Polda 3

Hellrampage2000, adventure, czech, humor, point-and-click, puzzle, Windows Leave a Comment

Polda 3 je tretí diel úspešnej českej adventúrnej série. Chcel som si ho zahrať, pretože to bol jeden z mojich restov a tento rok v apríli vyšiel najnovší siedmy diel. Bol zaplatený fanúšikmi cez HitHit a dostáva celkom slušné hodnotenia, no autorov trápia piráti, ktorí nelegálne nahrávajú hru na torrenty a vulgárne sa im vysmievajú. Kvôli nim nemajú dobré predaje a vydanie hry im tak nepokrylo náklady, čo je smutné a pre autorov frustrujúce. Na druhú stranu vďaka fanúšikom mohol vzniknúť siedmy diel – autorom preto prajem, aby ich to neodradilo a aby s hrami neskončili. V minulosti som urobil recenziu na prvé dva diely a teraz si pripomenieme tretí diel, ktorý sa stále aj dnes hrá dobre.

Polda 3 vyšiel v roku 2000 na PC. Opäť hru vyrobila Zima Software – producentom bol Martin Zima, výrobným riaditeľom Radek Smíšek, technickým manažerom Pavel Neužil, hru naprogramoval Petr Svoboda, o grafiku sa postaral Dan Falta a hudbu zložil Roman Džupinka. Keď si odmyslíme výrobného riaditeľa, producenta a techničáka, hru vyrobili len traja ľudia. Scenár napísali Vojtěch Krump a Miroslav Sabo. Hlavnú postavu Pankráca opäť nadaboval Luděk Sobota a z ďalších hercov tu je Petr Nárožný, Jiří Lábus, Vlastimil Bedrna, Oldřich Kaiser, Bohdan Túma, Valérie Zawadská, Sabina Laurinová, Petra Hanžlíková alebo Pavel Pípal. Takže dablérov od druhého dielu pribudlo – nahrávali ho v štúdiu SOKIT. Hudba je štandardne moc silná a občas nepočujete dabing, preto som si zapol titulky a znížil hudbu na polovicu. Hra má krásnu kreslenú 2D grafiku. Pre adventúry sa veľmi hodí – ja som si ju užil, pretože už od štvrtého dielu autori prešli na 3Dčko a to podľa mňa Poldovi moc nesvedčilo. Petr Svoboda chcel vytvoriť hru v 3D a hrozne ho to zaujímalo, preto s Danom Faltom vytvorili 3D engine, ktorý použili aj pre piaty diel. Našťastie v šiestom a siedmom diele sa ku kreslenej grafike znovu vrátili, pretože ich fanúšikom sa 3Dčko nepáčilo a chceli, aby sa autori vrátili späť k 2D. V roku 2008 autori tretí diel predávali cez web objednávkou cez SMS – bola to upravená verzia, ktorá fungovala na Windows XP. Neskôr v roku 2011 a 2013 hru vydali aj na iOS a Android – oproti PC verzii tam bola výhoda v tom, že hráči si mohli pozrieť nápovedu, ktorá im poradila, ako majú postupovať ďalej.

V treťom diele nám Pankrác odišiel od polície a stal sa z neho súkromný detektív, preto veľa ľudí zarazilo, prečo sa hra stále volá Polda – no bolo by blbé meniť názov celej série. K detektivovi Pankrácovi prišla jeho prvá klientka pani Slabá, ktorá potrebuje zohnať svojho bývalého manžela Cicvárka k podpisu závete. Takže vašou úlohou bude nájsť jedného strateného kuchára, ktorý má na ľavej lopatke vytetovaného žonglujúceho červeného uškatca. Pankrác mi v tomto diele prišiel oveľa inteligentnejší – už to nie je tupý policajt ale fakt u toho prípadu veľmi rozmýšľa a páli mu to. Prípad sa po chvíli začne komplikovať, keď zistíte, že Cicvárek pracoval pre nejakú slávnu hokejovú hviezdu Jaromíra Jégra a musí nájsť aj toho. Skvelé je, že sa nepohybujete len po jednom meste ale beháte po celom svete – je tu až 60 obrazoviek a 70 postáv, s ktorými môžete hovoriť. Začínať budete V Prahe a pozriete sa napríklad do New Yorku, na ostrov Ulithi, do Bolívie, Iráku alebo na Sibír.

Celú hru mi trvalo dohrať približne 8 hodín. Pre mňa osobne bol najhoršou časťou hry začiatok a prvé lokácie. Tam bolo veľa nelogických puzzlov a divné používanie predmetov. Napríklad hneď prvá časť s dôchodcami – dedek si odložil svoje kovové zuby na lavičku a tie sa zasekli. Jediný spôsob ako zuby získať je ich odelektrizovať paralyzérom. Potom v reštaurácii musíte streliť do zavesenej hlavy, aby spadlo oko do taniera kritikovi a vy mu mohli rýchlo vymeniť jedlo. Celá časť v New Yorku bola bizarná, pretože musíte meniť osobnosti viacnásobného schizofrenika tým, že mu ukážete nejaký predmet – bude z neho napríklad Cézar alebo Michael Jackson. Lokácii je tu hrozne moc a aj postáv, takže táto lokácia je z celej hry najťažšia a pre mňa najhoršia. Alebo v hangári musíte zničiť pilotove malé papierové lietadielko, aby zaspal a mohli ste ho katapultovať. Je tu jedna malá minihra, v ktorej musíte zdvíhať popelnice, kde sú schované krysy, aby ich mohla babka s pištoľou zlikvidovať. Potom tu je divné puzzle, v ktorom musíte nájsť päťciferný kód od sejfu. Nápoveda sú nohy zvierat, no je tam jeden chrobák s ulomenou nohou a to zviera nie je.  

Od sídla CIA ma hra oveľa viac bavila – stretnete ufóna, ktorý prišiel na Zem ako turista pre nové sexuálne zážitky, tak ho rozkecá až keď mu dáte päsť do ksichtu. A potom pôjdete do veľkej oblasti na ostrov Ulithi, kde je tiež veľa postáv, s ktorými si môžete pokecať, no už to nebude až také zložité ako v New Yorku. NPCčka sú úplne obyčajní ľudia, už to nie sú naklonované osobnosti ako v druhom diele. Na pláži môžete vidieť lietadlo a Pankrác si spomenie na to, ako letel v druhom diele. V trojke budete musieť používať v niektorých situáciách aj mobil – zavoláte si napríklad psychiatra a spýtate sa ho na správanie nejakého človeka alebo informujete agentku o svojom postupe.

Pixelhunting tu nehrozí a to je výborné. To na adventúrach nemám rád – v jednej časti na tento problém Pankrác upozornil, keď agent Smith položil na stôl zapaľovač. V druhom diele bol pixelhunting veľký problém – pozrite si moju recenziu, podrobne som celú hru rozobral. Predmetov nie je moc. Väčšinou ich budete kombinovať s ďalšími predmetmi v inventári a keď ich použijete, tak hneď zmiznú a nehromadia sa vám. Takisto tu nie sú žiadne nepotrebné predmety, ktoré by len zavadzali. Graficky je tretí diel na úrovni komiksu, podobne ako to bolo pri druhom diele. Pankrác sa na seba podobá – sú tu jeho typicky vypúlené oči. Nakreslená je hra veľmi pekne, páčili sa mi všetky postavy aj pozadia či predmety. Hra beží v rozlíšení 800×600 – pozadia sú statické a niektoré sa horizontálne scrollujú. Animácie sú trochu horšie a pri dialógu sa hýbe postavám len čeľusť – nečakajte žiadnu mimiku, len nemrkajúce oči. Počet predmetov a vecí, ktoré môžete na obrazovke preskúmať je minimálny a Pankrác k tomu nikdy toho moc nepovie, čo je škoda. Na druhú stranu tu sú vyznačené len tie miesta, kde musíte použiť nejaký predmet alebo niečo urobiť. Čo sa týka ovládania, pohyb Pankráca sa dá zrýchliť dvojklikom, čo som stále používal.

