Egyptský masaker štandardným guľometom…
Kto by sa nechcel vydať do bájneho, starého Egypta, kde ešte žili faraóni a ich otroci, ktorí im stavali obrie pyramídy? Kto by nechcel nazrieť do nejednej hrobky a objaviť tajomstvá a poklady ukryté pod množstvom pascí? V Powerslave (alebo Exhumed) sa to určitým spôsobom dá. Ten spôsob je ale trochu akčnejší a nebezpečnejší.
Lobotomy Software je americké štúdio, ktorého najúspešnejšia hra je dnes recenzovaný Powerslave. V ďalšom prípade urobilo porty pre Quake a Duke Nukem 3D na SEGA Saturn. Okrem Powerslave sa im podarilo vydať jednu športovú hru a síce Microsoft Soccer, ktorý distribuoval kto iný, než Microsoft.
Príbeh Powerslave (ďalej už Ps) je situovaný do Egypta, presnejšie do prastarého mesta Karnak, kde ožívajú všetky archeologické fóbie a kopia sa na hráča v podobe prívalovej vlny tsunami. Mesto bolo obsadené neznámou rasou mimozemšťanov zvanou Kilmaat, a preto tam bola poslaná špeciálna jednotka vojakov, aby túto hrozbu preskúmala a prišla na to, odkiaľ prichádzajú všetky problémy. Nanešťastie, helikoptéra vezúca túto jednotku bola zostrelená a len jediný jeden vojak toto nešťastie prežil. Podarilo sa mu včas ujsť a je teda na ňom (na vás) zachrániť prastarý Karnak a zbytok sveta. Počas hry sa dozviete, že votrelci chcú oživiť egyptského faraóna, kráľa Ramsesa a popritom ešte experimentujú s ďalšími mŕtvymi, oživujú padlé múmie a vytvárajú nové smrtiace monštrá, pomocou ktorých chcú ovládnuť svet. Toto všetko by ste sa mali dozvedieť z intra (nahovoril ho sám Don LaFontaine a dodáva intru tak neuveriteľnú atmosféru), ktoré je veľmi pekne prevedené. Ničmenej v osekanej DOS verzii ho ťažko budete hľadať.
Who´s next?!
Začínate s obyčajným lovecký nožom a prvými nepriateľmi vám budú nenažraté pavúky. V pozadí vám bude hrať veľmi vkusná egyptská melódia (v RIP verzii na DOS ju nečakajte), do melódie vás bude vyzývať temný hlas, ktorý mi občas privodil zimomriavky. Atmosféra hry je perfektná. Desing úrovní a grafika takisto. Predsa len, je použitý 2.5D Engine: Build z Duke Nukem 3D, takže o grafike sa ani netreba baviť. Nepriatelia sú krásne vykreslení, zbrane a výbuchy idú ruku v ruke s enginom, čo viac si priať.
Zbraní je celkovo sedem. Do ruky sa vám dostane už spomínaný lovecký nôž, ktorý budete potrebovať hlavne pod vodou proti agresívnym piraňám, revolver, ktorý použijete pre prípad nedostatku streliva v ostatných zbraniach, M60 – guľomet, ktorý je najpoužívanejší, plameňomet, v ktorom dosť rýchlo dochádza palivo, granáty – nebezpečné ale vysoko účinné, kobria palica, ktorá vysiela navádzané kobrie rakety a posledná zbraň je svätý náramok, ktorý hádže blesky na nepriateľov. Okrem zbraní budete používať hojne aj predmety v inventári. Namiesto lekárničky budete jesť srdce, nesmrtelnosť vám zaistí pavúčí amulet, rychlosť a silu zbraní utrhnutá ruka s posmrtnými kŕčmi, neviditeľnosť zase plávajúce oko a dýchať dlhšie pod vodou môžete s egyptskou maskou. Predmety nemôžete používať stále, čo je veľmi dobré. Na ich použitie budete potrebovať niečo ako manu alebo duševnú energiu, ktorej hladinu si môžete obnovovať s padlých nepriateľov alebo z modrých pohárov rozmiestnených po leveloch. Z nepriateľov ma najviac štvali hmyzí votrelci s plazmovými puškami a obrie včely. Staré múmie sú veľmi komické, pomalé a niekedy na vás vystrelia červenú strelu, ktorá vám dá schopnosť oživiť padlých a zničiť živých. Hrôzostrašne sa pritom zasmejete. Veľmi jednoducho zabiteľné sú aj mačacie ženy, ktoré majú tendenciu sa prepadnúť pod zem a vo vhodnej chvíli na vás vyskočiť.
