Unreal Tournament

Hellrampageaction Leave a Comment

Kráľ multiplayerovej zábavy prichádza…

Práve mi v mojom playliste naskočila bomba s názvom Rollin´ (Air Raid Vehicle) od Limp Bizkit a ja som si spomenul na Quake 3, kde som jeden čas videl skvelý frag-movie. Taktiež som si spomenul na množstvo klipov z UT 2004 plný fragov, kde figurovali mená a tímy ako Brownies, CTLB TEAM, Electry, Jezus alebo Humiliation. Táto pieseň sa mi vždy bude spájať s UTčkom a rýchlymi akčnými hrami, kde hrá prim váš skill, presnosť a reflexy a nie šťastie, ako to býva u dnešných hier (Battlefield 3, 4). V týchto hrách ste mali pocit, skutočný pocit, že hráte, že tvoríte hru a bavili ste sa kráľovsky. Museli ste sa snažiť, aby ste niečo dosiahli, aby ste boli lepší lež váš súper. Museli ste poctivo trénovať každý deň niekoľko hodín, aby ste si zvykli na citlivosť myši a aby ste trafili letiacu guľu z shock rifle – človek, ktorý ju trafil pri státí bol amatér a tí, ktorí nedodžovali sa stali ľahké ciele pre agílnejších hunterov. Museli ste vedieť mapu naspamäť, jej skratky a výhodné miesta, kde sa nachádza aký predmet, aká zbraň, odkiaľ môže prísť nepriateľ, museli ste si časovať štíty a brnenia, aby ste mali v dueli výhodu nad súperom a pri Capture the Flag išlo o skutočnú tímovú prácu, dokonca aj keď ste hrali na public serveri, tak hráči spolu spolupracovali! V dnešných hrách spoluprácu v public hrách nenájdete – v Battlefronte sa hrá každý na vlastnom piesočku a v Battlefielde budete oslavovať a otvárať šampanské, keď vo vašom squade budú ďalší traja hráči ochotní hrať tímovo a s rozumom v public matchi. Dosť bolo na úvod, poďme si povedať niečo o hre, ktorá všetko začala. Unreal Tournament.

Na začiatok sa nám ponúka klasická otázka, ktorá historikov trápi už od praveku: „Čo bolo skôr – sliepka alebo vajce? Quake 3 alebo Unreal Tournament?“. Obe hry vyšli v roku 1999 a obe skoro v rovnakom čase, no UT vyšlo o desať dní skôr. Pomohlo to hre k väčšiemu úspechu? Ktovie. Obe hry boli zamerané na čisto multiplayer a obe vychádzali zo singleplayerových predchodcov. Quake 3 z Quake 1 a 2 a UT z Unrealu. Vynára sa nám ďalšia otázka: „Ktorá hra bola úspešnejšia?“. Obe hry boli veľmi úspešné a hrajú sa prakticky dodnes. Quake 3 sa premenil na Quake Live a hrá sa rovnako dobre a Unreal Tournament si môžete zahrať cez Steam alebo vlastné servery. Obe hry si získali svojich fanúšikov – zatiaľ čo Quake 3 bola hra dynamickejšia a akčnejšia, UT sa zameriavalo skôr na stratégiu boja, keďže v hre ste mohli použiť veľa rôznorodých zbraní a boti mali výbornú umelú inteligenciu. Osobne som mal skôr radšej Quake 3 a až neskôr som presedlal na Unreal Tournament 2004, ktorý sa stal mojou vášňou a srdcovou záležitosťou.

Unreal Tournament spolu s Quake 3: Arena, začali novú éru hier – boli zamerané na čisto multiplayerovú časť, ktorá sa odohrávala v arénach, kde proti sebe bojovali hráči buď ako jednotlivci alebo v tímoch. Quake 3 a UT mali spoločné módy Deathmatch (alebo Free for all), Team Deathmatch a Capture the Flag (CTF sa prvýkrát objavil už v Quake 2 a získal si veľkú popularitu), no UT malo v tom výhodu, že malo ešte Domination, Last Man Standing a Assault. V Domination ste museli získať a udržať kontrolné body pre svoj tím – tento mód bol pre UT špecifický, dnes sa už moc nehráva (a ani v pokračovaniach sa moc nehral). Last Man Standing je klasický Deathmatch, máte tu ale len jeden život – posledný, kto zostane nažive, vyhráva. Mód Assault sa stal tiež pre sériu UT špecifický – jedná sa o tímový taktický mód, v ktorom jeden tím útočí a druhý obraňuje. Útočiaci tím má rozdelené rôzne úlohy, ktoré musí splniť, tím sa mu odomkne ďalšia časť mapy (niečo ako Rush mód v Battlefield: Bad Company 2).

Ak nemáte dobré pripojenie alebo si chcete zahrať UT offline, je tu akási „kampaň“ s názvom Turnaj, kde hráte jednotlivé módy a mapy proti počítaču – botom. Výber obtiažnosti tu je veľmi zásadná, pretože ovplyvňuje to, aký skill bude umelá inteligencia mať – akú bude mať presnosť striel a či sa bude pohybovať rýchlo/pomaly a či bude používať dodge a terén. Ak si chcete zahrať sami a natrénovať si mapy bez živých hráčov, hranie proti botom je skvelá príležitosť. Naučíte sa používať zbrane, ktoré sú hlavnou devízou celého UTčka. Každá zbraň je špecifická, každú treba použiť v inej situácii a hlavne sa treba naučiť zbrane rýchlo meniť nie koliečkom alebo číslami nad WSAD ale pekne pomocou skratiek na klávesnici, ktoré si sami nastavíte. Každá zbraň má dva typy strelných módov. Keďže som bol odchovaný skôr na UT2004, niektoré zbrane a ich „staršie“ prevedenie mi vadilo. Tak napríklad pri Shock Rifle mi vadilo, že vystrelená guľa bola príliš malá a ťažko sa triafala. Takisto s primárnou strelou nevidíte a neviete, či ste nepriateľa trafili. Pulse Gun (obdoba Link Gunu) sa mi vôbec nepáčila – hlavne primárne strely. Flak som si užil ale pri premieňaní sa strašne pomaly načítal, takže ste nemohli hneď strieľať. Ripper vrhá disky, je to obdoba Razorjacka z pôvodného Unrealu a môžete sa ním ľahko zabiť, preto som ho nemal rád. Sniperka nemala bohvieaký skvelý zameriavač a pri priblížení sa s ňou ešte horšie mierilo. Raketomet veľmi pomaly nabíjal strely a strieľal. Dokonalosť prinieslo až UT2004 a najnovšie pripravovaný remáster Unreal Tournament, ktorý kutí Epic spolu s fanúšikmi.

Tak, toto bola taká voľná recenzia na Unreal Tournament z roku 1999. Na Steame ho môžete zohnať za 10 Eur, ja ale odporúčam nové Unreal Tournament, ktoré dnes vyvíja Epic a je ZADARMO a bude ZADARMO, takže neváhajte a choďte ho hrať, pretože Epic ho vyrába so srdcom a počúva fanúšikov. Takže šup-šup, sťahujte, hrajte a bavte sa!

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • buy it1Unreal Tournament titleVýrobca: Epic Games, Digital Extremes
  • Distribútor: GT Interactive Software
  • Rok vydania: 23.11.1999
  • Platformy: Windows, Dreamcast, Linux, Macintosh, PlayStation 2
  • ExtraObaly icon gameplay icon Soundtracky icon manual icon monitor-wallpaper icon wikipedia icon gogcom icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.