Očarujúca arkáda s krásnou Nikitou a vlkom...
Inner Worlds (IW) je akoby hra z iného sveta. Očarí vás svojou krásou, jedinečnosťou a svetom, ktorý má svojho temného pasažiera (akoby povedal Dexter). Je to jedna z tých hier, ktorá ma ohromila už ako dieťa. Síce som sa ďaleko nedostal ale možnosť prevteliť sa do vlka a žrať pavúky, netopiere a iné monštrá bolo niečo neskutočné. Všade sa píše, že Nikita (hlavná hrdinka, za ktorú hráte) sa vie premeniť do vlkolaka. Pre mňa to vlkolak nebol, to je príliš hrubé označenie pre krásneho ružového vlka, ktorý je taký roztomilý, keď sa plazí (len na oficiálnych stránkach ho pekne nazvali – ferocious she-wolf, niečo ako divoká vlčica). Bohato mi stačili prvé tri úrovne, ktoré som prechádzal stále dookola, aby som pochopil, že sa jedná o výnimočnú hru.
S Nikitou budete bojovať proti zlu, ktoré ohrozuje jej domov. Najskôr musíte zničiť černokňažníka Graloba (prvá epizóda Wizard’s World), ktorý vypúšťa do sveta experimentálne monštrá z hradu Drofanayrb (naozaj horšie meno pre hrad som ešte nevidel… je to vlastne meno programátora Bryan A. Ford, keď si ho prečítate zozadu). V druhej epizóde (World Change) sa Nikita vracia domov, aby zistila, že ho sužujú monštrá a v tretej epizóde (Heart of the World) sa pozriete do podzemia, kde sa dostanete cez obrí vulkán. IW využíva ľahký RPG systém. Síce so svojou postavou nelevelujete, získavate počas hry kúzla. Vždy, keď zabijete nejaké monštrum, ktoré kúzlo používa, Nikita sa ho naučí. Kúzla stoja manu, ktorú si môžete obnovovať pri zelenej guli alebo cez drahokamy. Okrem kúziel budete získavať nové predmety a zbrane, ktoré využijete nielen na likvidáciu nepriateľov. Všetky predmety, ktoré nazbierate počas levelu sa do ďalšieho levelu neprenesú, takže ich treba využívať a nešetriť s nimi. Práve predmety a ich používanie robia z IW komplexnejšiu hru. Keď získate vylepšenie skoku, treba ho použiť hneď – vydrží celý level. Premenu do vlka budete používať často, keďže vlk vyššie vyskočí, je rýchlejší, takže preskočíte väčšie priepasti a môže útočiť, no nemôže šplhať. Takisto budete zbierať talizmany, ktoré vám zvýšia život, manu alebo silu útoku. Dôjde aj na chladné alebo strelné zbrane – tie si môžete očarovať pomocou zvitkov a zvýšiť ich silu.
Niektorí nepriatelia sú doslova nechutní – hlavne lietajúca lebka zanechávajúca akési zárodky. Hneď v prvom leveli odpočíva mechanický obor, u ktorého keď vydržíte pár minút, začne zelenať. Po čase sa prebudí a vy ho môžete zabiť. Na dokončenie úrovne jeho smrť nie je potrebná, autori ale ukazujú, čoho sú schopní.
