Halo: Combat Evolved

Hellrampage2001, action, FPS, humor, sci-fi Leave a Comment

Séria Halo bola jednou z exkluzivít, ktoré som vždy Xboxu závidel. Z ďalších to bola Forza či Gears of War a hovorím bola, pretože tieto série si môžete konečne zahrať aj na PC. Na Steame vyšla kolekcia šiestich hier zo série Halo s názvom Master Chief Collection, no zatiaľ sú dostupné len štyri hry. Halo 3 bola pridaná nedávno, preto som sa rozhodol, že začnem túto sériu. Okrem prvého dielu ma úplne minula. V dnešnom videu si rozoberieme prvý remástrovaný diel, povieme si, ako sa dnes hrá a čo videli na tejto hre Američania, pretože jej hodnotenie na metacritics je vééľmi vysoké a mnohí ju považujú za masterpiece. A nebudem si brať servítky ani nasadzovať rúžové okuliare. Pretože žiadne nemám.

Videorecenzia

Halo je strieľačka z roku 2001. Vyšla ako launch titul pre prvý Xbox 15. novembra 2001 a v roku 2003 sa dostala aj na PC, takže dva roky bola exkluzivitkou. V roku vydania bola zjavom a priniesla do žánru FPS veľa zmien a vylepšení. Ale teraz nemyslím PC verziu, pretože na Windows v tom čase bolo veľa kvalitných titulov – Half-Life, Unreal, Aliens versus Predator a mohol by som pokračovať do nekonečna. Halo ustanovilo revolúciu strieľačiek z prvého pohľadu na konzoliach, pretože prinieslo dokonalé ovládanie aj na gamepade, nie len na klávesnici a myši.

Halo vyrobilo štúdio Bungie – minule sme tu mali ich netradičnú stratégiu Myth a určite zrecenzujem aj ich ďalšie hry. Dnes je táto firma známa predovšetkým pre sériu Destiny. A pri hraní prvého Halo som si všimol veľmi veľa podobností s touto novou sériou. Stačí si porovnať umelecký štýl, pocit zo streľby a lietajúcu umelú inteligenciu v tvare kocky. No Bungie vôbec nevedelo, že sa ich nová hra Halo stane tak úspešnou – celosvetovo sa za necelé dva roky predalo 3 milióny kópii. Do júla 2006 sa predalo 4.2 milióna kópii a pre porovnanie – na PC sa predalo len 670 tisíc kópií. Samozrejme, vyšlo až o necelé dva roky neskôr, preto mal Xbox náskok, no len o tom to nebolo. Bolo vydané najskôr v Amerike, tam malo obrovský úspech a až o niekoľko mesiacov neskôr v marci 2002 prišlo aj do Európy. Takže Microsoft môže vďačiť Bungie a Halo za to, že bolo vydanie Xboxu také úspešné.

Čo sa týka hudby, dvorným skladateľom Bungie bol Martin O´Donnell. S vývojármi bol už od prvého Myth až po Destiny. Jeho hudba je rozoznateľná a využíva zvuk plného orchestra s dôrazom na bicie nástroje a klavír, keďže bol klavirista. Jeho hudba je veľmi rytmická, no nebojí sa použiť aj tajomnejší odtieň či pomalé témy. A tiež využíva ambientnú a skoro až snovú elektronickú hudbu. Hlavná téma začína introdukciou v podobe mužského chorálu a následne začína hlavná myšlienka v čelách sprevádzaná bubnami. Zaujímavosťou je, že hlavná téma bola inšpirovaná Yesterday od Beatles. Zopár ukážok môžete počuť aj v tejto recenzii, no radšej si choďte jeho hudbu sami vypočuť – link na kompletný soundtrack nájdete pod recenziou.

