Je to už 18 rokov, čo vyšla legendárna Mafia. Keby ste sa ma spýtali, aby som vám povedal moju najobľúbenejšiu českú hru, z fleku a bez rozmýšľania by to bola Mafia. Kedysi mi vyhovovala, pretože som v tom čase žral rôzne mafiánske filmy s Al Pacinom a Robertom De Nirom a mohol som sa aj ja prevteliť do jedného takého gangstra. Dnes, keď som starší, zase oceňujem jej pomalosť a rozvláčnosť, s akou hra plynie. Autá sú pomalé, do toho hrá fajná hudbička – hra vás nikam netlačí a aj v cutscénach to je vidieť – je tu to všadeprítomné talianske „my máme čas“ – napríklad hneď v prvej scéne, kedy si Tommy objedná kapučíno. Veľmi príjemný detail.
Teraz v piatok nám vychádza remake prvého dielu, tak by bolo dobré si Mafiu pripomenúť. Len dodám, že nebudem porovnávať jednotlivé verzie a tím ľuďom, ktorým sa remake nepáči, len poviem, že vždy tu máte originál, ktorý si môžete kedykoľvek zahrať. Ja sa na remake prirodzene teším a nielen pretože bude s českým dabingom a ukážu sa v ňom starí známi herci. Som aj zvedavý ako dokážu vystihnúť atmosféru pôvodnej hry.
Mafia vyšla 28. augusta 2002 na PC a až v roku 2004 sa dostala na konzoly PS2 a Xbox. PC verzia bola úspešná v Európe a konzolová v Amerike. Vyrobila ho Brnenská firma Illusion Softworks, ktorú potom v 2008 odkúpil Take-Two Interactive Software a premenoval na 2K Czech. Ako prvú hru vyrobili taktickú strieľačku z druhej svetovej vojny Hidden and Dangerous s výborným českým dabingom. Po nej sa rozhodovali, akú novú hru vyrobia. Najskôr ich napadlo, že urobia podobnú strieľačku ako Quake, no potom prišiel nápad, že prečo neurobiť nejakú hru podľa obľúbeného filmu. Preto sa medzi sebou radili. Vávrovím obľúbeným filmom boli Mafiáni z roku 1990, kde hral De Niro či Joe Pesci, preto chcel vytvoriť mafiánsku hru. Ostatným vývojárom sa nápad zapáčil a následne zistili, že žiadna taká hra v podstate neexistuje. Mysleli si, že urobiť hru v otvorenom svete, v ktorom ste mohli jazdiť, strieľať z auta a robiť plno iných vecí, bude hračka, no mýlili sa.
Zo začiatku na hre pracovalo len nejakých 10 ľudí v jednej kancelárii. To bol rok 1998. Na konci vývoja už tím narástol na 30 ľudí. Dan Vávra spočiatku vo firme pracoval ako grafik, no vďaka jeho mafiánskemu nápadu sa z neho stal hlavný dizajnér a mal na starosti scenár a réžiu. Engine použili najskôr z prvého, potom z druhého Hidden and Dangerous, respektíve si požičali jeho jadro, pretože Hidden dvojka vyšla až v roku 2003 a na engine sa stále pracovalo. Neskôr tento LS3D engine využil aj Vietcong v 2004 a Chameleon v 2005 roku.
Keď Mafia vyšla, všade po svete začala dostávať veľmi vysoké známky. A oprávnene. V tom čase takýto typ hry nebol bežný – akcia v otvorenom meste, špičkový príbeh a výborný jazdný model. Dnes máte takýchto hier tony – GTAčko, Red Dead Redemption, Saints Row, Just Cause, Watch Dogs, Sleeping Dogs, Yakuza. Len dodám, že GTA 3, čo bolo prvé GTA v 3D, vyšlo rok pred Mafiou na PS2 a na PC sa dostalo až v máji 2002, čiže vyšlo takmer súbežne s Mafiou. Dalo sa čakať, že úspech týchto dvoch hier sa budú iné spoločnosti snažiť skopírovať. Z mafiánskeho prostredia v 2006 vyšiel Godfather, ktorý bol založený na rovnako znejúcich kultových knihách a filmoch a v rovnakom roku vyšiel aj Scarface, taktiež hra podľa úspešného filmu.
