Skvelý logický rychlík s vlakmi a zmenou výhybiek…
Jednou z najúspešnejších hier v 90tych rokoch (teraz sa bavíme o vláčikoch 🙂 bola určite hra Railroad Tycoon od Sida Meiersa. Aj keď sa jednalo o stratégiu, s Locomotion mala spoločné len to, že tam boli vlaky. Prvá hra s touto tématikou bola Loco-Motion od Komani vyrobená na hracie automaty v roku 1982. Pracovala na inom princípe než dnes recenzovaný Locomotion – neprehadzovali ste výhybky ale posúvali bloky koľají a museli ste v leveli prejsť cez všetky stanice a nabrať v nich cestujúcich. Keď si to tak človek uvedomí, bola to dosť nadčasová hra a ak si to porovná s dnešnou hrou, zdá sa, že Locomotion je na smiech. Konami ľuďom prinieslo úplne nový level a to bol rok 1982. Nechcem ich vzájomne porovnávať, pretože aj keď sa zdajú byť rovnaké, ide o úplne iný systém. Po Locomotion prišiel ďalší úspešný titul – Transport Tycoon (1994) na ktorom pracoval Christopher Sawyer (naprogramoval RollerCoaster Tycoon, Frontier: Elite II alebo Locomotion v roku 2004). Rok po ňom prišla Deluxe edícia z ktorej vznikol OpenTTD.
Loco-Motion od Konami z roku 1982 na hracie automaty
V Locomotion (od André Wüthricha) musíte prehadzovať výhybky z vtáčieho pohľadu. Máte tak jednoznačný prehľad na celú mapu, takže nemusíte zoomovať alebo scrollovať, všetko máte pod palcom. Hra sa pohodlne a presne ovláda myšou a je len na vás, či pri hre udržíte chladnú hlavu. Ak urobíte nejakú chybu, ešte hru môžete zachrániť, no ak ich bude viac, problémy sa budú kopiť a vlaky do seba narážať. Vlaky vždy chodia Z a DO staníc. Smer a to, kde sa respawnujú, je náhodne generované, takže ak ste minulú hru nezvládli, nabudúce to bude (možno) lepšie. Zo začiatku je dobré zapamätať si, kde sa nachádzajú jednotlivé stanice (A, B, C, D, E,…). V hre ich môže byť od dvoch do deviatich (a možno aj viac) a keď v tretej epizóde pribudne stanica E v prvom leveli a v treťom ich budete mať rovno deväť, vtedy to začne byť ťažké. Každá epizóda má 9 levelov a obsahuje dve / tri / štyri trate, ktoré sa striedajú a naberajú na obtiažnosti. Do každej epizódy sa dostanete kódom, takže ak ste zomreli v tretej epizóde, nemusíte hrať celú hru odznova. Každá epizóda je tematicky iná, čiže v prvej budete obklopený zelenou lúkou, v druhej príde piesok, v tretej budete zase… to som nevedel identifikovať, každopádne je tu dvanásť epizód zoradených podľa abecedy + ďalších dvanásť si môžete sami vytvoriť pomocou editoru tratí. Je ťažké vytvoriť vybalancovanú trať s viacerými smermi, aby hráč mohol v prípade nutnosti použiť záložnú cestu. Treba si dať pozor na vlaky, ktoré chodia Z aj DO rovnakej stanice, takže im musíte dať peknú okružnú jazdu.
Prvé dve epizódy sú geniálne vytvorené. Dlho som nehral zábavnejší logický rychlík, ktorý by otestoval vašu pozornosť a rýchlosť. Taktiež je na vás kladený nátlak a musíte venovať pozornosť viacerým pohybujúcim sa vlakom naraz. Tretia epizóda mi vadila najviac. Je neprehľadná a ak ju chcete prejsť, budete sa musieť naučiť naspamäť cesty odkiaľ-kam, aby ste rýchlo prehadzovali výhybky bez rozmýšľania. Verzia pre Amigu má zase o čosi krajšiu audiovizuálnu stránku a DOSová verzia bola ochudobnená o hudbu. Locomotion sa podobá aj na Pipemaniu, v ktorej ste museli hrnúcej sa zelenej vode tvoriť cestu pomocou potrubí. Museli ste myslieť dopredu. Tu to platí dvakrát… alebo vlastne päťkrát – jednoducho toľkokrát, koľko vlakov máte v hre.
Keďže som nenašiel ani zmienku kódov pre jednotlivé epizódy, nechcem vytvárať novú stránku, ktorá by sa im venovala, keďže ich tu dám len pár (Ak ich budete vedieť viac alebo sa dostanete ďalej, pokojne sa s nami podeľte! 🙂 ):
B: bear, C: cave
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]- Výrobca: Prestige Softwareentwicklung
- Distribútor: Kingsoft
- Rok vydania: 1992
- Platformy: DOS, Amiga, Atari ST, Commodore 64
- Extra: