Strife je príjemná doomovka s otvoreným svetom plným rozhovorov a questov, kde je dôležitý príbeh a postavy. Je tu veľa strieľania a zábavné zbrane, no sú tu aj neútočiace NPC, využijete stealth, môžete si u obchodníkov kupovať náboje, lekárničky alebo zbroj a zlepšujete si štatistiky. Pripomenul mi Dark Forces z roku 1995, pretože bol tiež pomerne príbehový, no ten mal úrovne lineárne poskládané za sebou. Alebo Hexen, kde máte hub a z neho cestujete po ďalších leveloch portálmi. V Strife máte jedno mesto, v ktorom sa pohybujete, plníte úlohy, ktoré vám dajú postavy a do levelov sa môžete vracať alebo nimi prechádzať ako chcete. Dnes si povieme niečo o vývoji tejto hry a rozoberieme si zbrane, nepriateľov a level dizajn.
Strife mal dosť komplikovaný vývoj. Originálne bol vyvíjaný pre id Software štúdiom Cygnus, ktoré predtým vytvorilo Raptora. No to už pracovalo na 3D RPGčku The Second Sword, ktoré malo bežať na staršom engine zo ShadowCastera. Id Software chceli, aby vytvorili novú hru, ktorá bude bežať na engine z Doomu a mali sa presunúť zo Chicaga do Texasu, aby ich mali bližšie. Boli v podstate v susednej kancelárii vedľa id Software. Cygnus súhlasilo a po dokončení Raptora sa presunulo a vrhlo na vývoj Strife. No pracovali na ňom len niekoľko mesiacov. Potom mali v tíme nezhody, ktoré začal zakladateľ Cygnusu Scott Host. Ten sa presťahoval sa späť do Chicaga a Strife tak bol zrušený.
Niektorí vývojári založili nové štúdio Rogue Entertainment a znovu rozbehli vývoj Strife. Hlavným človekom bol level dizajnér Jim Molinets. Rogue už nemalo nič spoločné s id Software, preto si ako vydavateľa v Severnej Amerike našli Velocity a v Európe štúdio 3DO. Strife bol konečne dokončený 31. mája 1996 a vyšiel na DOS. Shareware verzia vyšla o 3 mesiace skôr. Hra nevyšla na floppy disketách, pretože by sa do nich nezmestili nahovorené dialógy. Vyšla len CD verzia, ktorá obsahovala aj detailnú mapu mesta – hubu s obchodmi a prechodovými cestami. Jej preskenovanú verziu spoločne s Field Guide si môžete stiahnuť zadarmo, ak máte na Steame či GoGu novú Veteran Edition, čo je pekný bonus.
Túto remástrovanú verziu aj recenzujem – vyšla v roku 2014 a pracovalo na nej štúdio Night Dive. Mali ale problém, pretože autori z Rogue stratili source kód. Kvôli tomu museli zavolať programátora originálnej verzie a ako základ použili Čokoládový Strife – verziu, ktorú vytvorili fanúšikovia James „Quasar“ Haley a Samuel „Kaiser“ Villarreal. V novej Veteran Edition máte veľa nastavenia – môžete si dať širokouhlé rozlíšenie, 4kčko, zvýšiť FOV, je tu bloom a dynamické osvetlenie, podpora gamepadu, myšky a veľa ďalších vecí. Mal som ale problém s pohybovaním myšky – nepredvídateľne sa sekala a zle sa mierilo. To je spôsobené tým, že hra beží v 60 fps a engine hry pôvodne bežal na 35 fps. Dá sa to vyriešiť vypnutím interpolácie v nastavení grafiky, no ja som chcel hrať Strife v 60 fps, tak som sekanie myšky prežil. Ďalším problémom bolo, že po chvíli prestala fungovať mapa a tabulátor nereagoval. Vraj to je spôsobené používaním ľavého Shiftu, kde je beh. Keď som si nastavil mapu na inú klávesu, problém zmizol.
Po vydaní hra dostávala nadpriemerné hodnotenia. Recenzentom sa páčilo živé mesto, v ktorom nemôžete všetkých zabiť a musíte s nimi spolupracovať, páčil sa im príbeh a dabing postáv, na druhú stranu sa im nepáčila grafická stránka a že hre chýbala atmosféra. Level dizajn mi prišiel geniálny, pretože autori dokázali vytvoriť dosť zložité veci ešte na prvom id tech engine, ktorý používal Doom. Hlavným dizajnérom bol Jim Molinets, ktorý vytváral levely pre Raptora a po Strife pracoval na druhom Quake. S levelmi mu pomáhal Tim Willits, ktorý najnovšie pracoval ako obchodný riaditeľ hry Evil Dead. Strife naprogramovali len dvaja ľudia – James Monroe a Peter Mack. James bol neskôr hlavným programátorom pre Jedi Outcast a Academy a najnovšie pracoval na sérii Call of Duty. Peter pracoval na druhom Quake a tiež na prvých troch Call of Duty hrách. Hlavnými umelcami boli Rich Fleider a Steven Maines. Príbeh a rozhovory napísali Michael Kaplan a John Sanborn. No a zvukovým efektom sa venoval James Grunke a hudbu skomponoval Morey Goldstein. Hudba má fantasy nádych a pripomenula mi Hexena alebo Heretica, no v rytmických skladbách je z nej cítiť aj Doom. Nájdete tu skvelé pomalé songy, ktoré na mňa dýchli Ultimu Underworld alebo rýchle rytmické skladby, ktoré sa viac hodili do strielačky. Niekedy mi hudba úplne nesedela do hry a pôsobila divne, no celkovo sa mi páčila.
Hra je zasadená do sveta, ktorý zasiahla kométa a zmenila ho na nepoznanie. Priniesla vírus, ktorý zabil milióny ľudí a tí, ktorí prežili, začali počuť hlas zlomyseľného božstva. Títo počujúci sa sformovali do organizácie, ktorá sa nazvala The Order. Aby prežili vírus, museli do seba nainštalovať kybernetické vychytávky a v podstate sa stať napol strojom, napol človekom. Order prevzal vládu nad svetom a zotročil všetkých normálnych ľudí. Proti tejto organizácií vnikli rebeli The Front, ktorý sa ju snažia zastaviť. Vy budete hrať za nemenovaného žoldniera, ktorý bol zajatý Orderom a hodený do väzenia blízko mesta Tarnhill. Keď sa z neho dostanete, kontaktujú vás rebeli a vy im budete pomáhať zničiť Order a nájsť päť častí Sigilu, čo je prastarý artefakt. Komu sa podarí nájsť týchto päť častí, ten bude vládnuť celému svetu.
Graficky bol Strife v roku 1996 zastaralý – v tom čase vyšiel Quake, čo bola plne trojrozmerná strieľačka a potom Duke Nukem 3D. Tieto dve hry si ukradli pre seba všetku pozornosť. Strife síce zapadol medzi týmito peckami, čo je veľká škoda, no priniesol veľa noviniek, ktoré boli dovtedy v strieľačkách nevídané. Páčila sa mi zničiteľnosť prostredia a možnosť vystreliť granát cez okno. To sa rozbije a granát pekne ide ďalej. To som fakt v doomovke nečakal. Páčilo sa mi, že výťahy sú na zemi označené, keď sú niekde nižšie a keď stúpite na označenú časť, tak k vám automaticky prídu. Nasvietenie niektorých scén bolo skvelé a autori z Night Dive využili dynamické svetlo napríklad na alarm.
Obtiažnosť je skvele vyvážená. Odporúčam hrať na druhú najťažšiu – zo začiatku budete mať trochu problém s muníciou, no tá sa dá za zlaťáky kúpiť u obchodníkov a lekárničiek budete mať plno. Extra muníciu a lekárničky nájdete v skrytých miestnostiach, tak stačí len trpezlivo hľadať. Ukladať hru si môžete kedykoľvek a je tu aj quicksave. V pôvodnej verzii bol len jeden slot, na čo veľa hráčov nadávalo. Autori to opravili s patchom 1.3, kde už slotov pridali viac.
