Hideo Kojima zas a znovu ukázal svoju veľkosť!
Metal Gear Solid (ďalej už MGS) je umelecké dielo. Je to film v hre. Nezáleží na tom, či ste ho hrali pol hodinu alebo ste ho prešli celý, inteligentný človek pozná dobrú vec už pri prvom pohľade. MGS je v prvom rade výborná stealthovka. Filmové sekvencie sú na každom kroku a pre niekoho môže hra vyznieť ukecane, no japonci sú už takí (kto hral nejakú časť Final Fantasy, pochopí). Duchovným otcom série je Hideo Kojima. Posledný zatiaľ známy diel má vyjsť v roku 2015 na PS3, PS4, XBox360 a XBone, no ja len dúfam, že sa za nejakých pár rokov dočkáme aj PC verzie (je to ale nepravdepodobné, pretože posledný diel vydaný na PC má číslovku 2). Snake sa po prvýkrát dostal na obrazovky 7. júla 1987 na MSX (my sme mali Ataríčka, japonci mali MSXká), takže séria si našla svojich fanúšikov hlavne na východe (my, európania a z väčšej časti PCčkári, sme im mohli len závidieť takéto lahôdky, ktoré sa každý rok dostávali na konzole).
Dnes recenzovaný MGS je v podstate už tretí diel – pokračovanie Metal Gear 2: Solid Snake, ktorý vyšiel v roku 1990 na MSX a v roku 2004 aj na J2ME. Príbeh sa vám môže zdať chaotický, ako keby ste skočili do stredu príbehu, no Kojima to našťastie dobre zamaskoval, a tak tu máme novú zápletku, ktorú treba vyriešiť. Veľa postáv, ktoré by ste stretli v predchádzajúcich dieloch tu stretnete znovu (napr. Big Boss, Gray Fox a ďalšie). Už zo začiatku hry sa stretávame so Solidom Snakeom, špeciálnym agentom, ktorý má už dosť nebezpečenstva a chce si užívať zaslúžený odpočinok. Americká vláda ho ale ešte raz vytiahne na jeho „poslednú“ akciu – členovia Foxhound sa vyhrážajú americkej vláde, že použijú nukleárne zbrane, ak im nevydajú ostatky Big Bossa (príbeh sa neskôr ešte zamoce do japonských výšin). Foxhound vedie talentovaný a veľmi ambiciózny mladý muž, ktorý si dovolí sám seba označovať ako Liquid Snake (tekutý had), takže tvorí opozitum k Solid Snakeovi (pevnému / tuhému hadovi) a stane sa na krátky čas jeho nemesis. Solid Snake sa preto bude musieť vkradnúť do báze Foxhoundu, nájsť a zničiť nukleárne zariadenie a zistiť pravdu o svojej vlastnej identite.
MGS sa hrá v podstate sám. Väčšiu časť hry tvoria rozhovory po vysielačke alebo cut-scény, takže prim hrá príbeh a vy len hrdinu vediete za ručičku a chodíte s ním. Hra je lineárna, no budete musieť pri nej rozmýšľať. Určite to nie je tupá strieľačka, v ktorej budete musieť vystrieľať celú základňu a so spokojným výrazom ju opúšťať. Hlavný aspekt tu tvorí stealth. Za celú hru nemusíte na nepriateľov ani raz vystreliť (okrem častí, kde strieľať musíte – bosáci a naskriptované scény). Ak hru hráte prvýkrát, budete umierať často. A pri každom stratení života na vás bude jačať niekto iný – „Snake? Snake! Snakeeeeee!!!“, čo vyznieva komicky. Ovládanie na PC je dosť kostrbaté a preto odporúčam pripojiť ovládač. Ak ovládač nemáte, klávesnica postačí, no nie je to najlepšie riešenie. Viac súbojov s bosákmi som v žiadnej inej hre nevidel. Každú chvíľu budete bojovať s niekým iným – napr. Revolver Ocelotom, ktorý obľubuje, ako ináč, revolver, Gray Foxom, ktorý po vás pôjde so samurajským mečom, dokonca si zabojujete aj s tankom. Inej firme by takéto kvantum bossov stačilo na niekoľko pokračovaní.
Audiovizuálna stránka je ešte po toľkých rokoch stále výborná a ani dnes neurazí náročné oko v prívale nových hier. Zvuková stránka je úžasná a ak máte 5.1 set a dobrú zvukovku, užijete si ju na maximum, pretože hra podporuje priestorový zvuk a budete sa cítiť ako pri pozeraní kvalitnej japonskej Bondovky. Hru v pohode prejdete za menej než 10 hodín, pokiaľ ste ju už prešli. MGS má dva rozdielne konce. MGS je jedna z tých hier, kvôli ktorým by som si kúpil PlayStation. Dnes si hru môžete zahrať buď ako pôvodnú PlayStation verziu cez emulátor na PC, alebo si ju kúpiť na PlayStation 3, PSP či Vitu.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
[Šípky] – pohyb
[X] – pohľad z prvej osoby
[Ctrl] – zbraň
[Medzera] – akcia
[Shift] – skrčenie / plazenie
[Q] – premení predmet
[A] – inventár
[W] – premení zbraň
[S] – zbrane
[Tabulátor] – rádio / vysielačka[/su_spoiler]
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Konami Computer Entertainment Japan
- Distribútor: Microsoft Corporation
- Rok vydania: 2000 (1999, PlayStation)
- Platformy: Windows, PlayStation, PlayStation 3, PSP, PS Vita
- Extra: