Need for Speed: High Stakes

Hellrampage1999, Need for Speed, PlayStation, polícia, racing, splitscreen, Windows Leave a Comment

High Stakes je štvrtým dielom v sérii Need for Speed. Vyšiel v roku 1999, rok po treťom diele a prináša veľké množstvo noviniek. Je tu systém poškodenia, môžete si vylepšovať vozidlo alebo ho opraviť, je tu oveľa lepší jazdný model a prepracovaný mód kariéry.

High Stakes vyvíjala a vydala spoločnosť Electronic Arts, rovnako ako predchádzajúce diely. No PlayStation verziu si zobrala na starosti Kanadská pobočka a PC verziu vývojári zo Seattle. Po dokončení Hot Pursuit si autori dali pár dní voľna. Medzitým si sadli a snažili sa prísť s nejakými novými nápadmi pre štvrtý diel. Snažili sa počúvať kritiku hráčov a čo sa o hre hovorí na internetových fórach. Hráči najviac chceli mód poškodenia pre vozidlá a možnosť hrať aj za policajta. Najväčšia výzva pre autorov bola v čase Vianoc 1998, kedy sa presúvali do iných priestorov. Počas sviatkov je celkovo chaos a radšej si ani nejdem predstavovať, aký zmätok musel byť ešte s presúvaním kancelárii a keď zároveň chceli vytvárať hru. Stratili tri týždne pracovného času, takže si ho museli neskôr nadrobiť. To sa prirodzene neobišlo bez nadčasov a crunchu a vývojári museli veľakrát pracovať do noci, aby stihli deadline.

Do médií sa prvé informácie o vývoji začali dostávať práve v decembri 1998. Hra vyšla najskôr na PlayStation 24. marca 1999 v Severnej Amerike a 2. apríla v Európe ale už pod názvom Road Challenge. V Nemecku, Francúzsku a Japonsku mala tiež iné názvy ako si môžete všimnúť z originálnych obalov – v Nemecku to bol Brennender Asphalt, vo Francúzsku Conduite en état de liberté a v Japonsku Over Drivin‘ IV. Na Windows sa hra dostala až 18. júna. Oproti PS verzii mali vozidlá oveľa viac polygónov, vylepšenú palubnú dosku, na ktorú reagovalo svetlo a hra bežala vo vyššom rozlíšení. Známky dostávala veľmi slušné – priemerne 84% na PlayStation aj Windows. Hráčom sa páčila grafika, umelá inteligencia, trate, jazdný model, kariéra a veľa ďalších vecí. Soundtrack sa tiež páčil – je kvalitný a veľmi dobre sa počas hry počúva. Nie je nahlas, takže počujete zvuk motora, okolité zvuky prírody a hlásateľa. Skomponoval ho Rom di Prisco a Saki Kaskas. V tom čase Need for Speed konkurovali prvé dva diely Gran Turisma, šiesty Test Drive a určite by sa dali nájsť aj ďalšie hry, pretože v tom roku ich vychádzalo veľa.

High Stakes sa nedá digitálne kúpiť, je abandonware, takže dosť zle funguje na nových systémoch. Je to škoda, pretože tento diel je výborný a keby ho EA aspoň vydala na svojej platforme s novým patchom, určite by si ho veľa ľudí kúpilo. Našťastie tu jeden šikovný bieloruský programátor Evgeny, ktorý vydal moderný patch. Pridáva podporu širokouhlých monitorov a plno malých opráv. Potom sa dajú ešte upraviť rozmery HUDu, aby neboli príliš natiahnuté, no to sa musíte pohrať s číslami v hexeditore. Takže vám v pohode stačí len tento moderný patch a hra beží skvelo.

Autori chceli vytvoriť oveľa reálnejšie závody a trate. V treťom diele boli niektoré trate dosť divoké aj okolitá architektúra a kde ste sa nachádzali – napríklad vo futuristickom meste alebo obrom akváriu. Tieto staré mapy si tu môžete opätovne zahrať, čo je skvelé, no nové mapy vytvorené priamo pre tento štvrtý diel mi prišli oveľa lepšie. Popri ceste je veľa značiek a obmedzení rýchlosti alebo aká zákruta vás čaká. Vďaka tomu sa mapy jazdia oveľa lepšie. Vidíte červenú 50ku a prudkú odbočku doprava, tak môžete hneď zareagovať a pribrzdiť. Pre nováčikov, ktorí trať jazdia prvýkrát, je to skvelé. Je tu takisto viac variácií máp – môžete ich odjazdiť naopak alebo zrkadlovo a môže vám pritom pršať, snežiť alebo pôjdete v noci. Nočné trate sú samo o sebe adrenalínom, pretože takmer nič nevidíte a fakt sa cítite ako keby ste išli v noci. Pripomenulo mi to nočnú cestu našou Slovenskou divočinou po zalesnenej ceste. Môžete si zapnúť svetlá alebo diaľkové, no tie mi prišli už moc prepálené a kvôli nim som nevidel ani cestu. V noci som si zvykol jazdiť bez svetiel. Keď prší, okamžite cítite ako horšie sa jazdí a šmýka. Vynahradzujú to skvelé efekty počasia a môžete zažiť prietrž mračien, kedy vám nad hlavou burácajú ohromné blesky. V takomto počasí sa neoplatí byť za inými vozidlami, pretože nič moc neuvidíte. A to nehovorím o tom, keď v zimnej trati začne husto snežiť. To sa jazdí extrémne ťažko. Skvelé je tu dynamické počasie, takže začne snežiť až keď sa napríklad dostanete vyššie do hôr. Zdalo sa mi, že na umelú inteligenciu počasie nemá vplyv a jazdí stále rovnako. Páčili sa mi aj ďalšie detaily. V noci vidíte občas padať hviezdu alebo vám nad hlavou začne vybuchovať ohňostroj. V zimnej trati je varovanie na lavínu. To tam nie je len na ozdobu – keď budete prechádzať cez dva tunely, tak sa vám bude nad hlavou sypať sneh a na zemi sa neskôr objavia snehové gule, do ktorých môžete naraziť. Aj ozvučenie sa mi páčilo. V každej oblasti, keď budete prechádzať krajinou, budete počuť iné zvuky. Vo francúzskej dedine budete počuť zvony kostola, cez deň budú štebotať vtáci, v noci pri splne mesiaca zase vyť vlci.

Nových tratí je 10. 7 je klasických vonkajších okruhov a tri sú špeciálne závodné trate, v ktorých budete bojovať s ďalšími jazdcami o bonusové vozidlá. 9 ďalších je potom prevzatých z predchádzajúceho dielu, takže celkovo tu je až 19 tratí. Tieto staré trate v PlayStation verzii nie sú a boli dané ako bonus k PC verzii.

Poďme si trochu priblížiť nové trate. Začneme v Európe a Spojenom kráľovstve. Prvá trať Celtic Ruins sa odohráva v Škótsku. Zo začiatku pôjdete cez ruiny a krátky hustý les. Potom si preskočíte starý most až sa nakoniec dostanete do malej dedinky. Trať je skôr rovná s niekoľkými prudšími zákrutami. So začiatočným vozidlom budete brzdiť asi 3 krát. Landstrasse je druhou traťou a už z názvu je jasné, že sa budete nachádzať v Nemecku. Jazdu začínate v malom meste a celá trať je podobná na predchádzajúcu – čiže lesnaté okolie a dlhé a rovné cesty. V okolí budete vidieť rôzne panstvá a hrady a pôjdete cez trh, kde bude jediná prudšia zákruta. A je tu jeden dlhší tunel. Inak je táto trať vhodná skôr pre začiatočníkov a zároveň pre rýchle autá. Francúzsky Adonf sa mi páčil asi najviac – odohráva sa pri malej francúzskej dedinke v okolí fariem a prírody. Začiatočný prechod mestom otestuje vaše tlmiče a keď budete prechádzať druhýkrát, tak aj reflexy. Potom sa dostanete do hôr, kde uvidíte letieť balón. Znovu tu sú ruiny a prechod lesom, takže podobná oblasť ako predchádzajúce dve. Durham je posledná Európska trať a odohráva sa v Anglicku. Je z nich najťažšia, pretože tu je veľa rozdvojených ciest a keď ju pôjdete naopak, tak aj zradných zákrut.

Presunieme sa na západ. Najľahšia Americká trať je Dolphin Cove. Je situovaná pri pobreží oceánu – na začiatku sú sochy delfínov a stánky s Fish and Chips. Neskôr po sérii zákrut uvidíte maják a prejdete cez hustý les až do hôr s vodopádom. Fakt pekná rôznorodá oblasť, ktorá sa dobre jazdila. Park Kindiak je prvá a posledná Kanadská trať a hneď poviem, že je skvelá. Je v nej prechádzajúci parný vlak a celá sa odohráva v parku a lese. Už som len čakal, kedy z lesa cez cestu prebehne nejaká srnka, keď som šiel tento okruh cez noc. Trať začína na železničnom priecestí, no škoda, že tadiaľ nechodí vlak. Pripomenulo mi to skvelé Ignition. Posledná trať je z Amerických zasnežených hôr. Hneď na začiatku vidíte obchod Piggy Donut s obrím donutom, takže hneď budete vedieť, v akej krajine sa nachádzate. V okolí vidíte chatky a potom sa budete štverať do hôr, kde začne snežiť a zažijete lavínu. Fakt sa mi tie zasnežené lesy páčili, aj keď to boli len 2D sprity. Na vrchu nájdete lanovku alebo vrčiaci snežný pluh. Keď v tejto mape husto sneží, tak sa extrémne ťažko jazdí, no má to svoje čaro. Keď to tak zosumarizujem, tak sa mi páčili všetky trate. Za mňa veľká spokojnosť.

Štvrtý diel má znovu licencované autá, no Electronic Arts malo trochu problém presvedčiť výrobcov, aby im povolili ich v hre zničiť. Nakoniec sa im podarilo ich presvedčiť a mohli do hry dať systém poškodenia, ktorý je výborne navrhnutý. Dlho trvá než auto rozmlátite, no každý jeden náraz budete cítiť. Hlavne, keď hráte mód kariéry, pretože každé jedno ťuknutie sa započíta do opravy vozidla, ktoré musíte zaplatiť. Najpomalšie si poškodíte motor a najrýchlejšie ovládateľnosť a telo vozidla. Odpruženie sa automaticky bude kaziť len tým, keď s autom skočíte. Najviac skokov bolo v starších tratiach z tretieho dielu, ktoré sa v kariére objavia. No oprava tlmičov nie je finančne náročná – viac vás bude stáť oprava motoru alebo riadenia. V jednej trati som sa snažil skúšobne rozmlátiť novučičký McLaren F1 a dostať ho do stavu 100% poškodenia. Už pri 21% poškodení tela sa mi začalo kývať zadné pravé koleso. Pri osemdesiatich percentách sa kývali už všetky a auto som mal naklonené na ľavú stranu, takže pri bočení doprava sa šúchalo o zem a bolo vidieť iskry. Už pri malom poškodení vidíte pekne ohnuté plechy alebo rozbité čelné sklo – záleží do ktorej časti narazíte. Keď idete v noci a spoliehate sa na svetlá, aj tie si môžete rozmlátiť a potom nič neuvidíte. Niekedy sa mi podarilo prevrátiť vozidlo na strechu a začalo dokonca horieť, no neskončila sa hra. Aj pri 100% poškodení môžete celkom dobre jazdiť. V mape s vlakom som skúšal kolíziu a celkom kvalitne mi ho vlak poničil.

Z vozidiel tu sú veľmi pekné kúsky. Je tu Chevrolet Camaro Z28, Ferrari F50, Jaguár XJR-15, Lamborghini Diablo, McLaren F1 GTR, Porsche 911 Turbo a iné. Sú pekne rozdelené podľa tried – od najhoršej B triedy až po najlepšiu trojáčkovú. Skvelý detail je, že vidíte jazdca – on otáča hlavou, má trochu komicky natiahnuté ruky a točí aj volantom. Vozidlá majú prepracované interiéry vytvorené podľa skutočných aut. Tie si samostatne môžete pozrieť v menu spoločne s radou ďalších obrázkov. Krátko po vydaní Electronic Arts na svojich stránkach dalo zadarmo na stiahnutie ďalšie vozidlá ako Ferrari 360 Modena, Lister Storm, Aston Martin a ďalšie.

Mód kariéry je tá najdôležitejšia pridaná vec v štvrtom diele. Počas recenzovania som bol približne v polovici a napočítal som hernú dobu okolo siedmych hodín. Dohratie kariéry a zahratie ďalších módov vrátane naháňačky s políciou vám kľudne môže zabrať aj 20 hodín. Predchádzajúce diely kariéru nemali. Mohli ste si zahrať len turnaj, ktorý ste prešli do niekoľkých hodín, čo bolo málo. Tu máte na výber až jedenásť eventov. Začínate v Európe a musíte získať zlaté medaily z dvoch turnajov, aby sa vám odomkol ďalší event. V týchto dvoch turnajoch vstupné ešte neplatíte a zaujímavé je, že získate peniaze aj keď nebudete prvý. Pred samotným vstupom si ale potrebujete kúpiť svoje prvé vozidlo. Na účte máte len 25 tisíc dolárov, takže si budete môcť dovoliť len nejaké auto z triedy B. Môžete si ich aj porovnať – je tu BMW Z3 alebo Mercedes SLK 230. BMWčko má väčšiu akceleráciu a lepšie brzdy a mercedes zase lepšiu najvyššiu rýchlosť. Vybral som si mercedes, pretože jeho štatistiky boli vybalancované. A aj kvôli tomu, že uprednostňujem vozidlá s vyššou rýchlosťou a lepšou ovládateľnosťou.

Prvé dva turnaje sú celkom jednoduché. Jazdí sa len na dve kolá a sú tu tri trate. Nemusíte byť vždy prvý, no na konci turnaja musíte mať najviac bodov. Ďalší High Stakes event hovorí za všetko. Súťažíte v ňom duel proti druhému skúsenému jazdcovi a každý z vás vsadí svoje auto. Kto vyhrá, ten získa vozidlo súpera, preto ten názov. Autori tak nazvali aj celý štvrtý diel Need for Speed. Tento herný mód je naozaj veľký adrenalín, pretože musíte vsadiť svoje auto, na ktoré ste si horko ťažko našetrili a keď prehráte, tak o neho prídete a rovnako o všetky jeho vylepšenia. Ja som takto stratil svoje Porsche 911 a verte mi, naozaj to bolelo a nešlo to vrátiť späť a nahrať starú pozíciu. V poslednom turnaji tohto eventu teda musíte vsadiť svoje prvé vymazlené upgradnuté auto, s ktorým ste zažili svoje začiatky. Predtým si ale môžete odjazdiť ďalšie dva turnaje, v ktorých pôjdete aj nové Americké trate a niektoré aj opačným smerom či v noci. V ďalšom treťom Svetovom evente si už budete môcť kúpiť auto z vyššej A triedy. Ja som nemal až tak veľa peňazí a mohol som si dovoliť kúpiť len Chevrolet alebo Pontiac. Po krátkom premýšľaní som si vybral Chevrolet Camaro, ktorý som si rýchlo obľúbil. Ale až po vylepšení, pretože v úplne základnej verzii sa dosť zle ovláda. Po prvom vylepšení sa mu rapídne zlepšila ovládateľnosť. Všetky vozidlá odporúčam vylepšiť čo najskôr, pretože na treťom leveli to z nich urobí oveľa lepšie mašiny. A môžete si dať aj u vybraných vozidiel dole strechu. A aj vzhľadovo sa trochu zmenia – pripomenulo mi to šou Pimp my Ride, ktorá kedysi frčala na MTV.

Hneď prvý turnaj v Svetovom evente je osemtraťový, takže bude od vás vyžadovať veľa trpezlivosti. V druhom turnaji sa mi najhoršie jazdila tretia trať, pretože v nej husto snežilo. Tretí turnaj je vyraďovačka a každá trať sa ide na dve kolá. V poslednom turnaji opäť musíte vsadiť svoje vozidlo, no tentoraz z triedy A. Na druhú stranu môžete vyhrať skvelého vylepšeného Jaguára, ktorého som vymenil za Chevrolet. Je tu jeden krátky turnaj, v ktorom súperia len Chevrolety. Jazdí sa na troch závodných tratiach. Výhrou môžete získať špeciálny Chevrolet. Je síce rýchly ale ovládateľnosť má slabú, preto som s ním nejazdil. Ak ho nebudete chcieť, môžete ho predať za 40 tisíc dolárov. Neskôr takto môžete vybojovať aj vylepšené Porsche alebo fiktívne vozidlo La Niňa. V treťom diele to bol El Niňo, tak toto je zase ženská verzia vozidla. Po svetovom evente príde spomienkový event. Tam si zajazdíte na tratiach z predchádzajúceho dielu. Je vidno veľký rozdiel v tratiach a tieto ma oveľa menej bavili.

Kariéra inak nie je moc ťažká. Sú trate, kde sa musíte viac snažiť, no väčšinou budete mať oproti nepriateľom 10 a viac sekundový náskok. Približne v polovici kariéry som mal aj pol minútový náskok a dalo sa v pohode vyhrať aj proti najsilnejšiemu AIčku. To vidím ako zápor. Osobne mi tu najviac chýbalo, že sa nedala v kariére zapnúť premávka. Na druhej strane sa nemusíte báť, že narazíte do protiidúceho auta a pohodlne sa môžete sústrediť na trať. Čo sa týka kamery, najlepšie sa mi jazdilo z kokpitu alebo z prednej kapoty. HUD si môžete kompletne vypnúť. Pre väčšiu imerziu som v prvých hodinách hrania bol bez neho, no neskôr som si ho prispôsobil a nechal tam len tie okná, ktoré som chcel, a ktoré mi počas jazdenia neodvádzali pozornosť.

V samostatných módoch si tu môžete vybrať aj hot pursuit, kde buď jazdíte za policajtov alebo im unikáte. Mňa viac bavilo im unikať, no obtiažnosť je veľmi nízka a v pohode sa im stratíte a vyhráte trať. Za policajta je hranie ťažšie, no dajú sa povolať posily, môžete dať na trať zátarasy alebo privolať helikoptéru, ktorá vám hovorí, kde sa nachádzajú jazdci. Ak ale neovládate trať a neviete, kde sú ruiny, mesto alebo most, tak budete stratený. Výhodou je, že sa dajú vozidlá prepínať a keď nejaké neriadite, to prevezme AIčko.

90

Štvrtý Need for Speed je pre mňa zatiaľ najlepší diel z prvých štyroch dielov. Pridáva podstatnú kariéru, ktorá vám vydrží naozaj dlho, model poškodenia, skvelé nové trate a ako bonus 9 okruhov z tretieho dielu. Jazda je na pomedzí simulácie a arkády, čo mi veľmi vyhovovalo. Jediné, čo by som vytkol, je nízka obtiažnosť súperov.

Ak chcete spustiť hru na nových systémoch, prečítajte si tieto stránky:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.