Do Mafie sa nedostalo veľmi veľa vecí. Tak hneď napríklad multiplayer, ktorý mal obsahovať viacero módov – bojovali by proti sebe policajti a mafiáni a tento mód bol inšpirovaný Counter Strike, no autori sa radšej naplno venovali singleplayer časti, preto na mulťák nezostal čas. V hre by ste si mohli kupovať drahé obleky, mohli ste chodiť do barov, mali tu byť priekupníci zbraní, áut, nájomní zabijaci, šlapky, autá mali byť licencované alebo mohli byť v hre závody formulí na rôznych tratiach. Tieto všetky veci sa do hry nedostali.
Na Mafii je najpodstatnejší príbeh. V tom čase bol vo filmovej kvalite. Na naše pomery to fakt nebolo bežné. Za všetky dialógy, scenár a réžiu sa môžeme poďakovať Danovi Vávrovi a dnes po rokoch, kedy tohto človeka poznám aj vďaka Kingdom Come oveľa lepšie aj jeho názory, je každá veta hry poznať, že ju napísal on. Na druhú stranu aj dabing a výber hercov bol výborný. Hlavnú postavu Tommyho nadaboval Marek Vašut, Paulího Petr Rychlý a boli tu ďalší známi herci. A je super, že aj remake Mafie bude mať český dabing a takmer totožnú zostavu. Vašut za dabing prvej Mafie dostal 10 tisíc kaček. Anglický dabing nadabovali niektorí herci zo seriálu Sopranovci, no tí tam hrali len vedľajšie úlohy.
Budete hrať za Tommyho Angela, taxikára, ktorý v noci po jednej šichte stretne nešťastnou náhodou pár gangstrov, ktorým musí či chce alebo nechce, pomôcť. A tak sa začína dlhý prerod hlavného hrdinu, ktorý sa dostáva od obyčajného vodiča, cez výbercu výpalného až po hitmana, ktorý má na tričku stovky mŕtvych. Mafia sa odohráva vo fiktívnom meste Lost Heaven, ktoré sa podobá na New York či Chicago. Sú 30 roky minulého storočia a teda prohibícia – organizovaný zločin zarába na alkoholu nehorázne prachy. O nadvládu mesta sa delia dve mafiánske rodiny – Salieri a Morelo. Salieri je skôr obchodník a Morello využíva brutalitu a zastrašovanie, aby získal moc. Neskôr budú tieto dva gangy spolu bojovať a vy ako Tommy v týchto udalostiach budete hrať hlavnú úlohu.
Príbeh rozoberiem len okrajovo, pretože ho každý pozná a mladším hráčom, ktorí túto hru nehrali ho prezrádzať nejdem, pretože sa oplatí si užiť hru pekne sám. Len si povieme niečo o začiatku a o niektorých misiách a čo budete v nich robiť.
Príbeh je rozprávaný retrospektívne a celá hra sa pohybuje v rozmedzí ôsmych rokov od roku 1930 do 1938. Tommy sa v roku 1938 stretne s detektívom Normanom, pretože chce svedčiť proti mafiánom a chce konečne ukončiť život kriminálnika. Preto začne rozprávať detektívovi svoj príbeh. A začne v roku 1930, kedy stretol Paulího a Sama a zachránil ich od Morellových ľudí. Pan Salieri mu za záchranu dá pekný balík peňazí – na opravu taxíku samozrejme – a potom sa Tom vracia späť k svojej práci taxikára, akoby sa nič nestalo. A to je výborné – že ste obyčajný taxikár, ktorý musí dodržiavať zákony a ak len trochu prekročíte rýchlosť, už vás bude polícia pokutovať. Neskôr otravných policajtov môžete v pohode zastreliť, pretože už budete mať viac zbraní alebo im môžete utiecť s rýchlejšími vozidlami. V prvej misii preveziete 5 ľudí, ktorí vašu jazdu budú komentovať, ak pôjdete príliš rýchlo alebo niekde nabúrate. No pri obedňajšej pauze vás napadnú Morellovi ľudia – nemáte žiadnu zbraň, preto musíte utiecť. A vtedy začne hrať La Verdine. Dostanete sa k Salieriho Baru, pretože jedine ten vás môže ochrániť. A tak sa stanete členom rodiny.
Vašou prvou úlohou v novej rodine bude ísť sa odplatiť Morellovi. So starým zeleným šrotom, ktorý takmer nevyjde kopec pôjdete zničiť bejzbalkou autá. A môžete použiť molotov. A tu vidíte parádne poškodenie vozidiel, ktoré ma vždy fascinovalo. Bejzbalkou môžete prehnúť karosériu či rozmlátiť okno. Potom na vás vybehnú Morellovi chlapi a začnú strieľať. Ak ich nechcete stretnúť, pred dvere ešte predtým im môžete dáte bedničku a oni sa k vám nedostanú.
Niektoré misie môžete rýchlejšie dohrať – napríklad v Bežnej rutine, keď vystrelíte do konkrétneho okna – za ním sa nachádza človek, ktoré musíte zabiť. Alebo rozstrieľate pneumatiky žltému autu a uľahčíte si tak následné prenasledovanie.
Všetci sa určite zhodneme na tom, že závody v Mafii boli ťažké – pre niekoho nehrateľné. Keď som teraz po rokoch hral znovu Mafiu, prekvapilo ma, že závody boli už tak skoro – hneď piata misia. Vždy som si myslel, že sú závody až pri konci, neviem prečo. V závodoch je najdôležitejšie dobre začať, pretože súperi do vás budú naschvál narážať. A rýchlo získať výhodu a už v prvej zákrute byť prvý. Potom stačí udržiavať vedenie a trpezlivo odjazdiť všetkých 5 kôl. To bolo najťažšie – udržať pozornosť po dlhých 5 kôl a nezačať panikáriť. A treba spomaľovať ešte pred zákrutami a ísť do nich bez brzdenia či plynu. Mne sa podarilo v treťom kole naraziť, čím som si poškodil vozidlo a začalo sa mi točiť pravé predné koleso. Išiel som samozrejme pomalšie a jeden súper ma predbehol, no nakoniec som získal vedenie, no do konca závodov som musel blokovať prichádzajúce vozidlá. Za 10 minút som mal hotovo a to som závody fakt dlho nehral. Btw, mená závodníkov sú podľa muzikantov a spevákov metalových kapiel – napríklad Bill Steer je gitarista skupiny Napalm Death, David Vincent je spevákom Morbid Angel, atď.
Potom môžem spomenúť parádnu misiu v hoteli, ktorý musíte vyhodiť do vzduchu, prestrelku v kostole, po ktorej vám kňaz začne robiť kázanie či na zapršanej farme, po ktorej vás čaká zbesilý útek a tomík v ruke. Obtiažnosť je kolísavá, hlavne kvôli náročným prestrelkám. Nepriatelia vás niekedy vôbec netrafia a sú slepí, pritom stojíte na mieste a inokedy vás trafia opakovane aj z väčšej vzdialenosti. Ťažká misia je napríklad na parkovisku, kde je horda nepriateľských gangstrov, potom keď pôjdete so Salierim na obed či v prístave, kde vás budú otravovať nepríjemní snajpri na veži.
