte klikať na každý predmet, či sa dá použiť. Ďalšou skvelou vecou je, keď nejaký predmet už nepotrebujete, tak prestane byť aktívny a nedá sa ďalej preskúmať. Ak stále ostane červený, tak ho ešte budete potrebovať alebo ho neskôr musíte s iným predmetom skombinovať. Alebo pravým tlačidlom myšky ho dodatočne preskúmate. To som zistil v prvej kapitole. Vedel som, že kľúč od mojej zásuvky je schovaný nad dverami, no postava toto miesto nechcela ľavým tlačidlom myšky preskúmať. Musel som na to kliknúť pravým tlačidlom. Zistil som to ale až po dlhšom čase skúšania. Rovnako musíte dodatočne preskúmať krb v starej časti hradu alebo krík, kde zomrel William, pretože tieto miesta obsahujú dôležité predmety. Ľavé tlačidlo myšky vám nestačí ale musíte použiť pravé. Niektoré predmety na obrazovke sa stanú aktívne až keď ich budete potrebovať a až potom ich môžete zobrať. Tento systém ovládania mi ale nakoniec vyhovoval a bol som za neho rád.

Posel smrti sa mi hral dobre. Prvá kapitola mi prišla trochu pomalšia, bolo tu na mňa až príliš moc dialógov a musíte si preskúmať celé panstvo, všetky aktívne objekty, nájsť všetky dôležité predmety a porozprávať sa so všetkými postavami aj opakovane. Máte vnútro panstva a môžete ísť aj von. Z postáv tu je Viktória, vdova po Williamovi a naša babka, potom Róbert, čo je Williamov najstarší syn, takže náš strýko, komorník Bates, rodinný lekár Hainz, Morriss, ktorý sa stará o kone a nakoniec záhradník Henry. Keď zistíte nejakú novú informáciu, otvorí sa vám dialóg u postáv, s ktorými ste už hovorili. Občas sa v rozhovoroch môžete rozhodnúť či budete reagovať pozitívne alebo negatívne. Niekedy sa vám takto môžu otvoriť nové témy k rozhovoru a dozviete sa nové informácie, no príbeh to v konečnom dôsledku vôbec neovplyvní. Kombinovanie predmetov a ich používanie bolo v takmer celej hre logické a len pár krát som sa zasekol a nevedel pokračovať. Bolo to v sanatóriu, kedy ste rýchlo museli nájsť kľúč od skrinky, než sa vrátila sestra. Ani vo sne by ma nenapadlo, že do malej vázy musíte hodiť mincu, aby ste našli kľúč.

Hádanky tiež nie sú ťažké a prídete veľmi rýchlo na to, čo máte robiť. V prvej kapitole nájdete roztrhanú fotku muža, ktorú musíte poskladať. Je tu hádanka s planétami našej slnečnej sústavy a budete smerovať vodu vo ventiloch. V druhej kapitole si popresúvate čierne a biele kamene a z rýmov budete musieť uhádnuť správne slovo. V bani potom musíte páčkami nahodiť elektrinu a je tu aj zapájanie káblov. Tretia kapitola prinesie moje neobľúbené presúvacie puzzle. Našťastie mi nezabralo až tak veľa času ako som si myslel. V posledných troch kapitolách tiež nájdete nejaké hádanky, no tam budete viac kombinovať predmety a vytvárať nejaké zložitejšie. V tretej kapitole budete musieť vytvoriť falošný oxidant bóru, ktorý Richard nechcene rozbije, keď vás uvidí. Na to budete potrebovať veľa predmetov, no kombinácie boli logické a nie také šialené ako napríklad v Poldovi. V štvrtej kapitole v sanatóriu budete musieť opraviť zničenú bábiku a v podzemí si vytvoriť zo železnej tyči a lana s hákmi udicu. Posledné tri kapitoly mi prišli oveľa priamočiarejšie, lebo už ste mali preskúmané okolie a išli ste len za postavami, za ktorými ste potrebovali ísť.

V Poslovi smrti sa dá zomrieť. Smrť nebude až taká častá ako v adventúrach od Sierry, no ak si nedáte pozor a nebudete mať uloženú hru, smrť vás bude bolieť. Môže vás zabiť elektrina, sú tu rôzne skryté pasce, ktoré si pri prvom prechode nevšimnete a sú tu dve podarené udalosti, kedy musíte rýchlo reagovať, inak zomriete. Tie mi pripomenuli práve Broken Sword. Prvou je útok vlka – budete mať len dva náboje do revolvera a ak si oba miniete pri odstrelení zámku, tak máte smolu. Druhá je, keď vás jedna postava bude chcieť zaživa pochovať do hrobu.

90

Posel smrti som si užil. Túto dnes už 21 rokov starú českú hororovú point-and-click adventúru môžem bez obáv odporučiť. Každý, kto má rád detektívky, horor a stiesnenú atmosféru, ten by nemal prehliadnuť tento český klenot.

Hellrampage
Najnovšie články od Hellrampage (zobraziť všetky)
Návštevnosť: 1 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.