IW vyrobilo štúdio Sleepless Software (SS), o ktorom sa dnes dá zistiť dosť veľa informácii. Ak vás zaujíma história firmy, odporúčam prečítať si o nich článok na ich oficiálnych stránkach. Každopádne z článku som urobil výcuc, ktorý si môžete prečítať nižšie. Zo začiatku sa celkový tím skladal z troch ľudí, ktorí pochádzali zo Salt Lake City – Joe Hitchens (ktorý celú históriu napísal – pracoval v hernom priemysle už od roku 1986 ako umelec a dizajnér), jeho brat Ron a kamarát Bryan Ford. Mali víziu, ktorá im retrospektívne prišla ako halucinácia – chceli vyrábať shareware hry, na ktorých by zarábali a z toho by rástla ich firma a vyvíjala sa. Už v tej dobe boli na internete závislí (ako sa sami nazvali „Internet junkies“), takže ich napadlo, že hry budú vyvíjať používaním internetu. Ich dlhodobým cieľom bolo vyvíjať online multiplayerové hry, ktoré by sa dali hrať cez internet. Vtedy ešte nebol internet známy a keď ste povedali slovo Internet, ľudia sa väčšinou pýtali „inter-what?“. IW bola ich prvá hra, na konci vývoja mali (vďaka internetu) až 27 ľudí z deviatich krajín. Hru mali prvoplánovo vyvíjať rok, no nakoniec sa doba vývoja pretiahla na tri roky. Dôvodom bolo, ako napísal Joe, že jednoducho skúšali množstvo experimentálnych vecí, ktoré by mohli pridať. Bol to ale len jeden dôvod z mnohých, ostatné si môžeme domyslieť sami. Hra vyšla v roku 1996, kedy už DOSovým skákačkám odzvonilo, preto sa jej nedostalo úspechu. Joe si sám zúfa, že keby vydali hru o dva roky skôr, úspech by mali neuveriteľný. V roku 1996 už grafická aj zvuková stránka bola zastaralá a každého viac zaujímali nové 3D strieľačky. S jednoduchým dizajnom prišiel Joe ešte v roku 1986. IW mala byť pôvodne skrolovacia plošinovka pre Atari 7800, no štúdiu chýbali peniaze, skúsenosti a ľudia, takže na nej začali pracovať až v roku 1993. Spočiatku mala byť hlavná postava mužského pohlavia. Meno Nikita ostalo. Prvá epizóda (z celkových troch) bola distribuovaná ako shareware, čo bola vtedy populárna forma predaju (tretina obsahu zadarmo, ak chceš viac, budeš musieť zaplatiť). Každá epizóda má deväť úrovní, čo je slušné. IW vyšlo aj na Linux, autori dali prvú epizódu zadarmo a napísali skupine „comp.os.linux“, či by im nepomohla s hrou. Dočkali sa obrovského záujmu. Písali im stovky ľudí. Joe strávil len týždeň na to, že odpisoval ľuďom na mail, toľko odpovedí mu prišlo. Linuxová verzia nakoniec skutočne existuje aj fyzicky – na CDčku ako registrovaná verzia, no je vlastne identická s tou na DOS. Zaujímavo autori hľadali skladateľa pre svoju hru – urobili súťaž na internete a ponúkli 100 dolárov za skladby, ktoré použijú v hre, 1000 dolárov pre absolútneho víťaza. Nakoniec vyhral Daniel Hansson zo Švédska. Autori zo SS použili skladby aj od iných skladateľov – napríklad z Chorvátska, Holandska, Austrálie, USA a jednu dokonca aj zo Slovenska. Skomponoval ju Rasťo Skultety a jeho skladba má názov „Bad Blood“. Množstvo ďalších ľudí z celého sveta bolo angažovaných do tejto hry, či už ako testeri, kritici dizajnu alebo inej asistencie. Joe spomínal, že sa museli potýkať s jazykovou bariérou, inými časovými pásmami, organizovaním a posielaním práce cez internet. Väčšinu grafiky urobil sám Joe použitím rôznych nástrojov. Štvrtinu grafickej práce urobili ostatní. Ako Joe spomína v roku 2001: „Keď sa pozriem späť, musím povedať, že Inner Worlds bol pre mňa úspech, ale iným, než som zamýšľal.“ A jeho poslednú vetu musím nechať v originálnom znení: „But then, ain’t that just the way life goes?“.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
[← / →] – pohyb
[↑] – ísť do dverí / liezť
[↓] – zobrať predmet / skrčiť sa
[Shift] – skok
[Medzera] – útok
[Ctrl] – aktivovanie prepínačov
[Alt] – premena
Ďalšie klávesy
[U] – použitie predmetu bez zobratia
[P] – pauza
[I / A] – inventár
[F1-F8] – použitie predmetu
[F9] – spomalený mód (korytnačí)
[F10] – manuál[/su_spoiler]
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]