Závodná klasika – potrebujete rýchlosť?
Need for Speed (ďalej už NfS) je klasika. Pre niekoho to môže byť napríklad Test Drive alebo Driver, no prvý diel NfS žije dodnes, síce nie až tak kvalitne ako v strede jeho života (Underground, Porsche 2000, Hot Pursuit 2), no stále žije. Zábavné je si pozrieť najnovší The Run (2011) a porovnať si grafickú a hratelnostnú stránku hry. Príde mi, že sa nič nezmenilo. Samozrejme, grafika beží na najnovšom Frostbite 2 engine, ktorý bol prvoplánovane použitý na Battlefield 3, no hratelnostne sa nezmenilo skoro nič. Pribudlo zopár skál, padajúci sneh, ohromujúce kulisy, no základ zostal rovnaký. Základ, ktorý položil práve prvý diel už v roku 1995.
NfS znamenalo v deň vydania malú revolúciu na poli grafiky ako napríklad súčastnejší Crysis alebo Far Cry. Nebolo to síce pravé „technologické demo“, no prišiel náhle (ako Max Payne) a zanechal na nejednej recenzentskej duši istý počet šrámov. Už je to 16 rokov čo Elektronické Umenie stále neprestalo baviť vydávať závodné hry. Prvý môj NfS bol až druhý diel, ktorý považujem za klasickejšiu klasiku než diel prvý, pretože som ho hral ako prvý a mám z neho viac osobných zážitkov. No prvý diel je stále prvý diel. Zaujímavé je, že NfS vyšiel najskôr na systém 3DO a až potom na PC.
Keď zapnete už po x-tom kráte túto hru, objaví sa známe logo a krátke intro ako pre závislých ľudí na nadupaných autách a rýchlosti. Následuje tu už klasické menu, ktoré som si veľmi obľúbil – dá sa v ňom veľmi dobre orientovať a ak chcete, môžete si pozrieť prehľadné tabuľky každej mašiny, ktorá bola v tom roku na top mieste. Obrázky aut sú veľmi kvalitné, zamiluje si ich aj úplný odporca všetkých pohybuschopných áut, ktoré idú rýchlejšie než 40 km/h. Tabuľky sú rozpísané v počtoch, aké auto má akú akceleráciu, aká je jeho brzdná dráha a vyváženosť prudkého zatáčania v rýchlosti. U každého auta je aj jeho história – ktoré bolo prvé, a v ktorom roku, dokonca je u každého auta video – to ale len v CD verzii. Nechýbajú ani mechanické parametre, ktoré si užijú predovšetkým všetci znalci a fajnšmekri. K dokonalosti chýba už len vlastná úprava vozidla, ako aj jeho ostatných parametrov… ale to by sme od hry z roku 1995 chceli priveľa, všakže. Mimochodom, celé menu doprevádza cool metalová hudba (vďaka bez spevu), takže sa pri preberaní štatistík nebudete nudiť v tichu ale len nudiť.
Áut je na výber z 8 kúskov – najsilnejšie a najrýchlejšie je Lamborghini Diablo VT, následuje Ferrari 512TR, ďalej Dodge Viper RT/10, Chevrolet Corvette ZR-1, Porsche 911 Carrera (ach, koľko som sa ja s ním nahral v NfS Porsche 2000), slabšia Toyota Supra Turbo, Acura NSX a posledná Mazda RX-7. Proti sebe si môžete vybrať koho chcete, takže vy si môžete dať najslabšie auto a vaším počítačovým protivníkom dať pre zmenu Lamborghini. No kto by to robil. Dá sa vybrať aj náhodná zmes, kedy je na trati z každého auta po jednom kuse. Tratí je len 7 a sú krajinovo rôznorodé. Z teplých morských krajov precestujete cez Aply a zasnežené alebo zalesnené kopce až do mestskej oblasti. Je len na vás, či budete hrať jednoduchú trať, turnaj alebo jeden na jedného v plnej premávke, kde sa hrá o všetko. Stačí jedno ťuknutie do okoloidúceho auta a môžete si dať trať znovu. Alebo sa sám vyštvať v hre o čas a zlepšovať štatistiky (ako Baltimorská polícia s kriminalitou) a pozvať kamaráta, či vás tromfne.
Grafika je na dobu vzniku naozaj dobrá, no určite si nemeňte kameru stlačením písmena „C“, pretože by to nemusel vydržať váš žalúdok. Čo patrí k najlepším veciam na tejto hre, to sú interiéry jednotlivých vozidiel. Každé je iné a celkom funkčné. Toto ma u tejto série najviac tešilo – že vidíte na volant. Nie ako u ostatných hier, kedy sa za prvý pohľad považovala neviditeľná predná doska auta, o volantu ani nehovorím. Trate sú graficky celkom rozmanité – tu idete cez tunel, tam sa zase dostanete do lesa, inde okolo vás budú kopce a traktory… nejde o to, že by neboli dobre vydesignované. Ide o veľký počet kôl, ktoré máte prejsť. 2 alebo 3? – nie je problém… ale 7, 8? – to si zo mňa robíte srandu. Jednotlivé trate sa delia ešte na uzavreté – okruhy(počet kôl) alebo otvorené – šprinty (z A do B). V móde jeden na jedného sa stretnete so zapnutou premávkou + políciou, ktorá ide, pravdaže, len po vás. V móde Turnaj si vzhľadom na trať vyberáte jazdnú triedu. Ide sa cez niekoľko segmentov po takmer rovnej trati bez premávky. Máte niekoľko pokusov – prvý vyhráva a zhrabne odmenu.
Hratelnostne sa hrá NfS celkom dobre, no dnes sú už oveľa kvalitnejšie závodné hry. Dnes je prvý NfS niekedy epický, niekedy hlúpy a niekedy aj nudný. V roku vydania bol predovšetkým epický, kým to všetko nadšenie z grafickej stránky hry nepominulo a ľudia nezačali byť triezvejší. Tí čo hrali, vedia, tí čo nie, bežte to napraviť, aspoň si zakúsite prvé začiatky tejto úspešnej a dlhotrvajúcej série, ktorá bude žiť až dovtedy, pokým neskrachuje EA (takže večne).
V roku 1996 vyšla Špeciálna Edícia, ktorá vyšla len pre PC CD-ROM a pridáva do hry podporu DirectX 2 (čo bola vtedy novinka a pridávala množstvo efektov) a multiplayer cez TCP/IP. Ďalej ste si mohli zahrať dve nové trate, rannú, poobedňajšiu a večernú variantu trate a ďalšie vylepšenia.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
[Šípky] – pohyb vozidla
[A / Z] – zmena prevodového stupňa
[Medzera] – ručná brzda
[C] – zmena pohľadu
[H] – klaksón[/su_spoiler]
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Electronic Arts Canada
- Distribútor: Electronic Arts
- Rok vydania: 1995 (1994, 3DO)
- Platformy: DOS, 3DO, PlayStation, SEGA Saturn
- Extra: