Syphon Filter

Hellrampage1999, action, PlayStation, stealth, takticka, TPS 2 Comments

Syphon Filter je strieľačka z tretieho pohľadu, v ktorej hráte za špeciálneho agenta, bojujete proti teroristom a musíte zachrániť svet. Ak ste vlastnili prvý PlayStation, určite sa vám dostal do ruky nejaký diel z tejto série. Ja osobne som hrával druhý diel stále dookola, bola to moja obľúbená hra na prvé PSko a mám v pláne zrecenzovať celú sériu. Dvojka sa mi vryla do pamäti ako výborná strieľačka s kvalitnými oblasťami, ktoré sa často menili a zábavným systémom streľby, preto som aj dnešnú hru vybral, pretože je kvalitná, nedocenená a chcem ju novým hráčom predstaviť. V dnešnej recenzii si povieme niečo o vývoji a prejdeme si jednotlivé misie.

Videorecenzia

Syphon Filter vyšiel v roku 1999. V Severnej Amerike 17. februára, v Európe 9. júla a v Japonsku až 12. augusta. Vyrobilo ho štúdio Eidetic – dnes týchto autorov môžete poznať z hry Days Gone – dnes sa volajú SCE Bend štúdio. Hlavný dizajnér Ron Allen potvrdil, že Days Gone a Syphon Filter sú prepojené. Prvýkrát firma prerazila na PlayStation práve so Syphon Filter a celkovo vyrobila až 6 hier v tejto sérii. Dodnes fanúšikovia čakajú, kedy Sony ohlási nový diel a hovorí sa, že Bluepoint Games, autori remaku Demon Souls a Shadow of the Colossus majú pracovať na remaku prvého dielu. Pôvodní autori – respektíve Jeff Ross povedal, že by si nevedel predstaviť, ako by remake Syphon Filtera urobil.

Vývoj prvého dielu začal myšlienkou vytvoriť novú super-špiónsku hru, ktorá by kombinovala stealth, akciu a riešenie hádaniek. Hra bola počas vývoja takmer niekoľkokrát zrušená, pretože autori mali málo inšpirácie a boli v hernom priemysle neskúsení. V tom čase neboli strieľačky z reálneho sveta a konfliktov také bežné, preto nemali z čoho čerpať a členovia tímu ešte nepracovali na tak zložitej hre. Počas vývoja menili mechaniky, premiestňovali poradia levelov, prepisovali príbeh a sami sa snažili pochopiť, čo vlastne robia za hru. Počas vývoja zisťovali, akú hru chcú vytvoriť. Pred Syphon Filter vyrobili len tri hry, z ktorých Bubsy 3D bola asi ich najväčšia. Hráči ju dodnes považujú za jednu z najhorších hier, ktorá bola vytvorená. Bola to 3D plošinovka a v tom čase ju vytvorilo 8 ľudí. Mala veľký komerčný neúspech, no vytvorením Bubsy autori ukázali svoj potenciál, že vedia robiť 3D hry a Sony 3D hry na svojej platforme chcelo ako vodu na púšti.  

Producent Sony prišiel s názvom hry aj keď povedal, že nemalo žiadny význam. Autori z názvu neboli nadšení, no boli zúfalí a chceli tvoriť. Bolo im jedno čo, hlavne chceli prácu a ukázať čo v nich je. Na začiatku vývoja Syphon Filter nemali vytvorenú žiadnu zápletku, postavy a ani čo by ste v nej mohli robiť. Chceli len, aby sa hráč cítil ako super špión a používal rôzne zbrane, gadgety a využíval stealth. Počas vývoja nabrali do tímu ďalších 5 ľudí, takže ich bolo nakoniec 13. Hlavný dizajnér Richard Ham sa inšpiroval úspechom GoldenEye 007 na Nintendo 64 a niektoré mechaniky využil aj v Syphon Filter. Mal veľmi rád film Zabijaci, kde hral Antonio Banderas a Silvester Stallone, no podľa Sony nikto nechcel hrať za zlého assassína, preto nápad zmenili na tajného agenta. Dnes vyšlo množstvo hier zo sveta zabijákov – Hitman či Assassins Creed, takže ľudia za nich hrať chcú. John Garvin, jeden z dizajnérov hry a dnes riaditeľ štúdia Bend, povedal, že on pri vývoji čerpal z Half-Life a filmu Zachráňte vojaka Ryana. V tíme bol ako programátor aj Marc Blank, tvorca legendárneho Zorku z roku 1977. Podieľal sa na nových technológiách – v Syphon Filter využívali vortexové osvetlenie, ako Richard Ham povedal, ktoré im dovolilo používať dynamické svetlo. To využili aj na nepriateľov, keď ste do nich strelili a objavila sa na nich krv – v skutočnosti to bolo červené svetlo, ktoré zapli na ich časti modelu.

Keď hra vyšla, autori nemali ani poňatia, že vytvorili výbornú hru. Mysleli si, že skončili a vytvorili len ďalšiu strašnú hru ako Bubsy. Až po nejakom čase, keď sa začala predávať ako šialená, tak zistili, že vytvorili niečo špeciálne. Že vytvárali veľmi ambicióznu hru a ani o tom nevedeli. Za prvý rok sa predalo vyše milión kópií. Autori boli pyšní na to, že vytvorili množstvo nových vecí, ktoré hráči dovtedy v hrách nevideli – napríklad prestrelku v metre, v ktorom vás mohol zraziť vlak, horiacich teroristov či používanie taseru. Na čo neboli vôbec pyšní boli cutscény, na ktoré už nemali budget. No boli radi, že majú aspoň nejaké, pretože vďaka nim mohli prerozprávať príbeh. Na metacritics dostala hra výborných 90% a od hráčov 87%. Hráčom sa najviac páčil hybrid akčno-stealth hrateľnosti, ktorá bola v tom čase unikátna a rovnako aj umelá inteligencia. Recenzenti tvrdili, že hra si požičala elementy z GoldenEye a Metal Gear Solid, no nepreviedla ich úplne dobre. Autori pritom absolútne nevedeli, že Metal Gear Solid vychádza a dozvedeli sa to až tri mesiace pred vydaním Syphon Filter. A autori z toho boli prirodzene hotoví, keď japonskú špionážnu hru videli prvýkrát na E3ke. A hotový bol aj celý svet – keď Kojima predviedol svoj výtvor. Pritom Syphon Filter s Metal Gearom mal veľa vecí spoločných – súboj s helikoptérov, bossfight proti chlapíkovi s rotačníkom alebo aziatku ako sidekicka s takmer rovnakým menom. Autori z Eideticu sa smiali, že museli mať medzi sebou špióna. Mysleli si, že ich Metal Gear Solid prevalcuje, no Syphon Filter mal tiež veľký úspech.

Príbeh hry mal byť originálne o tom, že teroristi uniesli zopár vedcov, ktorých zavreli do podzemia, aby nasilu pracovali na stroji času. Potom najali Johna Garvina ako Art Directora, ktorý sa tomu rozumel a upravil príbeh, aby lepšie sedel do reálneho konfliktu, ktorý mohol nastať. Nechceli ale urobiť obyčajný klon Jamesa Bonda. Syphon Filter v hre znamená nebezpečnú programovateľnú biologickú zbraň – vírus. Budete hrať za Gabe Logana, amerického špióna, ktorý so svojou partnerkou Lian vyšetruje sériu biologických útokov. Tie vyvolala teroristická skupina Black Baton vedený nemcom Erichom Rhoemerom. Stratíte kontakt s Ellisom v Costa Rice, ktorého nájdete mŕtveho. V Nepále nájdete všetkých ľudí mŕtvych v okruhu 100 míľ, takže sa jedná o vírus. Ako Garvin spomína, takéto témy v hrách ako terorizmus, tajná vládna organizácia alebo biologické zbrane neboli bežné a Syphon Filter vznikol ešte pred pádom dvojičiek. Takisto postavy mali rôzne národnosti – za to opäť môžeme vďačiť Garvinovi. Chcel, aby bola každá od seba výrazne odlišná  – bola tu ruska Mara Aramova, číňanka Lian Xing, ktorá vám stále pomáhala, bol tu afroameričan Edward Benton, Francúz Anton Girdeux či hlavný záporák – nemec Erich Rhoemer. Hlavnú postavu Gabe Logana nahovoril John Chacon (Čekon). Jeho hlas bol pre hlavného hrdinu perfektný, preto ho zobrali. Z tejto série mal byť aj hraný seriál, no nakoniec od toho nápadu upustili.

Syphon Filter nezostarol dobre. To sa týka hlavne ovládania a mechaník. Herný svet sa za 23 rokov posunul úplne inde a mnohým hráčom sa táto hra nebude hrať dobre. Ovládanie je krkolomné, príliš pomalé, postave dlho trvá než sa otočí a než sa rozpohybuje a zastane, dlho trvá než na niekoho namierite z prvého pohľadu, než zastanete, všetko dlho trvá. Na to sa ale dá po čase zvyknúť. Obtiažnosť je nastavená príliš vysoko, musíte postupovať opatrne a čakať nepriateľov za každým rohom. Zo začiatku ich zabijete veľmi ľahko, no neskôr budú mať ochrannú vestu a na nich budete musieť manuálne namieriť a dať headshot. Obtiažnosť mala byť pôvodne oveľa väčšia – nepriatelia vás mohli zabiť na jednu-dve rany. Teraz tu máte nepriestreľnú vestu, ktorá vás trochu ochráni a keď sa vyčerpá, je tu život. To, či vás nepriatelia zamerali, vidíte pod brnením a to či ste ich zamerali vy vidíte pod nebezpečenstvom. Nepriateľov vás naraz môže napadnúť maximálne 5 a to ešte z niekoľkých smerov, pretože boli limitovaný hardwarom a viac ich vykresliť na obrazovke nemohli.  

Musíte sa naučiť používať svetlo, pretože veľa miestností je tmavých a v tme sa skrývajú buď krabice s užitočnými zbraňami alebo dôležité páky, ktoré otvoria postup ďalej. Graficky bol Syphon Filter na vysokej úrovni – čo autori dokázali vytiahnuť zo starej Playstation jednotky bolo neskutočné – boli pyšní na časticové efekty a využívanie dynamického svetla – používanie baterky v hre je super, takisto si zažijete veľa ohňa v tmavých tuneloch metra. Na druhú stranu toho bolo veľa z hry odstránené. Autori chceli, aby hráč mohol používať dve zbrane naraz a ničiť nepriateľov v štýle filmov Johna Woo. Strieľať môžete len z jednej zbrane, no dá sa kotúľom rozbiť sklo a celkovo tu je dobrá zničiteľnosť prostredia. V niektorých momentoch pri využití stealth sa dajú rozstreliť svetlá, aby vás nepriatelia horšie videli.

Hlavný dizajnér Richard Ham povedal, že chcel opraviť tie veci, ktoré sa mu nepáčili na Golden Eye a Tomb Raider, zmixovať ich a dať ich do Syphon Filer. Je tu automatický zameriavací systém podobne ako v Tomb Raider, no tu sa dá lepšie používať a ciele si opätovným stlačením meniť. Zo začiatku to budete používať na ľahších nepriateľoch, no naučte sa dávať nepriateľom headshoty a skrývať sa za prekážkami – R2 a L2 sa dá vykukovať spoza rohu ak ste vo 1-person pohľade. Jednotliví bossovia a minibosáci sa dajú zabiť jedinou ranou do hlavy – napríklad hneď prvý v bare. Toho môžete zlikvidovať pištoľou a nemusíte stráviť pol hodiny jeho naháňaním. Dá sa tu šplhať na objekty, ručkovať po kraji či nejakej rampe alebo sa spustiť dole, ak sa nechcete prizabiť skokom z výšky. Takže niekedy si budete pripadať ako v Tomb Raider aj keď Syphon Filter nemá až také citlivé ovládanie alebo škálu pohybou ako Lara a musíte byť opatrnejší pri svojich akrobatických kreáciách. Ovládanie som si musel hneď na začiatku zmeniť, pretože štandardne je strieľanie nastavené na štvorec. Akčná klávesa je na trojuholník a ním sa postava aj šplhá alebo prebíja, takže keď si chcete prebiť zbraň a ste pri nejakom predmete, na ktorý môžete vyliezť, väčšinou postava vylezie a to je otravné. Takisto som si vypol invertované mierenie v prvom pohľade.

Poďme na samotný prechod hrou. Prostredie je veľmi variabilné a často sa mení, preto sa nebudete nudiť. Syphon Filter mi trvalo dohrať 10 hodín, čo je slušná porcia na prvý prechod. Veľmi dlho mi zabralo hľadanie vecí po leveli a často som zomieral a opakoval pasáže. Ak hru budete chcieť hrať ešte raz, už budete vedieť, kam máte ísť a prejdete ju v pohode aj za polovičný čas. Celkovo tu je až 20 misii – pozriete sa do Washingtonu, New York City, Kazachstanu a Ukrajiny. Tréningové video môžete preskočiť a rovno sa vrhnúť do hry. Rhoemer schoval bomby do metra Washingtonu, takže vašou prvou úlohou bude eliminovať teroristov a označiť, kde sú bomby, aby ich mohli špecialisti zneškodniť. Ak ich nezneškodníte, všetci ľudia do 100 míľ od výbuchu zomrú. Viete, že mu pomáhajú ďalší ľudia, takže aj tých musíte zneškodniť – Kravitcha, Aramovu a Girdeuxa. V hre si môžete kedykoľvek pozrieť prehľadnú mapu, kde sú vypísané všetky úlohy, ktoré máte splniť a kde sa práve nachádzate. Niektoré úlohy sa budú počas misie meniť alebo pridávať a vždy vám zavolá vaša partnerka Lian – za ňu si zahráte až v pokračovaní.

Ikonickou zbraňou série je taser. Autori rozmýšľali, akú zbraň hráčovi dať, keď sa mu minie munícia a nôž dávať nechceli. Taserom môžete nepriateľov doslova upiecť zaživa. Výborné je, že kamera sa presunie bližšie k nepriateľovi ale stále vidíte hlavnú postavu. Arzenál je už zo začiatku dosť rôznorodý. Máte protiteroristickú pištoľ Glock 17 s tlmičom, ktorý využijete hlavne na stealth misie. Zblízka sa nepriatelia nedajú zneškodniť, jedine zbraňami. Moc som nevyužil ani snajperku s tlmičom, ktorá bola dosť slabá – má síce veľké priblíženie, no na diaľku sa trafíte aj s pištoľou. Z nepriateľov padá M-16, ktorá je jediná použiteľná v chaotickom boji. Neskôr v bare nájdete aj brokovnicu a môžete nájsť aj granátomet M79 alebo granáty. S nimi mierte vždy manuálne – pri automatickom mierení sa väčšinou prizabijete – to platí aj o plynových granátoch. Prvou úlohou bude nájsť spínač na otvorenie dverí metra. Ten je za barom – odstrelíte zámok a výťahom sa dostanete do podzemia. Spínač je schovaný v tme a ak si nedáte baterku, tak ho neuvidíte. Levely nemusíte prejsť na jeden záťah – hra sa niekoľkokrát sama uloží, keď splníte nejakú dôležitú úlohu. Jedna bomba je v banke a jedna v metre. Keď ju pyrotechnik bude zneškodňovať, vždy ho musíte ochraňovať – budú sa na vás valiť hordy teroristov z každej strany. Metro je pekne vykreslené a môže vás zraziť aj prechádzajúci vlak. Druhú bombu už nestihnete zneškodniť – poškodí celé metro, ktoré začne horieť.

Druhý level a hneď sa pohybujete po zničenom metre v plameňoch – pekný začiatok hry. Musíte si dávať pozor na oheň, z ktorého niekedy vyletí horiaci terorista, ktorý vás môže zapáliť. Budete hľadať cestu cez plamene a šplhať cez úzke plošiny. Nový nepriateľ s granátom ma strašne štval, musíte nabehnúť až k nemu, no to mu nezabráni hodiť granát pod nohy sebe a svojim druhom. Pri nich je skrytá krabica s C4kou, ktorú budete potrebovať neskôr, tak ju zoberte – ja som ju dlho hľadal a musel som ísť dlhou cestou späť cez plošiny, čo bolo otravné. Je tu jedna bomba, ktorú musíte zneškodniť a dá sa do nej aj streliť, no potom vypustí vírus a vy zomriete aj všetci naokolo. Logické. Bomba sa nedá označiť – musíte C4kou otvoriť mreže, aby sa k nej dostal pyrotechnik a neskôr vypnúť aj prívod plynu, aby ste mohli ísť ďalej. Tretí level je opäť výborný – zabojujete si mini bossfight proti Mare Aramovej. Misia sa dá dohrať do niekoľkých sekúnd, keď sa vám jej podarí streliť headshot manuálnym mierením. Inak si užijete prestrelku v tuneli, kde si musíte dávať pozor na prechádzajúce vlaky. Maru nezabijete, no nestihne vám toho moc povedať a hneď odpadne.

Štvrtá misia sa odohráva v Parku. Stále sa nachádzate vo Washingtone, no prostredie sa pekne zmenilo. V celej oblasti je hmla, prší a zotmelo sa, čo prispieva k lepšej atmosfére. Nájdete snajperku s nočným videním – tú tentoraz využijete, pretože je tma a nepriateľov uvidíte pekne svietiť v zameriavači a pištoľ Colt M1911 čo je fajn zbraň. Do 20 minút musíte nájsť 4 bomby, ktoré označíte a pri zneškodňovaní budete ochraňovať pyrotechnika. Bomby sa dajú nájsť aj za 10 minút, takže máte dosť času. Potom musíte zachrániť rukojemníkov a obsadiť komunikačný satelit. Takže máte plné ruky práce. V druhej časti zabijete v labyrinte Marcosa – zase mu dajte headshot a čaká vás prvý poriadny a podstatne ťažší bossfight. Anton Girdeux má plameňomet poháňaný raketovým palivom a jedným zásahom vás zabije. Pôvodne mal mať guľomet ale autori to na poslednú chvíľu zmenili. Aréna je kruhová, takže sa dá dobre utekať a vždy borcovi streliť do nádrže, ktorú má na chrbte. Nemôžete použiť ani granáty ani granátomet, pretože tie by odpálili bombu, ktorá je v strede miestnosti. Streľba do hlavy ho nezraní, takže ho zabijete len strieľaním do nádrže. Záver je badass.

Po tomto bossovi sa presuniete do New York City a na výstave musíte sledovať Jonathana Phagana – zakladateľa chemickej organizácie PHARCOM. Je hlavný podozrivý vo výrobe vírusu. Toto bude prvá stealth misia, v ktorej vás nemôžu stráže vidieť. Môžete ich zabiť, no v tichosti, takže využijete pištoľ s tlmičom a streľbu do hlavy. Trafiť sa do hlavy pohybujúcej stráži je dosť komplikované, pretože je tu oneskorenie keď vystrelíte, takže s tým treba rátať. Po krátkej cutscéne je tu ďalší bossfight – proti Bentonovi je ťažké bojovať, pretože ak vás uvidí, hneď začne utekať a strieľať po vás. Je veľmi presný, preto najlepšou taktikou je mu hneď na začiatku dať rýchly headshot. Po Bentonovi sa nemá cenu skrývať a začne divoká prestrelka s minimálne stovkou nepriateľov. Získate novú zbraň – samopal HK-5 a neskôr aj plne automatický Glock18, čo z neho robí samopal a vystrelí až 20 rán za sekundu. Logan používa zväčšený 33 nábojový zásobník, no aj tak sa náboje až nebezpečne rýchlo míňajú. Škoda, že autori nedali možnosť si pištoľ prepnúť na semi-auto. Budete hľadať kľúče a cestu ďalej a je tu pasáž s výťahom, ktorý nechce ísť hore – musíte streliť do iskriaceho spínača. Veľmi dlho mi trvalo, než som si ho všimol. Vo výstave dinosaurov budú mať stráže ochranné odevy – aspoň si zvyknete používať manuálne mierenie. Môžete využiť K3G4, ktorá používa náboje schopné prejsť brnením ako nôž maslom. Zaujímavé je, že z nepriateľov spadne odev nepoškodený. Táto zbraň je fiktívna a vyzerá ako samopal alebo automatická pištoľ, pretože Gabe ju používa jednou rukou, pritom je v hre radená ako puška. Každopádne je to najlepšia zbraň v hre a obrneným cieľom s ňou nemusíte dávať headshoty. Sám hlavný dizajnér Richard Ham priznáva, že o zbraniach toho nevedel veľa a v živote zo žiadnej nestrieľal, preto si myslel, že čím dlhšie strieľate, tým sa vám zlepšuje presnosť. Preto je v hre ukazateľ „targetu“, ktorý sa zvyšuje a ste presnejší aj keď držíte spúšť. Na konci levelu stretnete Maru, ktorú ste naháňali v tuneli – mieri na Phagana a chce od neho informácie, kde sa nachádza laboratórium. Musíte ju zastaviť ale nemôžete zabiť, preto použite taser.

Ďalšou oblasťou bude sever Kazachstanu. Musíte sa dostať do základne Rhoemera a je to ďalšia stealth misia aj keď celý level môžete odohrať v rambo štýle. To ale bude hulákať alarm a spawnovať sa stále noví a noví nepriatelia, preto odporúčam ísť v štýle Sama Fishera a postupne potichu vyčistiť celú základňu. Budete mať pištoľ aj snajperku s tlmičom a na väčšie grupy nepriateľov môžete použiť plynový granát, len bacha, aby ste sa s ním sami neodrovnali. Jeden si nechajte na tuhšieho bossa, ktorý chodí so svojou ochrankou a má pri sebe kartu, ktorá vám otvorí prístup do ďalšej sekcie. Sú tu otravné svetlomety, ktoré sa dajú ľahko zničiť. V základni musíte nájsť 5 palivových nádrží a na ne pripnúť výbušninu. Druhá časť sa odohráva v bunkri. Aj keď ste celý predchádzajúci level prešli bez alarmu, na začiatku ďalšieho levelu znieť bude hneď od začiatku. Tento level je špecifický tým, že musíte ničiť laserové polia a označiť 10 rakiet. Misia nie je dlhá, skôr je v nej veľa obrnených nepriateľov. Na konci tu je jeden sklad, kde je ohromné množstvo zbraní, tak si ich doplňte. V ďalšom leveli budete bojovať proti útočnej helikoptére. To bol pre mňa najlepší bossfight v hre. Dobrá zbraň je proti nej sovietská puška PK102  – berte ju ako AK102, čo je skrátená karabina od originálnej AK47. Helikoptére sa dá ľahko schovať a súboj s ňou je veľmi krátky. Občas z nej vylezú dvaja vojaci ale tí sa dajú rýchlo zabiť. V poslednej časti misie musíte zo základne utiecť, pretože vybuchne a máte na to len 3 minúty. 

Predposlednou oblasťou je Užhorod na západne Ukrajiny blízko Slovenských hraníc. Dostanete sa do Rhoemerovej pevnosti – je to v podstate obrovská katedrála. Na tento level boli autori hrdí – je to veľká otvorená oblasť, kde vynikla sila 3D priestoru. Musíte zabiť vedcov, ktorí vyvíjali vírus. Niektorí budú utekať a strieľať a niektorí sa naopak vzdajú, no aj tak ich musíte zabiť – to je hlavný cieľ misie. Ďalej musíte dať protilátku nakazeným ľuďom, ktorí slúžili ako pokusní králici, no neskôr sa dozviete, že ste im dávali jed, takže ste ich zabili. Dôležité je, že všetci chcú vírus, pretože je to veľmi silná programovateľná zbraň – zabije len tých, ktorých vypíšete, preto ju chcú všetci – Tajná vládna agentúra, Black Baton, Číňania, Íri, talianski mafiáni, korejčania, jednoducho všetci… len vy sa ju budete snažiť zničiť. Zaujímave je, že podobný vírus bol FOXDIE v Metal Gear Solid alebo Manticore v Call of Duty: Advanced Warfare. Vyrobiť vakcínu je veľmi komplikované, pretože sa musí vytvoriť vždy pre každého jedného človeka špecificky. Vráťme sa k misii – je veľmi dlhá a komplikovaná a vyznať sa v level dizajne mi robilo niekedy problém. Dosť budete liezť a porozbíjate krásne mozaiky.

Celá táto pevnosť bola príliš dlhá a po nej prídu katakomby, v ktorých musíte nájsť Phagana a dozvedieť sa od neho, kde je tajné silo s raketou obsahujúcou vírus. Ten vám za svoju slobodu prezradí aj to, kde väznia vašu partnerku Lian. Zo začiatku opäť musíte byť tichý, no keď budete utekať s Phaganom a následne Lian, začne to byť akčnejšie a všade okolo vás sa začnú objavovať nepriatelia. Phagan vám bude zavadzať a pôjde priamo vpred – nedá sa ovládať a keď sa omeškáte, môžu ho zabiť. Väčšinou ho zabijete vy, keď vám skočí hlúpo do strely. Lian vám oproti tomu bude pomáhať – má pištoľ a dokáže aj niekoho zabiť. Tiež ide priamo vpred bez rozmýšľania, preto ju musíte stále chrániť. Katakomby mi prišli nekonečné a asi to mal byť aj zámer autorov.

V posledných misiách sa vrátite do Kazachstanu, no tentoraz sa pozriete na juhovýchod do mesta Almaty. Tam má PHARCOM sklady a v nich musíte nájsť a označiť bedne, v ktorých sú mŕtvoly obsahujúce vírus. Dostanete nový skener, ktorý ho odhalí – neustále si ho musíte prepínať čo je dosť otravné. Výhodou skenera je, že vidí nepriateľov aj cez steny. Je to veľmi náročná a dlhá misia, v ktorej budú bojovať Rhoemerovi muži proti strážam PHARCOMu. Vy sa cez nich môžete dostať nepozorovane alebo cez nich prebehnúť. Oni si vás moc všímať nebudú. Keď nájdete vírus, musíte sa dostať do skladu 76. Ten začne horieť, takže opäť musíte kľučkovať cez plamene a nájsť do 15 minút cestu von z ohnivého pekla. Je tu malá škvíra cez ktorú sa dá dostať kotúľom a musíte nájsť výťah, ktorý vás dovezie do sila.

V podzemných jaskyniach bude veľmi temno, tak si dávajte pozor, kam idete – sú tu nebezpečné zrázy, z ktorých môžete spadnúť. Musíte nahodiť prúd a vypnúť silové pole, aby ste sa dostali do centra s počítačom. Všade okolo vás to začne vybuchovať ale Logan ako zázrakom opäť prežije a evidentne to ním ani trochu nepohne. Cesta ďalej vedie cez rozbitú šachtu a všade bude tma, tak využijete snajperku s nočným videním – tá je btw Dragunov ale znie ako 9mm pištoľ s tlmičom. Pritom tlmič jej znižuje zvuk výstrelu len o 12%, čo by borci v jaskyni počuli. Silo s raketou pripravenou na štart je posledná misia. Už od jej začiatku vás bude tlačiť čas – nemôžete jej zabrániť v štarte, musíte len nájsť kódy na jej samo zničenie a rýchlo ich napísať do hlavného počítača – na to máte 3 minúty. Keby ste ju nezničili, rozpútala by tretiu svetovú vojnu. Na ceste k počítaču vás budú chcieť zastaviť obrnení vojaci a sú tu jedny zamknuté dvere – kartu od nich majú vedci. Tí pred vami ale budú utekať – budete mať málo času a vedci majú ochranný odev, preto na nich vytiahnite granátomet. Finálny bossák Rhoemer nie je vôbec ťažký, keď prídete na to, ako ho zneškodniť. Bude na vás strieľať granátometom a je kompletne nezraniteľný, takže ani headshoty na neho neplatia. Ani keby ste do neho pol hodiny šili z automatickej pušky, nemal by na sebe jediný škrabanec. Musíte nájsť plynový granát a hodiť mu do na kečku. Nechcem vám prezradiť všetky zvraty v príbehu, pretože je tu veľa dvojitých agentov a ani vaši vedúci to nehrajú len na jednu stranu – potom tu je jedna potitulková scéna. Koniec mi prišiel neuspokojivý, hra je ukončená rýchlo krátkou cutscénou, no príbeh bude pokračovať ďalšími dielmi.

80

Syphon Filter je dnes síce ťažkopádnejšia čo sa týka ovládania, no stále to je dobrá hra, ktorá sa oplatí zahrať, ak máte radi bojovanie proti teroristom. Z obdobných hier si môžete zahrať napríklad Metal Gear Solid či Splinter Cell.

Videá, ktoré odporúčam kuknúť:

4-hodinový livestream s John Garvinom: https://www.youtube.com/watch?v=yjUrrDPL-Gs

Hlavný dizajnér hry Richard Ham hrá Syphon Filter + interview (posledná misia z hry) : https://www.youtube.com/watch?v=IrBt4BFpkQ0

John Garvin sa rozpráva 2 hodiny s Richardom Hamom: https://www.youtube.com/watch?v=HugBeDZSXaY

Comments 2

    1. Post
      Author

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.