Xenon

Hellrampageaction Leave a Comment

Jednoduchá strieľačka, v ktorej sa môžete transformovať!

Druhý diel Xenonu ste určite všetci v minulosti hrali – pekelná obtiažnosť, vesmírne červy a loď, ktorú ste si mohli za ťažko získaný cash nakúpiť. Na začiatku ste začínali s prdítkom a na konci ste mali nadupanú mašinu schopnú zabiť čokoľvek a kohokoľvek v dohľade. Druhý diel bol komerčne úspešný a veľmi obľúbený. Prvý diel bol iný. Nielen že PC konverzia dopadla otrasne, väčšinou ste ovládali tank a občas ste sa mohli transformovať do časovo obmedzeného útočného letúnu.

Keďže je Xenon prvá hra firmy Bitmap Brothers, rád by som napísal niečo o ich vzniku a histórii. Firma vznikla v roku 1987 vo východnom Londýne zásluhou trojice – Mike Montgomery, Eric Matthews a Steve Kelly. Za jediný rok od vzniku stihli vyrobiť Xenon, ktorou sa v hernom svete presadili ako vývojári so zmyslom pre detail. Kritika ich označovala ako vývojárov, ktorý každý aspekt hry dotiahli do dokonalosti. Vďaka Xenonu stúpla ich popularita natoľko, že sa dostali do sobotného raňajšieho detského programu menom „Get Fresh“ – diváci si mohli zavolať a zahrať v priamom prenose ich hru (podobne ako u nás Crash Bendicoot). Boli až takí úspešní, že ich prezývali „rock star developers of the 16-bit era“. V rovnakom roku, ako vyšiel Xenon, stihli vydať ďalšiu úspešnú hru – Speedball. Futuristickú športovú hru s loptou (dnes je populárny Rocket League, ktorý sám s obľubou hrávam). Speedball ukázal, že Xenon nebol náhodný hit. Ukázal, že autori sú naozajstní majstri svojho remesla. Ako tretiu hru sa Bitmap Brothers rozhodli urobiť pokračovanie Xenonu (no to už sami neprogramovali, pomohlo im The Assembly Line. Mike a Steve v tom čase pracovali na svojej ďalšej hre Cadaver). V druhom diele použili „reálnu“ hudbu – remix Bomb the Bass. Keďže sa im použitie „reálnej“ hudby vyplatilo, použili ju aj pre svoje ďalšie tituly: Speedball 2, Gods a Magic Pockets. Nesmiem zabudnúť spomenúť ich skvelú akčnú stratégiu Z. Zásluhou svojich hier sa dostali do televízie a rôznych herných magazínov, ktoré ponúkali ich demoverzie. Ako Mike Montgomery povedal: „Chceli sme zmeniť prístup ľudí k programátorom – keď si otvoríte magazín a vidíte ľudí oblečených veľmi hlúpo, nepomôže to, aby vás ľudia brali vážne.“

Xenon bola originálne vyrobená pre Atari ST. Amiga je tiež len konverzia, rovnako ako to bolo pri DOS, no DOS verzia je oveľa OVEĽA horšia. Čo bolo v tom roku (1988) dych vyrážajúce bola tvár jedného z vývojárov (Eric Matthews – neskôr priznal, že pozmenil manuálne video tak, aby mal lepší účes), ktorá prehovorila „Sector One“ hneď na začiatku hry (vtedy bolo nezvyklé v hre použiť digitalizovanú animáciu spolu s hlasovou nahrávkou, dnes je to skôr úsmevné). Pre mnohých ľudí bola toto prvá arkádovka (v zmysle automatovom, keďže neskôr vyšla aj na automaty) a aj hudba v tom čase bola na Atari ST verziu nadčasová (keď zabudneme na DOS verziu, kde hudba neexistuje, je tu len PC Speaker pre zvuky – pretože Adlib vyšiel až ku koncu roku 1988 a Sound Blaster v roku 1989, čo už bola hra prevedená na DOS).

Xenon bola prvá hra Bitmap Brothers, ktorá ukazovala silu 16 bitových počítačov a nastavila štandard pre 16 bitové hry. Bola to svojim spôsobom revolučná hra, aj keď nie na DOS. Ponúkala hráčom novú skúsenosť a prinášala im excelentnú grafickú stránku a nadupaný soundtrack. Pracovný názov mala hra „Kelly X“, čo bol odkaz na programátora menom Steve Kelly, no nakoniec bola premenovaná.

V Xenon sa ujmete role vesmírneho pilota menom Darrian, ktorý jedného dňa dostal správu z vesmírnej stanice. V správe vyčítal, že ľudská kolónia bola napadnutá neznámou mimozemskou rasou zvanou Xenites. Tak neváha a ihneď ide ochrániť ľudí a ich stanicu. Začínate v prvom sektore ako tank, s ktorým sa môžete pohybovať po celej mape ľubovoľne, no je ale veľmi pomalý. Keď sa transformujete do stíhačky, môžete ísť len vpred a máte obmedzené množstvo paliva. Stíhačka je oveľa rýchlejšia než tank, dá sa s ňou ale strieľať len dopredu – tank má možnosť streľby aj do strán a dozadu. Čo je vymakané, terén je 3D (alebo respektíve, má viac výškových úrovní) – niektoré vežičky s tankom nezničíte a musíte sa prepnúť do stíhačky, aby ste ich zničili. Môžete napríklad vyletieť na plošinku a transformovať sa na tank – pozemný nepriatelia vás netrafia. Taktiež keď bojujete s bossom, môžete použiť len tank. Vďaka ničeniu veží a nepriateľov môžete po mape zbierať bonusy, ktoré vám vylepšia tank, zvýšia pohyblivosť, obnovia palivo alebo zničia nepriateľov. Nevýhodou je, že keď vás zničí boss, začínate na checkpointe a zmiznú vám bonusy, takže tank je pomalý ako na začiatku. Na druhý raz bez bonusov bossa nedáte, musíte reštartovať hru.

[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

  • [Q] – hore
  • [A] – dole
  • [O] – doľava
  • [P] – doprava
  • [Z] – transformácia na vozidlo/stíhačku
  • [Space] – streľba
  • [F] – zapne/vypne zvuky
  • [F3] – pauza
  • [F10] – reštartuje level

[/su_spoiler] [su_note note_color=“#011e95″ text_color=“#c3c3c3″ radius=“11″]Verdikt: Ak si chcete zahrať prvú hru od Bitmap Brothers, odporúčam zahrať Atari ST / Amiga verziu. Konverzia na DOS utrpela značný downgrade a nevychutnáte si ju tak, ako originál pre ST – žiadny zvuk, ovládanie na Q,A,O,P (?!) a grafika o stupeň horšia. Originál verzia za 4/5, DOS verzia za 2,5/5.

[yasr_overall_rating size=“large“][/su_note] [yasr_visitor_votes size=“medium“]
  • download5523xenon-title1Výrobca: Bitmap Brothers
  • Distributor: Virgin Mastertronic
  • Rok vydania: 1989 (1988, Atari ST
  • Platformy: DOS, Amiga, Amstrad CPC, Arcade, Atari ST, BlackBerry, Commodore 64, MSX, ZX Spectrum
  • ExtraObaly icon Soundtracky icon gameplay icon amiga1icon abandonia-icon1 wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.