Captain Claw

Hellrampagearcade, hardcore, Windows Leave a Comment

Kapitán Claw je 2D skákačka z roku 1997 od Monolith Productions. To sú tí chlapíci, ktorí v rovnakom roku vyrobili Blood. Krvavú, temnú, horiacimi telami a mŕtvolami posiatu strieľačku. Bola to ich prvá hra, no potom si povedali, že by radi urobili aj menej brutálnu hru, ktorú by mohli hrať aj deti, tak urobili Claw. No akosi zabudli na obtiažnosť.

Videorecenzia

Claw je brutálne ťažká hra. Väčšina ľudí ju nedohrá alebo ju dohrá ale používa pri nej cheaty. Pretože je až nemilosrdne ťažká (a hráči, ktorí ju dohrali poctivo bez podvádzania, majú môj obdiv). Právom sa o nej dnes hovorí ako o Dark Souls medzi plošinovkami – pretože cesta od posledného checkpointu k bossovi je dlhá a samotní bossovia vás ľahko zabijú aj keď neviem, či v obtiažnosti prekoná Cuphead. Levelov je celkovo 14. Krutú obtiažnosť som pocítil pri konci desiateho levelu, kde bojujete proti bossovi s papagájom. Toho som opakoval a opakoval a opakoval. V jedenástom leveli až do konca začne pravé peklo – miznúce plošiny, ktoré si musíte perfektne načasovať, k tomu vystreľujúce strely z bokov alebo padajúce kamene z vrchu. Ak spadnete, buď vás pohltí voda, močiar alebo sa nabodnete a strácate život. Checkpointov, ktoré uložia hru a môžete si ju nahrať z menu je žalostne málo a levely sú obrovské, preto sa musíte posledné štyri levely naučiť naspamäť, aby ste ich prešli bez cheatov. A aj s cheatmi a zapnutou nesmrteľnosťou to sú muky, no potom sa vám hra neukladá. A ak ste mali problém s obtiažnosťou už skôr – vo štvrtom či piatom leveli, neodporúčam pokračovať ďalej, pretože pravé peklo vás ešte len čaká. A to v novej verzii 1.3 ešte zľahčili hru – nepriatelia sú jednoduchší a bonusový život dostanete za každých 500,000 skóre. V pôvodnej hre ste ho dostali za každý melón.

Level dizajn bol nadčasový. V každej úrovni je množstvo tajných ciest a miest, ktoré nemáte šancu všetky nájsť. Po leveli sa nachádza tona zlata a ako správny pirát by ste ho mali nazbierať čo najviac. Nazbierať všetok poklad mi prišlo nemožné – až som na youtube uvidel týpka, ktorý v celej hre vyzbieral všetko. Ani jednu zlatú mincu nenechal suchú – buď tú hru nadosmrti miluje alebo som práve videl definíciu šialenstva. Ale v rámci veľmi detailnej prípravy a naštudovania levelu sa to dá – a k tomu musíte mať supermanovské reflexy. Alebo týpek Pappy za 42 minút prešiel celú hru. Pritom je na speedrun ako stavaná a s rôznymi bonusmi ponúka hráčov, aby sa ju snažili prejsť čo najrýchlejšie.

Intro a všetky animačky medzi levelmi sú výborné – pripomenulo mi to staré Disney filmy. Hlavný hrdina je btw nahovorený Stephanom Weytom, hercom, ktorý nahovoril aj Caleba z Blood. Takže kvalitka. V tejto arkáde budete hrať za kapitána Nathaniela Josepha Clawa – slávneho piráta-kocúra, ktorého jedného dňa zajme nepriateľská psia rasa kokeršpianelov. Títo psi mi rečou trochu pripomínali Francúzov, no majú reprezentovať Španielov a mačky zase Angličanov, ale kto vie, či neboli Angličania skôr väčší psíčkari. Každopádne, medzi mačkami a psami zúri večná vojna ako proti Francúzsku a Anglicku. Preto je Claw zajatý a hodený do väzenia, kde čaká na popravu. V cele nájde dopis od bývalého väzňa, ktorý v ňom píše o akomsi legendárnom amulete deviatich životov – mystickom artefakte, ktorý dáva nositeľovi takmer nesmrteľnosť (spojitosť mačiek a deviatich životov je jasná ako facka). Claw bude musieť nájsť po svete deväť drahokamov, ktoré spojí a vznikne amulet – podobne ako hľadal Thanos kamene nekonečna. Ale s Clawom nehľadáte zbraň, skôr ochranu. Ale neviem, či sa mu to nakoniec oplatí – stratil som s ním viac než 100 životov len pre amulet, ktorý mu ich dá deväť…

Na útok na blízko môžete používať päste alebo šabľu, na diaľku perkusnú pištoľ – a zaujímavé je, že ju po výstrele nemusíte nabíjať, potom mágiu v podobe mačacej pracky a dynamit, ktorý využijete na nepriateľov pod vami. Ak ste blízko nepriateľov, môžete ich chytiť a hodiť. Alebo na nich hodíte výbušný barel. Na ovládanie si zvyknete rýchlo – je výborné, len mi nesedel skok na medzerníku. Gamepad som neskúšal použiť, čo bola možno chyba. Ale aj na klávesnici sa hral Claw dobre. Čo sa týka grafického nastavenia, s použitím dgvoodoo si môžete dať aj 4k rozlíšenie – no moc sa toho oproti Full-HD nezmení.

Poďme na samotné levely. V prvom sa budete pohybovať po španielskom väzení La Roca a nepriatelia sú jednoduchí – zabijete ich na jednu ranu. Už v tomto prvom leveli zistíte, že keď získate bonus na vyšší výskok v tvare myši, musíte ho rýchlo využiť, aby ste sa dostali do skrytej časti levelu. Veľakrát som a jvidel, že cesta vedie za veľkým pokladom, no radšej som nechcel riskovať stratu života.

Druhý level sa odohráva na hrade Le Rauxe a prvýkrát sa stretnete s otravnými myšami za kanónom – nebojte sa, neskôr prídu ešte otravnejší enemáci. Pozor na horúci olej a taktiež nepriateľov zabijete na dve rany, nie na jednu ako v prvom leveli. Nepriatelia s puškou sa naučili nový trik – vedia strieľať aj nižšie, takže sa im skrčením nevyhnete. Na konci úrovne vás čaká boss Le Reaxe, u ktorého si uklikáte prst na útoku – takpovediac sa umačkáte. Guľky z pištole vedia všetci bossovia odraziť, preto sa dajú zabiť len mečom. Získate prvý gem a nasleduje pekná animačka.

Tretí level sa síce nebude odohrávať v kanáloch – tie prídu neskôr, ale v lese. Graficky pekný level, v ktorom nájdete plno hrdlorezov, zlodejom a lapky. No a more pascí – čiže tam, kde je znak lebky, choďte na vlastné riziko. Prvýkrát sa pohúpete na lianách v štýle Pitfall. Nepriatelia opäť jednoduchí – nič zložité v tomto leveli – možno len časti v jaskyniach s výbornou atmosférou.

Štvrtý level sa odohráva v temnom lese – obtiažnosť stúpne a pozor na kyselinové močiare, ktoré vás inštantne zabijú. V tomto leveli bude oveľa viac skákania, lezenia a pohybu na plošinách. Na konci úrovne vás čaká mačacia bosáčka Katherine. Útočí bičom a celkovo je dosť agílna. Dá sa ľahko zvládnuť – stačí útočiť skrčený a v aréne si môžete doplniť 20% života.

V piatom leveli stretnete prvýkrát  sprosté čajky. Budú vás prudiť až do desiateho levelu, tak sa obrňte dopredu. Lietajú vysoko, tak ich nemôžete trafiť a keď vás uvidia, okamžite na vás urobia nálet. Vďaka rôznemu pozadiu ich veľakrát nevidíte a opakovane vám môžu ubrať veľa života. Nedá sa tu strieľať pištoľou hore, čo je veľká chyba. Zaujímavé je, že ak ste na ich výškovej úrovni, tak na vás nezaútočia a ani vás nezraní kontakt s nimi. Psí nepriatelia inak vôbec nie sú ťažkí, skôr si dajte pozor na čajky. Ďalej v leveli sa poprechádzate po rozpadajúcich sa prknách – pádom z nich sa môžete napichnúť. Nebyť čajok, tento level by bol celkom príjemný.

Šiesty level sa tiež odohráva v meste a autori tu použili nové assety. A tiež sa pozriete do stok, kde vás inštantne zabije kyselina, čo by nie. Inak ďalší pekný level, keď ste vonku – oceníte hlavne background. Bosákom tejto úrovne je Wolvington. Tento psí generál je celkom jednoduchý – dáte mu ranu a uhnete. Alebo sa teda skrčíte. Má len jeden trápny útok.

Siedmy level sa budete pohybovať v prístave. Level má parádnu atmosféru, pretože sa odohráva v noci. Stretnete tlustých psov, ktorý sa radi objímajú, tak sa k nim moc nepribližujte. A pozor na vodu – tá vás okamžite zabije. Ďalej si dajte pozor na žltých šermiarov, ktorí dokážu zablokovať vaše útoky. A opäť tie zasraté čajočky. No tentoraz vás viac budú nasierať samovražedné kraby. Ako autorom dočerta napadlo dať im bombu? Sper to ďas! Naraz vylezú traja a pokiaľ nezaútočia, tak ich nezraníte. Ja som ich zabíjal magickým útokom.

