Arx Fatalis je nedocenenou a veľmi opomínanou hrou alebo aspoň tak to tvrdia kritici. Aj keď mala v roku vydania slušné priemerné hodnotenie 80%, u hráčov nedopadla až tak dobre a komerčne bola neúspešná. U nás vyšla v hernom časopise SCORE č. 117 a LEVEL 153 a češtinu robil legendárny Mrazík. Vďaka tomu sa u nás toto skvelé RPGčko viac presadilo a neupadlo do zabudnutia. To sa ale o zbytku sveta povedať nedá.
V roku 2002 a rok predtým vyšlo množstvo skvelých a očakávaných RPGčiek. Vyšiel Gothic, Wizardry 8 ale hlavne Elder Scrolls 3: Morrowind a Neverwinter Nights, takže konkurencia bola viac než slušná.
Arx Fatalis je RPG dungeon z roku 2002 vyrobený francúzskym štúdiom Arkane. Bola to ich prvotina a po nej nasledovali ďalšie vydarené hry ako Dark Messiah bežiaci na Source engine či séria Dishonored. Aj keď je Arx Fatalis dungeon, nie je krokovací a to je veľmi podstatné. Inšpirovaný bol hrou Ultima Underworld a presne tak vyzerá a aj sa hrá. Akoby to bol remake. Vývojári pritom sami prehlasovali, že Arx Fatalis mal byť regulérnym tretím dielom Underworldu. Hlavný dizajnér Raphael Colantonio pritom mal podporu od Paula Neuratha, jedného zo zakladateľov štúdia Looking Glass a dizajnérom Ultimy Underworld, no Electronic Arts vlastnila práva, takže mali smolu. Klasická EA. Museli preto zmeniť názov, no duch Ultimy tam ostal. Takisto mali vývojári z Arkane problém nájsť pre Arx Fatalis vydavateľa. Rozpočet pre hru bol 1.2 milióna dolárov, čo nebolo nič moc, preto si autori nemohli dovoliť kúpiť žiadny vtedajší engine, na ktorom by postavili svoju hru. Museli si vytvoriť vlastný. Na hre pracovali zo začiatku len štyria vývojári a ich financie boli takmer vyčerpané. Na krátky čas našli vydavateľa Fish Tank, ktorý po roku skrachoval. Nakoniec ich zachránil JoWood Production, nemecká firma, ktorá na tom finančne tiež nebola bohvieako, preto chcela, aby bol Arx Fatalis vydaný čo najskôr. Tým pádom kvôli vydavateľovi hra vyšla skôr než bola plánovaná, bola plná chýb a nakoniec sa slabo predávala (čo sa deje dnes vlastne neustále). Druhý diel Arx Fatalis nevyšiel kvôli slabým predajom prvého dielu a tým pádom nemohli nájsť vydavateľa. Dnes práva na Arx Fatalis drží Bethesda, takže prípadný druhý diel by bolo veľmi ťažké vytvoriť.
Poďme si teraz niečo povedať o hre a hratelnosti. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a jednoducho poviem, že je to stále super zábava. S nainštalovaným módom Arx Libertalis, ktorý vylepšuje funčnosť enginu, odstraňuje bugy a dovolí vám ju hrať na nových systémoch bez pádov a problémov, budú všetci fanúšikovia RPG v siedmom nebi.
Na začiatku hry si klasicky vytvoríte postavu. Vzhľadovo sa dajú vybrať len štyria týpci, no defaultne nastavený mi bol najsympatickejší, tak u toho som ostal. Následne si rozdelíte šestnásť bodov do štyroch vlastností ako sila, duševno, obratnosť a zdravie, pričom každá vlastnosť vám zvýši body schopností. Po každom novom leveli si môžete pridať len jeden bod do vlastností, takže si zo začiatku dajte záležať, kam priradíte body. Zo schopností si môžete vylepšiť stealth, čiže čím viac bodov, tým budete tichší a máte väčšiu šancu na útok zozadu. Druhý, technický skill využijete na páčenie zámkov a v hre je naozaj veľa zamknutých truhlíc, no NPCčka väčšinou u seba nosia kľúč. Ďalším skillom je intuícia. Pomocou nej si postava všimne a označí rôzne skryté dvere či pasce. Moc ju v hre neužijete, pretože každé skryté dvere sú pekne vidno aj bez tejto schopnosti. Éterické spojenie som tiež moc nevyužil, ďalší skill poznávania predmetov vám dá možnosť vytvoriť si lepšie lektvary ale v hre ich aj tak nájdete dostatok, tak načo sa otravovať ešte s vytváraním. Okrem toho tento skill neskôr v hre budete potrebovať na identifikáciu lepších zbraní, pretože vám ich nikto iný neidentifikuje. Schopnosť zosielania určuje či vôbec zošlete silnejšie typy kúziel – napríklad ak budete chcieť vyvolať démona a budete mať málo bodov v zosielaní, vyvoláte kurča. Takisto ak budete chcieť očarovať nejakú zbraň a pridať jej magické vlastnosti, väčšinou sa nič nestane. Ja som šiel cestou bojového mága – špecializoval som sa na chladné zbrane, plátovú zbroj a do toho som metal po nepriateľoch ohnivé gule. Práve ohnivá guľa a dobrá zbraň vám stačí na väčšinu nepriateľov. Sklamali ma luky, pretože v hre som našiel jeden či dva ale boli pomalé a slabé. Škoda, že autori nemali viac času na strelné zbrane.
V Arx Fatalis (v preklade Pevnosť osudu) sa budete pohybovať len v podzemí. Rovnako ako v Ultime Underworld, ani tu sa nepozriete na povrch – jedine ak pôjdete do observatória a pozriete sa do teleskopu. Je to preto, pretože slnko vyhaslo, povrch sa zmenil na nehostinnú ľadovú pustinu a všetky rasy boli nútené sa stiahnuť pod zem, vrátane ľudí. Museli sa naučiť spolu nažívať, no po čase to začal byť problém a každý chcel mať väčšiu moc. To vidíte napríklad u goblinov, ktorí využívajú trollov, aby im ťažili drahokamy. Goblini ich potom predávajú a trolom dávajú smiešny plat.
Príbehovo sa jedná o fantasy klišé – prebudíte sa vo väzení a nepamätáte si, ako sa voláte. Jeden väzeň, ktorého zachránite vás pomenuje ako Am Shaegaar, v preklade Ten, ktorý nemá meno. Postupne sa musíte dostať z väzenia a prežiť prvé krušné chvíle bez poriadnej zbrane či brnenia. Zo začiatku budete útočiť na goblinov len s kosťou, ktorá sa po pár ranách zlomí. Naučíte sa prvé kúzlo na zapálenie ohňa, takže už v noci nezmrznete a môžete si pri ohni opiecť pár mŕtvych rýb či umlátených krýs. Mäso sa dá ugrilovať aj na pochodni, no je to nepraktické.
Cestou k prvému ľudskému obydliu stretnete aj umeleckého trolla, ktorý vytvára busty a chce od vás darček. Po príchode do strážnice nájdete väčšinu ľudí mŕtvych a od posledného polomŕtveho kapitána zistíte, že boli napadnutí skupinkou Ylsides, čo sú v podstate veľmi dobre vyzbrojení ľudskí bojovníci. Dá vám povolenie obchodníka s drahokamami, s ktorým môžete prejsť cez goblinov strážiacich prechod do územia goblinov a trollov. Ďalšie doklady môžete získať od goblina, ktorého buď najskôr pustíte a on vám neskôr pomôže alebo ho pustíte až po pomoci.
V krčme sa toho robiť moc nedá. Môžete si pokecať so štamgastami a spýtať sa ich, či vás niekto pozná, aby ste si mohli spomenúť na meno. Môžete si zahrať hazard alebo skúsiť vypiť všetko víno skôr než hostinská zavolá stráže a odísť po svojich. Neskôr sa dostanete do goblinieho či trolieho mesta, v ktorom vás čaká zopár questov. Tam vás len tak ľahko nepustia, musíte buď získať ich dôveru alebo pre nich niečo urobiť. Až po nejakých dvoch hodinách putovania sa dostanete do najväčšieho ľudského mesta Arxu, ktorý sa nachádza úplne na samom vrchu, takmer pri povrchu. Svet podzemia je tu hierarchicky rozdelený. Na prvom poschodí sú ľudia, pod nimi goblini a trolovia, hlbšie sa nachádzajú rôzne krypty, chrámy, hadie ženy a krysoľudia a na samom spodku sú obrie červy, gigantické pavúky a iné potvory, ktoré by ste radšej ani nechceli stretnúť. Ďalších rás tu moc nestretnete, jedine trpasličie mŕtvoly na samom spodku.
Teraz nasleduje malý spoiler. Ak ho nechcete čítať, preskočte odstavec. Na jednej porade pri kontakte s meteoritom zistíte svoju pravú podstatu. Ste vyvolený, takzvaný strážca, ktorý bol poslaný na misiu. Máte zastaviť príchod Akbaa, čo je v podstate prastará entita alebo skôr element ničenia, ktorý sa chce dostať na svet a zničiť Arx. Má za sebou tajný kult, ktorý sa ho snaží vyvolať. Títo kultisti najradšej obetujú malé deti na oltári a vyvolávajú tým démonov. Naozaj som nemal s nimi žiadne zľutovanie a nebudete mať ani vy, keď sa dostanete do ich chrámu a uvidíte, ako tam žijú tí zasraní kreténi žijú. Spia v miestnosti plnej detských mŕtvol. Musíte preto zničiť tento kult a poraziť Akbaa skôr než príde na tento svet. To je v podstate hlavná zápletka.
Kúzlenie je v tomto RPGčku špecifické. Ak ste hrali originálnu božskú stratégiu Black and White, kúzla ste tam čarovali gestami. Tu je to podobné – rukou kreslíte do vzduchu značky rún a napísaním niekoľkých v rade aktivujete kúzlo. Zo začiatku nájdete len zopár rún, preto budete môcť kúzliť len niekoľko základných kúziel. Ak aj viete ako kúzlo vyčarovať, na jeho prevedenie potrebujete mať runu. Kúzla si môžete predčarovať a dať do rýchleho výberu tým, že podržíte Shift a pustíte Ctrl. Ja som si takto dal tri firebaly a bol som nezastaviteľný. Z užitočných kúziel máte napríklad neviditeľnosť, levitácia, uzdravenie, rôzne typy štítov, ktoré zvýšia zbroj či spomalenie nepriateľov. Neskôr v hre nájdete aj aktiváciu teleportačných brán, takže cestovanie budete mať uľahčené. Veľmi dobré je, že ak nájdete nové runy, nové kúzla sa vám automaticky napíšu do knihy kúziel. Celkovo ich je až 40 rozdelených do desiatich úrovní. Potom sú tu kúzla, ktoré sa vám nezaznačia do knihy a tie musíte experimentovaním sami nájsť.
Súboje prebiehajú jednoducho. Máte 4 smery, z ktorých môžete viesť útok a neexistuje tu obrana, aj keď máte v druhej ruke štít, preto vašou najlepšou obranou bude ustupovanie. Systém dialógov tu v podstate neexistuje. Buď sa spustí cutscéna s nahratým rozhovorom alebo po kliknutí na postavu vám ona niečo povie. Ak ste v obchode, veci predávate a kupujete pomocou truhiel. Môžete si ukuť aj meč a potom ho predať kováčovi v jeho obchode. Na kovadline si môžete opraviť zbrane a v knižnici, ktorý vedie hadia žena, si prečítať o svete samotnom a dozvedieť sa, ako funguje.
