Kto by nepoznal slávnych červov (Worms), ktorý hádžu jednu hustú hlášku za druhou a snažia sa zabiť seba navzájom mega-extra-ničivými zbraňmi, ktoré do sveta urobia krátery veľkosti rodinného domu? Neexistuje človek (až na ortodoxných antifanúšikov hier a seniorov), ktorý by ich nepoznal. Svoju popularitu majú aj vo flashových alebo webových hrách , kde musíte z kanóna trafiť hrad alebo dosiahnuť čo najväčšiu vzdialenosť. A ako a kedy vznikli, to sa dočítate už v nasledujúcich riadkoch. Pripravte sa na vyčerpávajúce množstvo informácii.
Human Cannonball (1978, Atari 2600)
Atari bola svojho času obrovská firma, ktorá chŕlila každý rok na svoju platformu Atari množstvo hier. Human Cannonball síce nebola jej prvá hra, no bola jedna z raných hier. Prvá známa hra pre podžáner „artillery“ je jednoduchá arkáda, v ktorej musíte pomocou obrieho kanóna trafiť vystreleného človeka do žltej siete (podobne ako v cirkuse). Pracujete tu s uhlom, pozíciou kanóna a silou strely. Ak sa netrafíte, panák zakaždým vykríkne O-U-C-H. Ak sa trafíte, idete odznova. A stále dookola. Prvé čísla signalizujú body – úspech/neúspech, pod nimi je rýchlosť, akou panák letí a úplne naspodu je uhol, pod akým je naklonené delo. Hru doprevádzajú dizonantné zvuky. Po čase hra rozhodne prestane baviť.
Artillery (1979, Commodore PET)
O rok neskôr prišla firma Creative Computing Software s hrou Artillery na Commodore PET. Graficky bola na tom horšie než Human Cannonball. Artilériu predstavovali šípky a strely sáčky prášku (nie pracieho). Popis hry, keď ste ju spustili bol takýto: „Toto je hra, v ktorej sa dvaja hráči strieľajú cez pohorie. V každom ťahu hráč vloží uhol streľby (0-90) a počet sáčkov prášku (5-10 sáčkov).“ S každým kolom sa menil smer vetra, takže ste museli neustále prehodnocovať silu (pardón, uhol) strely. Ak vyhral jeden alebo druhý hráč, išlo sa odznovu. Plusom boli náhodne generované levely, aj keď len s jedným typom terénu – zelená.
Gunner (1980, Commodore PET)
Ďalší rok a ešte horšie spracovanie ako v predchádzajúcich dvoch rokoch. Túto hru vyrobila dnes už neznáma firma. Dvaja hráči sa musia trafiť na ploche veľkej 10×10 políčok. Hráč napíše koordináty, kde chce trafiť. Prvý hráč, kto trafí, vyhráva.
Smithereens! (1982, Odyssey 2)
Jupí! Stredovek! Katapulty! Hra od americkej firmy North American Philips Consumer Electronics s divným názvom Smithereens! (doslovný preklad „cimprcampr“) ide v spracovaní do minulosti. Po grafickej stránke vyzerá hra podstatne lepšie (dva roky robia svoje). V tejto hre sa hrá na body. Za streľbu do hradby dostanete 3 body, ak sa trafíte do nepriateľského katapultu, dostanete 13 bodov a za zneškodnenie panáka za katapultom bodov 7. Vyhrá ten, kto prvý zničí nepriateľské hradby. Môžete strieľať aj na nepriateľa za katapultom. Ak ho trafíte, príde nový, no získate trochu času na likvidáciu jeho majetku. V celej hre je 10 bojov. Ak po 10 hrách budete mať vyšší počet bodov než váš súper vyhrávate celú hru. Po zvukovej stránke hra na svoju dobu exceluje. Keď padá kameň, počujete hvizd, keď spadne na hradby, budete počuť následnú explóziu. Ak miniete, panák to môže nejako okomentovať (Come on, turkey, hit it!). Ovládanie je naozaj jednoduché. Každý hrá so svojim joystickom a máte jedno tlačítko na strelbu. Pobavil ma popis na zadnej krabici hry (dám tu orig. anglický text, pretože preklad by to pokazil) – „You´ll hear the shouts of the soldiers and the terrifying thunder of gigantic boulders catapulting into fortress walls! You and your opponent command huge engines of destruction in this melee of the Middle Ages that celebrates the emergence of heavy artillery as a fearsome tool of warfare!“
Artillery Duel (1983, Atari 2600)
Xonox, to je meno autorov ďalšej hry z podžánru „artillery“. Na začiatku sa bude mixovať prostredie, takže zakaždým budete hrať na inom kúsku zeme. Následne sa z neba spustia dve artilérie, ktoré sa budú musieť navzájom (ako ináč) zabiť. Hrá sa na ťahy a znovu si vyberáte uhol strely a rýchlosť. Smer vetra je označený ako natočená vlajka. Po vypustení strely následuje ohlušujúci rachot, ako strela letí. Autori veľmi predramatizovali výbuch strely, no budiž. Prostredie nie je zničitelné, čomu som nechápal. Grafická stránka hry je jednoducho odfláknutá a zlá. Najlepšiu grafiku mala konverzia na Commodore 64 a ColecoVision. Verzia na VIC-20 je ešte o chlp horšia než na Atari 2600. Čo predovšetkým zaujme je pohybujúce sa pozadie. Aspoň niečo.
Tank Wars (1986-1990, Apple II/DOS)
Konečne sme sa dočkali. Počiatky masívnej artilérie sú tu! Tank Wars (tiež známe ako BOMB, kvôli názvu jeho .exe súboru) je ďalšia hra, ktorá si môže právom hovoriť „artillery“. Bola vytvorená Codym Snidersom v roku 1986, no plnohodnotne sa začala hrať až s príchodom verzie 3.0 v roku 1990. Vypadá to už ako naše milovené Scorched a hrá sa to podobne. Aj keď v hre je len jedna zbraň, zaujímavé sú ako jednotlivé tanky odídu zo sveta – jedným slovom: velkolepo. Ak už nejaký ten tank trafíte, narobí okolo seba takú paseku, že sa nebudete stačiť diviť. Aj keď mnohí ľudia považujú Scorched za matku všetkých hier a Tank Wars za jeho klon, nie je to tak. Tank Wars bol skutočne prvý, kto naštartoval kariéru hier s podžánrom artillery. Scorched zhrabol len všetku slávu (aj tak ho mám radšej :P).
Bang! Bang! (1990, Windows 3.x)
Ďalšia veľmi jednoduchá artillery hra od Davida B. Luttona II. Bang! Bang! bola inšpirovaná hrou Tektronix S-3270 ATE (skôr testovacím systémom zvaným aj SHOOT). David hru vytvoril skôr pre potešenie z novej grafickej nadstavby MS-DOSu zvanej Windows 3.0, ktorý vyšiel 22.5.1990. Hra sa spúšťala v okne a na ovládanie bola úplne jednoduchá. Neexistuje tu žiadny počítačom riadený protivník. Hra sa ovláda kliknutím na príkaz Aim!, kde sa otvorí nové okno s nastavením uhla a rýchlosti. Ovládanie je veľmi jednoduché, strely sú štandartne nastavené tak, aby ste aj bez nastavovanie trafili súpera. Grafická stránka je veľmi detská, zbraň je tu len jedna a animácie tu prakticky nie sú – len obrázky výbuchu a urobenia ďalšej diery do terénu (ktorý je mimochodom generovaný, no po chvíli sa môže terén opakovať).
Scorched Earth (1991, DOS)
Scorched Earth je dnes už kultová hra. Scorch si odo mňa zaslúžil plný počet – 5/5. Detailnejšie som rozobral hru po všetkých stránkach už v recenzii.
Tanx (1991, Amiga)
Jednoduchá hra na Amigu od Garyho Robertsa. Princíp hratelnosti je rovnaký ako u „Bang! Bang!“, len je toho na výber viac. Môžete sa s tankom pohybovať, vybrať si silu a uhol strely a ešte pred strieľaním si prezrieť krajinu. Grafika je príjemne jednoduchá, no kopce sú hnusne ostré a ak prekopete dieru do terénu, fyzicky nespadne. Ešteže tu fungujú animácie, kedy po trafení nepriateľa sa jeho tank pekne rozpadne. Ako vždy, ide hrať len jeden proti jednému, počítač tu neexistuje. Treba si dávať pozor na smer vetra zobrazený vlajúcou vlajkou. Ak zničíte sami seba, komentátor to okomentuje bručiacim hlasom.
On Target (1992, DOS)
V tejto hre sa ujmete ovládania raketových vežičiek – červenej a rúžovej. Ako je z obrázku vidieť, On Target je už podstatne zložitejšia hra, aspoň čo sa týka interface a grafického spracovania(EGA alebo VGA v 640×480). Celkovo je grafika detailnejšia, hviezdy a špinavá zem dodávajú celej hre atmosféru, no vežičky samotné mohli byť spracované lepšie. Po výstrele sa ukáže dráha strely, no čo zamrzí, je malý kráter po strele. Hra od človeka s menom Rad Delaroderie.
Scorched Tanks (1993, DOS)
Prvá výraznejšia hra od Scorched Earth v histórii artillery hier. Tento smer ďalej rozviedla hra „Pocket Tanks“, ktorú si ale rozoberieme v poslednej, tretej časti. Scorched Tanks môže hrať aj viacej hráčov, nájdu sa tu aj unikátne zbrane – množstvo je prebratých z už spomínaného Scorched Earth, na tanky sa dajú dať štíty alebo padáky, prostredie je kompletne zničitelné a pôda sa po zničení posúva . Trochu ma ale zamrzeli bugy, keď strieľa tank, ktorý je na kopci na tank, ktorý je pod ním, tak strela jednoducho vybuchne vo výške tanku, ktorý strieľal – čiže toho na kopci. Najvtipnejšie je, keď hodíte po nepriateľovi atomovku, okolo neho to zoberie strašný kus kopca a tančík si veselo hodí padák a dopluje ľahko, ako keby nevážil ani päť kíl, na pevnú zem ako špičkový parašutista.
Warzone (1993, Atari ST)
Rovnaký rok a úplne iná grafika. Ostré alebo hranaté kopce, dúhová obloha a veže ako také kovové bunkre. A tie strely… absencia ďalších zbraní. Možnosť hrania len jeden na jedného. Hehe… stačilo počkať dva roky a bol tu prelomový Worms (ale kto čakal, že príde taká pecka?), alebo si zahrať o dva roky starší Scorched Earth, čo bola taktiež výborná hra.
Worms (1995, DOS)
Prvý Worms sa stal prelomovou hrou – začal kariéru úspešnej série, ktorá sa prakticky vyrába dodnes. Okrem toho, že hra bola zábavná a návyková ako droga, mala neskutočne hustú atmosféru. Jej prostredie bolo dokonalé, ako aj ďalšie aspekty. Worms sa dočkal rozšírenia v podobe balíčka s názvom „Reinforcements“, ktorý pridal niekoľko vylepšení hratelnosti – nové levely a podporu multiplayeru. O rok neskôr bola vydaná spolu so základnou hrou s názvom Worms United. Hru som bližšie priblížil v recenzii…
Worms 2 (1997, Windows)
Pokračovanie prvého dielu prišlo s výrazne lepšou grafikou, dalo by sa povedať, že detskejšou, roztomilejšou. Pribudlo množstvo nových zbraní, zmenilo sa rozlíšenie, množstvo výbuchov a pribudlo hranie kampane. Hru som bližšie priblížil v recenzii…
Worms Armageddon (1999, Windows)
O ďalšie dva roky nasledovalo ďalšie pokračovanie úspešných červov s názvom Armageddon. Grafická stránka zostala rovnaká, hra sa už nespúšťala cez okno ale plynule v plnej obrazovke. Hráči sa dočkali nových zbraní, špeciálnych zbraní a možnosti zahrať si túto skvelú hru cez internet alebo lan. Alternatívny názov je „Worms 3“. Hru som bližšie priblížil v recenzii…
