Kvalitné závody, škoda horšej konverzie a ovládania…
Autíčka videné zhora boli v minulosti veľmi populárne. Väčšinou preto, pretože nepotrebovali scrolling mapy (aspoň tie prvé), takže boli jednoduché a nenáročné na hardware. Každý hráč mal vtedy nainštalovanú len jednu hru z tejto kategórie. Niekto mal Micro Machines, iný zase Death Rally, či Ironman Super Off Road (ISOR), u mňa to bol Slicks ‚N‘ Slide, ktorý som si zamiloval, hlavne multiplayer. Teraz sa ideme baviť hlavne o ISOR, čo na nej bolo dobré a čo naopak nie.
ISOR sa ovláda veľmi jednoducho pomocou pár kláves, no problém je, že nehráte na šípkach ale musíte hrať na XC, Q a A. Tretí hráč sa pohybuje okolo čiarky a bodky a ovládanie druhého hráča som vôbec na klávesnici nenašiel. Možno je to uspôsobené tak, že druhý hráč hrá na joysticku, pretože na amige hrajú prvý dvaja hráči na joysticku a až tretí hráč hrá na klávesnici.
Grafika sa mi veľmi páčila, hlavne prsatá kočica v bikinách. Na trati je veľmi veľa rôznych priehlbín, kopcov, vyvýšenín, skokov a vodných alebo bahenných plôch. Tieto nerovnosti vaše vozidlo spomaľujú a ovplyvňujú správanie vozidla, takže hlavne v druhej trati budete mať problém prejsť čisto popri slalomovo usporiadanej vode. Po trati sa náhodne zvyknú objavovať rôzne bonusy, ktoré vám môžu pomôcť finančne alebo doplnia vám nitro, takže sa oplatí ho brať, pretože nitro stojí v obchode dosť veľa. Po každom vyhratom kole nastupuje obchod, kde si za získané peniaze môžete dokúpiť vylepšenie – zlepšiť akceleráciu, maximálnu rýchlosť, tlmiče alebo zatáčanie. Hrať budete dovtedy, dokým budete vyhrávať. Najväčšieho súpera budete mať Ironmana, ktorý jazdí v hre za biele autíčko. Aj keď budete mať namaxovanú rýchlosť, aj tak bude vždy rýchlejší, pretože hra v tomto podvádza. Audio stránka je na tom trochu horšie. Stále hrá tá istá hudba, ako keby ste boli stále v menu, žiadna dynamická zmena, stále dookola. Zvukové efekty áut a nitra či nárazov tiež nie sú nič moc.
Spoločnosť Leland bola založená už v roku 1975 v Californii mužskou trojicou – Jim Pearce, Dennis Parte a Gary Garrison. Ani jeden nie je nijak zaujímavý, no spoločnými silami začali vyrábať automatové hry a neskôr prešli z časti na Commodore 64. Na DOS im vyšla len jedna jediná hra, dnes recenzovaný Super Off Road, tak buďme radi aspoň za to.
Pôvodná verzia na hracie automaty stále kraľuje. Neprekonala ho ani DOSová verzia a ani verzia na Amigu (aj keď tam bola oveľa kvalitnejšia zvuková stránka). Audiovizuálne je najlepšia, aj keď musím povedať, že aj verzia pre ZX Spectrum či Commodore 64 má svoje retro-čaro. Verzia na GameBoy, Atari Lynx alebo SEGA Game Gear mala tú vlastnosť, že pohľad na trať nebol statický, obrazovka musela za autom automaticky scrollovať. Na NES vyšla asi najpraštenejšia verzia, akú som kedy videl. Zo zvukov počujete len pískanie gúm a narážanie áut do prekážok. K tomu šialená hudba a môžete sa smiať až pokým vás nebude bolieť brucho.
V hre je celkovo 8 tratí (Sega MS ponúkala 12 a SNES až 16 tratí!), ktoré sa po čase obmieňajú, takže celkovo ich je 99. Keď prejdete prvé dve trate, ďalšie dve sú tie isté, len jazdíte naopak. Piata trať je už iná káva. Spočiatku nebudete jednoznačne vedieť, ktorou stranou sa máte vydať, pretože stred je otvorený a ešte k tomu skáčete, takže vás to môže zmýliť. Šiesta trať má v strede jeden veľký koridor, takže vypadá epicky. Nájdete tu ešte ďalšie šialené trate, no keby som mal odporúčať, na čom si hru zahrajte, bez rozmýšľania poviem pôvodnú verziu na automaty. Emulátor sa dá určite ľahko nájsť a aj príslušná hra. Na DOS je hra o dva stupne horšia než pôvodná automatová verzia.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
Prvý hráč
[X / C] – otáčanie vozidla
[Q] – plyn
[A] – turbo
Druhý hráč – ?
Tretí hráč
[, .] – otáčanie vozidla
[ú] – plyn
[ô] – turbo[/su_spoiler]
[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]
- Niektoré porty museli vymazať z názvu meno Ivana Stewarta, pretože mali problém s licenciou, hra sa nakoniec volala Super Off Road
- V originálnej automatovej verzii sa počítačom riadení jazdci (červené, modré a žlté auto) volali podľa vývojárov – „Madman“ Sam Powell, „Hurricane“ Earl Stratton a „Jammin“ John Morgan.
- Pokračovanie vyšlo len na Super Nintendo a malo názov Super Off Road: The Baja. Tématicky bolo zasadené do mexického Baja 1000 a hráč hral z pohľadu tretej osoby. Ďalšie pokračovanie vyšlo na hracie automaty v roku 1997 s názvom Off Road Challenge, ktoré bolo o rok neskôr portované na Nintendo 64. Posledné pokračovanie „Offroad Thunder“ vyšlo na automatoch v roku 1999, no nebolo portované na žiadnu platformu.
[/su_box]
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]