Oprášte staré volanty a joysticky, šialené mestské závody môžu začať!
Pri tejto hre budete nadávať. A to poriadne. Nadávať budete na seba, tupé okoloidúce autá alias civilistov, vašich oponentov, ktorí vás x-krát vyradia z hry a predovšetkým na hnusných policajtov prilepených len na vašom aute, ktorí vás naháňajú a privádzajú vaše auto do nepojazdného stavu bez kolies aj keď idete dvadsať, neprekročíte rýchlosť, idete si pekne vo svojom pruhu a stojíte na každej zas*atej červenej. Ale vy nemôžete predsa stáť a ísť podľa autoškolovej knižky pre –násťročných. Ste predsa v mestskom šialenstve!
Angel Studios je dnes známa ako jedna z firiem Rockstaru, presnejšie Rockstar San Diego. Midtown Madness (ďalej už MM) je ich v poradí už druhou hrou – prvou na Windows. O rok vydali aj pokračovanie a ďalšie rôzne závodné hry s predponou Mid-. Okrem závodných hier vydali aj pecku na PS3 a Xbox 360 – Red Dead Redemption, čo je také westernovské GTA. Vráťme sa ale do roku 1999. Rovnako ako MM bola v rovnakom roku vydaná aj hra Crazy Taxi s podobným štýlom voľnosti.
V tejto, na prvý pohľad, sympatickej závodnej hre budete jazdiť v Chicagu, treťom najľudnatejšom meste v USA. Mapa celkovo nie je nijak veľká, nachádza sa tu najfrekventovanejšie centrum, dialnica, prímorská oblasť alebo park a rôzne staré budovy. Výhodou je, že celá mapa nie je nijako uzavretá alebo koridorová, môžete odbočiť kde chcete a využívať tak rôzne skratky vo svoj prospech, na druhú stranu to má aj mínusy, pretože mapa je len jedna a budete sa pohybovať len v meste, čo môže veľa ľudí unudiť a znepríjemniť im ďalšie hranie.
Čo ma potešilo – je možné si vytvoriť viac vlastných profilov, kde sa bude ukladať vaša postupujúca „kariéra“. Ďalej ma potešil výber nastavení, od zvukového cez grafické, až po nastavenie kláves. Rozpoznalo to aj dnešný volant od Logitechu, čo je plus. Z áut je na výber chrobák od VW, Cadillac Eldorado, Ford Mustang Cruiser, Ford F-350 pickup, Panoz Roadster, GT1 alebo také lahôdky ako ťahač Freightliner Century a mestský autobus (časy Ignitionu sú späť!). Každé vozidlo sa od seba líši vo viacerých parametroch – konská sila, najvyššia rýchlosť, odolnosť a masívnosť. Dá logiku, že taký autobus je odolnejší a masívnejší než Panoz Roadster, no je pomalší a má aj menej koní. V konečnom dôsledku nikoho nepredbehne, ale ak budete hrať trať s hustou dopravou, rozbehnutý sa pretlačí cez všetkých a nezastavia ho ani tri policajné autá.
Módov je niekoľko. Môžete si zahrať rýchlu hru, kedy sa vám hra sama vyberie trať, auto si už vyberáte sami, v hre jedného hráča je oveľa väčší výber – „Cruise“ je testovacia hra, máte možnosť si vybrať počasie, čas, v ktorom budete hrať, veľkosť premávky a policajných áut, ktorým sa nedá újsť. V ďalšom móde „Blitz race“ musíte prejsť v určitom čase 4 checkpointy a prísť do cieľa. Spočiatku to je jednoduché, no so zavadzajúcou premávkov a hnusnými policajtmi za zadkom, ktorí stoja väčšinou pri poslednom kontrolnom bode, budete jeden level prechádzať aj dvadsaťkrát. „Checkpoint race“ je podobný mód ako predchádzajúci, no tu budete súperiť s ďalšími hráčmi(počítačovými). Musíte prejsť určitý počet checkpointov a byť v cieli prvý. Posledný mód „Circuit race“ sú klasické okruhy v meste s dopravou, takže je otázne či prídete v zdraví do cieľa. Väčšinou to tak nebude. Obtiažnosť je v MM na veľkej úrovni, nemyslite si, že hru prejdete za niekoľko dní a už vôbec, že nejakú trať prejdete na prvý krát. Okrem hry pre jedného hráča sa dá hra hrať aj cez sieť alebo internet. Dnes už sú ale oveľa lepšie hry na hranie cez internet.
Fyzika je tu zvláštna. Ak hráte na úrovni profesionála a zapnete si celkovú fyziku vozidla, budete sa možno čudovať, že vôbec neviete jazdiť. Auto sa v rýchlosti do prudších zákrut šmýka a môžete aj v jednom čase robiť drift a byť len na dvoch kolesách. Ak nabúrate do civilných áut, aj s malým chrobákom ich ľahko odhodíte, nehovorím o ťahači, ktorý sa cez civilné autá prebíja ako keď rozzúrený býk vtrhne do stovky ľudí. Demolácia všetkého nemá medze. Okrem stromov a statických budov môžete rozbiť čokoľvek. Z popolníc lietajú na všetky strany 2D odpadky, ak rozbijete stánok s novinami, budete vidieť titulnú stránku poletujúcu vám pred oknom. Škoda, že nemôžete prejsť ľudí – je to aj logické, keďže hra dostala rating 7, keby táto možnosť bola, dostala by minimálne 17+. Autá nejaké menšie zrážky vydržia, no čelný náraz do protiidúceho auta nemáte šancu prežiť, a tak následuje len nápis „koniec hry“. Systém poškodenia je, ak máte dobrý volant s force feedbackom, doslova hmatatelný. Ak budete mať po zrážke rozkolísané zadné koleso a pôjdete po kockovatom chodníku, budete sa cítiť ako na Pražskom námestí. Premávka sa každým zapnutím (nie reštartom) zmení, takže ak nie ste spokojný s tým, ako sa pohybujú civilné autá, jednoducho ich môžete opätovným spustením z menu zmeniť.
Graficky je hra atraktívna, dnes môže byť pre niekoho až odpuzujúca, no mne nevadila. Trochu krabicovejšie autá a chodci, no všetko nahrádza fyzika. Každé auto má vypracovaný svoj interiér a je skvelé, že môžete hrať s volantom za volantom. Vidíte tak tachomer a jednoduchou klávesou si do pravého dolného rohu môžete dať malú mapu, ktorou sa budete navigovať. Aj keď v tej rýchlosti je ťažké pozerať niekam inam než pred seba. Ovládanie som skúšal ako na klávesnici, tak aj na volante, sám môžem povedať, že na oboch hracích ovládačoch sa hrá podľa toho, ako dlho s nimi hráte. Čím dlhšie, tým lepšie. Volant je citlivejší a klávesnica viac neohrabanejšia. Po zvukovej stránke hre nemám čo vytknúť. Hudba by sa hodila skôr k budovateľskej/manažérskej stratégii (SimCity) než k závodnej hre.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
[Šípky] – pohyb
[Space] – ručná brzda
[Enter] – klaksón
[Tabulátor] – mapa
[Q] – zobrazí mapu na celú obrazovku
[V] – pohľad dozadu
[D] – pohľad z vozidla(volantu)
[Backspace] – pohľad do spätného zrkadla[/su_spoiler]
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]