Half-Life: Blue Shift

Hellrampage2001, datadisk, FPS, invázia mimozemšťanov, Windows Leave a Comment

Blue Shift je ďalší datadisk k skvelej strieľačke Half-Life. Rovnako ako Decay a Opposing Force, aj Blue Shift vytvoril Gearbox Software. Vyšiel v júni 2001, čiže skôr než Decay.

Videorecenzia

Blue Shift bol oznámený medzi aprílom a júnom roku 2000. Gearbox malo spočiatku naplánovaný port Half-Life na Dreamcast, kde by ako bonusovú kampaň dali tento malý datadisk. Port mal pritom na starosti úplne iný team – Captivation Digital Laboratories a Gearbox robilo len Blue Shift. Ako pracovný názov mal tento datadisk Guard Duty, no vydavateľ Sierra v auguste roku 2000 oznámila oficiálny názov Blue Shift. Tiež má dva významy. Prvý je jasný každému a druhý znamená modrý posun, čo je posunutie spektra objektov, ktoré sa k pozorovateľovi približujú. Je to skrátenie vlnovej dĺžky a zvýšenie frekvencie elektromagnetického žiarenia. Používa sa v astronómii a keďže sa nám vesmír rozpína v oveľa väčšej rýchlosti než je rýchlosť svetla, je tu menej prípadu modrého posunu a viac červeného. Podobný je napríklad dopplerov jav, ktorý môžeme vysvetliť príkladom, keď okolo vás prechádza auto so zapnutou sirénou.

V septembri 2000 autori na ECTS oznámili verejnosti nové informácie o príbehu Blue Shift a že port vyjde 1. novembra 2000. Mal dostať oveľa kvalitnejšie textúry a modely než originálna hra. Nakoniec bol odložený a Sierra povedala, že do konca roka určite nevyjde. Na konci marca 2001 oznámila, že Blue Shift vyjde aj na Windows ako samostatná hra a hráči nebudú potrebovať originálny Half-Life na spustenie. Na E3 2001 Gearbox oznámil, že Blue Shift je hotový a ukázal aj hrateľnú verziu. 12. júna bol potom vydaný na PC v Severnej Amerike a 15. júna v Európe. Deň na to Sierra oznámila, že ruší plánovaný port na Dreamcast. Vraj sa trh hier zmenil. Tento port nikdy oficiálne nevydali, no aj tak sa dostal na internet a môžete si ho zahrať. Alebo si zahrajte skvelý remake Black Mesa: Blue Shift, ktorý vytvorili fanúšikovia. Obsahuje zatiaľ len prvé 4 kapitoly, no je zadarmo na Steame.

Po vydaní hra dostávala väčšinou šestky a sedmičky. Niekedy aj horšie alebo lepšie známky, no priemerne dostala 71%. Hráči ju hodnotili ešte pozitívnejšie. IGN dali 7/10. Iritovali ich plošinkové pasáže, no atmosféru to vraj malo epickú podobne ako originálna hra. V GameSpotu dali tiež sedmičku a napísali, že datadisk je krátky, no veľmi sa im páčila nová grafika. Kritike väčšinou vadila krátkosť hry a že Blue Shift je v podstate to isté a nič nové neprinieslo len lepšiu grafiku. Možno by celý datadisk hodnotili inak, keby vyšiel spoločne s portom na Dreamcast. Na PC sa predalo 800 tisíc kópii, čo nie je málo.

Príbehovo je tento datadisk zasadený do rovnakého času ako Half-Life, Decay a Opposing Force. Budete hrať za strážnika Barneyho Calhouna, ktorý sa v čase katastrofy spektrometra antihmoty bude nachádzať v zariadení Black Mesa. Tentoraz budete musieť nájsť doktora Rosenberga, ktorého ste videli krátko v Decay a tomu pomáhať a utiecť z komplexu, ktorý je rýchlo zamorený mimozemšťanmi z Xenu a ľudskými vojakmi. Počas svojej púti uvidíte nielen G-mana ale niekoľkokrát aj Gordona Freemana. Calhouna ste mohli vidieť aj v druhom Half-Life, kde bol ako jedna z vedľajších postáv, ktorá pomáhala Gordonovi.

Blue Shift mi trvalo dohrať 2 hodiny. Je to veľmi krátky datadisk a aj na strednú obtiažnosť je hra ľahká. Po celú hru som mal plné vrecká munície a granátov, takže by som v pohode mohol zlikvidovať aj 5x viac nepriateľov. Nízka obtiažnosť a krátkosť hry je tu zápor. Ďalším záporom je to, že tento datadisk nepriniesol nič nové – žiadne nové zbrane ani nepriateľov, keďže sa pohybujete v rovnakom čase ako pôvodná hra. Vylepšená je len grafická stránka – sú tu lepšie modely postáv a textúry. Túto vylepšenú verziu Gearbox neskôr využil v Decay pre PS2 port. Môžete vidieť, ako sa postavám hýbu kravaty. To v pôvodnej hre nebolo, pretože kravata bola súčasťou obleku a bola na postave prilepená. Teraz má vlastnú fyziku. A postavy dostali lepšie animácie. Páčilo sa mi to, že levely pekne na seba nadväzovali a celá hra plynulo odsýpala. Autori prostredím a tým ako bolo nastavené, pekne prerozprávali, čo sa stalo.

Pred kampaňou sa dá zahrať tréning. Je totožný ako v Half-Life, len je tu niekoľko malých rozdielov. Ste strážnik, takže nemáte oblek ako doktor Freeman, len nepriestrelnú vestu a helmu, takže brnenie si neobnovujete cez HEV stanicu ale musíte nájsť niekde na zemi vestu či helmu. Ďalší rozdiel je, že vás nebude sprevádzať sympatická Gina ale strážnik podobný vám. Kampaň Blue Shift začína podobne ako v Half-Life – s Calhounom idete vlakom, ktorý vás vysadí pri zastrčených dverách pre strážnikov. Mne sa hra po minúte rozbila, vlak sa zasekol a nešiel ďalej cez veľký okrúhly priechod. Keď vás vlak vyhodí pred dvere, tie nepôjdu otvoriť a musíte čakať, až vám ich kolega otvorí. V tomto momente začína Freemanova cesta originálneho Half-Life. S Gordonom ste si mohli všimnúť jedného strážnika, ako búcha na dvere. Práve to je Calhoun.

Keď sa konečne dostanete do zariadenia, budete sa musieť najskôr obliecť do uniformy a ísť si pre zbraň. Môžete si zastrieľať na strelnici, kde sa jeden strážnik bude venovať skôr sladkému než výcviku a potom môžete ísť skontrolovať kamery. V jednej uvidíte Ginu, ako tlačí vozík so vzorkou z Xenu a v ďalšom Freemana ako prechádza cez chodbu. Ďalším vlakom ste sa mali dostať do vášho stanoviska, kde máte službu, no vlak nejde, tak musíte ísť alternatívnou cestou. Keď budete vo výťahu na ceste do štvrtého levelu, výťah sa zastaví a začnú otrasy. Nad vami sa niečo deje – v tom momente Gordon do spektrometra antihmoty dotlačil vozík so vzorkom z Xenu a všade po zariadení sa začali otvárať portály. Výťah začne nekontrolovateľne padať a tu konečne začína akcia.

Skvelé je, že už od začiatku máte pištoľ, takže prvých nepriateľov môžete v pohode rozstrieľať. Páčidlo nájdete pri výťahu, no to budete používať len na ničenie krabíc. Neskôr v druhom diele Gordonovi práve to páčidlo Calhoun hodí, čo bol pekný detail. Prvá väčšia lokácia budú stoky, kde si postrieľate veľa vortov a vyriešite zopár logických hádaniek. Nájdete tu dvoch HECU vojakov ako sa zbavujú mŕtvych tiel a spomenú Shepharda, hlavného protagonistu datadisku Opposing Force. Na chvíľu sa dostanete na čerstvý vzduch, kde majú vojaci zaparkovaný kamión. Ten strážia dve veže. Ak ich zničíte, v kamióne nájdete veľa výbušnín. Ale nemusíte tam ísť. Potom vám vojaci zavrú veľké dvere, takže znovu si prejdete ďalšie kanále a obídete vojakov z druhej strany. Nebudú to čakať a bude to pekná prestrelka. Budete mať veľa výbušnín a revolver, takže to bude rýchly proces. Jeden zomierajúci vedec vám povie, aby ste našli doktora Rosenberga, tak ho pôjdete hľadať. Od tohto momentu tu bude plno vojakov, no nemal som s nimi problém, pretože som mal dosť munície a brnenia a zabíjal som ich ako terminátor. Budete otvárať kontajnery na vlaku a hľadať správneho vedca. Pri konci príde aj na zničenie tanku. To sa mi páčilo.

Doktora Rosenberga potom musíte previesť cez vojakov až k tajnému výťahu. To vedie k menšiemu teleportéru. Rosenberg vám ho aktivuje a vy sa portnete do Xenu. Tam musíte zapnúť jeden prístroj napojený na kryštál, aby teleportér fungoval správne. Doktor vám začne zložito vysvetľovať celý proces. Časť v Xene bola podarená a páčila sa mi. Budete tu preskakovať cez plošiny, vyhýbať sa nebezpečným rastlinám a zabíjať vortov a gruntov. Nájdete tu aj veľa mŕtvych vedcov. Keď zapnete prístroj a ubránite sa, môžete ísť späť do svojho sveta. Ďalšia časť sa odohráva v podzemí pod teleportérom. Musíte nájsť batérie a nabiť ich. Je to rozsiahly komplex, no má veľmi dobrý dizajn. Hádanky opäť nie sú až také zložité, no musíte pri nich používať hlavu. Páčilo sa mi, ako sa dá vyriešiť preseknutý kábel od výbušniny. V záverečnom leveli musíte čakať na nabíjanie teleportu a chrániť vedcov, aby prešli. Je to jednoduchá malá aréna, v ktorej na konci skočíte len cez portál. Párkrát vás to ešte portne na iné miesta a uvidíte napríklad Freemana, ako ho v bezvedomí vlečú vojaci. Vy ste šťastne utiekli spoločne s doktormi a tým hra končí. Je to škoda, pretože Calhoun videl, že Freeman potrebuje pomoc. Týmto smerom by datadisk mohol v pohode smerovať. Namiesto toho je veľmi rýchlo ukončený a pre mňa to bol neuspokojivý záver.

70

Blue Shift je veľmi krátky datadisk k prvému Half-Life. Neprináša nič nové a je veľmi ľahký. Je to škoda, pretože by stačilo, keby autori o hodinu natiahli hru a pridali nejakú jednu novú zbraň a celý datadisk by vyznel lepšie. Aj tak ho hodnotím celkom vysoko podobne ako Decay, pretože ma tie 2 hodiny bavil.