Need for Speed do roku 2000 dokázala vytvoriť veľmi silnú sériu obsahujúcu päť hier. Zatiaľ čo medzi prvým a druhým dielom je medzera tri roky, ďalšie diely už kolos Electronic Arts chŕlil každý rok a niekedy aj dva-krát do roka. Pre mňa osobne bolo zlaté obdobie tejto závodnej série s príchodom Porsche Unleashed a Underground, pretože sa zdali ako také spin-offy, ktoré sa oddelili od hlavnej série a priniesli niečo nové. Underground bola v poradí ôsma hra série Need for Speed. Túto hru vyrobilo štúdio Black Box v roku 2003 na PC, PS2, Xbox a GameCube. V januári 2004 vyšiel port aj na GameBoy Advance, ktorý sa od ostatných verzií líšil najviac. Štúdio Black Box vzniklo už v roku 1998 v Kanade a primárne vyvíjalo hry pre firmu Radical alebo Electronic Arts. Neskôr ho EA kúpilo a stala sa z neho jedna z jeho pobočiek. Vyrobili aj sériu Skate alebo NHL 2004 a 2005. Séria Need for Speed v Black Boxe vznikala až do roku 2011, kedy vyšiel Run a následne štafetu na jeden diel dostalo Criterion Games, autori Burnoutu. Od roku 2013 až dodnes je v rukách švédskeho Ghost Games.
V Underground sa prvýkrát trate presunuli z poloprofesionálnych okruhov do ulíc a hratelnosť sa stala viac arkádovou. Autori chceli využiť zvyšujúcu sa popularitu ilegálnych závodov, pretože v roku 2001 prišiel do kín film Rýchlo a zbesilo a na konzole vyšiel šialený Burnout. A čo vám poviem. Underground je úplne úžasná hra aj dnes. V Underground začínate ako úplný nováčik. Dostanete počiatočný bank 10,000 kreditov, za ktoré si môžete kúpiť svoje prvé auto. Sprevádzať vás bude vaša kamarátka Samanta, ktorá vám vysvetlí pravidlá hry a predstaví vám dôležitých ľudí. Ako budete postupne vyhrávať závody, bude sa vám zvyšovať reputácia, získate nové známosti, budete sa objavovať v magazínoch na titulnej strane, vylepšíte si vozidlo či už vzhľadom alebo výkonom a budete hľadať nové výzvy a vyzývateľov. Občas môžete oslniť svojim talentom jedného z mechanikov, ktorý vám zadarmo po vyhratí závodu nainštaluje lepší motor alebo brzdy. Postupne si budete budovať reputáciu a už nebudete ten amatér s mamičkinym autom, už vás začnú rešpektovať a chovať sa k vám ako k rivalovi.
Prvýkrát sa v sérii Need for Speed objavuje príbeh, respektíve mód kariéry a garáž, v ktorej si môžete kupovať autá a upravovať si ich vzhľad alebo výkon. Najväčším hnacím motorom celej kariéry a dôvodom prečo ju hrať je to, že sa po každom vyhratom závode odomkne nové vylepšenie pre auto. Po dvoch hodinách a pätnástich vyhratých zápasoch sa môj počiatočný šrot zmenil na luxusné závodné auto, za ktoré som sa už nemusel hanbiť. Najviac to vidíte, keď nahrávate video a porovnáte si prvé trate a vylepšené auto po troch hodinách hrania. Je to markantný rozdiel – v rýchlosti, vzhľade a postupne sa zvyšuje aj obtiažnosť. Na ceste sa objavuje viac dopravy, trate majú viac zákerných miest, na druhej strane aj vy môžete objavovať skryté cesty, za ktoré dostanete prestíž. Druhým hnacím motorom je byť najlepší. Poraziť toho namachrovaného týpka, ktorý sa vám stále vysmieva a dostať sa na najvyššie miesto v rebríčku.
Čo sa týka grafiky, v roku 2003 to bola naozaj špička. Dnes si na ňu človek potrebuje chvíľu zvyknúť, pretože obraz nie je stavaný na widescreen a vo fullscreene môže hra pôsobiť roztečene. Po počiatočných problémoch s kompatibilitou na nových systémoch hra vypadá stále dobre. Pri zapnutí všetkých odleskov, svetiel a iných efektov sa nemá ani dnes za čo hanbiť. Aj tak okolie človek prestane vnímať len čo sa dostane na trať. Auto sa ovláda výborne. Pekne sedí na ceste a po znížení podvozku sa bude ovládať ešte lepšie. Nemal som žiadne problémy a celú hru som sa kráľovsky bavil. Pri celkovej arkádovosti sa auto nárazmi nekazí, takže v tejto hre môžete vpáliť do steny sto kilometrovou rýchlosťou a nič sa vám nestane. Jedine, že prídete do cieľa posledný.
Soundtrack je úplne parádny a jeho pesničky si pamätám aj po rokoch. Nachádza sa tu mix rocku, elektronického a punk rocku, industriálnej hudby a rapu. Najlepší song je hneď prvý, keď ste vstúpili do hry a začal hrať Get low. Electronic Arts toto vždy vedela – získať licencie na dobré pesničky, autá alebo hráčov v športových hrách.
Underground sa odohráva v meste nazvanom Olympic City, ktoré si zobralo inšpiráciu z New Yorku, San Francisca a Los Angeles. Budete jazdiť len v noci, cez deň sa jazdiť bohužiaľ nedá. Nájdete tu downtown, obchodnú alebo čínsku štvrť, prístav a letisko. Novinkou v sérii je aj nový mód Drag, populárny vďaka filmu Rýchlo a Zbesilo, v ktorom musíte oponentov predbehnúť na rovnej trati. Cieľom k úspechu je správne manuálne radenie rýchlosti, dávania si pozor na dopravu alebo prekážky a v správnej chvíli použiť nitro. Pamätám si, ako som bol doslova vtiahnutý do tohto módu a adrenalín mi v žilách vrel. Autori výborne pridali množstvo zvukových či vizuálnych efektov a vy ste sa cítili ako v súboji s Vin Dieslom. A je tu aj preskočenie vlaku. Druhým novým módom je driftovanie. Na krátkej trati musíte nazbierať drifrovaním čo najviac bodov. Bonusové body dostanete za to, že budete driftovať mimo vyznačenú plochu alebo jednotlivé drifty na seba viazať. Pre mnoho ľudí je toto najťažší mód ale osobne som s ním nemal problém. Z módov som už vysvetlil dva nové a teraz si niečo povieme o ostatných. Zahrať si môžete klasický okruh na niekoľko tratí, šprint z bodu A do bodu B alebo okruh s knockoutom, to znamená, že po každom kole posledný vypadáva.
V hre ma občas štvali osobné vozidlá, ktoré sa z ničoho nič objavili presne vo vašej dráhe alebo počas skoku, keď beží animačka. Stačí do takéhoto vozidla ľahko naraziť a už letíte, akoby vás trafil rozbehnutý kamión. Chápem, že majú charakterizovať pohybujúce sa prekážky, no občas je to osina v zadku. Na druhej strane, ak sa im v poslednej sekunde vyhnete, je to zážitok a niekedy infarktový stav. Stačí jedna chyba a predbehnú vás protihráči. Dajú sa dobehnúť, ak ešte máte pred sebou viac než jedno kolo a nevyužité nitro. Nepriatelia tiež chybujú a nie sú perfektní. Môžu sa dostať do kolízie s ostatnými počítačom ovládanými vozidlami alebo civilnými. Underground som hral na strednú obtiažnosť a výborne som sa bavil. Hra je niekedy až príliš ľahká, niekedy naopak ťažká. Pred každým závodom si môžete vybrať obtiažnosť, čo je super a podľa nej získate kredity. Najvýnosnejšie sú turnaje, kedy musíte za sebou odjazdiť niekoľko závodov.
Auto môžete mať v garáži len jedno a ak chcete iné, musíte ho vymeniť a vždy len doplatíte kredity. Autá sa odomykajú postupne, keď budete vyhrávať a je ich celkovo 20. Každé sa dá upraviť od predného a zadného nárazníka či kapotu cez kolesá, strechu, farbu skiel, podsvietenie až po rôzne logá, nálepky alebo znaky. Zo začiatku ste limitovaný a nemôžete si kúpiť drahšie, lepšie alebo krajšie veci. Musíte odjazdiť trate a vyhrať ich. Keď prejdete celú hru, môžete si konečne postaviť svoje auto snov. Okrem kreditov budete dostávať počas závodov aj takzvané štýlové body. Tie získate napríklad za využitie skratky, tesného minutia civilného vozidla, čistého odjazdeného úseku bez nabúrania, skákaním alebo driftovaním. Na konci závodu sa body sčítajú a odomknú ďalšie veci. Jedna z vecí, ktorá môže niekomu vadiť, ale mne nevadila, je absencia polície. Ilegálne závody tu prebiehajú každú noc a nikomu nič nevadí. Polícia by celú hratelnosť možno oživila, no mne sa bez nej hralo dobre, takže ja si nesťažujem.
Need for Speed Underground sa predalo 10 miliónov kusov. Ak si porovnáme predchádzajúci diel Hot Pursuit 2, ktorého sa predalo len 4 milióny, zistíme, že Underground bol viac než dvakrát úspešnejší. Preto toho Electronic Arts využilo a rok po Underground vytvorilo druhý diel. Príbeh v ňom pokračoval, pribudli nové módy a viac úprav vozidla. O ňom a o ďalších dieloch série Need for Speed si tiež niečo povieme, ale až nabudúce.
Need for Speed Underground je aj po rokoch stále zábava hrať. Je to jedna z mála závodných hier, ktoré som dohral. Ak sa prenesiete cez počiatočné problémy s kompatibilitou a nastavovaním rozlíšenia alebo zastaralou grafickou stránkou, užijete si veľkú porciu zábavy. Len je škoda, že sa nedá nikde digitálne kúpiť – ani na Steame či GoGu.
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]