Nepriame pokračovanie Dungeon Mastera – vyrovná sa mu ?
Westwood Studios sa za 18 rokov svojej existencie (1985-2003) postaralo o vznik mnohých, pre hernú komunitu významných hier. Dokázali vytvoriť skvelé RPGčka, stratégie ale aj logické hry a adventúry – univerzálny developer. Zo stratégií spomeniem napríklad Command & Conquer sériu a Dune; plošinovku Lion King; akčnú hru Resident evil a RPG hry Lands of Lore, Nox a práve dnes recenzovaný dungeon Eye of the Beholder, ktorý sa neskôr dočkal ďalších dvoch pokračovaní. Hlavne strategická séria Command & Conquer výrazne zasiahla do myslí mnohých hráčov a usídlila sa im tam natrvalo.
Dungeony sa stali základným kameňom pre vznik hier zameraných na takzvaný „role-playing“, čiže hry na hrdinu. V drtivej väčšine dungeonov je vaším hlavným cieľom zachrániť svet pred nadvládou zla. Ani v Eye of the Beholder tomu nebude inak. Hra je založená na AD&D (Advanced Dungeons & Dragons) pravidlách, ktoré sú v moderných RPGčkách využívané vo veľkom.
Príbeh Eye of the Beholder (EoB) začína ovládnutím mesta Waterdeep, jeho podzemných chodieb a jaskýň beholderom Xanatharom – strašným, neľútostným, zákerným, ale zároveň i inteligentným monštrom. Na poverenie lorda, vládcu tohto mesta, vyráža skupina 4 dobrodruhov(vás) vyhnať z tohto sveta všetko zlo a beholdera skrývajúceho sa v útrobách mesta vo svojej jaskyni. Pred začiatkom hry si musíte vybrať 4 postavy, s ktorými začnete hru. Postavy vyberáte z rôznych rás ako sú napríklad trpaslík, elf, človek, hobit. Keď si už vyberiete rasu, tak musíte zvoliť povolanie a meno vašej postavy. Výber je opäť bohatý – bojovník, paladin, zlodej, klerik a mág.
Už na prvý pohľad je jasné, že EoB sa v množstve vecí podobá na svojho predchodcu – Dungeon Mastera – či už vzhľadom, spôsobom pohybu alebo aj interfacom. Interface je rozdelený na niekoľko častí: hlavné herné okno na ktorom vidíte oblasť vášho záujmu – je to väčšinou nejaký dungeon alebo iný priestor a v ňom umiestnené monštrá, truhličky, páky, dvere a podobne; pod hlavným herným oknom sa nachádzajú smerové šipky, na ktoré môžete klikať myšou a tým vykonávať pohyb – je to užitočné hlavne vtedy keď nevlastníte klávesnicu; napravo od tejto virtuálnej klávesnice sa nachádza kompas, vďaka ktorému sa môže hráč lepšie orientovať v neprehľadnom bludisku podzemných tunelov; pod kompasom je sústredený box, kde sa zobrazuje každá udalosť ako napríklad zdvihnutie predmetu zo zeme, úspešný zásah nepriateľa pri boji, atď.; úplne napravo celej obrazovky je tlačítko vďaka ktorému sa dostanete do Menu hry – tam máte na výber z viacerých činností, ktoré môžete vykonať: môžete nariadiť odpočinok svojej skupine, naučiť sa kúzla mága alebo klerika a taktiež aj nastaviť herné nastavenia; v pravej hornej časti interface sú ikonky vašich postáv – na začiatku 4 , ale postupom v hre môžu do vašej skupiny pribudnúť ešte ďalšie dve – vedľa ikoniek postáv sa nachádzajú vaše zbrane a taktiež magické knihy, ktoré budete používať v boji.
Pohyb družiny vykonávate pomocou numerickej klávesnice – aby ste sa mohli otáčať aj do rôznych uhlov alebo pomocou klasických smerových šipiek a myši. Celú oblasť po ktorej sa pohybujete vidíte klasicky z pohľadu vlastných očí. Každá z vašich postáv má k dispozícií samostatný inventár do ktorého sa vojde približne 20 vecí. Napravo od obrazovky inventára je zobrazená jedna z vašich postáv a všetko vybavenie, ktoré má na sebe – zbrane, amulety, brnenie. Zároveň si v tejto časti interfacu môžete prezrieť štatistiky vašich postáv a ich úroveň.
Boj prebieha v reálnom čase, ale je ovplyvnený systémom AD&D pravidiel, takže napr. jedna postava môže útočiť i viackrát a ďalšia musí čakať na regeneráciu útoku. Útočíte pomocou zbraní umiestnených vedľa ikoniek vašich postáv. Môže sa stať, že niekedy útok minie cieľ alebo vám zbraň vypadne z ruky. Pri používaní kúziel stačí opäť kliknúť na ikonku buď knihy alebo kňazského symbolu, vybrať potrebné kúzlo a ono sa potom samo zošle na ľubovoľné, väčšinou najbližšie stojace monštrum. Zoznam monštier je dlhý – od slabých goblinov, cez obrovských červov, pavúkov, kostlivcov až po samotného beholdera Xanathara. Určite sa nebudete na ich nedostatok musieť sťažovať.
Grafika je celkom pekne animovaná, rozoznáte každého nepriateľa i vec na zemi, vďaka čomu budete vždy vedieť, či vám hrozí nebezpečenstvo alebo vás v danej oblasti čaká nejaká odmena za vaše strastiplné putovanie za porazením zla. Zvuky sú založené na zvukoch zbraní, kúziel, otvárania dverí alebo spustenia pascí. Klasika.
Pokiaľ by som mal porovnať EoB s Dungeon Master(DM), tak by som určite zvolil EoB, pretože sú v ňom vylepšené prvky hratelnosti zavedené v DM a ponúka aj lepšie grafické spracovanie. EoB je jasná voľba pre všetkých tých, ktorí majú radi staré klasické dungeony s nezameniteľnou atmosférou blížiacej sa smrti a strachu z uzavretých priestorov, v ktorých na vás čaká nebezpečenstvo na každom kroku. Odmenou za podstúpenie týchto herných „múk“ vám ale bude skvelý pocit z hrania tejto skvelej hry. EoB je určite ta lepšia voľba z existujúcich dungeonov.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Westwood
- Distribútor: Strategic Simulations
- Rok vydania: 1991
- Platforma: DOS, Amiga, PC-98, SEGA CD, SNES
- Extra:
- Clue Book