Stealth je tu veľmi jednoduchý a voliteľný. Je len na vás, či na začiatku mapy budete všetkých kosiť alebo si pomaly preskúmate level, kde je koľko stráži a pomaly a v tichosti si zabijete slabších nepriateľov, aby vám nezavadzali pri prechode späť. Na tiché zabíjanie môžete využiť buď prvú zbraň na blízko alebo kušu s jedovatými šípkami, ktoré vojakov zabijú na jednu ranu a neaktivujú alarm. Neskôr získate aj dôstojnícku uniformu, vďaka ktorej sa budete môcť prechádzať po nepriateľskej báze voľne. Len si dajte pozor, aby ste náhodou nevystrelili. Váš prevlek môžu odhaliť robotickí nepriatelia. Tí na vás hneď začnú strieľať, no nevyvolá to alarm, takže ich môžete obísť.
Zbrane sú perfektné, veľmi zábavné a aj na konci hry využijete všetky. Budete ich kombinovať, pretože na každého nepriateľa sa hodí nejaká iná. Všetky získate približne v polovici hry a autori vám ich perfektne budú dávkovať a takmer každú misiu dostanete do rúk novú hračku. Zo začiatku hry som mal trochu problém s muníciou, keďže som hral na druhú najťažšiu obtiažnosť, no môžete sa vracať do mesta a kupovať si náboje od obchodníkov. V druhej polovici hry už problém s muníciou alebo lekárničkami mať nebudete.
Prvou zbraňou je dýka pripomínajúca katar, ktorú som využil len na začiatku, keď som zabil prvé stráže a nemal som inú zbraň. Dá sa využiť na tiché zabíjanie, aby ste nevyvolali alarm. Čím viac máte staminy, tým sú jej rany silnejšie a neskôr môžete acolyte zabiť na jednu ranu.
Druhou zbraňou je kuša. Prvé budete používať len elektrické šípky, ktoré sa hodia skôr proti robotom a neskôr jedovaté šípky. Tie zase zabijú človeka okamžite, takže ich využijete pri tichom postupe. Zaujímavosťou je, že elektrické si môžete kúpiť v meste ale jedovaté len na čiernom trhu od chlapíka menom Irale.
Tretia je assaultka, ktorá má skvelú kadenciu – je to ekvivalent k rotačníku z Dooma. Hodí sa na prvých menších nepriateľov ako akolyte, pavúkov a drony. Štvrtou zbraňou je raketomet vystreľujúci malé rakety. Je podobný na raketomet z Dooma, no tu budete mať oveľa viac munície – maximálne môžete mať až 200 raketiek, takže sa táto zbraň stane na dlhý čas vašou primárnou a zabíjať s ňou budete všetko. Acolyte padne na jednu – maximálne dve rany a to isté pavúky. Dron padne na dve rakety.
Piatou zbraňou je granátomet. Ten som si obľúbil, no dosť žral muníciu, keďže sa vystrelia hneď dva granáty. Poškodenie dáva táto zbraň ohromné – veľkého mecha dokážu zabiť dva granáty. Len si dajte pozor, aby ste boli od výbuchu dosť ďaleko. Potom tu sú aj fosforové granáty, ktoré spália všetko naokolo. Ich oheň sa nekontrolovateľne šíri kam chce a je veľmi silný. Keď si do jednej guči nalákate viac nepriateľov a potom tam hodíte takýto granát, budete mať o starosť menej.
Jediná zbraň, ktorá mi prišla zbytočná, bol plameňomet. Podľa mňa ho autori vytvorili len pre shareware demo a vo finálnej hre ho nechali, pretože ho už mali naprogramovaný. Dajú sa ním pekne upiecť nepriatelia a proti silnejším robotom sa dá použiť na blízko, inak je to dosť zbytočná zbraň, ktorá stále len syčí. Siedmou a predposlednou zbraňou je mauler. Primárnou streľbou je zo zbrane energetická dvojhlavňovka. V sekundárnom móde to je naopak BFGčko – vystrelí ohromnú guľu energie, ktorá rozpráši všetko naokolo.
Poslednou zbraňou je Sigil, ktorý si počas hry budete vylepšovať, pretože budete nachádzať stále viac častí. Ten budete potrebovať proti záverečným bossom, pretože tých normálnymi zbraňami nezabijete. Sigil čerpá muníciu z vášho života, takže keď ho budete používať, pripravte si veľa lekárničiek alebo si nechajte zapnuté automatické liečenie. Sigil je elektrická zbraň a má ničivú silu. Má rôzne stupne striel podľa toho, koľko budete mať častí – môžete si vyvolať blesky, vlnu malých energetických gulí alebo guľový blesk.
Nepriateľov je celkom dosť a sú rôznorodí. Veľa z nich má nepríjemný hitscan. Napríklad hneď prví acolyte, čo sú základní vojaci. Pôjdu na vás s assaultkou a brániť sa budú štítom. Zo začiatku to sú celkom tuhí protivníci, ktorí môžu používať aj shadow armor. Budú všade – od začiatku hry až do konca. Môžete si s nimi pokecať ale moc vám toho nepovedia. Ďalším typom je pavúčí stalker. Je to malý robot, ktorý dokáže liezť aj po strope a keď budete pod ním, môže na vás spadnúť. Aj keď sa dá rýchlo zabiť, je veľmi nebezpečný na blízko, keď vás zatlačí do rohu. Skôr než vidieť budete počuť klapot jeho nožičiek. Ten je dosť nepríjemný a budete sa nervózne pozerať všade naokolo odkiaľ na vás zaútočí.
Sú tu sentinely, malé lietajúce drony, ktoré útočia laserom. Strelám sa dá vyhnúť a dron nie je až taký tuhý, no v leveloch ich bude plno – hlavne v stokách. Znovu mi to pripomenulo Dark Forces. Z odolnejších robotov tu je reaver, ktorý vybuchne, keď ho zničíte. Potom tu je templár – ten ma otravoval hitscanom, keďže používa energetickú brokovnicu. Má veľmi veľa života a najradšej som proti nemu používal granáty. Keď ho zabijete, uvidíte, ako z neho vypadne mŕtvola človeka. Križiak je tretí typ robotov a je veľmi nebezpečný. Podobá sa na ED-209 z RoboCopa. Na diaľku strieľa trojicu rakiet a na blízko používa plameňomet. Tiež som na neho používal granátomet alebo Mauler. Posledným a najsilnejším typom je inkvizitor. Bojovať s ním budete až v posledných leveloch a má až 3x viac života než križiak. Dokáže krátko lietať a na svoju veľkosť je dosť rýchly. No keď sa dostanete vyššie, tak ho ľahko môžete zaseknúť a zabiť, keď sa k vám bude snažiť dostať.
Máte tu aj inventár, kde sa vám budú ukladať lekárničky, brnenia a ďalšie predmety. Lekárničky vám neobnovia automaticky život, keď ich zoberiete – musíte ich použiť z inventára. Sú tu malé, ktoré obnovia 10%, stredné až 25% a najväčšia chirurgická súprava obnoví celý život. Brnenie tu je rozdelené na kožené, ktoré pridá 100 bodov a kovové pridá až 200 bodov a v inventári môžete skladovať ďalšie 3 kusy, čo sa hodí. Potom tu je shadow armor, ktorý vám dá čiastočnú neviditeľnosť. To som takmer vôbec nepoužíval, pretože nepriatelia vás aj tak vidia. Je tu teleportovacie zariadenie, ktoré po položení vyvolá šiestich spojeneckých vojakov a tí vám pomôžu v boji proti nepriateľom. Počas hry si môžete vylepšovať u doktora staminu – keď splníte nejakú hlavnú alebo vedľajšiu úlohu, vždy si k nemu zájdite a on vám zvýši 10% života. To isté platí aj o zvýšení presnosti. Tú si tiež môžete počas hry zvyšovať. Väčšiu presnosť využijete hlavne s assaultkou a plameňometom. Ak si chcete zvýšiť zo začiatku presnosť, môžete použiť zameriavač.