Zee Artillery (1999, DOS)
Nechápem, ako mohli ešte v roku 1999, kedy už svet válcoval nový Windows, vznikať takéto hry. Zásluhou Kurta W. Dekkera vznikla aj táto hra. Je to chlapík známy predovšetkým prácou na Arcanumu, kde je tvorca hudby a zvukov a podieľal sa aj na vzniku RPGčka Stonekeep, ale to sme trochu odbočili. Nechápem, ako ho mohlo napadnúť vytvoriť svoju vlastnú hru a ešte v takej kvalite. Je volne stiahnutelná, takže si ju môže prakticky vyskúšať každý. Sám som mal tú česť. Ovládanie je jednoduché a predsa ťažké. Každý hráč ovláda svoju vežu jedným tlačítkom – ľavý písmenom „A“ a pravý „L“. Musíte najskôr podržať klávesu pre nabitie sily strely a potom ďalším stlačením krúžiace delo nasmerovať na smer, akým chcete strieľať. Vietor bude v leveli stále rovnaký, takže sa tu znovuhratelnosť nejako dostáva do ústrania.
Hogs of War (2000, Windows)
Rok 2000 a konečne prvá 3D artillery hra. A s prasatami. Po grafickej stránke sa jedná o veľký skok dopredu, no v tomto roku vychádzali pecky ako Diablo II(ktoré sa stalo mimochodom hrou roka v oblasti Akadémie interaktívneho umenia a vedy), Tony Hawk’s Pro Skater 2, Deus Ex, Half-Life, The Sims a ďalšie, takže Hogs of War sa nemalo šancu stať nejakým úspešným titulom. Ako sa hovorí – niektorí tú hru milovali, ostatní ju nenávideli. Buď ste patrili k prvej skupine alebo k druhej. Ja som hru hral pred niekoľkými rokmi, no nedá sa povedať, že by som si ju obľúbil… to už radšej Worms 3D, ktorý prišiel až o tri roky neskôr.
Ballerburg: CastleSiege (2001, Windows)
Katapulten, Kanonen, Raketen und endlichen Grupzeug…
Pravdupovediac, osobne som sa s touto hrou doposiaľ nestretol. Vyrobila ju nemecká firma ASCARON (Nemci majú veľkú záľubu skôr ničiť než stavať) a jedná sa o 3D realtime strategickú hru na báze artilérie. Hra začína pekným introm – vyšla okrem Windowsu aj na PlayStation. Ballerburg obsahuje tutoriál, množstvo scenárii a rozsiahlu kampaň za štyri typy kráľovien – lesnú, púštnu, ľadovú alebo sopečnú – sú to v podstate sestry. Aj keď je to nemecká hra, po anglicky majú kráľovny pekný anglický prízvuk. Úlohou hry je zničiť budovy nepriateľskej kráľovnej – farmy, krčmy, mlyny, a pod. Máte na výber množstvo dobových zbraní – rôzne delá, katapulty a k tomu si môžete sami stavať alebo opravovať vnútro alebo okolie vášho hradu. Ballerburg bola známa predovšetkým v Nemecku a Anglicku – nás akosi obišla.
Scorched 3D (2001, Windows)
Ako vidieť, v roku 2001 sa rozmohol tento podžáner naplno. Scorched 3D je pokračovanie populárnej matičky všetkých hier – no skôr ako pokračovanie by sa dal nazvať remake pôvodnej hry, ktorú vyrobili fanúškovia vo free podobe. Hra je to kvalitná a aj po grafickej stránke veľmi pekná. Na začiatku si okrem klasických tankov môžete vybrať aj rôzne delá z druhej svetovej vojny, hlavne z bojových krížnikov a iné. Pred začatím jednotlivých kôl si klasicky kupujete zbrane pre svojho miláčika a obranné vecičky ako padák, štít alebo palivo. Zbrane zostali v zásade rovnaké – nájdete tu taký roller, Baby Nuke, Napalm, Riot Bomb, MIRV, Funky Bomb Death´s Head, Tracer, Laser + nové kúsky ako Teleport. Všetky ikonky sú prevzaté z prvého dielu, takže sa v nich budete ľahko orientovať. Proti strelám samozrejme figuruje smer a rýchlosť vetra a kľukatý terén. Celú mapku máte ako na dlani, môžete si ju rýchlo rotovať, približovať a vychutnávať si deštrukciu vašich mega ničivých zbraní.
Pocket Tanks (2001, Windows)
Pocket Tanks (ďalej už PT) opäť vychádza zo Scorched Earth – nájdeme tu klasicky dva tanky postavené proti sebe v náhodne generovaných mapách s množstvom ničivých zbraní. PT sa vrátilo späť do 2D pohľadu. Keďže PT už je na Windows, hra disponuje lepšou fyzikou a plastickejšou grafikou. Nájdete tu množstvo (naozaj množstvo) zbraní – či už prevzatých zo Scorched Earth alebo úplne nových. Každú jednu zbraň budete s radosťou objavovať a strieľanie s nimi je skutočný pôžitok. Nehovoriac o tom, že na túto hru vychádzali neustále až do roku 2009 rozšírenia, ktoré pridávali ďalšie a ďalšie ničivé a efektívne zbrane – celkovo je už v hre, vrátane rozšírení, 250 zbraní!. Výhodou je, že tank nezničíte na jednu strelu, takže jednotlivé duely sa zmenia na tuhé súboje o presnosť a šťastie. Hra vyšla aj na Macintosh – rozhodne je to dôstojný nepriamy nástupca Scorched Earth, aj keď v menšom počte hráčov – dá sa hrať len na dvoch.
Worms World Party (2001, Windows)
Ďalší diel wormíkov, pokračovateľ Worms Armageddon. Grafická stránka zostala viacmenej rovnaká a celá hra pôsobí veľkou podobnosťou, no ako je už patrné z názvu hry, pôjde hlavne o multiplayer, kedy Team 17 vytvorili svoj vlastný server s názvom Wormnet. Neviem povedať, či ešte v dnešnej dobe (po jedenástich rokoch) stále funguje. Okrem tejto novinky v hre nájdete aj nové krajinky, módy ako Goliášov mód alebo „Krvácajúci červ“.
GunBoundRevolution (2003, Windows)
Táto artillery hra u nás, a dá sa povedať aj v celej Európe, nebola vôbec známa. Vyrobila ju kórejská firma Softnyx, takže sa hrávala len v Azii. Na jej hranie ste potrebovali internet a celý čas ste museli byť pripojený na servery firmy Softnyx, takže singleplayer úplne absentoval. V tej dobe sa jednalo o zadarmo uvolnenú hru kopírujúcu klasických Wormsov v štýle manga, takže Japonci a iní mangoidní fanatici museli slintať blahom.
Worms 3D (2003, Windows)
Team 17 sa konečne odhodlal urobiť krok k niečomu novému, k ďalšiemu rozmeru. Aj keď už Worms 3D v 3D dimenzii nebol „ten“ Worms, ktorého sme mali vždy radi a v 2D, a väčšina ľudí ho odmietala, hra sa musela niekam pohnúť a pohla sa, podľa mňa, správnym smerom.
SpaceTanks (2003, Windows)
Ďalšia nie príliš známa hra od nemeckej firmy YawThrust Software Laboratories. Je to vlastne taká varianta na Artillery Duel pre dvoch hráčov, ktorí sú umiestnení na dvoch odlišných planétach a musia sa zničiť navzájom pomocou tankov. Originálna bola v tom, že využívala skvelú fyziku, kedy vaše strely mohla ovplyvniť gravitácia planét, takže ste ju mohli využívať k zničeniu inak nedostupného nepriateľa. V celej hre je približne 32 zbraní a rôzne designy tankov, ktoré si môžete vybrať. Kampaň pre jedného hráča je, no hra je skôr určená pre dvoch hráčov.
Worms Forts: Under Siege (2004, Windows)
Ďalší diel Wormsov a ďalší originálny počin. Wormsíkovia nebudú v tomto diele len „bezbrannými“ červami, usadnú totiž do svojich nedobitných pevností, ktoré disponujú klasickými zbraňami len vo väčšom prevedení. Úlohou hry je zničiť nepriateľskú pevnosť, čo bude dosť ťažké. Svoju pevnosť si môžete vylepšovať a zväčšovať podľa seba – na každú vežu sa dá postaviť zbraň a jeden worms.
Worms 4: Mayhem (2005, Windows)
Pokračovanie Worms 3D. Už je vidieť, že Team 17 varia z vody, prevarujú stokrát varený čaj. Autori pridali mód príbehu – cestujete s profesorom Worminklom, ktorý používa stroj času, s ktorým sa dostáva do rôznych období. Dostanete sa do Prehistorickej éry, antického Arabska alebo Amerického divokého západu. Novinkou je menenie oblečenia wormsov a vytváranie nových zbraní.
Hedgewars (2006, Windows)
V podstate totálny kopírak Wormsov. Červov vystriedali malí rúžoví plazi (ufóni, dinosauri,…), ináč je hra totožná s Worms 2. Zbrane sú prebraté zo všetkých vydaných dielov Worms. Vo svojom oficiálnom traileri dokonca kopíruju skupinu Queen a ich legendárnu pesničku Bohemian Rhapsody, čo je vrchol. Ešteže hra je freeware klon a nepredávala sa.
Ďalší vývoj Wormsov
- Worms: OpenWarfare (2006, PSP)
- Worms: OpenWarfare 2 (2007, PSP)
- Worms: A SpaceOddity (2008, Wii)
Worms Reloaded (2010, Windows)
O tomto kúsku, ktorý vyšiel nedávno, by sa hodilo prehodiť pár slov. Team 17 sa vrátil k 2D koreňom a aj keď sa zdá, že je hra totožná s predchádzajúcimi dielmi a len má vylepšenú grafiku, opak je pravdou. Nachádza sa v nej veľa drobných zmien – hlavne totálne nastavenie všetkého, od wormsov, pohrebného kameňa, mien, pevností až po zvuky, hlasy a víťazné tance.
+ jedna skrytá artillery hra:
Destruct (1999, Tyrian 2000 – DOS)
Moja obľúbená artillery hra, ktorá je veľmi pekne skrytá za cheat v hre Tyrian 2000. Dostanete sa do nej tak, že v menu hry Tyrian 2000 napíšete na klávesnici slovo „destruct“. Dá sa hrať na dvoch hráčov a prináša plnohodnotnú zábavnú hru, ktorá by sa mohla aj samostatne vydať. Určite je takým odkazom na Scorched Earth, aj tu máte viac zbraní na výber, no môžete si prepínať medzi rôznymi typmi „vozidiel“.
Dalo by sa povedať, že podžáner Artillery bol najpopulárnejší od roku 1999, kedy sa na počítače dostal Worms Armageddon a trval približne tri roky. Začala sa tzn. artillery mánia – v jednom roku dokonca vyšli aj tri zaujímavé tituly, ktoré sa snažili od seba kopírovať len minimálne. Dnes (2012) už žáner zapadol prachom a nikto sa o neho nestará – maximálne sa vydá ďalší diel Wormsov na ďalšie „nové“ platformy, ale to je asi tak všetko. Nesmiem taktiež zabudnúť na PocketTanks, ktorá sa stala veľmi populárna a do roku 2009 sa na ňu vydávali rôzne rozšírenia. Retro hráči majú stále svoje obľúbené hry, na ktoré nedajú dopustiť a budú ich hrať až do príchodu virtuálnej reality, v ktorej možno bude takýto podžáner rovnako populárny, ako to bolo už raz v minulosti.
Zdroje: Wikipedia, Mobygames, Youtube a vlastné poznatky (by Methat)