Half-Life

Hellrampage1998, action, FPS, invázia mimozemšťanov, sci-fi, Windows Leave a Comment

Half-Life je jedna z najpreberanejších hier v hernej histórii. Starším hráčom chcem pripomenúť legendárne scény a mladším predstaviť túto nadčasovú nestarnúcu geniálnu hru. Povieme si niečo o začiatkoch Valve, Gabe Newellovi a ako sa vytváral Half-Life, ktorý zmenil mnohým ľuďom život. A rozoberieme si misie, zbrane a nepriateľov. Bude to veľmi dlhé rozprávanie, tak si zoberte k tomu niečo dobré a môžeme začať.

Valve je jedna z najznámejších firiem v hernom priemysle. Bola známa pre svoje kvalitné strieľačky – vytvorila sériu Half-Life, Team Fortress a Counter Strike, dnes je to predovšetkým vďaka Dote a platforme Steam, kde sa zgrupujú hráči, kupujú si hry a hrajú spolu či proti sebe, alebo sami. Valve založil v roku 1996 Gabe Newell a Mike Harrington. Obaja predtým pracovali pre Microsoft, kde vytvárali prvé verzie operačného systému Windows NT. V hernom priemysle ich absolútne nikto nepoznal, no v Microsofte boli známi ako milionári, pretože si v mladom veku vďaka vývoji software dokázali zarobiť ohromné množstvo peňazí – Gabe Newell je dnes považovaný za jedného z najbohatších ľudí v Spojených štátoch a jeho majetok sa odhaduje na 3.9 bilióna dolárov. Takíto niektorí milionári si kúpili reštaurácie alebo farmy a začali podnikať, no Newell a Harrington chceli vytvárať hry.

Prvá vec, čo ich pri založení firmy napadla – chceli vytvárať 3D akčné hry, ktoré boli ich obľúbené. No problém bol ten, že nevedeli ako takú hru vyrobiť. Mali jedného dobrého priateľa – Michaela Abrasha, ktorý v tom čase pracoval pre id Software a povedal im o novom engine, na ktorom pracuje s Johnom Carmackom. Newell s Harringtonom ich šli navštíviť, aby sa pozreli na nový engine a ako hry vytvárajú profíci. Abrash sa za nich zaručil a od id Software dostali licenciu na Quake 3D engine. Ten sa stal základom pre GoldSrc a následne Source engine, ktorý tak dnes dobre poznáme a na ktorom beží Counter Strike, Portal či Dota. Newell chválil Carmacka, že urobil s enginom veľké množstvo práce a keby mal on zohnať 25 schopných ľudí a vytvoriť engine od nuly, stálo by to veľa času a roboty.

Keď prišli z id Software a mali v rukách Quake 3D engine, začali sa rozhodovať, aké meno dajú svojej firme. Nechceli vyznieť ako testosterónom nabúchaní svalnáči, a takmer si vybrali Hollow Box, no nakoniec sa im páčilo Valve. Logo sa postupne po dlhých rokoch menilo a obmieňalo, no zvučka a červený ventil zostal rovnaký. Pracovný názov pre Half-Life bol Quiver – nechali sa inšpirovať novelou Hmla od Stephena Kinga, kde sa Quiver volala vojenská základňa. V tejto knihe tiež ľudia bojovali proti kreatúram z iných dimenzií. Nakoniec si vybrali Half-Life a do známeho loga dali grécke písmeno lambda, čo malo charakterizovať konštantu radioaktívneho rozpadu. Half-Life v doslovnom preklade znamená polovičný život, no v rovnici sa prekladá ako Polčas rozpadu – radioaktívny prvok. Udáva časovú periódu, za ktorú sa rádioaktivitou rozpadne polovica určitého množstva daného prvku.

Po názve firmy začali hľadať schopných vývojárov, ktorí by im pomohli s ich hrou. Od id Software dostali niekoľko typov na ľudí, ktorí už s Quake enginom pracovali. Bol tu Steve Bond a John Guthrie, ktorí vytvorili populárnu fanúšikovskú stránku Quake Command. John v ten deň išiel do školy a roznášať pizzu, no Steve dostal email od Gabe Newella, ktorý zmenil ich životy. Obaja si najskôr mysleli, že to je nejaký vtip a email ignorovali, no zvedavosť im nedala a zavolali Newellovi na jeho číslo. Gabe im kúpil lístky do lietadla, prenajal auto a hotelovú izbu. Stále si hovorili, že je to príliš dobré, než aby to bola pravda a je to asi vtip. No nebol. Obaja neskôr prácu prijali. Na Half-Life nepracovali len mladí talentovaní programátori ale aj veteráni. Newell a Harrington zobrali ľudí aj z 3D Realms, Shiny či Microsoftu, aby pomohli mladým s ich prvou profesionálnou prácou.

