Motorové lietadlá v historických misiách prvej svetovej vojny…
Na recenzovanie som dostal ďalší simulátor z prvej svetovej vojny. Súboje (dogfighty) s dvoj-, trojplošníkmi boli vraj o česti a ume než o počte rakiet a šťastí. Vtedy to musel človek s motorovým lietadlom vedieť, aby prežil a niečo trafil, keďže ste mali vo výzbroji len guľomet. Museli ste mať skill, neexistovali tu žiadne HUD tabuľky zabudované v prilbe a neblikala na vás žiadna informačná masáž z kokpitu. Mali ste maximálne ukazateľa rýchlosti, výšky, paliva a pár ďalších. Red Baron vyšiel o štyri roky skôr a hral sa mi podstatne lepšie než Dawn Patrol (DP). Aspoň sa mi na prvé zahratie zdalo. Hneď ako som si naštudoval manuál a naučil sa trackovať nepriateľov pomocou kamery, mal som vyhraté. Trackovanie nepriateľských lietadiel je najdôležitejší aspekt v dogfightoch. Ak neviete pracovať s kamerou, ste jednou nohou v hrobe. Najnovšie sa pre vesmírne alebo letecké simulátory používa head-tracking TrackIR 5, ktorý sa predáva len v Amerike, takže poštovné vás vyjde draho (našiel som aj nejaké české obchody a jeden slovenský, ale aj tak…). Obsahuje čidlá, ktoré si pripevníte na šiltovku a kameru, ktorá sleduje otáčanie vašej hlavy. Tým nemusíte meniť kameru na klávesách alebo klobúčiku na joysticku a môžete sa sústrediť na boj. Je to niečo ako virtuálna helma bez helmy.
Veľmi sa mi páčilo, že DP je založený na histórii prvej svetovej vojny, takže si zahráte niektoré historické misie ako Blood April, The Flying Circus (kde účinkoval Red Baron alebo Manfred von Richthofen). Celá hra sa ovláda pomocou akejsi knihy, v ktorej som mal problém sa vyznať a veľakrát som nechcene takmer vypol hru. Môžete si zahrať Prvú vzdušnú vojnu, ktorá začala cez zimu roku 1915. Pred misiou si môžete občas zmeniť, koľko nepriateľov musíte zostreliť alebo koľko spojencov eskortovať. Niekedy sa dajú vybrať aj strany, takže buď budete hrať za Nemcov alebo Britov.
Grafická stránka nevyzerá zle, ale po štyroch rokoch od Red Baróna nejako nevidím žiadnu zmenu. Pri inštalácii si môžete dať SVGA, no mne na DOSBoxe hra sekala aj pri zvýšených cykloch, takže som nechal klasické VGA. Zvukovo je na tom hra zle. Hneď ako som spustil prvý súboj, začal po mne strieľať nepriateľ. Zvuk streľby mi pripomínal laserovú pušku zo Star Wars. Ako keby na mňa strieľalo pol tucta trooperov. Takisto pozemná nepriateľská artiléria nie je veľmi presná. Musel som sa k nej priblížiť na desať metrov a spomaliť a vôbec sa nehýbať a až potom ma trafila.
Jedna z dôležitých vecí, ktoré v hre sú, je zrýchlenie času. Keď som zlikvidoval nepriateľov a bol som ďaleko vo vnútrozemí, zachcelo sa mi pozrieť na more. To ale bolo dosť ďaleko a kým by som k nemu prišiel, ubehla by možno aj hodina. Nasmeroval som nos k západe a stlačil rýchlosť a za minútku už som si odparkoval lietadlo na pláži za šumu mora. Aj takéto momenty vie DP vyčarovať, ak máte trochu predstavivosti. Bez väčších problémov ide pristáť kdekoľvek, nemusíte ani mať pod sebou asfalt. Na tráve alebo piesku a pohodlne sa dá aj vzlietnuť. Ďalšou dôležitou vecou je automatický pilot. Je to veľmi dobrá pomôcka a ak sa prejete bojovania, môžete ho zapnúť, dať mu príkaz k automatickej streľbe a začať sa hrať s kamerami. Je to lepšie (a akčnejšie) než sledovanie dokumentárneho filmu o lietadlách z prvej svetovej vojny.
Rowan Software vyrobilo v tom istom roku ako DP aj simulátor Overlord, ktorý sa zaoberal druhou svetovou vojnou, presnejšie vylodenie v Normandii (deň D). V roku 1996 vyrobili neoficiálne pokračovanie DP s názvom Flying Corps (pracovný názov: Dawn Patrol 2). Ovládanie je v manuále rozľahlé na 6 strán, takže ho prikladám samostatne. Nájdete ho pod Extra. Každopádne prvé Dawn Patrol hodnotím kladne. Možno keby som ho hral v roku vydania, bol by som z neho oveľa viac nadšený. Pretože v mojom prípade ani nepracovala nostalgia.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Rowan Software
- Distribútor: Empire Interactive
- Rok vydania: 1994
- Platformy: DOS, Amiga, PC-98
- Extra:
- Ovládanie