Hneď z fleku môžem povedať, že aj keď prvé Halo vyšlo v graficky vylepšenej edícii, jeho mechaniky zostali rovnaké a hratelnostne pôsobí zastaralo. Hralo sa horšie než minule recenzovaný Heretic a oveľa menej ma bavilo – a to je medzi týmito hrami 7 ročný rozdiel. Pretože v Halo v podstate neexistuje level dizajn – úrovne sú narýchlo zlepené po jednotlivých opakujúcich sa miestnostiach. Čiže copy-paste, čo autorom poslúžilo na natiahnutie hernej doby a urýchlilo vývoj, pretože máli málo času. Od polovičky, respektíve od siedmeho levelu, je hranie tejto hry utrpenie – vďaka nekonečným vlnám nepriateľov, stále rovnakým chodbám a miestnostiam – je to až ubíjajúce. Normálne som si po dohraní siedmeho levelu, ktorý sa odohráva v knižnici, pripadal ako po ťažkej dvanásťhodinovej šichte v bani. Dlho ma nejaká strieľačka tak neunavila stereotypom ako práve Halo. Ale k levelom jednotlivo sa neskôr dostaneme.

Ak sa mám vyjadriť k remástru ako takému – vývojári z 343 Industries odviedli skvelú robotu. Graficky nemám čo dodať – hra beží plynule v 4kčku a môžete si meniť aj FOV. Zaujímavé je, že si počas hry v reálnom čase môžete prepínať Tabulátorom medzi pôvodnou verziou a remástrom a je fascinujúce, ako ju autori dokázali zmeniť. Atmosféra pôvodnej hry síce bola oveľa temnejšia a ladená do fialovej farby, čo môže skalným fanúšikom vadiť. Autori zmenili aj pozadia jednotlivých lokácii, ktoré sú oveľa detailnejšie. Na druhej strane, celú hru môžete odohrať v jej pôvodnej podobe, no tá vypadá hnusne, preto som rýchlo prepol späť na remáster.

Začiatky Halo môžeme vidieť v sérii Marathon, ktorá vyšla čisto pre Macintosh. Prvý diel vyšiel v roku 1994 a do Halo sa z neho dostalo veľmi veľa vecí – napríklad názvy zbraní, ďalej to, že ste mohli nosiť naraz len dve, potom mimozemské technológie a samotné logo hry. V Marathon bolo tiež brnenie MJOLNIR a podobní boli aj niektorí nepriatelia. Jednoducho, Marathon sa dá považovať za duchovného predchodcu Halo.

V roku 1997 zažívalo Bungie zlaté časy – práve v Californii otvárali svoje druhé štúdio, ktoré sa venovalo strieľačke Oni a hlavné štúdio pracovalo na novej taktickej stratégii Myth, ktorú som pred takmer rokom recenzoval. Halo malo pôvodne úplne iné názvy. Prvým pracovným názvom bol Armor, ktorý ale rýchlo zmenili na Munkey Nutz a potom hneď na Blam!, čo bolo obľúbené slovo vývojárov. Hra sa od svojho počiatku neustále menila. Najskôr to mala byť vojenská real-time taktická stratégia, ktorá mala bežať na engine Mythu. V 98 zmenili perspektívu a celkový žáner na akčnú sci-fi adventúru z tretieho pohľadu, pretože v tom čase bol populárny Tomb Raider. Pôvodne mohlo byť v hre oveľa viac zbraní – napríklad rotačník, harpúna, gravitačný kľúč a ďalšie a fakt je škoda, že sa do hry nedostali. A kvôli Microsoftu, pretože bol ich vydavateľ a tlačil ich, aby hru vydali čo najskôr, mali na vývoj veľmi málo času. V roku 99 sa po vydaní druhého Myth všetky práce presunuli na Blam!, ako sa ich nová hra stále volala. Bungie pracovali pôvodne na PC verzii. V roku 1999 ukázali najskôr hru pre uzavretú spoločnosť novinárov a to strhlo menšiu lavínu záujmu. Blam! premenovali na Halo a ak si myslíte, že Halo bol ich jediný názov, z ktorého vyberali, tak vás sklamem. Hra sa mohla volať aj takto: The Crystal Palace, Hard Vacuum, Solipsis (podľa mena planéty, ktorá sa nachádza pri prsteni), potom Age of Aquarius či The Santa Machine. Predstavte si, že by použili radšej jedno z týchto názvov. Budúcnosť by mohla byť oveľa rozdielna.