Hru mi trvalo dohrať približne 9 hodín, takže porcia to bola slušná a celý čas ma hra bavila. Pritom ju na GoGu dohralo len 7,2% ľudí a 17% z nich porazilo prvého bossa. Prvý quest splnilo len 65% hráčov, čo je v podstate prvých 15-20 minút. To je dosť málo. Na Steame sú štatistiky ešte nižšie – hru prešlo len 5,7% hráčov, prvého bossa zabilo 12,7% a prvý quest splnilo len 37,5% ľudí.
V leveloch nie je ťažké sa orientovať a aj keď máte otvorený svet, vždy budete vedieť, kam máte ísť. V prvom rade je to vďaka radám vašej kamošky Blackbird, ktorá vám bude znieť z reprákov a komentovať všetky rozhovory. Tiež si kedykoľvek môžete prečítať zadanie misie a nakoniec vám budú výrazne blikať na mape waypointy. Prostredie, v ktorom sa nachádzate je stredoveké a pritom v ňom budete bojovať proti futuristickým dronom, robotom, automatickým vežiam, pavúkom či cyborgom. Veľa ľudí o Strife dnes hovorí ako o predchodcovi Deus Ex, pretože vaše rozhodnutia ovplyvnili následne celú hru a keď ste zabili nejaké NPC, už bolo mŕtve do konca hry. V tomto smere to bola nadčasová hra. Bola to strieľačka s RPG prvkami – mali ste tu voľnosť, stealth a mohli ste do levelu prísť niekoľkými cestami, NPCčka na vás neútočili a keď ste vyvolali alarm, tak sa na vás vrhlo celé mesto kyberneticky upravených vojakov. My si hru rozoberieme od začiatku do prvého bossa, čo je približne jedna tretina hry.
Začínate vo vypočúvacej cele, kde ste s dvoma akolytmi a máte len dýku. Záleží ale na vybratej obtiažnosti koľko vojakov v miestnosti bude – ak ju máte nižšiu, tak budete bojovať len proti jednému. Kým sa nepohnete, nezačnú na vás strieľať. Vedľa navštívite Rowana, ktorý vám povie, že ste urobili dobrú prácu s odstránením prekážok, ktoré vám stáli v ceste a ponúkne vám ďalšiu prácu. Budete sa musieť dostať do stráženej oblasti – Svätyne pri rieke a v nej zabiť jedného človeka. Ako dôkaz mu musíte doniesť jeho prsteň. Rowan vám za elimináciu cieľa dá 50 zlatých a k tomu kušu s elektrickými šipkami. A vraj ak prácu splníte bez alarmu, tak vám dá bonus. Veľmi dobrý začiatok, ktorý hráča navnadí, aby hral ďalej.
Ešte pred samotnou prvou misiou si môžete preskúmať celé mesto a pokecať si s NPCčkami. Vpravo od Rowana je zavretá pevnosť, do ktorej sa nedostanete a vľavo rieka. Nájdete tu krčmu, v ktorej vám barman prezradí jedno tajomstvo a dá vám priateľské rady. Harris má pre vás ďalší vedľajší quest – musíte ukradnúť zlatý kalich zo svätyne. Tam máte namierené, tak zabijete hneď dve muchy jednou ranou. Pri krčme nájdete sídlo guvernéra a cez rieku budú obchody, kde si môžete kúpiť lekárničky, brnenie alebo muníciu. Vedľa obchodu zo zbraňami nájdete aj čierny obchod a Iraleho – ten sa vám odomkne neskôr. Zatiaľ sa zamerajte na prvé dva questy a tie bežte splniť.
Do Svätyne sa môžete dostať dvoma cestami. Prvou spustíte alarm hneď ako vystrelíte alebo prejdete cez zelené dvere. Druhá cesta je skrytá pri rieke, no nedostanete sa ďaleko, pokým nestlačíte jeden spínač, takže aj tak musíte ísť prvou cestou a spustiť alarm. V tejto prvej misii sa nedá ísť stealth. Je tu plno stráží – kušou ich zabijete na 3-4 rany. Hneď na začiatku nájdete zlatý kalich, no najskôr musíte vypnúť silové pole, aby ste sa k nemu dostali. Skúšal som preskočiť oknom ale bol som moc široký. Zakrátko nájdete Beldina, ktorého musíte zabiť. On vám ešte niečo povie o akomsi programátorovi, ktorý ho bude vypočúvať. Toho neskôr tiež stretnete a nebude to pokojné stretnutie pri čajíku. Keď zabijete Beldina a zoberiete kalich, môžete ísť späť do mesta odovzdať questy.
Rowan s vami bude spokojný a povie vám, že ste zachránili veľa životov a spýta sa či chcete ďalej pre neho pracovať. Povie vám o rebeloch z Frontu a dá vám komunikačné zariadenie, cez ktoré sa s vami spojí Blackbird. Vždy, keď sa niekam dostanete, Blackbird spustí nejaký monológ a niečo vám povie. Je to veľmi pekné spríjemnenie hry a budete sa cítiť, že s ňou ste stále v kontakte a akoby ste mali parťáka, ktorý vám radí a dáva informácie. Blackbird vám povie, že odboj sa nachádza v starej zhorenej mestskej radnici. Ešte predtým môžete ísť odovzdať kalich Harrisovi do krčmy. Tam sa ale rozozvučí alarm a zaútočia na vás stráže. Harris vás zradí, tak ho zabite a ubráňte sa vojakom. V tajnej miestnosti pod krčmou si môžete vybrať svoju odmenu.
V radnici sa schovávajú rebeli. Jednookej stráži poviete heslo a ten vás pustí ďalej. V skrytej základni je obchodník a lekár a dokonca aj strelnica, no prišla mi zbytočná, pretože toho strieľania budete mať počas hry dosť. Stretnete Macila, ktorý tomu velí a povie vám, že práve takého riešiteľa problémov ako ste vy potrebuje. Budete musieť odhaliť tajomstvá Orderu a jeho neľudských služobníkov. Takže pre nich splníte niekoľko misií – v prvej musíte oslobodiť väzňov. No najskôr pomôžete guvernérovi s jeho problémami, aby vás pustil do väzenia. Ak ste ukradli kalich, tak vás opätovne šupne do vypočúvacej miestnosti. Pri druhom stretnutí vám povie, že Order od neho chce obyvateľov mesta na nejaké testovanie. Dá vám za úlohu nájsť a zničiť napájací článok, ktorým niekto kradne guvernérovi energiu. Zapojený článok slúži pre rebelov, preto ho neničte ale nájdite už rozbitý, ktorý guvernéra uspokojí a dá vám prístup do väzenia.
Väzenie si môžete zo začiatku preskúmať a nebude voči vám nepriateľské. Máte v ňom nájsť správcu, no ten vám odmietne dať kľúč a zapne alarm. Takže ho zabite a prestrieľajte si cestu cez množstvo vojakov, bezpečnostných veží, droidov a pavúkov. Toto bude prvý väčší level, v ktorom si užijete komplexný level dizajn.
Po tejto misii dostanete ďalšiu – musíte nájsť a zničiť kryštál, ktorý dodáva energiu Orderu a poháňa štíty. Elektráreň nájdete hneď vedľa väzenia a dostanete sa do neho jednoducho predným vchodom. Je to ďalšia ešte väčšia lokácia. Zo začiatku sa snažte využívať stealth a nové jedovaté šípky, ktorými zlikvidujte všetkých vojakov. Je tu skladisko, v ktorom nájdete veľa lekárničiek a brnenia, tak trpezlivo skáčte po bedničkách. Okrem toho tu nájdete aj spojku – človeka, ktorý pracuje pre odboj a bude vás čakať. Dá vám ID kartu, aby ste sa mohli dostať ďalej a povie vám o miestnosti nad vami, kde je schovaná fajná zbraň. Tam sa dostanete až neskôr – keď vám jeden technik v elektrárni o tej novej zbrani bude hovoriť. Ak ho zabijete, získate kľúč. Bude tam raketomet a okrem toho aj plno lekárničiek, brnenia a munície, takže sa tam fakt oplatí ísť. No raketomet sa dá získať aj prieskumom elektrárne – bude odložený v jednej malej miestnosti. V časti, kde máte zničiť kryštál vás bude zabíjať radiácia, tak si nezabudnite obliecť enviromentálny oblek.
V ďalšej misii sa dostanete do kanálov. Tam budete sústavne používať ochranný oblek – našťastie je ho dostatočné množstvo, takže ho len tak neminiete. Aj tak som sa ponáhľal, pretože som sa bál, že sa mi minie. Toto je fakt hnusná zelená oblasť, v ktorej je plno robotov. Zle sa v nej orientuje a veľakrát som nevedel, kam mám ísť. Jediná dobrá vec je, že získate granátomet. V jednej časti stretnete žobrákov a bezdomovcov a ich spasiteľa Werana, od ktorého potrebujete službičku. Ten na oplátku potrebuje, aby ste jeho ľuďom otvorili cestu z kanálov a vyčistili ju od vojakov. Ďalšia oblasť je hrad – ten je prepojený s kanálmi, takže sa do nich budete vracať a otvárať si nové cesty. Musíte nájsť a zničiť mechanizmus otvárania dverí, aby Macil mohol zaútočiť so svojimi jednotkami na hrad, kde má základňu Order.
Po tejto misii bude krátka animačka, v ktorej vám Macil vysvetlí, že vojaci Orderu už nie sú ľudia a sú to biomechanickí roboti, ktorí majú spoločné vedomie. To ovláda jeden zdroj, ktorý musíte zničiť. Takže pôjdete nájsť a zabiť Programátora, ktorý vytvoril AIčko, ktoré ovláda všetkých acolyte. Útok na hrad bude skvelá misia. Na vašej strane bude plno spojeneckých vojakov, na nepriateľskej plno silných robotov vystreľujúcich rakety. Keď vyčistíte nádvorie, pôjdete hľadať programátora. Je tu niekoľko falošných, ktorí sa hneď priznajú. V hrade je jeden veľký level, ktorý môžete minúť a jeho prejdením sa vám zvýšia štatistiky. Ja som ho chcel prejsť až po programátorovi, no zistil som, že tá časť levelu bola zničená a už som sa do nej nedostal. Než pôjdete do budovy s pravým programátorom, pripravte si dostatok munície, pretože ja som to podcenil a nemal som čím zabiť neustále prichádzajúce vlny vojakov a robotov. Samotný boss je lietajúci a bude na vás zosielať blesky. Nemá moc života a dá sa zabiť na dva zápalné granáty. Jednoducho ho prilákate do uličky.
Po tomto prvom bossovi zistíte, že Order uctieva inteligentnú zbraň menom Sigil a Programátor mal jeden kúsok z nej, ktorým na vás útočil. Takže musíte získať ďalšie štyri a zistiť odkiaľ pochádzajú.
Strife je zábavná doomovka, ktorá má pomalší rozjazd, no svojimi mechanikami a hrateľnosťou bola nadčasová. Vo svojom čase ju zatienili populárnejšie hry, preto je dosť nedocenená. Po celý čas ma bavila, takže ju odporúčam. Z podobných hier môžete vyskúšať Witchaven alebo Cybermage.