Stratégia, ktorá vám uškvarí mozog!
Uff… neviem, či to je z toho tepla alebo z čoho, ale pri hraní tejto hry sa mi doslova škvarí mozog. Máte toľko jednotiek, že neviete kam skôr skočiť, komu dať úlohu ísť niekam, niečo obsadiť, zničiť, ktorá jednotka sa vám vyrobila a kam ju máte poslať, či vám nepriateľ neobsadzuje nejakými šuflikantmi bázu a radar alebo ako ste na tom s jednotkami. Tak takéto pocity mám z hrania akčnej stratégie „Z“, ktorú som už po niekoľkych misiách musel vypnúť, pretože by sa mi zaživa uškvaril mozog od toľkých príkazov a zákazov a zastavení, ničenia, dávania pozor, kontrolovania, taktizovania a rozmýšľania nad ďalšími krokmi. Poďme radšej pekne od začiatku.
Bitmap Brothers sú skúsení výrobcovia množstva skvelých titulov. Ich filozofia bola, že nikdy nevytvárali jednoduché hry. Každá ich hra je jedinečná a jej dohratie vám dá zabrať. Z bola vyrobená priamo v strede ich výrobného cyklu. Ich história siaha až do roku 1988, kedy vydali prvé dve hry – Speedball a Xenon. Od toho okamihu sa im otvorila brána tvorenia ďalších úspešných peciek ako Gods, Cadaver, Chaos Engine alebo dnes recenzovaný Z. Z sa dočkalo aj pokračovania, ktoré vyšlo v roku 2001 a malo názov Steel Soldiers – o tom ale niekedy inokedy.
Z je akčná stratégia videná z vtáčej perspektívy. Proti sebe bojujú dve armády robotov, ktoré sú si podobné v každom ohľade. V single-playeri budete jednu stranu ovládať vy – červených. Modrých bude ovládať počítač. Musíte obsadzovať územia tým, že so svojou jednotkou stúpite na vlajku – niečo ako mód Conquest v Battlefielde. Týmto si privlastníte územie, na ktorom môžu byť rôzne vozidlá, továrne na výrobu pešiakov alebo vozidiel, obranné veže alebo radary. V Z nestaviate vôbec. Ani neťažíte suroviny. Tým sa hra stáva viac akčnejšou a vy nebudete vedieť, na ktorú časť mapy skôr skočiť. Jednotkám sa nedajú vybrať komplikovanejšie príkazy a ak si ich raz označíte viacerých po opätovnom kliknutí zostanú v skupine, čo je na jednu stranu dobré, no pri bitkách, kedy ich chcete rýchlo rozdeliť, musíte ako blbec stláčať Shift, a tak stratíte drahocenné sekundy, ktoré niekedy môžu viesť k zničeniu vašich dôležitých jednotiek. Veľmi tu záleží na tom, či máte len džíp alebo aj ľahký tank. Čím viac tovární máte, tým ste väčší boss. Vo vašej základni alebo továrni si môžete vybrať, akú jednotku chcete. V začiatočných leveloch je to celkom obmedzujúce, dá sa vybrať len gatlingová vežka, dva typy mariňákov a dva typy vozidiel. Aj tak nebudete mať čas babrať sa výberom a rozmýšlať, ktorú jednotku dáte do výroby.
Grafika a animácie sú bez chyby. Všetko sa hýbe ako má. Kopce sú krásne vykreslené, granátmi alebo raketami sa dajú zničiť a môžete si tak urobiť novú cestu k nepriateľskej vlajke. Džípu sa krútia kolesá, mariňáci vo voľnej chvíli robia ľudské činnosti, niekedy až humorné. Občas zostrelia lietajúce vtáky, ktoré keď spadnú na vašich vojakov, môžu ich zabiť. Oproti tomu umelá inteligencia najmä vašich jednotiek je zúfalá. Ak jednotku pošlete na nejakú dlhšiu trasu, spomalí, niekedy zastane, poškrabe sa na hlave (robot) a ide si pekne po ceste aj keď by bolo rýchlejšie prejsť po rieke ako to robia súperove jednotky. Dnes už existuje remake tejto starej stratégie (je dokonca lepší než GOG verzia na Windows!), kde si môžete dať vyššie rozlíšenie, aby ste mali lepší prehľad a môžete ľahšie vytvoriť multiplayerovú hru pre viacerých hráčov. Odporúčam preto stiahnuť a hrať remake, než originálnu verziu pre DOS.
Najviac mi na Z vadila jeho rozhľahlosť máp, pretože k dispozícii máte len obmedzujúce rozlíšenie, s ktorým nebudete mať až taký prehľad. Budete sa musieť spoliehať na mapu, ktorú mohli urobiť trochu väčšiu a zrozumitelnejšiu, aj keď mi celkom aj stačila. Škoda, že autori neurobili aj ťahovú verziu. Možno by to bolo zaujímavejšie.
Dôležité – postup pri spustení:
adresár s hrou musíte mať v Cčku (príklad: C:/Zed)
spustite DOSBox a napíšte nasledovné:
- mount c c:/zed
- C:/
- cd z
- z.bat
V prípade nutnosti si nastavte zvuky príkazom setsound
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]