O Halo sa pobili dvaja veľkí giganti – Steve Jobs z Apple a Bill Gates z Microsoftu. Najskôr hru ukázali Jobsovi, pretože chceli Halo vydať na Macintosh, ako svoje predchádzajúce hry. Jobsovi sa hra veľmi páčila a chcel ju mať na svojom systéme, preto Bungie pomohol a uviedol ju na prezentácii MacWorld, kde Jason Jones ukázal celkom dlhú ukážku z hry. Spočiatku mali problém Halo spustiť na Macu, no neskôr sa im to podarilo vďaka OpenGl. No nepodarilo sa im spustiť hudbu, preto požiadali skladateľa Martina O´Donnella, aby im vytvoril krátku skladbu, ktorá by mohla byť spustená popri prezentácii videa – on hru nevidel, preto mu dali len kľúčové slová ako „staroveké, epické a tajomné“. O´Donnell na ceste domov si v hlave vytvoril nejakú základnú melódiu a doma dal do kopy 3 minútový track. Následne ho šiel nahrať s orchestrom dva dni pred prezentáciou a poslal ho do New Yorku Jasonovi Jonsovi. Prezentácia mala obrovský úspech.

Malo to len jeden háčik – to demo, alebo skôr video, ktoré ukázali na prezentácii, bolo všetko, čo mali vytvorené. Začali teda pomaly z toho vytvárať hru, ktorá by sa dala hrať. Mali ale príliš veľké ambície – na prsteňcovom svete mal byť život a rôzne zvieratá, malo sa striedať dynamické počasie, terén ste mohli zničiť a levely by v podstate neexistovali, pretože celý svet by sa dal voľne preskumávať. Krásna predstava, no nereálna. V novembri a decembri 99 si pozvali k sebe niekoľko novinárov, aby im ukázali nový fyzikálny engine.

Bungie malo na začiatku roku 2000 rozpracované dve veľmi očakávané hry – Halo a Oni. V marci na GDCčku Microsoft oznámil svoju novú konzolu Xbox, ktorá mala konkurovať PlayStation 2. Bungie sa netajili tým, že by radi portli Halo aj na Xbox. Na E3 v roku 2000 ukázali trailer, kde sa prvýkrát objavil Master Chief. A vojakov urobili podľa vývojárov. Vo videu si môžete všimnúť divoké zvieratá a zbrane, ktoré sa do finálnej hry bohužiaľ nedostali. Trailer, aj keď neukazoval hrateľnosť, mal celkovo výbornú atmosféru a nostalgicky mi vrátil spomienky, kedy som ho prvýkrát videl. Podľa Bungie mali vtedy hotových 60% z hry aj keď veľa elementov im chýbalo – napríklad dizajn misii a nepriateľská umelá inteligencia. A experimentovali s prvým pohľadom, no Jason Jones chcel, aby bola hra v treťom pohľade. Neskôr sa dohodli, že pre strieľanie použijú prvý pohľad a pre jazdenie tretí.

9. júna roku 2000 sa internetom začali šíriť drby, že sa Bungie stretlo s Microsoftom a chcelo by svoju hru vydať aj na Xboxe. O desať dní neskôr – 19. júna sa potvrdilo, že Microsoft kúpil Bungie za 30 miliónov dolárov a naplánoval Halo ako launch titul pre Xbox. Fanúšikovia Macu boli prirodzené naštvaný, pretože Halo malo vyjsť na Macintosh. A aj sám Steve Jobs okamžite volal do Microsoftu a kričal na Steva Balmera, že im ukradli kľúčovú hernú vývojársku spoločnosť. A teraz si predstavte, keby Bungie nekúpil Microsoft a Halo by vyšlo na Macintosh, aká iná hra by sa z nej stala.