Obtiažnosť tejto hry je na úrovni výzvy. Pre hráča, ktorý bude pozorný, bude postupovať pomaly a bude si všímať ukryté miesta, brať muníciu z každého rohu, sa bude hrať táto hra úplne ideálne. Nepriatelia sú rozmiestnený logicky, v prvých leveloch sa budete učiť s nimi bojovať a hlavne sa vysporiadať s trošku kostrbatejším ovládaním. Ak si zvyknete na to, že klasické úkroky do strán nebudete robiť buď šípkami doľava, doprava alebo „A“/ „D“, ale budete ich robiť pravým tlačítkom myši, budete mať po starostiach. Väčšine nepriateľov sa dá v pohode uhnúť, ich strely sú pomalé a ak budete dostatočne agílny, budete prechádzať úrovne s minimom straty životov. Tých je maximálne päť a ak aj nejaký stratíte, v každej úrovni sa na skrytých miestach nachádzajú aj dva ďalšie, takže o nejaký nedostatok sa tiež nejedná. Podstatne horšie sú na tom miestnosti, kde musíte preskákať z jednej plošinky na druhú. Je to naozaj vec osobná a nie každému sadne. Niekto bude padať neustále, neschopný sa trafiť na pohybujúcu sa plošinku, ani keby zjedol kilo kapusty a niekomu to pôjde ľahko. Ja osobne som sa zo začiatku trocha bál skákať cez priepasti, kde pukala láva, no po pár leveloch som si zvykol a už som skákal s oveľa väčšou odvahou. Po čase zistíte, že láva ani toľko veľa neuberá, ak stále skáčete a tak sa vám nebude chcieť čakať na plošinku, kedy príde, že drtiace kamene z vás neurobia palacinku po prvej chybe ako to bolo u DN3D, atď. Na chybách hry hráč veľakrát čerpá. Nič menej, desing úrovní je jednoduchý, premakaný a hlavne skvelý. Ak zistíte v prvých úrovniach ako funguje a čo by ste mali nájsť v ďalšej miestnosti za dverami, máte skoro po starostiach. Atmosféra dýchajúca na vás starovekým Egyptom sa ale nestratí a tak budete postupovať pomaly a obozretne. Celkovo je levelov dvadsať a od takej šestnástej úrovne už budete mať čo robiť, aby ste prešli do ďalšieho levelu. V takýchto leveloch prídu aj už spomínaní votrelci s plazmovými pištoľami, ktorí sú otravní a veľakrát vás pripravia o podstatnú časť života. Keď naopak začnete strieľať do obrích ôs, začnú sa nekontrolovane škubať a vy sa škrabete po hlave, či to je chyba hry alebo sa takto tá osa má správať. Bossovia sú veľmi originálny, páčil sa mi lávový drak, s ktorým sa v hre stretnete viackrát, egyptský pes-ničiteľ, ktorý je ale ľahko zničiteľný (pokiaľ máte dosť nábojov do M60ky) a dvaja-traja väčší, pre ktorých je obsiahnutý celý level. Ich smrť je krásne animovaná a čo z nich vyliezlo, ma vážne prekvapilo. Hra sa nedá klasicky ukládať počas hry, v leveloch existujú len checkpointy, čo mi osobne viac vyhovovalo, pretože by som si hru asi ukladal každý meter a hra by stratila svoje kúzlo, že stratíte každým krokom alebo každým zlým skokom život. Mínus som dal za nepriehľadnú mapu, ktorá úplne stráca zmysel a vôbec by tam nemusela byť.
Ps je klasická kvalitná akčná FPS, ktorá vyniká svojim obsadením do Egypta. Užijú si ju všetci retro nadšenci, ktorí majú radi typ hier ako Duke Nukem 3D, Blood či Doom. Škoda len, že v RIP verzii na DOS chýba hudba a intro. Hudbu si môžete stiahnuť a vypočuť pod článkom – odkazuje na album Powerslave od Iron Maiden. Kto má CD verziu, originál či PSX, alebo SEGA Saturn verziu, ten si hru užije podstatne viac.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Lobotomy Software
- Distributor: Playmates Interactive
- Rok vydania: 1996
- Platformy: DOS, PlayStation, SEGA Saturn
- Extra: