Logický dungeon, v ktorom musíte strategicky ničiť monštá…
Webfoot malo vždy originálne logické hry. Ak ste sledovali ich vývojársku kariéru, každú ich hru ste si museli rýchlo zamilovať. Či to bol Bluppo alebo H2O. V roku 1998 im preplo a začali robiť 3D hry na Windows. Škoda. Každopádne, DROD je jedna z ich raných a nedocenených hier (dnes už vzácnych). Ak sa kdekoho opýtate, či hral DROD, bude sa na vás nechápavo dívať.
DROD vyšiel už na Windows a v dnešnej dobe môže byť problém s kompatibilitou (nejde na 64 bitových systémoch). Ja som to riešil cez Windows 3.x, ktorý som spustil cez DOSBox. Trošku komplikované, no išlo to. V roku 2003 vyšiel remake, ktorý pridáva nové úrovne a môžete si vytvoriť aj vlastný level. Ide aj na nových systémoch a je freeware, takže sťahujte, ako myška dovolí! Ešte je jedna možnosť, ako získať originálny DROD – cez GoG.
Keďže DROD je logická hra, budete v nej riešiť rôzne hádanky. Vždy, keď sa dostanete do novej miestnosti, musíte v nej zlikvidovať všetky monštrá, inak sa nedostanete ďalej. Ak sa chcete dostať do ďalšej úrovne (podlažia, pretože v tomto prípade je to myslené ako dungeon), musíte vyčistiť všetky miestnosti v úrovni. Prvý DROD obsahoval 25 typov monštier, 50 minútový soundtrack a vyše 300 miestností. Každá miestnosť je originálna a v každej je použitý iný logický problém. Hra má svoju špecifickú grafickú stránku, vďaka ktorej vždy spoznáte, že sa jedná o DROD. V ľavom hornom rohu je tvár vášho hrdinu, ktorý je animovaný a robí ksicht v závislosti na tom, čo s ním robíte. Pripomínalo mi to Carmageddon. Po zvukovej stránke je hra taktiež podarená. Ak máte CD verziu, budete okrem soundtracku počuť aj čvachtavé zvuky po zabití nepriateľov.
Niečo z histórie: prvá verzia bola vydaná Webfootom v roku 1996 (wikipédia hovorí, že to bol rok 1997). Túto verziu vyrobil Erik Hermansen, s level dizajnom mu pomáhal Lucas Swineford. To bola verzia 1.03 a vo verzii 1.04 – 1.11 autori opravili niektoré zabugované levely. V roku 2000 dostal autor hry (Erik) povolenie od Webfootu vydať hru ako open source. S niekoľkými ďalšími dobrovoľníkmi znovu vytvoril celú hru na novom engine s vylepšenou grafikou a novou hudbou. Táto verzia 1.5 vyšla v roku 2002 a bola známa pod názvom Caravel DROD. V roku 2003 vyšla už spomínaná verzia 1.6 s názvom DROD: Architects‘ Edition, do ktorej autori pridali level editor, takže o nové levely sa postarala komunita. Túto verziu môžete nájsť na stránkach remaku. V roku 2005 vyšlo pokračovanie DROD: Journey to Rooted Hold na Windows, Linux a Mac (taktiež sa prezývalo DROD 2.0) a prinieslo nové monštrá, ucelený príbeh s dialógmi, vyššie grafické rozlíšenie, atď. Na tomto engine vyšlo aj komerčný remake starého DRODa pod názvom DROD: King Dugan’s Dungeon. V tejto hre ste mohli nájsť prídavky ako „The Choice“ (2005), „Perfection“ (2005), „Halph Stories“ (2005), „Beethro’s Teacher“ (2006), „Journeys End“ (2006) a mnoho ďalších. V roku 2007 vyšiel tretí diel menom DROD: The City Beneath (DROD 3.0). Vyšiel aj štvrtý diel (2012) a piaty (2014). Na každom pokračovaní alebo remaku sa podieľal ako dizajnér duchovný otec série Erik Hermansen. Osobne odporúčam si zahrať nie originál ale remake DROD: Architects‘ Edition, ktorý je takmer dokonalý.
V DROD budete hrať s týpkom menom Beethro Budkin, ktorý je povolaním likvidátor dungeonov. V rukách drží Naozaj veľký meč (to je názov meča), s ktorým nemá problém pokosiť aj hordu nepriateľských monštier. Svet, v ktorom budete hrať sa volá Ôsmy a je to naozaj čudesné miesto. Pohybovať sa budete v ťahovom móde, takže keď vy urobíte jeden pohyb alebo otočíte meč, nepriateľ urobí pohyb takisto. Každý nepriateľ sa pohybuje inak, v závislosti od hráča. V hre je neskutočné množstvo mechaník, s ktorými sa môžete stretnúť a nejdem ich všetky prezrádzať. Nájdete napríklad nápoj neviditeľnosti, môžete si vyčarovať ilúziu alebo spínačom pustiť na seba tri tucty nepriateľských chrobákov. Každopádne, hlavný bosák sa volá Neather a k nemu sa musíte dopracovať postupným ničením všetkého živého.
DROD je hlavne o strategickom rozmýšľaní. Nie je ani tak o šikovnosti, rýchlosti prstov alebo reagovaniu ako o taktickom postupe. Keďže je hra ťahová, máte všetok čas na svete na to, aby ste urobili ďalší ťah. Niečo ako v šachu. Každý level je tu výzvou, s ktorým si bude lámať hlavu. (k hodnoteniu: hodnotím floopy originálnu verziu bez hudby a zvuku).
Ovládanie
[Numerická klávesnica] – pohyb
[Q / W] – otáčanie meča
[R] – reštart miestnosti
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca a distribútor: Webfoot Technologies
- Rok vydania: 1996 (2003, remake)
- Platformy: Windows
- Extra: