Prehnane arkádové závody monster truckov so zlou fyzikou a malým počtom tratí
Monster Truck Madness (ďalej už MTM) patrí do skupiny off-roadových závodných hier ako napríklad African Raiders alebo 4×4 Off-Road Racing. Taktiež sa hra, už podľa názvu, zaoberá špecifickou triedou áut – monster truckmi. Pokračovanie vyšlo o dva roky neskôr a hra sa dočkala v roku 1999 aj konverzie na Nintendo 64. MTM je vlastne prvá monster-truck hra, ktorá vyšla na PC. Z ostatných hier, ktoré sa venujú týmto obrím autám, spomeniem Tonka Monster Trucks (2001), Tough Trucks: Modified Monsters (2003 – bitka mini-monster truckov), Monster Jam (2007) alebo Rigs of Rods (kde sa autori snažia verne napodobiť fyziku celkovo – je to taký open source simulátor).
Vývoj MTM začal už v roku 1995. Hra sa pôvodne volala Metal Crush. Neskôr získala ako distribútora Microsoft, ktorý firme pomohol získať licencie na pravé monster trucky. Vďaka veľkej podpore zo strany distribútora, Microsoft chcel, aby sa hra spúšťala cez Windows. Neskôr bola hra premenovaná na Heavy Metal Truck, ktorý mal vo svojej ranej fáze len dve trate, päť truckov, primitívny interface a jednoduchý editor. Finálna podoba hry je taká, aká je a či to tak vyhovovalo Microsoftu, už je otázne.
Jediné, čo bolo v tej dobe, kedy bol vydaný MTM, revolučné, bola grafika – je to jedna z prvých hier podporujúca Direct3D. Vidíme častice trávy, keď po nej prejde obrí truck, interiér vozidla je pekne aktívny. No hra kríva na všetkých ostatných vlastnostiach. Ak sa nemýlim, v Monster Truck ide predovšetkým o urobenie čo najlepších akrobatických skokov. A toto mi v hre chýbalo – fyzika. Fyzika je o ničom – autá sa kĺžu na rôznych typoch zeme úplne rovnako, tratí je málo a sú ľahké a prázdne, trucky sú všetky rovnaké (alebo sa mi to aspoň tak zdalo) a všetky sa hýbu rovnako (autori mohli zmeniť aspoň klaksón, ktorý vás bude privádzať do šialenstva) a hra nie je vôbec zábavná. K tomu pripočítajme dementnú a stále sa opakujúcu hudbu alebo tupého komentátora, ktorý nevie, čo hovorí („Rampage to robí vo vzduchu!“). Hra by si jednoducho žiadala lepšiu fyziku a nejakú veľkú arénu, ktorú by ste si mohli sami postaviť a následne sa na nej vyblázniť skokmi, otočkami, pádmi alebo kotrmelcami. Škoda.
Kto ako malý chlapec nechcel jazdiť alebo aspoň ovládať tieto obrie štvorkolesové beštie? V TV sme ich občas zahliadli v nejakom filme a hneď sme si povedali: „Tak na takejto káre chcem raz jazdiť!“. Microsoft si zhromažďoval od rôznych firiem značku „Madness“ (Midtown Madness, Motocross Madness), ktorá znamenala slobodu (pohybu). V hre je na výber z niekoľkých módov. Po napísaní mena a výbere obtiažnosti si môžete vybrať buď mód „drag“ (duel: čo najrýchlejšie prejsť z jedného konca štadióna na druhý, pritom musíte válcovať autá – typická americká zábavka), v ktorom je päť tratí a každá sa na seba podobá, klasické „okruhy“, ktoré sú celkom dobre navrhnuté a nemusíte ísť priamo po ceste a môžete využívať aj odbočky, no aby ste náhodou nepodvádzali, musíte prechádzať checkpointami. Ďalším módom je rally, čo je zaujímavý a pre monster trucky dosť netradičný mód. Na výber je z troch dlhých tratí – púšť, kopce alebo ostrov. Výhodou je dlhá trať, no počítačových protihráčov predbehnete už v prvej zákrute, takže zostatok trate budete prechádzať v nude. Posledným módom je turnaj, kde sú premiešané módy a trate do jedného veľkého závodu. Samozrejme si môžete sami vytvoriť vlastný turnaj poskladaním existujúcich máp. Čo sa autorom podarilo je kamera a jej ovládanie. Môžete si ju nastaviť z akéhokoľvek uhlu a popri riadení s ňou rotovať alebo sa priviazať na oponentov truck. Ja som sa s ňou vybláznil, no vďaka mojej neschopnosti ovládať dve veci naraz som som stále narážal a preto som sa musel uspokojiť s klasickým pohľadom zozadu.
Umelá inteligencia je na veľmi slabej úrovni. Ak by som mal nazvať svojich protivníkov, volali by sa „spomalení idioti“. Ak na začiatku v rally móde počkáte minútu a až potom sa rozbehnete, nájdete ich pár metrov ďalej ako si pomaličky vykračujú ako na prechádzke alebo v obytnej časti, kde je maximálna povolená rýchlosť 20. Bočiť do strán vôbec nevedia a väčšinu jazdy idú mimo cesty, čo potom končí ich prevrátením. Následne ich vracia na kolesá vrtulník, ktorý je taktiež spomalený a než ich obráti, vy si môžete dať šlofíka. Ak by ste ich chceli búrať alebo vyhadzovať z cesty potlačením, budete prekvapený, pretože letmý dotyk s oponentom váš truck vyhodí pár metrov do vzduchu. Keď sa prevrátite mimo trať, výhodou je, že sa rýchlo dostanete opäť na kolesá, nevýhodou je, že vás hra obráti len na tom mieste, kde ste sa prevrátili a nie na trať, takže ak skočíte niekam, odkiaľ sa nebudete vedieť dostať, môžete si privolať helikoptéru, ktorá vás pomaly odnesie späť pár metrov dozadu. Obtiažnosť úzko súvisí s umelou inteligenciou, takže nečakajte nijakú výzvu, skôr hru pre dvojročné deti. Radšej si zahrajte multiplayer.
Level design mi moc nesadol, no veľkou výhodou je otvorenosť máp, v ktorých si môžete robiť skratky, ako chcete, pokiaľ sa trafíte do checkpointu. Môžete skákať po rampách, drtiť autá obrími kolesami, ničiť prostredie levelu (ako označenia alebo rôzne značky). Skoky sú dosť nerealistické, už pri malej nerovnosti na trati váš truck letí ako z papiera. Pravdaže, nie je to simulátor a autori ho ani neplánovali urobiť, no toto už je moc arkádové – ako keď to pri jedle preženiete so soľou.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
[Šípky] – pohyb
[A / Z] – zmema rýchlosti
[Medzera] – klaksón
[Tabulátor] – mapa
[T] – chat
[H] – privolanie helikoptéri
Pohľady
[Insert / Delete] – pohľad doľava / doprava
[- / +] – pohľad dopredu / dozadu
[V] – ďalší pohľad
[D] – vypne / zapne interface
[O] – vypne / zapne poradie a čas
[K] – pohľad na ďalší truck
[/su_spoiler]
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]