Prerastené mravce prežraté radiáciou útočia!
Prerastených mravcov a inej hávede nie je nikdy dosť! Keď som videl obrázky z hry, ako v tejto „adventúre“ strieľate pištoľou gigantických mravcov, v top-down pohľadu utekáte z nemocnice, jazdíte v aute alebo hovoríte s ľuďmi z mesta, bolo mi jasné, že sa ku mne dostala výnimočná hra, no nevedel som si ju predstaviť v pohybe. Je neskutočné, že hra z roku 1990 (na Amigu vyšla o rok skôr) má toľko nápadov, minihier a interakcii. V tej dobe fičali väčšinou arkádové hry a adventúra takýchto rozmerov jednoducho ľuďom musela vyraziť dych. Máte tu obriu mapu, cez ktorú môžete cestovať na ľubovoľné miesto – bar, nemocnica, letisko, rádio, bane, krátery, farmy a pritom každá jedna oblasť si žije svojim životom – bar bude otvorený len večer, veštica leštiť guľu každý deň nebude (to vyznelo divne) a taktiež sa musíte z času na čas vyspať, pretože málo spánku by vás mohlo dostať do nemocnice. A práve v nemocnici som našiel prvú minihru, ktorú si môžete zahrať (vlastne druhú, v prvej sa mi nepodarilo uhasiť oheň a dostal som sa kde? do NEMOCNICE!) – ak nechcete premárniť zbytočné množstvo času ležaním v nemocnici (pretože v tejto hre je času málo – máte len 15 dní, aby ste zastavili mravcov), môžete sa pokúsiť z nej utiecť. Hra sa pri úteku prepne do vtáčieho pohľadu a začne hrať kúľ (cool) hudba. V tom momente som sa s otvorenou hubou dokorán snažil preplížiť cez tucet sexi sestričiek a nasratých policajtov. Pri úteku sa môžete schovávať pod posteľ alebo môžete použiť výťah, či schody, no je veľmi ťažké ujsť. Mne sa to ani po niekoľkom raze nepodarilo. V nemocnici budete zo začiatku veľmi často – v hre totiž nemôžete zomrieť, takže ak náhodou nabúrate s lietadlom, pochrúme vás obrí mravec, poraní oheň alebo v kuracom súboji na ceste nabúrate do auta, dostanete sa do nemocnice.
It Came from the Desert (ICD) si berie najviac nápadov z Béčkových filmov 50tych rokov minulého storočia (známe aj pod názvom „TRASH horory“). Príbehovo z filmov Them! a Tarantula . Boli populárne hlavne kvôli ich stupidite, jednoduchosti a nemuseniu používať pri filme mozog. Na také filmy chodievali tínedžeri v Amerike – v dvojiciach. Takzvané „autofilmy“, kde sa ženská polovička bála a muži toho mohli využiť a robiť zo seba hrdinov. Príbeh ICD sa odohráva v júni roku 1951. Budete vidieť očami geológa Dr. Grega Bradleyho, ktorý prichádza študovať pád meteoritu v krajine, kde rastú kaktusy (americké mestečko v Kalifornii). Onedlho zistí, že radiácia meteoritu spôsobila rýchly rast mravčej populácie, ktorá začne ohrozovať mesto. Vojsku je to u prdele, aj keď majú tucet tankov a helikoptér a práve vojsko musíte presvedčiť, aby vám pomohlo zlikvidovať mravcov. To docielite tak, že zistíte, kde mravce sú (opýtate sa obyvateľov) a následne započnete ich likvidáciu. V prvej minihre musíte jednému mravcovi odstreliť tykadlá, no triafa sa veľmi zle, pretože mravec sa pohybuje a vy máte málo nábojov v zásobníku. Ak ho nezabijete z diaľky, tak sa k vám priblíži a ostane vám málo času, aby ste zostrelili aspoň jedno tykadlo. V opačnom prípade vás mravec pošle do nemocnice. Ak sa vám ho podarí zložiť, nasleduje druhá minihra, v ktorej v top-down pohľade hádžete granáty v štýle Worms do prichádzajúcich mravcov, ktorí sa chcú pomstiť za padlého brata (neskôr dostanete dynamit alebo plameňomet). Ak toto celé ťaženie prežijete, získali ste vzorku, ktorá sa bude hodiť pri presvedčovaní vojska. Každá akcia vás stojí čas – spanie, presúvanie sa po lokáciach alebo obyčajné čakanie. Každý pohyb si musíte dopredu naplánovať, no ak hráte ICD po prvý krát, budete na mape stratený a nebudete vedieť kam ísť alebo čo robiť. Hra sa dá dohrať rýchlo pokiaľ viete, čo robiť a kam ísť. Ak nedokončíte hru do 15. júna (začínate na začiatku mesiaca), mravce sa rozmnožia a už ich nezastavíte (dá sa to považovať za jeden typ konca).
Okrem minihier ma potešila najmä nelineárnosť. Môžete si len tak zalietať v lietadle, zavolať kedykoľvek komukoľvek a aj dialógové okno nie je na smiech. Dr. Bradley je taký James Bond. Vie strieľať, hádzať granáty, lietať v lietadle, ovládať tank alebo stíhačku. K tomu všetkému vie rozpoznať šuter od šutru a dokonca sa sám ubráni len s nožom proti dvom dospelým chlapom. Hre by som vytkol priveľkú obtiažnosť v niektorých minihrách. Hodnotím DOSovú verziu, ktorá vyšla neskôr než na Amigu a predsa bola zásadne audiovizuálne horšia než originál. Kebyže som recenzoval verziu na Amigu, dostala by podstatne väčšie hodnotenie.
ICD bola populárna hlavne na západe. U nás ju málokto poznal. Vraj vyšiel aj film, no ja som našiel množstvo filmov s názvom It Came from (Hollywood / Another World / Space / Sky / West), no žiaden menom Desert. Mala vyjsť aj verzia pre Sega Genesis, no bola zrušená. Bola úplne iného charakteru – chodili ste tam s vojakom, likvidovali mravcov plameňometom, brali power-upy a mali oveľa väčšiu voľnosť pohybu. Okrem toho vyšla aj verzia pre TurboGrafx-CD v roku 1991. Používala živých hercov a FMV (Full Motion Video). Obsahovala aj herné sekvencie videné zboku, v ktorých ste zabíjali okrem mravcov aj zombie (?!). Vyšiel aj datadisk menom Antheads: It Came from the Desert II, no len na Amigu.
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]