Na singleplayerovej kampani sa začalo pracovať až v decembri roku 2000. V marci 2001 na Gamestocku konečne ukázali verejnosti ďalšie video a tentoraz živú ukážku z gameplayu. Bol to v podstate štvrtý level, ktorý sa dostal aj do finálnej hry. Ukazovali ako jazdenie v treťom pohľade a strieľanie z prvého pohľadu. V tom čase sa FPS na konzole nikto neodvážil urobiť – samozrejme, bol tu Goldeneye a Perfect Dark na Nintendo 64, no FPS na konzoliach bola skôr vzácnosť. To chceli Bungie zmeniť, preto sa zamerali na ovládanie, aby bolo na gamepade dokonalé. A ovládanie je skutočne výborné – aj na myši a klávesnici. Je veľmi plynulé a je cítiť, že bolo uspôsobené skôr na ovládač. 

Pár mesiacov pred vydaním hry museli vývojári v Bungie crunchovať. Museli robiť nadčasy, pretože nemali v hre urobených ešte veľa vecí a vydanie Xboxu sa blížilo veľmi rýchlo. Do hry nestihli pridať divoký život na planéte, zo zbraní sa do hry dostala okrem útočnej pušky a raketometu len brokovnica a snajperka a mali veľký problém s multiplayerom, pretože im stále padal. Nakoniec hru nejako v rýchlosti pozliepali dokopy a konečne ju po štyroch rokoch vývoja vydali spoločne s konzolou Xbox.

Halo je zasadené do 26 storočia. Hlavnú frakciu ľudí tu reprezentuje UNSC. Ľudia mohli vďaka pohonu, ktoré je rýchlejšie než svetlo, kolonizovať ďalšie planéty podobné Zemi. Preto kolonizovali aj planétu Reach, kde začali vyvíjať nové vojenské technológie. Jednou z nich bol vývoj supervojakov známych pod menom Sparťania. Bola to skúsená pechota biologicky a kyberneticky vylepšených vojakov, ktorá mala brnenie zvané MJOLNIR. Master Chief má mimochodom Mark V. Títo Sparťania boli nasadzovaní proti rebelom v tajných misiách. Po čase sa objavila mimozemská aliancia Covenant zložená z rôznych rás, ktorá vyhlásila proti ľuďom svätú vojnu, pretože urazili ich bohov. Ľudia sú oproti tejto aliancii na nižšej technologickej úrovni, preto použili svoju najdokonalejšiu zbraň – Sparťanov. Tých bolo ale veľmi málo. V roku 2552 Covenanti zaútočia na planétu Reach a zničia na nej kolóniu. Ľudia museli z tejto planéty utiecť loďou Pillar of Autumn a zachránili posledného Sparťana č. 117 Johna. Je známy pod prezývkou The Reclaimer alebo jednoducho Master Chief a za neho budete hrať. Je nahovorený americkým DJom Steve Downesom. Master Chief sa stal video hernou ikonou a známou tvárou XBoxu. Podobá sa na Doomguya, no Doomguy je väčší badass. A internet je plný vtipných obrázkov a večnej diskusie, kto by v súboji vyhral. Ja by som si samozrejme vsadil na Doomguya.

Teraz si v krátkosti prejdeme všetkých 10 misii – predstavím vám všetky nepriateľské rasy, ktoré v hre stretnete a jednotlivé postavy. A rozoberieme si postupne zbrane a celkový pocit zo streľby. A konečne si zodpovieme otázku, čo je to Halo vlastne zač, takže tu budú spoilery.

Obtiažností sú 4 stupne, hral som na tretiu zo štyroch, aby ma hra trochu potrápila. A podľa toho, akú si vyberiete obtiažnosť, prvá misia je trochu rozdielna. Halo začína útekom ľudskej lode od rasy Covenant a planéty Reach. Skočili vesmírom naslepo, no aj tak ich nepriateľská rasa vedela vystopovať, pretože majú lepšie technológie a rýchlejší pohon. Preto sa ľudia musia pripraviť na boj. A okrem toho vo vesmíre nájdu poletovať akýsi objekt v tvare gigantického prsteňa. V úvodnom intre vidíte kapitána lode Jacoba Keyesa, od ktorého budete plniť rozkazy. Ďalšou postavou a tentoraz umelou inteligenciou bude Cortana – tá je nahovorená americkou herečkou Jen Taylor. Cortana je v podstate odtlačkom mozgu doktorky Halseyovej, ktorá je zodpovedná za vznik Sparťanov a považuje sa za ich „matku“. Cortana inak bude vašou parťačkou v celej sérii Halo a dopĺňa tak málovravného Master Chiefa.

Kapitán dá príkaz zobudiť Master Chiefa, posledného supervojaka, aby pomohol v nadchádzajúcej bitke proti Covenantom. Prvé vaše okamihy sa budú niesť v pozeraní sa, ako celá loď vybuchuje a posádka umiera, pretože ešte nemáte zbraň. Hudba v tejto prvej misii mi vôbec nesedela – príbeh je vážny no hudba a aj nepriatelia sú vtipní.

Prvá misia má slúžiť ako tutoriál. Ak hráte na eazy alebo normal, budete sa učiť rozhliadať myšou ako v škôlke. Ja som začal na heroickú obtiažnosť, takže som sa dostal bez zbytočných kecov hneď do akcie. Keď sa dostanete ku kapitánovi, prehodíte s ním zopár slov. Zistíte, že nepriateľov je veľa, preto musíte odísť z lode. Zoberiete si zo sebou Cortanu, pretože keby ju dostal do rúk nepriateľ, dostal by aj všetky informácie o zbraniach a technológiách ľudí a samozrejme, kde sa nachádza Zem. Kapitán sa rozlúči a konečne vám dá zbraň – síce pištoľ, no hneď na začiatku nájdete útočnú pušku. Čo o týchto dvoch zbraniach povedať. Prvá pištoľ je veľmi presná a aj keď nemá na sebe primontovanú optiku, dá sa s ňou mieriť cez puškohľad. Radšej som používal emzácku plazmovú pištoľ alebo plazmovú pušku, ktorá mala výbornú presnosť, kadenciu a rýchlosť striel. Škoda len, že sa rýchlo prehrieva a jej baterka málo vydrží. Ono v tejto hre totiž môžete mať u seba maximálne dve zbrane – dve hocijaké zbrane, takže môžete kombinovať, ako chcete.

Teraz si poďme niečo povedať o slávnej útočnej puške ľudí. Nečudujem sa, že prehrávajú vojnu s emzákmi. S tou puškou jednoducho netrafíte ani na strednú vzdialenosť absolútne nič. Má síce v zásobníku až 60 nábojov, no tie vystrieľate za 4 sekundy. Rozptyl zbrane je katastrofálne veľký – to už s Uzinou by som toho trafil viac. Preto sa dá používať jedine na blízko. Čo sa týka nepriateľov aliancie Covenant, tí sú zložení z menších ukričaných gruntov, ktorí mi pripomínali Jawov zo Star Wars. Sú veľmi jednoduchí a keď na nich hodíte plazmový granát, začnú panikáriť, rozbehnú sa k svojim a vybuchnú. Spoločne s hudbou mi to pripadalo, akoby som celú hru nemal brať vážne. A Bungie to tak urobili naschvál, aby atmosféra hry nebola príliš temná. Druhou skupinou sú elity – hlavní bojovníci Covenantu. Sú dosť agílni a budú vašim strelám uskakovať, takisto majú štít, ktorý im musíte zničiť, aby ste ich zabili. Pripomenuli mi Skaarjov z Unrealu – výzorovo ale hlavne akým štýlom bojujú. Vy takisto disponujete štítom, ktorý sa dobíja, preto je aj po leveli rozmiestnených veľa zátarasou, za ktoré sa môžete ukryť a využiť ich k dobitiu štítu. Keď vám zničia štít a zrania vás, život sa vám sám neobnoví – musíte vyhľadať lekárničku. Z power-upov sa dá nájsť posilňovač štítu, ktorý pridá ďalšie dve vrstvy a neviditeľnosť – s ňou môžete vyzabíjať celý tábor nepriateľov. Čo sa týka granátov, sú len 2 typy – ľudský výbušný a emzácky plazmový. Štandardný granát rýchlejšie vybuchuje, plazmový sa zase dokáže prilepiť na nepriateľa alebo povrch. A energetický emzácky meč v hre bohužiaľ nie je.

Prvú misiu ukončíte v únikovom module a gravitácia Prsteňa vás vtiahne na povrch. Prsteň má dýchateľnú atmosféru a je na ňom život, podobne ako na Zemi, čo je fascinujúce. Tento Prsteňový svet bol inšpirovaný sci-fi novelou Ringworld od Larryho Nivena z roku 1970.  Síce môžete obdivovať krásnu prírodu no budete na to sám, pretože ostatní drsný pád modulu neprežili. Vašou hlavnou úlohou bude nájsť ostatných vojakov a kapitána. Vyskúšate si novú enemácku zbraň – Needler, ktorý vysiela malé navádzané vybuchujúce strely. Na mňa dosť pomalá zbraň – kým strely k cieľu doletia a kým vybuchnú, tak vás stihnú dvakrát zabiť. Zo začiatku som ju skúšal používať a používal som ju hlavne vtedy, keď som nemal na výber. Po záchrane prvého tímu a ubráneniu sa nepriateľom vás spojenci obdaria novým vehiklom – džípom. Ten má gumový zadok a ovláda sa ako v Borderlands. Čiže nemusíte bočiť len držíte plyn a vozidlo sleduje váš pohľad. Ovládanie vozidiel ma na Halo bavilo najviac – aj keď som v minulosti hral demoverziu štvrtej misie, keď hra vyšla na PC. S džípom sa dostanete do podzemia a prvýkrát sa pozriete, čo sa nachádza v útrobách Prsteňa. Zatiaľ toho ale moc nebude, pretože to bol len akýsi tunel cez horu. Ďalším novým nepriateľom sú jackalovia – takí štítoví skřeti. Upižlať ich je otravné, pretože sa chránia štítom, preto som k nim radšej prišiel a umlátil ich zbraňou. Sú strašne tupí, tak keď k ním hodíte granát, budú sa naň dívať, že čo to svieti na zemi. Misia sa končí, keď zachránite ďalších stroskotancov.

Tretia misia má úplne odlišnú náladu. Začínate v noci so snajperkou a spočiatku všetko naznačuje tomu, že to bude stealth misia – aj hudba. Až pokým nevystrelíte. Potom začne typická prestrelka, akú poznáte z predchádzajúcich misii. Musíte sa dostať na emzácky kruizer a oslobodiť kapitána Keyesa. So snajperkou sa nepriatelia dajú zabiť pekne na jednu ranu a tentoraz budete bojovať proti statickým vežiam. Tie obsluhuje vždy jeden grunt, no odstreľovačkou sa dá rýchlo zabiť. Veže môžete využiť aj vy, no sú veľmi slabé. Pri výťahu do lodi si zabojujete s veľkými huntermi. Tí chodia vždy v páre a sú najtuhší z aliancie Covenant. Keď sa dostanete do lodi, pripravte sa na útok neviditeľných asassínov s energetickým mečom. Tí vás dokážu zabiť na jednu ranu a vyhladia aj družstvo vašich vojakov. Takže na začiatku vás čaká akýsi otravný tower defense a aby ste mohli pokračovať, musíte zabiť všetkých nepriateľov. Nasledujú prestrelky v úzkych chodbách a väčších hangároch. Takže viac využívajte granáty, pretože z nepriateľov budú hojne vypadávať. Po oslobodení Keyesa môžete nájsť jednu správu od Monitora, akejsi umelej inteligencie a rasy Sentinelov, z ktorej budete ešte zmätenejší než predtým. Keď prejdete hru a pustíte si ich ešte raz, začnú dávať väčší zmysel – tieto správy pekne dopĺňajú lore a svet sa stáva tak uveriteľnejší. Inak Keyes od emzákov zistí, že tento svet sa volá Halo a má ísť o akúsi zbraň. Covenanti ju chcú použiť a vy im v tom musíte zabrániť a zistiť, na čo slúži.

Štvrtú misiu začínate na krásnej pláži. A na nej sa odohrávala aj demoverzia a ukážka jedného traileru. Podľa autorov tento ostrov mal byť len takým sandboxom, že otestujú vozidlá, zbrane a ďalšie veci a nemal to byť v skutočnosti level. Ostrov je veľmi malý, no pre rýchlejší pohyb budete opäť využívať džíp. A s ním sa dajú pekne prechádzať emzáci – aj tí veľkí. A konečne nájdete raketomet, ktorý využijete proti hunterom. Inak musíte nájsť miestnosť s mapou, ktorá vám ukáže, kde sa nachádza miestnosť, ktorá celé Halo ovláda. Takže vyčistiť ostrov, potom ísť do podzemia, tam bude plno nepriateľov, nájsť mapu a ísť zase naspäť na povrch.

Piata misia je vraj najdlhšia z celej hry. Ale o tom pochybujem – prečo, to sa dozviete pri siedmej misii. Piata misia ma veľmi bavila. Je tu plno noviniek – zasnežená oblasť, boje na mostoch, nové vozidlá a že ich je dosť – napríklad emzácke vznášadlo, no s ním sa nedali prechádzať nepriatelia, preto som presedlal späť na džíp a neskôr sa dostanete do jednomiestneho tanku. Boje na mostoch som neskôr začal neznášať, pretože nemáte dosť dobrých zbraní, nepriateľov je veľa a checkpointy od seba ďaleko. A naučíte sa využívať viac chrápajúcich nepriateľov, ktorí sa dajú rýchlo a nepozorovane zabiť. Na konci, ak budete rýchly, môžete uchmatnúť emzácku stíhačku Banshee, s ktorou sa dá preskočiť veľká časť levelu. Na konci misie zistíte, že Halo vo svojich útrobách skrýva akési desivé tajomstvo, ktorého sa bojí aj rasa Covenantov. A kapitán Keyes k nemu nevedomky mieri a chce ho vypustiť.

Šiesta misia ma ešte bavila. Nachádzate sa v džungli ale je veľká škoda, že v nej budete len pár minút. Inak sa celý level odohráva v podzemí. Tento level je výborný z dvoch dôvodov – má výbornú atmosféru, pretože stretnete novú rasu Flood (Potopu) – sú to akýsi paraziti, ktorí sa živia na mŕtvolách a znovu ich oživujú. V podstate vesmírni zombíci. Druhým dôvodom, prečo je tento level parádny je brokovnica. Konečne som dostal do ruky poriadnu a účinnú zbraň. Nepriateľov dokáže zabiť na jeden výstrel a bez nabitia môžete vystreliť až 12x, čo je super. Zombíci sú inak úplne tupí a pôjdu priamo po vás bez väčšej taktiky. Najskôr stretnete malých parazitov, ktorí sa mi viac páčili v originálnej podobe. V remástri vyzerajú komicky. Proti väčším živým mŕtvolám sú účinné hlavne granáty.

Siedma misia je jedna z najhorších, aké som kedy v strieľačkách hral – ubíjajúce štyri poschodia v koridoroch neustále strieľate a valia sa na vás noví a noví nepriatelia. Miestnosti sú pritom úplne totožné, rovnaké a súbojom sa ani nedá vyhnúť, pretože Master Chief nevie bežať, čo považujem za mínus. Ovládanie pohybu je síce veľmi plynulé, no je to niečo medzi chôdzou a behom, čiže ani mačka ani pes. V tomto siedmom leveli odporúčam používať na väčších nepriateľov granáty a brokovnicu a na menších útočnú pušku. Ale aspoň za to všetko utrpenie zistíte, čo je Halo vlastne zač a na čo ako zbraň má slúžiť.

Teraz tu bude spoiler, tak ak ste ešte hru nehrali a nechcete počuť čo je Halo zač, stíšte si zvuk. Halo je vlastne zbraň, ktorá dokáže v okruhu 25,000 svetelných rokov zničiť všetok život – všetku bio-masu. Bola postavená kvôli rase Flood a parazitom, ktorí sa dokážu rýchlo šíriť a v krátkom čase by mohli nakaziť celý vesmír. Preto po aktivovaní by Halo zničilo všetok život v galaxii a v podstate všetko jedlo pre parazitov a Flood by sa nemohol ďalej šíriť.