V misiách je veľmi veľa odkazov a easter eggov, ktoré som nespomenul – napríklad Salieri pije svoju obľúbenú Whiskey, ktorá má názov Brno. V meste môžete stretnúť človeka so psou hlavou – mne sa ho podarilo vidieť v misii Omerta.
Popri misiách môžete plniť nepovinné vedľajšie questy u Lucasa Bertoneho, ktorý vám vždy dá nové auto po ich splnení. Teda, povie vám, kde auto je a vy si ho môžete ukradnúť. Neskôr sa tieto autá fakt oplatia získať, pretože sú veľmi rýchle.
Autá celkovo sú pomalé a ťažko sa ovládajú. A sú urobené podľa reálnych áut vtedajšej doby. A to je na nich super. Že väčšina áut nejde viac než 40 míľ za hodinu a keď sa nerozbehnete, nevyjdete s nimi kopec či most. To je na hre geniálne. Ale Eurogamer, čo bol anglický magazín, v dobovej recenzii kritizoval, že autá sú podľa skutočností a že sú pomalé. A písali, že vykradli GTA3 a taxikárske misie a dali hre 4 z 10. WTF?! Figlio di putana!
Keď prejdete na červenú a uvidia to policajti, hneď vám napália pokutu, teda pokiaľ nezastavíte. Ak zastavíte, môžete zaplatiť pokutu a policajti vás nechajú na pokoji. Ak nezastavíte a budete políciu ignorovať, tá vás za nerešpektovanie bude chcieť zatknúť a keď po nej vystrelíte, samozrejme bude opätovať paľbu. Našťastie polícii je ľahké ujsť.
Ako pôjdete príbehom, zo začiatku v roku 1930 budú autá veľmi pomalé – aj na cestách. Postupom v hre a rokoch, v ktorých sa budete nachádzať si môžete začať všímať, že ľudia zrazu jazdia na lepších a rýchlejších autách. To bol tiež výborný nápad – postupne do hry pridávať nové lepšie autá, ako ide čas. V hre mala byť aj motorka, americký monster truck, buldozer, traktor, autobus či tank. Keď prejdete hru, môžete začať jazdu, v ktorej budete mať otvorené celé mesto alebo extrémnu jazdu – v nej budete plniť špeciálne misie a za ne budete dostávať špeciálne vozidlá.
Lode tiež autori plánovali urobiť ovládateľné – napríklad v misii na lodi pri úteku ste mali sami utiecť loďou, no nakoniec vás vezme Paulí a prebehne cut-scéna. Urobili to preto, lebo by museli vytvárať novú fyziku pre lode a vodu. A misia na lodi mi pripomenula Hitmana, pretože sa musíte prezliecť za námorníka, aby vás na loď pustili. A v tom roku vyšiel btw druhý Hitman. Mimo iné v roku 2002 vyšiel aj Morrowind, GTA Vice City, Dungeon Siege, Age of Mythology, Splinter Cell, Warcraft 3, Gothic 2, Medal of Honor a ďalšie úžasné hry, takže tento rok bol veľmi plodný.
Hudba je neskutočne pohodová. Keď nasadnete do auta a idete si mestom, dostane sa vám okamžite do hlavy. Jazzovo swingové melódie gitaristu Djanga Reinhardta či vokály Mills Brothers. Hlavnú tému a originálnu hudbu pre hru zložil Vladimír Šimúnek a nahral ju Český symfonický orchester.
S módmi do Mafie vôbec nemám skúsenosti, žiadny som neskúšal, len som registroval, že stále nejaký nový mód vychádza, čo je fascinujúce. Spomeniem napríklad populárny Mission Pack od Michala Šafárika, kde je desať príbehových misii.
Rád som si opäť po dlhom čase zopakoval príbeh Mafie a aj dnes sa stále výborne hrá a nestratila ani kúsok zo skvelej atmosféry. Dnes si hru môžete kúpiť na Steame či GoGu alebo si počkajte na remake, ktorý vyjde tento piatok.
Kde hru kúpiť?