Arx Fatalis sa mi veľmi podobal na Thiefa. Už len výzorom stráží, ktorých môžete stretnúť v meste. Rovnako ako v Tiefovi, aj tu sa dá využívať stealth a nepriateľov môžete obchádzať v tme a využívať tiene. Arx Fatalis bol vo svojej dobe vyhlásený tým, že ste v ňom mohli kombinovať predmety. A najviac je to poznať napríklad v alchýmií alebo keď pečiete koláč. Najskôr musíte poliať múku vodou, potom rozváľať cesto valcom, pridať jablko, dať piecť na oheň a máte jablkový koláč. Ak chcete vytvoriť lektvar, musíte najskôr rozdrviť byliny v mažiari, nasypať ho do fľaše s vodou a dať destilovať. K tomu potrebujete ale vysoký skill poznávania predmetov. Arx Fatalis tak využíva prvky starých point-and-click adventúr. Interakcia sa dá robiť aj so zvieratami. Ak dáte psovi mäso, začne vás nasledovať. Ak dáte na zem syr, zhluknú sa okolo neho myši a začnú ho žrať. Takisto ste mohli questy riešiť rôznymi cestami. A nielen questy – ak ste našli zamknuté drevené dvere a nemáte kľúč, môžete ich rozbiť zbraňou. Hra vás nevedie za ručičku, musíte sami skúšať, čo vám dovolí a vymýšľať nové postupy.
A to môže byť niekedy na škodu. Zopárkrát sa mi stalo, že som nevedel, kam mám ísť alebo čo mám robiť a pritom sa stačilo len porozprávať s jedným goblinom alebo jednou postavou vo väzení, aby sa hlavný príbeh pohol ďalej. Ak si s tou správnou postavou nepohovoríte, príbeh bude zaseknutý na mŕtvom bode a vás hra nepustí do ďalšej časti.
Umelá inteligencia je výborná. Ak zaútočite na goblina a on bude mať málo života, radšej ujde a privedie si posily. V každej inej hre by ste čakali, že ujde a bude utekať cez pol mapy. Trolovia sú pomalí a ľahko sa vyhnete ich útokom. Krysí ľudia sú naopak agílni a počas súboja vás môžu okradnúť. Pavúky vám zase dávajú jed a kultisti na vás budú hádzať kúzla. A to nehovorím o tom, že si môžete aktivovať svojho vlastného golema.
Arx Fatalis má skvelú atmosféru. Nepotrebujete hordy nepriateľov, stačí vám prechádzať sa cez tmavé kobky a nasávať skvelú ambientnú hudbu. Keď ste vo väzení, počujete rôzne škreky a výkriky. V meste počujete šum potoka, rozprávajúcich sa ľudí či kotkodákanie sliepky a v hrade vám zahrá bard. Čím pôjdete hlbšie, tým budú zvuky zlovestnejšie. Z ventilačných šachiet, ktoré nájdete skoro všade môžete počuť mrazivú pustinu, ktorá panuje na povrchu. Takisto sa mení zvuk chôdze podľa toho, akú máte na sebe zbroj. Pri krúžkovej počujete cinkanie krúžkov, plátová vŕzga a plechy o seba búchajú, takže ju aj horšie využijete pri stealthu. Keď naopak nemáte žiadny armor, budete počuť len svoje kroky.
Arx Fatalis je jedinečná hra, ktorá mala ten problém, že vyšla v dobe, kedy dungeony nikto hrať nechcel. V roku 2002 každý chcel hrať len strieľačky alebo RPGčka s otvoreným svetom, a tak sa táto hardcore záležitosť stratila medzi vlnou mainstreamu. 15. Novembra vyšiel tretí diel Ultimy Underworld s názvom Ascendant, na ktorý množstvo fanúšikov pôvodnej série čakalo. Nakoniec to nedopadlo vôbec dobre, hra vyšla plná chýb a bola nedorobená. Recenzie sa pohybujú v priemere medzi 20-37%. Škoda. Dobré dungeony dnes už nevychádzajú.
Na koniec pár vtipných momentov:
- chrápanie vojaka – ostatní sa ho snažili utíšiť a po prebudení sa o tom budú hádať.
- Stretnete tu aj zlatokopku.
- A ak zjete cesnak a potom sa začnete rozprávať so ženami, tie radšej utečú alebo začnú volať stráže.