Osma misia tiež nie je nijaká výhra. Ak si pamätáte piatu misiu na snehu, tak teraz pôjdete od konca a budete sa tou istou cestou musieť dostať na začiatok. Len teraz bude všade dvakrát viac nepriateľov. A budú na vás útočiť všetky tri rasy – Covenanti, zombíci a sentineli, no našťastie budú útočiť aj medzi sebou navzájom. Vašou finálnou úlohou bude zničiť Halo, aby ste zabránili jeho aktivovaniu. Cesta to bude veľmi dlhá – hlavne prechod cez dva mosty.

V deviatej misii je tiež nevyvážená obtiažnosť, no niektoré súboje sa dajú preplížiť, pretože nepriatelia medzi sebou bojujú. Takže sa musíte dostať na emzácky kruizer, kde ste už predtým boli a dostať sa na mostík. Opäť ťažká recyklácia prostredia a tona nepriateľov. Jediná zapamätateľná vec bol kapitán Keyes a emotívny súboj dvoch myslí.

V poslednej misii sa opäť dostanete na loď, kde ste začínali, tentoraz bude kompletne zničená a zaplavená parazitmi. Musíte preťažiť reaktor a ujsť z lodi. Nečakajte finálneho bossa, budete len utekať z lodi pomocou džípu. Celý tento útek pôsobil ako tréning a učenie sa jazdiť s vozidlom. Na konci Master Chief povie posledné slová, že myslím, že sme len začali. A to bola celá hra.

Ak si chcete rozšíriť príbehové pozadie o sérii Halo, u nás vyšlo v češtine cca 9 kníh. Dnes ale tieto knihy už nekúpite, pretože začali vychádzať od roku 2007. Jedine v nejakom bazáre. Vo svete vyšlo 23 dielov, preto ak viete po anglicky, radšej si kúpte anglickú verziu, ktorá určite vychádza v nových vydaniach. Ja som knižné Halo nečítal, tak nemôžem ohodnotiť, či je dobré alebo zlé.

Zahral som si aj multiplayer, no dnes je hraný len teamdeathmatch a ten ma vôbec nebavil. Na ostatné módy som nikdy nenašiel hráčov a skúšal som to viackrát. Jedným slovom by som mulťák zhodnotil takto: Nedá sa tam behať. Rovnako ako v singleplayeri ani v multiplayeri sa nedá behať, takže keď sa vám na zadok prilepí nejaký hráč, tak ho nestrasiete. Multiplayer je totálne zastaralý a vôbec ho neodporúčam, aj pretože neobsahuje novú grafiku ale starú.

70

Singleplayer odporúčam. Prvú polovicu hry si užijete a druhú musíte pretrpieť, ale ak vám nevadí tupé likvidovanie stále sa respawnujúcich nepriateľov a recyklácia máp, tak si aj druhú časť užijete. Alebo si kampaň zahrajte v co-op s kamarátom. Kolekciu Halo hier si môžete kúpiť napríklad na Steame za 40 eur, no za tieto peniaze dostanete 6 plnohodnotných hier. Práve keď som dopísal recenziu, mal konferenciu Microsoft, kde ukázal nové šieste Halo Infinite, ktoré by malo byť launchovým titulom nového Xboxu Series X (už sa fakt v tých názvoch nevyznám). Ale nebude to exkluzivita a užijú si ju hráči aj na Windows. Už ale nebude od Bungie – tí skončili u tretieho dielu a prequelu Reach. Vyrobia ju dve spoločnosti – 343 Industries, ktoré robilo remástre a SkyBox Labs. A ak mám pravdu povedať, tento šiesty diel vyzerá úplne rovnako ako prvý, na prvý pohľad sa nič také nezmenilo, len útočná puška je konečne presnejšia. Ja sa už teraz celkom teším na druhý diel, keďže si chcem postupne prejsť celú sériu od začiatku do konca.

Soundtrack prvého dielu: https://www.youtube.com/watch?v=JSpK8LxBKqQ

Red vs. Blue séria: https://www.youtube.com/watch?v=9N8IpxO6rKs&list=PLJUC4TBa2Bbbt9qUWFcSkO1N7JKI_2tR2

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.