Osmy level je celý o lodiach – budete cez ne prechádzať, húpať sa a šplhať. A opäť prídu krysy v kanónoch. Level je obrovský ale ja som si ho užil. Bossák je konečne zaujímavejší – musíte vyskákať cez plošiny a prepnúť delo, aby strieľalo na bossáka. On na vás medzitým hádže bomby alebo posiela námorníkov.

Deviaty level sa odohráva v púštnej oblasti plnej pascí. Pribudol nový pirát s hákom, ktorého na férovku tak ľahko nezabijete. Odporúčam použiť pištoľ. Druhý pirát je tmavý pes s pištoľou, no ten vám bude robiť problém až v desiatom leveli, v ktorom získa nové schopnosti.

Desiaty level prvýkrát vyskúšal moju trpezlivosť. Je ťažký už len kvôli tmavému psovi, ktorý sa takmer nedá zabiť – najlepšia je proti nemu mágia. Ale aj tej sa veľakrát uhne – útočiť na neho preto musíte nepozorovane. Tento level mi dal naozaj zabrať – a potom príde náročný boss. Musíte najskôr trikrát trafiť papagája, ktorý na vás zaútočí rýchlosťou svetla, aby sa vám otvorila cesta k bossovi – ten po štvrtine ubratého života ujde, takže toto zopakujete ešte 3x a máte vyhrané, ak popritom nezomriete.

Od jedenásteho levelu a ďalej je hra prehnane ťažká. Použité assety sa mi páčili, rovnako ako pozadie a noví vodní nepriatelia, no tu začnete zomierať. Nepriatelia pritom nie sú na blízko až takí silní – ženská verzia vás omráči na niekoľko sekúnd a aquaman po vás vystrelí z trojzubca. Čo ale robí tento level extrémne ťažký sú plošinkové pasáže, pri ktorých nemôžete spadnúť.  

Dvanásty level je ešte krutejší a temnejší než predchádzajúci. Nestačí, že miznú plošiny a vy si potrebujete načasovať skoky – ešte vám na hlavu padajú bodáky, zo strany strieľajú nepriatelia a zo zeme lezú pichliače. A stále sa trasie obrazovka, takže nič v podstate nevidíte. Ale na konci vás nečaká moc ťažký boss – akási chobotnica menom Aquatis. Usekáte mu končatiny, trikrát do neho seknete a keď prestane útočiť, hodíte do diery za ním dynamit. Chce to trochu cviku ale dá sa zabiť aj bez poškodenia.

Predposledný level sa odohráva na Tigrom ostrove – najviac bude štvať chameleón, ktorý sa vie zneviditeľniť a zaútočí na vás zozadu. Nepriatelia tentoraz oveľa viac vydržia, preto odporúčam hľadať powerupy, vďaka ktorým budete strieľať bleskové, ohnivé či iné útoky. Boss Red Tail je veľmi ťažký, jeho útoky sú nepredvídateľné, no dá sa zaseknúť v skoku – stačí vyskočiť na plošinu a seknúť ho, keď na ňu bude skákať.

Posledný level sa odohráva v chráme ako z pekla. Obtiažnosť je opäť hlúpo vysoká a zraní vás všetko aj to, čo nevidíte. Finálny boss Omar nie je až taký ťažký – má okolo seba štít, takže musíte zobrať powerup – buď ohnivý alebo ľadový meč a streliť cez jeho obranu. Toto trikrát zopakujete a nasleduje druhá fáza. Tá je ale ľahšia.

Táto skákačka bola u nás veľmi populárna aj vďaka Gamestaru č. 40, kde vyšla ako plná hra. Populárna bola aj v Poľsku, kde ju hralo každé malé decko. Dnes ju už nekúpite ani digitálne, pretože je abandonware, to znamená opustená autorom. Odporúčam ísť na fanúšikovské stránky captainclaw.net a odtiaľ si hru stiahnuť spoločne s fanúšikovskými mapami – od roku 2004 sa ich tam nazbieralo vyše 500. A nesmiem zabudnúť na to, že hra podporuje multiplayer pre až 64 hráčov, čo v tom čase nepodporovala len tak hociktorá hra.

V roku 2007 malo vyjsť pokračovanie – a aj autori na konci hry v titulkoch o tom dávajú vedieť. Neskôr bolo vydanie presunuté na rok 2008 a zmenil sa názov hry na Jack, the Pirate Cat. No a nakoniec hra vyšla ale v úplne inej podobe – v 3D, hra sa volala Nikita: The Mystery of the Hidden Treasure a vyšla v roku 2008. Tiež sa jednalo o mačky ale inak s pôvodným Clawom vôbec nesúvisela.

70

Kapitána Clawa môžem odporučiť, len počítajte s tým rizikom, že sa pri ňom budete nervovať a nadávať. Je to náročná plošinovka, ktorá vyžaduje vašu plnú pozornosť. Pripravte sa, že budete často zomierať. A to je odo mňa pre teraz zatiaľ všetko, uvidíme sa pri ďalšej recenzii.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.