Quest for Glory III: Wages of War

Hellrampage1992, adventure, DOS, egypt, fantasy, RPG prvky Leave a Comment

Sériu Quest for Glory mám rád. Tento mix adventúry a RPG mi veľmi sedí. Medzi moje obľúbené diely patrí štvrtý a prvý diel. Dnes si povieme niečo o treťom diele, ktorý nie je až tak moc rozoberaný v komunite hráčov.

Videorecenzia

Vývoj prvého dielu stál 150 tisíc dolárov. Vyšiel v októbri 89. Druhý diel už stál 450 tisíc a vyšiel o rok neskôr. No a vývoj tretieho dielu stál až 750 tisíc, pritom hra bola hotová už za 6 mesiacov a autori ju moc netestovali. V tíme nemali dosť umelcov, takže museli osloviť jednu kórejskú firmu, aby im vytvorila artworky. Tie Sierra prevzala a editovala, aby sedela s ich víziou. Graficky sa mi tretí diel veľmi páčil a nemám mu čo vytknúť. Prvé dva diely vyšli ešte v EGA grafike. Tretí diel bol prelomový kvôli tomu, že konečne vyšiel vo vyššom rozlíšení a VGA grafike. Konečne ste nemuseli zdĺhavo písať, čo chcete urobiť, ale mohli ste použiť myšku ako kurzor a hru tak ľahko ovládať. Túto hru vytvorila znovu manželská dvojica Corey a Lori Cole, no 90% dizajnu vytvorila Lori, ktorá v tom čase zároveň dohliadala na remake prvého dielu vo VGA grafike. Ten vyšiel ten istý rok ako tretí diel, čiže v roku 1992. Lori napísala pre tretí diel aj príbeh, ktorý mal symbolizovať pohľad na neznášanlivosť a rasové predsudky. No producent trval na tom, aby bola hra „politicky korektná“, tak ho musela trochu zmeniť. Takže nielen dnes ale aj v minulosti sa hry museli robiť politicky korektné. Len dnes sa to viac rozoberá, keďže každý má internet a informácie sú dostupné mrknutím oka.

Po vydaní bolo v hre veľa bugov, hráči nemohli dosiahnuť perfektné skóre 500 bodov, kvôli chybám v programovaní. Kvôli jednému glitchu, ktorý vám nespustil jeden dôležitý event, ste nemohli dohrať hru. Ja som hral hru s neoficiálnym fanúšikovským patchom 1.3A od AshLancera, ktorý opravil väčšinu kritických chýb, chýbajúci text v rozhovoroch, nezobrazujúce sa sprity a ďalšie veci. Potrebujete na to len verziu 1.1 z GoGu alebo Steamu a funguje aj na floppy disketky či CD verziu. Po tomto patchi vám ale nepôjde nainštalovať čeština, takže som hral v pôvodnom anglickom jazyku. Aj s týmto neoficiálnym updatom som mal v hre dosť bugov – párkrát sa mi hra zasekla a postava ostala v animácii behu a niekoľkokrát mi nešli vyriešiť hádanky, pretože bola hra moc rýchla (alebo cykly DOSboxu moc vysoko). Ďalším záporom je krátkosť hry. Tretí diel som dohral za 4 hodiny, takže na jedno posedenie. Síce som sa u hry celý čas bavil a zaujal ma nový svet aj rasy, ktoré v ňom boli, no hádanky boli príliš jednoduché a je tu v podstate len jeden hlavný quest, ktorý sledujete a žiadne vedľajšie menšie úlohy – aspoň pre môjho zlodeja neboli. Mág a bojovník tu nejaké majú. Lokácii je málo a fakt si ich rýchlo prejdete, no tento tretí diel sa mi páčil viac než diel druhý. Wages of War originálne nemal byť zasadený do série ako tretí diel, no mal to byť taký most medzi druhým dielom Trial by Fire a ďalším dielom Shadows of Darkness, ktorý bol nakoniec štvrtým dielom. Autori tu chceli použiť nové mechaniky a technológie a neboli si istý tým, ako to dopadne. Nakoniec sa z toho vykľul tretí diel, no hrá sa presne ako taký filler, ktorý má len doplniť chýbajúce časti príbehu a ako samostatná časť pôsobí veľmi krátko.

Wages of War vyšiel v auguste 1992. Fanúšikovia mali z tohto tretieho dielu zmiešané pocity. Niektorým chýbal starý engine, EGA grafika a textové okno, kde písali príkazy, iní boli nadšení z novej grafiky a point-and-click systému. Hudbu skomponoval Rudy Helm – je dynamická a počas hry sa mení. Takmer každú obrazovku hrá iná skladbu, čo ocenila aj kritika. Trochu z nej cítiť Egypt a je tu dosť bubnov, čo má evokovať Africké kmene. Celý soundtrack má vyše hodiny a pol.

V prvom diele sme s našim hrdinom zachraňovali stredoveké fantasy mestečko Spielburg, v druhom sme sa na lietajúcom koberci presunuli do úplne iného sveta – arabského púštneho Shapeira, ktoré akoby z oka vypadlo Aladdinovi alebo rozprávky Tisíc a jedna noc. Tretí diel sa odohráva v savane a púšti, ktorá je charakteristická pre Afriku. V hlavnom meste Tarna, kde sa budete pohybovať, to trochu vyzerá ako v Egypte. Zaujímavé je, že názov mesta je rovnaký ako jeden svet z druhej Ultimy Underworld, ktorá vyšla o rok neskôr. Celé mesto má pieskovú farbu a môžete tu vidieť pyramídy či sfingy. Príbeh nadväzuje na koniec druhého dielu. S našim hrdinom sme porazili zlého záporáka a stali sme sa princom Shapeiru. Paladin Rakeesh, ktorý sa objavil už v druhom diele, nás potom zoberie do svojho domovského sveta Tarny. Tam žije rasa Liontaurov podobajúca sa na kentaurov, len s hlavou leva. Sú príbuzný rasy Kin, čo boli mačky v druhom diele. Nevie sa presne odkiaľ Liontauri pochádzajú, pretože Tarnu kedysi obývali len ľudia. Počas vojny bola väčšina ľudí zabitá a liontauri ich prišli do Tarny ochrániť. Teraz tomuto mestu vládne liontaur Rajah, s ktorým sa aj stretnete. Táto rasa a aj ľudia v nej veria v bohyňu Sekhmet, dcéru slnka a matku Tarny, ktorá je v podstate bohyňou antických Egypťanov. Je tu odkaz aj na Anubisa – jeden predavač vyzerá ako on, takže sa autori dosť inšpirovali egyptskou mytológiou. Aby som sa vrátil späť k príbehu – Rakeesh vás tu priviedol, aby ste mu pomohli odvrátiť blížiacu sa vojnu. Tá sa schyľuje medzi lovcami Simbani a Leopardmanmi, ktorí používajú mágiu. Vy sa stretnete s oboma tábormi a budete musieť byť takým diplomatom a vyriešiť spor a narastajúcu nevraživosť. Okrem toho je niekde na východe akýsi démon, ktorý to má vraj na svedomí, takže aj to musíte prešetriť.

Na začiatku si opäť vyberáte z troch povolaní – buď si dáte neohrozeného bojovníka, ktorý bude všetky problémy riešiť silou alebo tichého zlodeja, ktorý sa dokáže zakrádať, liezť a balancovať na lane, či múdreho čarodejníka s množstvom kúziel. Ak ste dohrali druhý diel a máte uložené sejvy, môžete si importovať svoju postavu. A ak ste nahrali dostatočne veľa bodov, môžete si vybrať štvrté ukryté povolanie a stať sa paladinom. Ja som mal nutkanie vyskúšať si paladina, no nakoniec som pokračoval so zlodejom. Môj zlodej bol zdatný aj v súboji, takže dokázal poraziť monštrá aj s dýkou a vie aj čarovať. Kúzla, ktoré som sa naučil v druhom diele, mi ostali, čo bolo skvelé. Ak idete úplne novú postavu, s bojovníkom v tomto svete zažijete akési skúšky lovcov. Ak si dáte mága, tak vás celá Tarna nebude mať rada, pretože v meste sa nesmie čarovať. S mojim zlodejom som bol zase sklamaný z toho, že v meste nie je guilda zlodejov. Aj keď znak zlodejov asi dve NPC rozoznali, guilda tu žiaľ chýba.

Po výbere postavy budete sledovať celkom dlhé intro vo VGA grafike. Po ňom ste v Tarne a môžete si preskúmať celé mesto. V hostinci budete mať zadarmo ubytovanie, kde sa môžete vyspať a môžete sa tu prísť najesť a zaflirtovať si s čašníčkou. S obyvateľmi sa moc porozprávať nedá, tí sa s vami nebudú baviť. Dobre sa dá pokecať so strážami pred východom z mesta a potom s obchodníkmi. V bazáre predávajú veľa vecí: od sošiek, rýb, mäsa, kože zebry, medu, oleja až po zbrane, lano či korálky. Všetky tieto veci budete neskôr potrebovať, tak sa tu budete opakovane vracať. No sklamalo ma, že v hostinci na tabuli na mňa nečakal žiadny vedľajší quest, ktorý by som mohol splniť. Preto som šiel preskúmať okolitú divočinu. No nemohol som sa od mesta príliš vzdialiť, pretože som sa musel dostaviť nasledujúci deň k rade a ku kráľovi Rajahovi.

Predavač, ktorý vyrába pilulky na život, manu a otravu mi v Tarne povedal, že by dokázal vytvoriť aj lektvar rozptýlenia mágie, no potrebuje na to tri veci – špeciálnu vodu z jedného jazierka, dar od Srdca a ovocie zo Savany. Preto som išiel tieto tri veci hľadať a zároveň som chcel navštíviť lovcov Simbani a dozvedieť sa viac o narastajúcom napätí medzi nimi a leopardmenmi. Cestovanie po savane a džungli je dosť nebezpečné. Náhodne vás tu budú napadať rôzne monštrá, piesočné prerastené mravce alebo jaštery. Autori pre cestovanie prvýkrát použili mapu krajiny. Vy celú oblasť vidíte z diaľky a aj cestu, odkiaľ ste prišli. V krajine dobre vidieť dôležité miesta, ktoré by ste mali navštíviť a ak ste dobre čítali, tak vám už ľudia v Tarne povedali, čo sa od nej na východ nachádza. Prvýkrát budete cestovať s vašim priateľom Rakeeshom, ktorý vás dovedie až do malej dediny lovcov Simbani. Tam sa môžete porozprávať s ich náčelníkom a trénovať agilitu na lane či vrh oštepom na terč. Ak ste zlodej, tento tréning na lane neskôr budete potrebovať, tak ho netreba zanedbať. V dedine sa toho zatiaľ nedá moc iné robiť, preto si môžete ísť preskúmať okolie.

Strieda sa tu deň a noc, no tma nenastáva okamžite a máte tu veľa odtieňov. Cestovanie vám zaberie veľa času, podobne ako v reálnom svete, takže budete musieť prespať v divočine. Oheň si môžete založiť kdekoľvek na mape, no najskôr ho musíte zapáliť. Čarodejník použije mágiu ohňa a ostatní použijú kresadlo, ktoré sa dá kúpiť u vetešníkov. Ja som pri mojich potulkách prírodou narazil náhodne na Laurela a Hardyho, ktorí hľadali Cudzineckú légiu. Ďalšie bizarné stretnutie bolo so zemným prasaťom Arnem Saknoosenom. Jeho meno mal originálne alchymista z románu Julesa Verna Cesta do stredu Zeme. Jeho vzhľadom sa inšpirovali z komiksu Cerberus. V hre je dosť ukecaný a veľa vám toho povie a poradí, takže ak si neviete ďalej rady, môžete sa ho spýtať veľa otázok o svete. Súbojom v džungli sa môžete kompletne vyhnúť. Každému monštru sa dá utiecť, no môžete bojovať a zlepšovať sa tak v boji. U niektorých monštier sa dajú nájsť peniaze, čiže si týmto spôsobom môžete zarábať, inak nemajú žiadne predmety. Súboje sú veľmi jednoduché, máte tu dva útoky a dve obranné animácie. Z mágie môžete využiť útočné kúzla a spamovať nepriateľa až pokým nezomrie. Ukladať hru si môžete kedykoľvek a páčilo sa mi, že sa hra automaticky uloží pred dôležitou a náročnou hádankou. Smrtí je tu opäť veľmi veľa, takže si ukladajte hru čo najčastejšie. Neskôr sa dostanete k leopardmenom, zachránite jednu krásnu ženu z väzenia, spriatelíte sa s opicami a dostanete sa aj do Strateného mesta.

70

Tretí Quest for Glory je stále dobré pokračovanie, ktoré ale trpí na bugy a krátkosť hry. Je to taká výplň medzi druhým a štvrtým dielom. Páčila sa mi grafická stránka, príbeh a svet, v ktorom sa budete pohybovať. Hodnotím horšou sedmičkou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.