Polda je u nás určite najpopulárnejšou českou adventúrnou sériou. Doteraz vyšlo šesť dielov a chystá sa siedmy, no autori zo Zima software museli ísť na hithit (čo je taká obdoba kickstartera), aby im ho fanúšikovia pomohli zafinancovať. Z plánovaných 400 tisíc zatiaľ vybrali viac než 1,3 milióna kaček, takže hra určite vyjde. V recenzii na prvého Poldu pred dvoma rokmi som hovoril, že plánovali siedmy diel ale nenašli vydavateľa a na vývoj potrebovali 600-700 tisíc. A je super, že na siedmy diel konečne našli peniaze.
Zima Software vznikla v roku 1995. V jednom interview z 99 som našiel, že Zima Software vznikla až v roku 1996, všade inde sa ale píše 95 rok, tak tam asi urobili preklep. Založili ju traja ľudia – Martin Zima ako majiteľ, Radek Smíšek ako výrobný riaditeľ a Pavel Neužil. Práve Smíšek a Neužil chceli začať robiť hry a keďže bol pán Zima bohatý a mal a stále má stavebnú firmu, založil herné štúdio. Začali pracovať na Prokletí Eridenu. Bol to dungeon, no nebol vôbec úspešný – v Score č. 42 vyfasoval 3/10. Bol to ich prvý projekt, na ktorom sa učili programovať a predalo sa 1300 kusov. Už v roku 1999 ju autori uvoľnili ako freeware. Prvá ich úspešná hra bola real-time stratégia Mutarium – prevzali ju už v rozpracovanom stave od iného tímu, kde pracoval aj Petr Svoboda a snažili sa ju dokončiť. Potom prišiel Signus v roku 1998 – ťahová stratégia, ktorú vyrobil tím Valacirca. Na hre pracovalo 15 ľudí a veľký záujem bol o ňu aj v Nemecku. Zima Software, podľa slov Martina Zimy, hru otestovala, doladila a vydala.
Na prvom Poldovi pracoval malý tím v počte troch ľudí. Pôvodne sa hra mala volať Chalúpka ale našťastie ju premenovali na Poldu. A vďaka úspechu Horkého léta, v ktorom autori použili slávneho komika Zdeňka Izera, chceli autori získať podobnú osobnosť a získali Luďka Sobotu a ďalších. Žáner adventúr si vybrali preto, lebo v tom čase boli populárne – hlavne Monkey Island a ďalšie Sierrácke a engine sa oveľa ľahšie vytváral než pri 3D strieľačke. Druhý diel Poldy vyšiel v roku 1999, čiže rok po prvom. Už ho nevytvoril pôvodný SleepTeam ale ZIMA software, ktorá robila pôvodne vydavateľa. A zmena je výrazne poznať – hlavne v humore. Pretože druhý diel mi už neprišiel vôbec vtipný. Scenár urobil Jan Kvasnička a pre porovnanie – na dialógoch prvého dielu pracovali traja ľudia – Lubor Kopecký a Jaroslav a Ladislav Wagner.
Petr Svoboda je najvýraznejšia postava v tíme Zima Software. Od druhého dielu až po súčasnosť sedí na programátorskom kresle. Tam sa dostal cez jeden inzerát, ked firma hľadala programátorov na svoje hry. Pracoval už na hre Mutarium, no chcel si vytvoriť svoju vlastnú hru. Tak pracoval na Dreamland: Final Solution, ambicióznej adventúre s prerenderovaným 3D prostredím. Potom znovu zavolal Martinovi Zimovi, či pre neho nemá nejaký projekt. SleepTeam na ďalších dieloch Poldu už nechceli pracovať, preto sa toho ujala Zima Software. Nápad vytvoriť Poldu 2 dostali v januári 1999 a už vo februári sa začalo na hre pracovať.
Polda 2 je zasadený do nového bizarného sveta. Zabudnite na malé malebné mestečko Lupany. Pankrác sa presunul do mesta Marsias, v ktorom sa klonujú slávne osobnosti. Tie sa vyvážajú do celého sveta a firma DNA Revolution a celé mesto vďaka tomu bohatne. Práve vrcholila súťaž klonovaných krások miss Marsias, no hotel Rúžová budúcnosť, kde sa súťaž odohrávala, niekto podpálil. Vašou prvou úlohou bude vypátrať podpaľača a nájsť stratenú missku. No najskôr musíte svojho šéfa presvedčiť, že ste schopný policajt a chytiť koprfílda.
Intro hry nie je moc dobre spravené – to sa mi už viac páčilo v prvom diele. Animácie moderátora sú toporné. Na začiatku odporúčam znížiť hudbu, keďže je hlasná a prebije dabing a zapnúť titulky. Pankrác strašne pomaly hovorí a to ma vytáčalo. Hlavne keď niečo čítal – kým sa vykoktal, stihol som text desaťkrát prečítať. Inak je dabing kvalitný a nemám mu čo vytknúť – dvojku dabujú ako starí známi Luděk Sobota, Petr Nárožný, Pavel Pípal, Jiří Lábus či Petra Hanžlíková, tak noví ako Valerie Závadská či známy dablér Homera Simpsona Vlastimil Bedrna. Ženské postavy tak konečne nie sú nahovorené chlapmi ako v prípade Ve stínu havrana a vyznievajú tak oveľa lepšie. Hlavne slepá Esmeralda, ktorej musíte vrátiť zrak (a mimochodom Petra Hanžlíková nadabovala aj seriálovú Esmeraldu), potom jačiaca Lara Croft, ktorá sa bojí malého kraba či Pamela Anderson, ktorú namažete kokosovým mliekom a potom sa bude diať divočina.
Hra je plná odkazov na celebrity, ktoré boli v tom čase populárne. A ak ste vtedy vyrastali a žili, aj dnes ich budete poznať. Síce to už nie je také aktuálne ako kedysi, občas vám situácie vylúdia úsmev na tvári – hlavne keď stretnete Mečiara.
Potom stretnete Michaela Jacksona, keď ešte žil a riešila sa kauza zneužívania detí, Napoleóna, ktorý stále dúfa, že vyhrá bitku pri Waterloo či maľujúceho Hitlera. Ten autorom robil vrásky, pretože keď druhý diel vydali na android a iOS, v roku 2017 sa im ozvalo Apple, že či sú nacisti a fašisti, keď majú v hre Hitlera. Chceli im zmazať účet, tak Petr Svoboda musel vysvetľovať, že si len z Hitlera chceli urobiť srandu. Apple nakoniec urobili výnimku a vrátili im Poldu 2 do obchodu, len v Nemecku sa hra nemohla predávať, pretože by vraj mohla uraziť Nemcov. Haha. Potom si autori robili srandu z českých politikov ako Zemana či Klausa a nájdete tu odkaz na TIE fightera zo Star Wars či komixového Jokera.
Polda situácie rieši opäť priamočiaro a pomocou pištole. Používa pritom upravenú hlášku z Tarantinového filmu Pulp Fiction, ktorú hovoril Samuel L. Jackson, keď išiel niekoho zastreliť. Tá zase v upravenej forme vychádzala z Biblie.
Grafika sa mi páčila. Lokácii je veľa a sú ručne kreslené – to isté platí pre postavy. Len som mal jediný problém – so vzhľadom Pankráca. Jednoducho mi vadí, že ho každý diel menia – že sa každý diel mení jeho ksicht. A aj keď mal hlas Luďka Soboty, ako postava mi prišla cudzia. Hra ma začala viac baviť, keď som sa s Pankrácom dostal na hrad a šiel zneškodniť bombu. Potom šla kvalita opäť dole. Škoda je, že lokácie sú nevyužité, málo interaktívne, nie sú v nich takmer žiadne popisky a keď áno, tak sa z nich moc nedozviete. V plážovej lokácii som si nevšimol, že cesta pokračuje doprava – chcel som ísť síce hore, kde som videl domy, no dalo sa tam jedine cestou doprava – a tam bol tunel, kde ste z lokácie odchádzali. Autori mohli dať schody hore a pekne by sa to odlíšilo.
Postup hrou je krkolomný a veľakrát sa zaseknete a nebudete vedieť, čo máte robiť s predmetmi. Máte ich naraz veľa a musíte ich navzájom kombinovať alebo drvivú väčšinu z nich ani nevyužijete. Niektoré po využití zmiznú, čo je super, niektoré vám naopak ostanú, čo nie je super. Alebo na danú situáciu musíte použiť len TEN JEDEN predmet, ktorý je na to určený a v prvom ani druhom a ani v štvrtom pokuse by ste si netipli, že to bude práve ten – dám príklad. V miestnosti je obesený človek – Pankrác musí odrezať povraz, aby ho zachránil. Ale nemôže použiť nôž alebo pílku, ktorú má u seba. Musí použiť črep z rozbitého okna. Podobné to bolo neskôr v hre, keď musíte rozviazať zajatú slečnu – nemôžete použiť nôž ale psiu hračku, ktorá rozhryzie povraz. Alebo musíte nakŕmiť neživého dreveného kohúta, aby sa vykadil a tým pohnojíte kvet. Alebo keď fľašou piva chcete uhasiť oheň a Pankrác oznámi, že to nehasí, tak to asi nehasí. Ale začne to hasiť až keď tu fľašku otvoríte. Nemohli autori dať skôr text: Keď chcem uhasiť oheň, musím tu fľašku niečím otvoriť?“, namiesto „Nehasí to“, ktoré zmätie hráča a myslí si, že pivo mu nepomôže k uhaseniu požiaru. A namočiť uterák môžete len na jednom jedinom mieste – nikde inde. Škoda, že v hre nie je viacej možností. Ale to bola aj lenivosť programátora.
A ten otravný pixel-hunting je tu dovedený do extrému. Napríklad je otvorená stará skriňa a pri nej vyčuhuje malá ryha, ktorú poriadne nevidíte. Tu si máte všimnúť a kliknúť na ňu. Alebo žuvačka na okne, ktorá takmer nie je vidieť. Keď chcete napríklad pokračovať v rozhovore s úchylákom, musíte mu zapáliť cigaretu. Zápalky ale nájdete u bezdomovca na stanici a toho musíte prehľadať. Je tam ale veľmi malý priestor na prehľadanie a text „promluvit“ a „prohledat“ prirodzene splýva, tak to ľahko hráč prehliadne. Namiesto toho mohli urobiť vyskakovacie okno s viacerými možnosťami. Ešte že sa dá v hre rýchlo chodiť dvojklikom myšky. Keď sa budete často presúvať medzi lokáciami, túto maličkosť vďačne využijete.
S najnovším patchom mi hra nešla spustiť na Windows 10, preto som musel použiť druhý najnovší. A zaujímavé bolo, že z oficiálnych stránok sa patche nedali stiahnuť, tak som ich musel hľadať neoficiálnou cestou. Štvali ma niektoré hádanky – napríklad o knihomoľovi, ktorý sa prežral cez strany. Správne tam malo byť „pustí sa od poslednej strany prvej knihy do prvej strany poslednej knihy“, keďže tie knihy čítal a videl ich spredu. Tak by dával ten výsledok zmysel – ale autori to mysleli tak, ako má človek v knižnici knihy odložené – vidíte ich zozadu, takže potom to dáva zmysel. Ďalej – nikde v hre som nenašiel, ako mám dočerta namiešať nápoj Zetor. Až neskôr som prišiel na to, že to malo byť podľa názvu jednotlivých alkoholov. Ale hra vám ani maličkou nápovedou neporadí. Alebo poker s Bill Gatesom, ten bol hardcore. A keď sa mám vyjadriť k záveru, ten pôsobil zvláštne a neukončene.
Keď Polda 2 vyšiel, u nás dostal celkom slušné hodnotenia. 71% na Bonuswebu, na GamesPortu 75%, v Leveli 79% a Doupě mu udelilo pekných 80%. Pritom stál len 599 kaček, čo recenzenti chválili – môžete si všimnúť dobovú reklamu v časopisu Level. Mohli ste získať darček podložku pod myš s logom Zima Software a to sa vyplatí. Ako konkurencia v tom čase vychádzalo Horké léto 2. Ja prirodzene odporúčam všetky slovenské a české hry. A treba podporiť najnovšieho siedmeho Poldu, pretože našich československých vývojárov stále trápi pirátstvo.
Kde hru kúpiť? Prvých 5 hier si môžete kúpiť napríklad z Brlohu za 5 eur: https://www.brloh.sk/polda-1-5/p21027
Z oficiálnych stránok patche už nejdú stiahnuť, preto choďte na fanúšikovské stránky – http://polda-hra.wz.cz/download.html