Half-Life bola prvá hra firmy Valve. Spočiatku chceli vytvoriť 3D hororovú akčnú hru. Quake 3D engine sa im podarilo modifikovať a pridali do neho animácie kostry a podporu Direct3D. Nakoniec vývojári prepísali až 70% pôvodného kódu, tak moc engine zmenili k svojmu obrazu. Valve malo spočiatku problém nájsť pre hru vydavateľa. Všetci im vraveli, že ich hra je príliš ambiciózna a investovať do nej je risk, zvlášť pre novo vytvorené mladé štúdio. Nakoniec našli Sierru, ktorá mala záujem o 3D akčnú hru, preto s ňou podpísali zmluvu na jednu jedinú hru.

Prvýkrát sa hra prezentovala na E3ke v roku 1997 a okamžite sa stala hitom. Autori ukazovali animácie a umelú inteligenciu a ľuďom sa to veľmi páčilo. 14. Júla 1997 najali Marca Laidlawa, aby im pomohol s príbehom, postavami a level dizajnom. Hra mala vyjsť už v decembri 1997, aby mohla konkurovať druhému Quakeovi, no v tíme sa rozhodli, že prerobia level dizajn čo im trvalo takmer rok. Nakoniec vyšla v novembri 1998 na Windows – po vydaní získala cez 50 ocenení PC hra roka a dodnes je v top 5 najlepších hier na PC. Na metacritics má skóre 96% a v dobových recenziách si vyslúžila samé 10ky a 9ky. Za 10 rokov (do roku 2008) sa predalo 9.3 milióna kópii a Half-Life sa zapísal do guinessovej knihy ako najpredávanejšia PC strieľačka všetkých čias.

Half-Life mal vyjsť aj na Dreamcast – pracovalo na ňom štúdio Gearbox a Sierra túto konverziu oznámila 14. Februára roku 2000. Hra už bola dokončená, dokonca bol vytlačený aj sprievodca hrou na túto konzolu, no nikdy nevyšla – zrušili ju pár týždňov pred vydaním. Hovorí sa, že to je preto, že SEGA v tom čase oznámila, že nebude vyrábať nové Dreamcasty. Na internete sa stále dá nájsť táto verzia – niektorí moderi ju prerobili na PC a je plne hrateľná. Mala obsahovať nové misie Blue Shift, no tie neskôr vyšli na PC ako samostatný datadisk, ďalej vylepšenú grafiku a efekty a online multiplayer bežiaci na SegaNete. Druhým zrušeným portom bol Macintosh – na ňom pracoval Westlake Interactive a keď sa hra dostala do bety, bola zrušená kvôli tomu, že by autori nestíhali opravovať všetky verzie. V 2013 sa hráči ale dočkali a Half-Life vyšiel na Mac a Linux. Jediný port, ktorý nakoniec vyšiel bol pre Playstation 2. Vyrobil ho Gearbox a vyšiel v roku 2001. Vylepšil modely postáv, zbrane a geometriu levelov. Ako bonus tam bol datadisk Half-Life: Decay, v ktorom ste si mohli zahrať v co-op krátku kampaň za dve ženské vedkyne. V roku 2008 ju na PC previedli ukrajinskí vývojári a je voľne na stiahnutie na databáze módov. Nakoniec spomeniem ešte dva oficiálne datadisky. Obe vyrobil Gearbox – Opposing Force v roku 1999 a Blue Shift v 2001. Určite sa k nim niekedy dostanem.

Čo sa týka vylepšených verzií, 1. Júna 2004 vyšiel remáster s podnázvom Source. Hra bežala na novom Source enginu, ktorý poháňal druhý Half-Life: zlepšila sa grafika, voda, AIčko, fyzika prostredia a ragdoll, no pribudlo množstvo buggov – aj kvôli spomínanej fyzike. Stačí si pozrieť video od Gmana a zistíte, čo všetko je tam inak. Ja som hral originál z roku 1998. Potom tu je Black Mesa, čo je fanúšikovský remake vytvorený štúdiom Crowbar Collective. Na hre pracovali už od roku 2005 a hráči si na finálnu hru museli počkať dlhých 15 rokov – len na záverečnú lokáciu Xen sa čakalo 5 rokov. Minulý rok v novembri bola vydaná plná verzia a tú odporúčam. Nájdete ju na Steame – stojí 15 eur ale teraz tam je 75% zľava.

Pokračovanie bolo len jedno – Half-Life 2 vyšiel 16. Novembra 2004 a zožal obrovský úspech. Na tretí diel sa Newella stále pýtajú ale on len hovorí, že žiadny neplánujú a ani nevyrábajú. Fanúšikovia stále veria, že niekedy vyjde, zatiaľ sa musia uspokojiť len s VR hrou Alyx, ktorá po dlhých 13 rokoch vyšla. Dá sa hrať len s VR headsetom, no moderi už vytvárajú módy, s ktorými by sa dala hrať aj s klávesnicou a myškou. Tak si stačí len počkať.

Half-Life bol v žánri strieľačiek ďalšou revolúciou a podobne ako jeho predchodcovia Doom a Quake priniesol množstvo nových prvkov. Asi najväčším boli levely naviazané jeden na druhý, takže sa zážitok nekúskoval, čo vytváralo jeden obrí svet. Boli tu NPCčka, ktoré s hráčom nadviazali rozhovor a mohli ste robiť väčšiu interakciu s prostredím. Bol tu kvalitný príbeh a skvele vykreslené postavy. Boli tu naskriptované momenty, ktoré bežali v reálnom čase, keď hráč niekam prišiel. A museli ste manuálne nabíjať zbrane, čo bola tiež zásadná vec.

Ako Gabe Newell povedal: Half-Life bola v mnohých smeroch odpoveď na dehonestáciu žánru hier z prvej osoby. Mnohí z nás sa do hier zamilovali kvôli fenologickým možnostiam tohto žánru a herný priemysel ho veľmi redukoval – Gabe sa jednoducho snažil povedať, že firmy robili tupé strieľačky, v ktorých hráč chodil v aréne a strieľal na nepriateľov ako na strelnici. Chcel vytvoriť uveriteľný svet a postavy, dať strieľačke príbeh a hráčovi oveľa väčšiu interakciu s prostredím. 

Gordon Freeman je tichý protagonista. To mi vadilo najviac – že za celé dve hry nepovie ani slovo. No je vykreslený tak perfektne s páčidlom v ruke, že vám to nakoniec až tak vadiť nebude. Pôvodne sa mal volať Ivan the Space Biker a mal vyzerať úplne inak, no našťastie ho zmenili. Gordon je škótske priezvisko a Freeman je bežné anglické priezvisko – jeho meno dal dokopy Gabe Newell. Gordona potom nadizajnovali Dhabih Eng a Chuck Jones, pričom na modeli druhého dielu pracoval len Dhabih. Tvár Gordona je v podstate zložená z niekoľkých vývojárov Valve naraz. No v hre nikdy neuvidíte model hlavnej postavy ani jeho tvár a ak si dáte tretí pohľad, zistíte, že jeho model nebol dokončený. Aspoň v prvých verziách – teraz som to skúšal a ide to. Z Gordona sa stala výrazná postava PC hier na prelome milénia, pritom je to priemerný študent technickej univerzity, ktorý získal Ph.D., jeho hrdinami boli Albert Einstein či Stephen Hawking, má 27 rokov, v živote nedržal zbraň a išiel pracovať do Black Mesa v Arizone. Stal sa teoretickým fyzikom – za úlohu dostal skúmať teleportačné experimenty a ani vo sne by ho nenapadlo, že krátko po nástupe do práce bude zabíjať nepriateľských votrelcov z inej dimenzie a bude musieť zachrániť svet. Ale to predbiehame udalosti. Zaujímavosťou je, že jeho žena Gina mala byť v hre, no nakoniec jej model použili len ako hologram v tréningovej časti. A tréningom môžete aj začať. Je včlenený do príbehu, takže to nie je obyčajný tutoriál ale je vytvorený veľmi pekne. Sprevádzať vás bude Gina – naučíte sa skákať, krčiť, strieľať, hádzať granáty a vyskúšate si interakciu s prostredím a NPCčkami.

Poďme na samotnú hru – hral som na strednú obtiažnosť a aj po rokoch je výborne vyvážená. Hra je veľmi lineárna, je to v podstate koridorovka, v ktorej idete z bodu A do bodu B a vraciate sa len minimálne. Dohral som ju veľakrát a tentoraz mi to zabralo takmer 8 hodín a to som sa neponáhľal. Udalosti Half-Life začínajú 31. Marca 2003 – aj keď tento dátum nie je oficiálne potvrdený od Valve a niekde sa uvádza aj 16. máj. Viac si môžete prečítať v časovej osy, ktorú vytvorili fanúšikovia na wikipédii. Autori sa v príbehu nechali inšpirovať hrami Doom a Quake od id Software, spomínanou novelou Hmla od Stephena Kinga a v poslednom rade seriálom The Outer Limits – epizódou Borderlands z roku 1963.

Hra začína 5 minútovou jazdou električkou. Freeman má polhodinové meškanie a je to jeho prvý deň v práci, takže vedúci ho za to určite pochváli. V električke sa môžete pohybovať a kukať von z okna – je tu veľmi veľa detailov, ktoré na prvú jazdu určite nepochytíte. Je tu chlapík, ktorého vymkli, vedci na vás budú mávať, ďalší vedec sa vymkol, je tu útočná helikoptéra, takže na experiment prišlo aj vojsko, parádna animácia robota nosiaceho krabicu a nakoniec prvýkrát stretnete záhadného G-Mana. O ňom si povieme niečo na záver. Keď konečne dorazíte, stráž vám príde otvoriť a nezabudne spomenúť, že meškáte. Povie vám, že sa stretnete neskôr a kúpi vám pivo – keďže sú si všetky stráže podobné, tak ho asi ťažko nájdete.

Na recepcii vám ďalší sekuriťák bude tiež chcieť kúpiť pivo a okrem toho má pre vás niekoľko správ, no spadol systém, takže vám ich nemôže povedať. Môžete zapnúť naschvál alarm a vytroliť sekuriťáka u recepcie. Môžete sa ísť občerstviť do kuchynky, vychutnať si sodu či džús v plechovkách a zničiť jednému vedcovi raňajky. Pôjdete si zobrať HEV oblek štvrtej verzie – bude vás chrániť proti radiácii, energetickými výbojmi, manipuláciou s nebezpečným materiálom a samozrejme účinkami teleportácie. Môžete si všimnúť, že chýbajú dva vedľajšie – tie patrili Gine a Colette, za ktoré si môžete zahrať v Decay. Neskôr v labáku sa začne kaziť vybavenie a zlyhávať systémy, no test pokračuje ďalej, takže už tušíte, že to nedopadne dobre. Dostanete sa do obrej miestnosti so spektrometrom anti-hmoty a dotlačíte vozík s kryštálom Xenu do lúču, aby ho identifikoval. Kryštál však začne rezonovať a vibrácie sa začnú stupňovať, čo otvorí portály do iných dimenzií. Brána sa nevytvorí len v testovacej komore ale neskôr aj na celej Zemi, čo bude mať za následok inváziu nepriateľskej rasy a Sedem hodinovú vojnu – o nej sa dozviete viac v druhom diele. Freemana to niekoľko krát teleportne do Xenu a späť a vyčerpaním zo skokov na krátky čas stratí vedomie.

Po prebudení nájdete testovaciu komoru v dezolátnom stave. A nemáte žiadnu zbraň, čo bolo u strieľačkách v tom roku nezvyčajné – v každej ste začínali s nejakou základnou zbraňou. V Doom ste strieľali hneď od začiatku, takisto v Quake ste dostali prvú pušku. Tu dlho nemáte nič (celých 25 minút) a budete len sledovať skazu, ktorú napáchal skeptrometer. Toto opätovné prechádzanie celého komplexu je výborné, autori sa na jeho deštrukcii mohli pekne vyhrať. V hre nie sú žiadne cutscény, ktoré by prerušovali herný zážitok. Vždy sa pri rozhovoroch budete môcť pohybovať – NPCčka vám len niečo povedia, poradia vám, čo máte robiť a to nenarušuje imerziu zážitku. Stráže alebo vedcov môžete so sebou zobrať a tí vám môžu otvoriť dvere, za ktoré by ste sa inak nedostali. Ale musíte ich ochraňovať, pretože sú veľmi slabí a zabijú ich veľmi ľahko.

Prvým nepriateľom bude headcrab – malá potvorka, ktorá hľadá hostiteľa, aby z neho urobila zombie. Je to prísavník podobne ako facehugger z Votrelca. Len tento z Half-Life sa mi zdá menej desivý a vedel by som si ho predstaviť aj ako plyšáka. Niekto ho nosí na hlave. Headcrab mal byť v hre ako zbraň – mali ste ho hádzať po nepriateľoch. V alpha verzii vás headcrab zabil inštantne keď po vás skočil. Prvou zbraňou je páčidlo charakteristické pre celú sériu. To sa hodí na headcrabov alebo ventilačné šachty a iné zničiteľné objekty. Hneď môžete nájsť aj pištoľ ak zabijete sekuriťáka – ten vám ale bude pomáhať s nepriateľmi. Blbé je, že priateľské AIčko cez vás bude strieľať, ak je medzi vami nepriateľ a môže vás trafiť a zraniť. Obnoviť život si môžete buď sodovkami, no to je pomalé alebo lekárničou na stene, ktorá obnoví asi polovicu života – na ťažkú obtiažnosť len 25 bodov. Začiatok hry je veľmi hororový, je tu veľa desivých scén a po celý čas znie alarm, ktorý pridáva na tiesnivej atmosfére.

Pištoľ Glock je veľmi presná zbraň, hodí sa ako na close combat, tak aj na diaľku, pretože nepriatelia ak sú od vás ďalej, sú nepresnejší – vy s glockom nie. Je vhodná na zabíjanie headcrabov a ak sa trafíte vojakovi alebo bullsquidovi do hlavy, dá mu to trikrát viac damage. Sekundárnou streľbou budete rýchlejšie strieľať, no je to nepresné. Na glock ste si mohli pripevniť tlmič a model sa v hre aj nachádza, no používajú ju len assassínky. Zaujímavé je, že má rozdielny zvuk streľby keď ho používate vy alebo sekuriťák.