Sú tu dosť náročné minihry. Tie sa dajú pri najhoršom preskočiť cheatom, ak ich fakt neviete prejsť. Hneď prvá Americké oči je ťažká – musíte v nej správne trafiť mince čo najviac do stredu kruhu. Mince môžete odrážať od stien alebo nastaviť silu či uhol hodu. Dá sa pekne zneškodniť minca oponenta ako pri curlingu, no väčšinou vám ich odpáli ten malý fagan, proti ktorému budete hrať. Druhou minihrou je strelnica – tu musíte nazbierať aspoň 750 bodov, aby ste sa dostali do CIA. Náročné je, že terče sa veľmi rýchlo ukazujú a máte málo času na ich trafenie. Skúseným hráčom strieľačiek to nebude robiť problém, no pre nehráčov to problém bude. Veľakrát sa tu objavuje malý chlapec, ktorého keď trafíte, tak stratíte body. A keď sa objaví viackrát po sebe, len stratíte čas, pretože na nazbieranie bodov máte len jednu minútu.

Potom tu je známa kartová hra Prší – na Slovensku ju poznáme pod názvom Faraón alebo Farak. Tu máte za úlohu 4x vyhrať – to znamená zobrať jej všetky peniaze a vyzliecť slečnu donaha. Pravidlá sú trochu iné než sme zvyknutí, no každý sme to hrali trochu inak – tu nemôžete dať za sebou viac kariet rovnakého typu, môžete dať len jednu. Nedá sa prebiť eso, no môžete prebiť sedmičku ale berie sa len po dve. V tejto minihre som strávil najviac času – bavila ma, pretože som faraka dlho nehral a pripomenul som si ho. V septembri roku 2018 bol Polda 3 odstránený z Apple store kvôli tejto minihre – tá bola označená ako gambling, že mladých hráčov navádza k hazardným hrám. Pritom sa vôbec nepozastavili nad tým, že ste tam mohli vyzliecť slečnu až bola úplne nahá.

Štvrtou minihrou je ponorka. Tú vám potrvá dohrať okolo štvrť hodiny a prišla mi príliš dlhá. Aj kvôli tomu, že hra pri väčšom počte mojich vystrelených striel začala byť pomalá a sekala sa. Aj pohyb dopredu je príliš pomalý. Inak graficky aj hratelnostne je to príjemná shot-em-up – zbierate power-upy, ktoré vám vylepšujú streľbu, je tu niekoľko typov lodí, ktoré proti vám pôjdu, musíte ničiť míny a dávať si pozor na súš a môžete tu použiť ultimátnu bombu, ktorá zničí všetkých nepriateľov na obrazovke. Len obtiažnosť bola jednoduchá, takže som sa trochu nudil. Poslednou minihrou bolo zloženie loga firmy. Takéto puzzle neznášam, takže pre mňa to bolo utrpenie a radšej by som bol, keby v hre vôbec nebolo. Inak dve minihry Čiara a Ponorka autori uvoľnili samostatne na stiahnutie na oficiálnych stránkach.

Časť v Bolívií bola skvelá – je tu hovoriaci bobor a musíte dať znovu dokopy kapelu Trio Kretinos – tam sú narážky na chrapľák Jalibora Dandy a slepého Stevie Wondera. Keď týchto troch kreténov budete počuť, radšej by ste im tie nástroje rozbili – ale musíte chytiť bobra. Časť v Iraku je tiež jednoduchá a pobaví vás. Omámite ženskú na pokoji, dáte si hélium a presvedčíte manžela, aby vám dal pas a doklady. Ako som sa blížil ku koncu, začal som si všímať viac technických chýb – napríklad na Sibíri som Pankrácovi pomohol dostať sa dole zo stromu a pri opätovnom preskúmaní predmetu mu zostala odseknutá hovoriaca hlava. Alebo keď som dával znovu hore činky, tak sa Pankrác zasekol v animácii a bol na obrazovke dva krát. Ale to sú len detaily. Na Sibíri stretnete vedcov, ktorým musíte pomôcť chytiť Jamesa Bonda. Urobíte jednoduchú pascu a použijete ju na teleport. Záverečná oblasť je tiež podarená – autori sa tam hrajú s časom. Viac prezrádzať nejdem.

70

Tretí Polda je dobrá adventúra, ktorá má síce slabší začiatok, no keď prežijete prvé dve hodiny, začne vás oveľa viac baviť. Vonku je už spomínaný siedmy diel, tak ak máte radi túto sériu, bežte si ho zahrať.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.