Command & Conquer

Hellrampage1995, budovatelska, DOS, real-time, sci-fi, strategy Leave a Comment

Legendárna stratégia v boji o tiberium!

Takmer pred rokom som urobil recenziu na prvú stratégiu Westwoodu Dunu 2, ktorú som rozobral do hĺbky a snažil sa priblížiť každý aspekt hry. Dnes si povieme niečo o ich druhej nemenej úspešnej strategickej sérii – Command and Conquer.

V roku 1985 Brett W. Sperry a Louis Castle založili firmu Westwood Studios, jednu z najúspešnejších firiem v hernom priemysle. Tu sa zrodili pecky ako Eye of the Beholder, Dune II alebo kyberpunková adventúra Blade Runner. Westwood pracovalo až do roku 2002, kedy zatvorilo svoje dvere a prenechalo úspešnú sériu Command and Conquer firme Electronic Arts. Posledná hra Westwoodu na tématiku C&C bola FPS strieľačka Renegade. Teraz sa vrátime do roku 1995, takmer 25 rokov naspäť, presne 31. augusta, kedy vyšla prvá hra zo série Command & Conquer.

Čo sa týka rôznych verzií a portov – v tom je trochu zmätok. Primárne hra vyšla na DOS v roku 1995. O dva roky neskôr vyšla Gold verzia na Windows 95 podporujúca SVGA grafiku. Na Macintosh hra vyšla v 96, neskôr aj na PlayStation a Sega Saturn a na Nintendo 64 sa dostala v júni 99.V roku 2007 bol Command and Conquer vydaný ako freeware. O pokračovaniach či rôznych datadiskoch ani nejdem hovoriť, len poviem, že ich bolo, ak som správne napočítal, dvanásť. Dám vám tu malú tabuľku, ktorú si môžete pozrieť alebo si pozrite wikipédiu.

Svet tejto stratégie je zasadený do alternatívnej histórie, v ktorej do Zeme narazil meteorit a spadol blízko rieky Tiber v Taliansku. Meteorit priniesol extrémne toxickú mimozemskú substanciu nazvanú Tiberium, ktorá sa zakrátko stala veľmi cennou vďaka jej schopnosti absorbovať a kryštalizovať cenné kovy z okolitej pôdy. Tiberium sa stalo hlavnou a jedinou surovinou v hre a okolo nej sa točí celá vojna. Keďže došla ropa, celý svet sa zameral na túto novo objavenú surovinu. Proti sebe bojujú dve mocnosti – GDI (Globálna obranná iniciatíva v OSN – to sú tí dobrí a Brotherhood of Nod (bratstvo nodu – to sú tí zlí. No svet nie je čiernobiely.

Ako jeden z autorov – Sperry poznamenal: v budúcnosti sa vojny nebudú bojovať národ proti národu ale Západný svet proti anarchistickej teroristickej organizácií, ktorá nemá centrálnu vládu. Už od začiatku je možné hrať za obe strany, výrazne je však GDI ľahšia a malo by sa ňou začínať. Každá strana má 15 misií, v ktorých budete mať za úlohu zničiť nepriateľskú bázu, obsadiť daný úsek mapy, zabiť nepriateľského vedca a podobne. Pred každou misiou budete vidieť pekné video – briefieng, ktoré vás pripraví na ďalšiu misiu. Herecké výkony nie sú moc dobré, pretože jednotlivé postavy stvárnili zamestnanci Westwoodu a scény natáčali v skladoch či izbách, kde mali miesto. Len postava Kane, vodcu Nodu, je stvárnená profesionálnym hercom Jozefom Davidom Kucanom.

Prvýkrát začali Westwood uvažovať o Command and Conquer v posledných fázach vývoja druhej Duny – čiže na začiatku roku 1993. Nechali sa inšpirovať Iracko-kuvajtským konfliktom prezývaným ako Operácia Púštna búrka, teda vojnou, ktorá prebiehala v rokoch 1990-1991 – chceli preto svoju novú hru zasadiť do moderného bojiska. Paradoxom je, že najskôr bola hra zasadená do fantasy prostredia, no našťastie to autori zmenili. Korenie z Duny zmenili na Tiberium a inšpiráciu na túto surovinu našli v priemernom béčkovom sci-fi filme z roku 1957 – The Monolith Monsters.

Vývoj podľa slov Paula Mallinsona prebiehal rýchlo, všetci boli sústredení a bavilo ich to. Vo Westwood v tom čase nepracovali len na Command and Conquer, mali rozpracované aj iné tituly. V predajoch bolo Command and Conquer veľkým hitom – na všetky platformy sa predalo viac než tri milióny kusov. Aj v recenziách si viedla výborne a doteraz ju hráči milujú a nedajú na ňu dopustiť.

Úlohou hry je postaviť si základňu a zničiť nepriateľskú. Jednoduché ako facka. Horšie je, že musíte zničiť každú budovu a zabiť každého nepriateľského vojaka – niekedy budete hľadať po mape posledných uprchlíkov a huntiť pixely, no a niekedy si nebudete môcť postaviť bázu ale budete musieť prežiť s hŕstkou vojakov a techniky, podobne ako to robil prvý Warcraft s dungeonmi.

V celej hre je okolo 50 rôznych stavieb a jednotiek. Ľahkou matematikou zistíte, že pre každú frakciu máme 25 rôznych vecí. S každou stavbou v hre, ktorú postavíte sa vám otvorí ďalšia stavba či jednotka. Jednotky, rovnako ako všetky budovy, sa vyrábajú z hlavnej suroviny. Od najslabších – miniguner a granátometník, ktorí sa graficky výrazne podobajú na wormsov, cez obrnené transportéry, džípy a tanky až po ťažké tanky. Nechýbajú ani vzdušné a vodné jednotky. K tomu si môžete postaviť obranné vežičky, ploty alebo betónové steny.

Teraz si povieme niečo o jednotkách a trochu si ich rozoberieme. Miniguner je zo začiatku dobrá jednotka, ak nemáte nič iné a pre obranu postačí. Výborná je proti pechote a zničí ju skôr než taký tank – spoločne s ratetometníkmi tvoria dobré kombo. Granátometník je taký samovražedný sapér, pretože sa dokáže aj sám zabiť, ak je nepriateľ príliš blízko. Ak ich máte dvadsať, je to menší ohňostroj, no proti obyčajným jednotkám či budovám sú veľmi účinný. Vojak s raketometom je obdoba s granátom, len má väčší dostrel. S inžinierom sa dá rýchlo obsadiť nepriateľská budova – a túto jednotku využijete aj v kampani. No a najlepšia ľudská jednotka je komando – ten stojí síce veľa kreditov, má ale 50ku kaliber s tlmičom, takže dokáže potichu zabiť jednotky z veľkej vzdialenosti. Takisto u seba nosí C4ku, takže dokáže zničiť inštantne nepriateľskú budovu. Noďáci síce nemajú granátometníkov, namiesto toho im autori dali jednotku s plameňometom – ostatným jednotkám dokáže narobiť kopu škody, no keď zomrie, zvykne vybuchnúť, preto si svoje jednotky držte od plameňometníka trochu ďalej. A hlavne neurobte takú chybu ako ja, že som ich mal pokope asi 20 a keď mi jeden zomrel, ostatných zobral zo sebou. Druhou špeciálnou jednotkou Nodu je chemický bojovník strieľajúci toxický oblak Tibéria, ktorý dokáže rýchlo zabiť nepriateľské jednotky. Chemici sú na svoj útok imúnny.

Z vozidiel majú obe frakcie rovnaký akurát harvester, ktorý na jednu budovu môžete mať len jeden a automaticky chodí zbierať po mape Tiberium. Neskôr si môžete vyrobiť aj viac zberačov a poslať ich kam chcete. Prvá jednotka GDI je hummer s ľahkým pancierom a moc nevydrží ani proti pechote. Nod má prvé útočné vozidlo buggynu, ktorá je rýchla, má menej brnenia a má na sebe primontovanú M60ku. Výborná je motorka s raketometom – ak si ich postavíte tucet, rýchlo sa môžete zbaviť samostatných nepriateľských jednotiek či harvesterov. GDI má ďalej stredný tank strieľajúci protipancierové strely, zatiaľ čo NOD ľahký tank, ktorý je opäť rýchlejší, no má slabší pancier. Teraz prichádzajú ťažšie jednotky – GDI a ich Mamut X-66 s dvojitým 120mm kanónom a raketami, takže dokáže zničiť akúkoľvek jednotku na zemi či vo vzduchu. Nod majú namiesto toho tri odlišné tanky – artilériu s obrovským dosahom, no malou presnosťou, plamenný tank výborný proti pechote a budovám a v poslednom rade ľahký tank s neviditeľnosťou. Posledným vozidlom GDI je Raketový systém efektívny proti všetkému – Nodi majú rakety zem-zem s najväčším dosahom. Taktiež sú tu vzdušné jednotky či vodné, no tie sa väčšinou nedajú kúpiť alebo ich nájdete len v kampani.

Teraz si rozoberieme špeciálne budovy a útoky, ktoré si zaslúžia pozornosť. Najsilnejšia obranná veža patrí Nodu – Obelisk svetla. Dokáže ľahko zničiť aj mamutie tanky, no má jednu slabinu – energiu, takže keď zničíte generátor, prestane fungovať. Okrem toho môže Nod na nepriateľa hodiť atomovú raketu. GDI má oproti tomu air strike – priletí A-10 a hodí na nepriateľov napalm. No a potom majú iónový kanón ako orbitálnu zbraň.

Graficky je na tom C&C veľmi dobre. Vojaci majú veľmi veľa animácií a tak ich budete vidieť ležať, plaziť sa, bežať, alebo pri chvíli voľna ako si odkladajú zbraň na zem a nudia sa. Taktiež rôzne výbuchy a efekty zbraní nemajú chybu. Už pri stredne ťažkých tankoch budete mať rešpekt z ich sily, ktorá je priam hmatateľná. Škoda, že sa pri väčšom rozlíšení nedá priblížiť hra a jednotky tak pôsobia ako mravce.

Interface je veľmi jednoduchý. Pozostáva zo sidebaru, na ktorý keď kliknete, objaví sa tabuľka s logom, kde neskôr budete môcť mať mapu a ďalej políčok určených na stavbu a cvičenie jednotiek. Túto tabuľku si môžete kedykoľvek skryť, aby vám nezaberala polovicu obarazovky. Vedľa sidebaru je počet tiberia, za ktoré si môžete kupovať jednotky, alebo budovy.

Od Dune II, čo bola predchádzajúca stratégia Westwoodu, sa v C&C zmenilo veľa. Nastali napríklad zmeny v označení jednotiek, to znamená, že si ich môžete označiť koľko chcete. Okrem toho sa jednotky dajú dať do skupín a rýchlo medzi nimi prepínať. Command and Conquer prešiel na čistokrvnú stratégiu, kde nemáte čas zaoberať sa príbehom a len sa vrhnete na nepriateľa a posielate mu do báze čím ďalej tým viac jednotiek. Škoda je, že sa nedá vyrábať viac jednotiek naraz – musíte klikať vždy keď sa vám vytvorí jednotka.

Hudba je geniálne návyková a dá sa počúvať aj samostatne. Zložil ju americký skladateľ Frank Klepacki. Ten sa k Westwoodu pripojil už ako 17 ročný a pred Command and Conquer zložil hudbu k druhému Eye of the Beholder, Lands of Lore či druhej Dune.

Na dvadsiate piate výročie, čiže v roku 2020, by mal vyjsť remáster Tiberian Dawn a Red Alert. No má to na starosti EA, takže sa obávam, čo z toho bude, keďže všetko, čo chytí do svojich rúk, sa pomaly začne rozpadať. Ak si chcete zahrať nejaký diel z Command and Conquer a neviete, ktorým začať, odporúčam kúpiť Ultimátnu kolekciu, ktorá obsahuje 17 hier a môžete si ju aktivovať na Originu. Dá sa zohnať v slovenských e-shopoch za 7 eúr, čo je za 17 hier v podstate zadarmo – na Origine stojí až 30 dolárov. A ak si chcete zahrať dnes prvý diel, nehrajte DOS verziu z roku 95 ale verziu na Windows z 97 roku – je to v podstate remake pôvodnej hry + beží výborne na nových systémoch, má väčšie rozlíšenie a datadisk Covert Operations pridávajúci 15 nových misií pre singleplayer.

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • download5523Command & Conquer titleVýrobca: Westwood Studios
  • Distribútor: Virgin Interactive Entertainment
  • Rok vydania: 1995
  • Platformy: DOS, Macintosh, Nintendo 64, PlayStation, PlayStation 3, PSP, SEGA Saturn
  • Extracheaty 2 icon Obaly icon gameplay icon Soundtracky icon manual icon abandonia-icon1 wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.