Ďalšími nepriateľmi sú zombíci, ktorých vytvorili headcrabi. Ich pazúry sú nebezpečné, inak sa dajú zabiť veľmi rýchlo a škoda, že ich nie je po leveli viac. V dvojke si ich užijete dosýta. Srandovní sú trojnohí zvukoví psi s jedným veľkým okom. Keď sa nabijú, dokážu dať slušné plošné poškodenie, no niekedy sa sami prizabijú, ak začnú vyť pri výbušných bareloch, inak nie sú ťažkí. V prvom leveli si zabojujete aj proti vortom – táto rasa nie je primárne zlá, len sa dostala do otroctva impériu Combine, ktorému slúži. Combine, ktoré napadlo Zem, chce mimochodom zotročiť a ovládnuť celý multivesmír, to len tak na okraj, prečo ich musíte zastaviť. V tejto časti ochraňujte vedca, pretože ten vám otvorí dôležité dvere k dobrotám – zásobníkom do pištole, lekárničke a granátom, ktoré sa budú hodiť. Zapamätateľný je aj obrí výťah, počas ktorého vám na hlavu bude padať horda headcrabov. Nemusíte ich zabíjať, oni popadajú do vody ak sa im vyhnete alebo celú pasáž preleziete. Mňa ale baví stále, tak som ju absolvoval. Napadne vás aj bullsquid alebo iným názvom dvojnohá strieľajúca červená papuľa. Je veľmi teritoriálny, to znamená aj agresívny a veľa vydrží. Nikdy som ho nemal rád. Barnacle vám môže tiež sťažiť život, ak ho nepoznáte. Chytí vás na lepkavý jazyk a začne žrať. AIčko sa proti nemu nedokáže brániť, no môžete mu posunúť nejaký predmet a tým ho nakrátko zabaviť.

Ďalšia časť sa odohráva v kanceláriach. Tie sú dosť hororové a v automate na jedlo nájdete švábov, ktorí majú vraj viac inteligencie než NPCčka v novom Cyberpunku. Aspoň nemiznú, keď sa obzriete. Viac si užijete vetracie šachty, v ktorých strašia headcrabi, porozbíjate krabice prekážajúce v ceste, preskáčete sklenené okná a konečne získate novú zbraň – opakovaciu brokovnicu Spas-12. V tomto leveli ju využijete na close range, pretože tu bude veľa vortov a tí sa budú zjavovať rovno pri vás. Zabijete ich na jednu ranu sekundárnou streľbou, ktorá vystrelí až dva broky – v reálnu to ale nie je možné. Dlho trvá než sa dá znova vystreliť sekundárne silnejším útokom, preto si hneď po vystrelení nájdite úkryt. A takisto veľmi dlho trvá, než nabijete všetkých 8 brokov do zbrane. Výhodou je, že nabíjanie sa dá prerušiť a ak na vás skočí nejaký nepriateľ, môžete to do neho našiť. Nevýhodou je, že nepriateľskí vojaci si nabijú všetkých 8 brokov naraz, no zase nepoužívajú sekundárny útok.

Po kanceláriách prídu vojaci, ktorí majú vedcov a celý komplex zachrániť od invázie mimozemskej rasy. No oni ju celú zamínovali, rozostavili smrtiace veže a dostali príkaz všetkých zabiť. Takže záchranná akcia sa nekoná a teraz budete musieť bojovať aj proti vojsku. Prvého vedca nemusíte zachraňovať a môžete ho nechať pokračovať v jeho samovražednom queste. Vojaci dokážu byť nepríjemní, pretože ich je veľa, môžu hádzať granáty alebo na vás strieľať z viacerých strán. No dostanete MP5ku s granátometom, čo je výborná zbraň vhodná pre každú situáciu. Využíva rovnaké náboje ako glock, tak ich budete mať plno. Keď sa dostanete von, zameria vás artiléria, takže sa moc nenadýchate čerstvého vzduchu a hneď musíte hľadať bunker.

Šiestym levelom je laboratórium na testovanie rakiet. Keď prídete do stredu, čaká vás súboj s chápadlovitým monštrom. Súboj to v podstate ani nebude, pretože monštrum sa nedá zabiť normálnymi zbraňami. Musíte priviesť do komory kyslík a palivo a spáliť potvoru raketovou silou. Granáty ho na krátky čas omráčia, on sa stiahne a vy môžete prejsť cez rebríky. Zapamätateľný tu je výťah, ktorý sa s vami prepadne alebo divné horizontálne plošinky, ktoré vás môžu zmiesť.

Po tomto minibosákovi získate skvelý revolver Python, ktorý zabije nepriateľov na jednu až dve rany. Budete mať málo munície, tak s ňou šetrite. Mne sa s revolverom horšie strieľalo, pretože zameriavač bol príliš malý kvôli vysokému rozlíšeniu, tak som veľakrát netrafil a minul si zbytočne muníciu. Inak je veľmi presný a na veľkú vzdialenosť sa dá používať ako snajperka. Jediné čo mi vadilo bol jej model. Pri železničnej dráhe sa objaví gargantua – 6 metrové modré monštrum s extra silným horákom namiesto rúk. Normálnymi zbraňami ho nezabijete – budete musieť použiť buď silný výbuch alebo elektrickú, či energetickú zbraň a tie nemáte. Ak by ste ich mali, mohli by ste ho zabiť. Ja som si dal cheaty na zbrane a skúsil som to. V leveli inak najskôr musíte nahodiť elektrinu, ktorú vypli vojaci, aby ste ho mohli zabiť a odísť vlakom. Generátor stráži príliš veľa vojakov, budete mať čo robiť. Po zapnutí elektriny gargantua môžete spáliť na prach.

Keď naštartujete vlak, pripravte sa na dlhý, fakt dlhý level na koľajniciach. Ten ma nikdy moc nebavil a vždy som ho pretrpel. Síce ma bavilo jazdiť na vlaku, no level je plný pascí a nepriateľov – vojaci tu budú bojovať proti mimozemšťanom a keď sa navzájom vyzabíjajú, otočia sa na vás. S vlakom môžete hocikde zastaviť a preskúmať oblasť, zabiť nepriateľov a pobrať všetky veci. Sú tu momenty, ktoré ma štvali – napríklad keď idete výťahom a z každej strany na vás bude strieľať vojak. Je tu borec s raketometom ten je našťastie slepý, takže vás netrafí ani keď stojíte. Sú tu nepríjemné veže a fakt by som chcel vedieť, ako sa k nej ten chlapík dostal. Potom pôjdete odpáliť raketu – to bol vždy skvelý okamih. Raketa nesie satelit, ktorý má odvrátiť efekt rezonančnej kaskády. Prístup k rakete je zamínovaný, takže si musíte dať pozor na senzory.

Časť, do ktorej sa dostanete po vykoľajení vlaku, ma tiež moc nebavila. Ťažko sa v nej orientuje, no nájdete kušu, čo je výborná zbraň na diaľku a proti cieľom, ktoré sa moc nehýbu. A dá sa využiť aj vo vode proti prerasteným potvorám. V nej funguje aj Glock, ostatné zbrane nie. Kuša má veľké priblíženie, takže sa dá použiť ako snajperka, no má najpomalšie nabíjanie zo všetkých zbraní. Ak stojíte za chrbtom nepriateľov a nevidia vás, môžete ich potichu zabiť. Zaujímavosťou je, že šípky nepodliehajú gravitácii až v remástri Source, ktorý používa engine druhého dielu.

V tejto lokácií moc dlho našťastie nebudete a stretnete nového nepriateľa – assassínky. Oficiálne sa volajú Black Ops. Vedia sa schovávať, sú rýchle, no padnú na jednu šipku z kuše. Majú pištoľ s tlmičom a vyzerajú ako Sam Fisher v ženskom prevedení. Originálne sa mali vedieť biť aj nablízko, no teraz len strieľajú z diaľky. A mali mať kušu. Animátori pridali prsiam špeciálne kosti, aby ich rozhýbali, no v Opposing Force a PS2 verzii boli cenzurované. Na ťažkej obtiažnosti dokážu používať neviditeľnosť a ak urobíte nejaký zvuk, idú ho preskúmať. Autori si na nich dali dosť záležať na to, že ich stretnete len 2x. Ale zase ich použili v ďalších hrách a konverziách.

Továreň radioaktívnych materiálov je jeden z tých horších levelov. Zobudíte sa bez zbraní v drtičke odpadu a na začiatku nájdete len páčidlo. Po celý level sa cítite ako keby ste hrali nejakú arkádu, pretože len preskakujete plošinky a leziete cez šachty. Na konci cesty nájdete smečku ukričaných psov, tak použite nejakú výbušninu. V ďalšom leveli budete v laboratóriu, kde sa vyvíjajú rôzne energetické zbrane. Ako pokusných králikov majú mimozemšťanov, no vy si nové vecičky môžete skúsiť aj na vojakoch alebo iných. Zaujímavou zbraňou sú nástenné míny, tie som ale nevyužil ani raz – naposledy som ich používal v Duke Nukem 3D, tam sa dali oveľa lepšie používať. Zabojujete si tu s gruntami – tí sú dosť nebezpeční, pretože majú navádzané strely, ktorým nejde ujsť ani keď sa schováte za roh a sú dosť tuhí – padnú na 3 šipky z kuše alebo 4 rany z brokovnice. Najlepšie je k ním prísť úplne blízko, aby použili melee útok a zničiť ich brokovnicou alebo ich z diaľky kosiť kušou. Neviem prečo ale pripomínali mi nepriateľov z Halo série aj keď prvá hra vyšla až o tri roky po Half-Life. Grunti mali používať aj iné zbrane – napríklad zbraň čiernej diery, motorovú pílu či raketomet – žiadna sa do finálnej hry nedostala. Nájdete parádnu energetickú experimentálnu zbraň – Tau kanón. Namiesto nej mala byť v hre gaussova puška používajúca elektromagnetizmus, aby akcelerovala projektily, no Tau je energetická zbraň vystreľujúca lúče – jej častice majú až 3000 krát väčšiu hmotnosť, preto má takú silu. Niekomu môže pripomínať railgun z Quake, pretože je podobná a tiež používa podobnú muníciu – Uranium-235. V laboratóriu nakoniec pôjdete zachrániť vedcov z jednej desivej pasce.

Na povrchu to začne byť oveľa zaujímavejšie, no stále vás bude otravovať všadeprítomný vrtuľník. Ten sa dá zničiť ale zatiaľ na to nemáte zbrane. Budete si musieť prejsť zložitou púštnou oblasťou plnou mín, vojakov a chápadlovitých monštier – pripravte sa, že budete často zomierať. Míny sa dajú zničiť granátmi a keď nájdete poklop, dostanete sa na útes. Ten je opäť plný vojakov, takže ich trpezlivo zabite buď kušou alebo tau kanónom. Pri konci konečne nájdete raketomet s laserom navádzanými strelami, ktorým môžete otravný vrtuľník zničiť. Prvýkrát, keď som ho zobral, pilot naschvál naletel do hory a sám sa zničil, čím zničil aj moju radosť zo zničenia helikoptéry.

Pri prechode do ďalšieho levelu som sa zasekol v šachte – vyriešil som to tak, že som tesne pred loadingom skočil. Ak vám nestačila helikoptéra, teraz na vás pošlú tanky a obrnené transportéry. Takže sa pripravte na ďalšie série zomierania. Tank sa dá sejmuť raketometom, granátometom a inými výbušninami. Dostanete sa na ďalšie mínové pole a tentoraz vám do chrbta budú strieľať snajpri. Pošlite im tam pekne jeden granát, nech im je teplejšie. V budove je časť, v ktorej sa nesmiete dotknúť nástennej míny, inak celý komplex vybuchne. Takže sa musíte majstrovsky pohybovať medzi krabicami. Pod budovou nájdete novú mimozemskú zbraň, ktorú používajú grunti. Vysiela navádzané sršne a má nekonečnú muníciu, ktorá sa postupne dobíja, no moc som ju nepoužíval – len na vojakov. Na povrchu bude opäť horúco – mimozemská loď donesie ďalších gruntov, do toho príde bombardér a hneď na to sa objaví tank. Príde transportér s ďalšími vojakmi a zastrieľate si s protitankovým delom, pretože sa nebudú dať otvoriť dvere. Jednu zbraň som ešte nespomenul – mimozemské chrobáky. Snarkovia sú extra účinní proti vojakom, no potom sa obrátia proti vám, tak pozor na to – sú veľmi nebezpeční. Vraj keď na začiatku hodíte do spektrometra snarka alebo vystrelíte z mimozemskej zbrane navádzaného sršňa, vytvorí sa rezonančná kaskáda. Skúšal som to ale nič sa nestalo. Pri konci sa znovu štýlovo objaví gargantua a poprevracia zopár áut na parkovisku. Čo je dôležité – zabijete si ho airstrikeom.

Potom ste opäť v interiéri a všetko sa začne rozpadať. Je tu viac nepriateľských chrobákov než vojakov a priveľa gruntov. Pri prechode do ďalšieho podzemia vonku zlikvidujete ďalší tank. Je tu jedna divná veža asi mimozemského pôvodu, ktorú som nepochopil a potom sa konečne dostanete do Lambda komplexu k reaktoru, kde Black Mesa vyvíja teleportačné zariadenia. Sú tu ďalšie assassínky a v laboratóriu nájdete energetický vysávač – kvantový destabilizátor – laser, ktorý dokáže dezintegrovať organickú hmotu. Podobal sa mi na zbraň na chytanie duchov z Ghostbusters – tam tiež nosili so sebou taký batoh. Túto zbraň používajte len na silnejších nepriateľov – jej munícia sa rýchlo míňa a je spoločná s Tau kanónom. V tomto leveli sa dozviete, že satelit bol neúspešný a nepodarilo sa vám odvrátiť kaskádu – blokuje ju nejaká entita na druhej strane, preto musíte otvoriť portál do Xenu, zabíť týpka a zavrieť pri odchode dvere. Skákanie cez portály je otravné – je ich deväť a musíte nájsť ten správny. Konečne získate batoh, ktorý ste si skúsili v tréningovej misii a s ktorým doskočíte ďalej – ten budete potrebovať v Xene. Potom sa dostanete do centrálnej miestnosti s hlavným portálom a než ho jeden vedec otvorí, musíte ho chrániť. Zaútočia na vás levitujúce inteligentné monštrá podobajúce sa na hlavného bossa Nihilantha. Patria do jednej kasty a keďže vás napadli oni, znamená to, že sa vás boja a posielajú na vás tie najsilnejšie jednotky. Nie sú až takí nebezpeční – ich energetickým strelám sa dá v pohode vyhnúť a padnú na dve strely z revolvera alebo kuše. Dobrý je na nich aj vysávač. V miestnosti s teleportom sa objavujú vždy z troch smerov, takže ich útok je predvídateľný.

Keď skočíte do portálu, ste v Xene. Je to rozsiahla oblasť s mimozemskou architektúrou a levitujúcimi plošinami. Čakajte veľa skákania – v tejto dimenzii je menšia gravitácia, no aj tá vás môže zabiť, ak spadnete z väčšej výšky. Sú tu studne, ktoré vám obnovia život a čaká vás mini bossfight proti gonarchovi. To je prosím pekne headcrab na konci svojho životného cyklu. Takže ak všetci headcrabi vyrastú, budú takto veľkí. Gonarch vyzerá veľmi zvláštne – autori ho volali veľká mama a bude na vás posielať miniatúrnych headcrabov, ktorí nie sú nebezpeční, len otravní. Toto monštrum vzniklo po tom, keď sa jeden vývojár spýtal Gabe Newella, že čo keby dali gigantické semenníky na obrovského obrneného pavúka. Gonarcha je ťažké zabiť – vždy, keď ho dostatočne zraníte, tak odbehne do ďalšej časti a súboj začne nanovo. Najlepší je proti nemu granátomet a raketomet. Potom vás čaká ďalšia plošinková pasáž a budete čakať až vás mimozemský letún dovezie k portálu. Stretnete chápadlá a tretíkrát gargantua. Teraz ho nemusíte zabiť a ísť rovno ďalej. V mimozemskej továrni sa budete cítiť klaustrofobicky a obtiažnosť rapídne stúpne. V jednej úzkej chodbe si dajte pozor, aby ste nezničili veľké barely, pretože v nich sa nachádzajú živí grunti, ktorí na vás ihneď zaútočia. Fakt nekončiaca zmeť chodieb.

Potom vás čaká už len súboj s Nihilanthom, supreme leadrom Xenu a hlavným týpkom, ktorý má na svedomí inváziu na Zem. Vyzerá fakt nechutne – ako gigantický ľudský plod s obrovskou hlavou. Okamžite vás portne do inej miestnosti, v ktorej sa musíte preskákať až k portálu. Toto urobí ešte niekoľkokrát a vždy vás to naštve. Musíte mu zničiť kryštály, ktorými si obnovuje život. Keď ho zraníte dostatočne, otvorí sa mu hlava a môžete mu strieľať do mozgu. Môžete využívať skákacie plošiny a moc sa nemusíte báť falldamage, pretože všade okolo vás je voda.

Teraz chcem rozobrať kto je vlastne Nihilanth zač a je natoľko zaujímavý, že sa o to s vami musím podeliť. Nihilanth nepatrí do impéria Combine, ktoré chce ovládnuť multivesmír. Combine napadlo svet rasy Nihilanta a takmer spáchalo genocídu – zostal len Nihilanth a pár podriadených, ktorí utiekli na Xen a keď uvideli, že sa na Zem otvára portál, chopili sa príležitosti a utiekli pred Combine, pretože chceli zachrániť svoju rasu. V Zemi videl Nihilant útočisko, kde sa mohol skryť pred tými, ktorých sa bál. No Combine ho nasledovalo a z toho vznikla invázia na Zem. Nihilant v podstate nie je zlý, len chcel prežiť ale hráč ho musel zničiť, aby sa zavrel portál a ukončila invázia.

Po zabití Nihilanta sa vám zjaví záhadný G-Man s kufríkom, ktorý vám pogratuluje, že vďaka nemu vládnu Xenu – môžete si všimnúť, že G-Man ovláda schopnosť teleportácie a povie, že vás odporučil svojim zamestnávateľom a ponúkne vám prácu. Ak vstúpite do portálu, budete pokračovať v Half-Life 2. Ak nie, tak vás prehodí bez zbrane mimozemšťanom. G-Man je najzáhadnejšia postava v Half-Life. Povie za celú sériu len niekoľko viet, no dodnes nepoznáme jeho motív, ani pre koho pracuje, no aspoň vieme, že bojuje proti Combine, ktorí napadli Zem, takže je náš spojenec. Počas prvého dielu ho môžete niekoľkokrát vidieť ako len tak v pohode prechádza nebezpečným prostredím, upravuje si svoju kravatu a je stále kľudný zatiaľ čo vy bojujete o holý život. Väčšiu rolu dostane v datadisku Opposing Force, kde si zahráte za Adriana Shepharda – toho tiež bude pozorovať, rovnako ako Freemana a uvidíte ho aj v ďalších dieloch.

90

Half-Life je nestarnúca strieľačka, ktorú by mali poznať všetci hráči, nezáleží na veku. Podobne ako Doom či Quake priniesla do tohto žánru veľké množstvo vecí a bez nej by akčné hry z prvého pohľadu vyzerali možno úplne inak. A na záver jedna sranda. Do hry som si nabindoval spomalenie času – do configuračného súboru si pridáte dva jednoduché kódy na akú klávesu chcete – jeden bude spomaľovať čas a druhý ho dá do normálu. Tým získate bullet-time.

Videá, ktoré odporúčam:

Pre bullettime (do congif súboru v adresári Valve – bind si dajte podľa seba, na akej klávese chcete):

bind „q“ „host_framerate 0.005“

bind „x“ „host_framerate 0“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.